مقالات سه گامه

چیدمان جمع و جور اتاق خواب نوجوان

دنیای یک نوجوان همه آن چیزی است که در اتاقش وجود دارد؛ بخش عمده ای از ساعت هایی که به درس خواندن، تماشای فیلم، آماده شدن، نوشتن و بازی کردن می گذرد، در همین اتاق است. اما از طرفی هم بسیاری از واحدهای آپارتمانی امروز چندان بزرگ نیستند و به تبع اتاق خواب ها هم متراژ کمی دارند. پس باید با ایده های هوشمندانه و متناسب با نیازهای فرزند شما، اتاقی را ترتیب داد که آرامش فکری نوجوان را تامین کند تا بدون دغدغه کارهایش را پیش ببرد. طبیعتا نیازهای هر نوجوان و طرز فکر هر خانواده ای با دیگری متفاوت است، پس شما بعد از مطالعه نکته ها و ترفندهای چیدمان اتاق، تنها آنهایی را اجرا کنید که همسو با خواسته شما هستند. ضمن اینکه هر خانه و اتاقی طرح و نقشه خودش را دارد و ممکن است همه ایده ها در همه خانه ها قابل پیاده سازی نباشد.

در عرض کار کنید

پیش فرض ذهنی بسیاری از خانواده ها این است که وسایلی که طول بیشتری دارند، در راستای طول اتاق بچینند. البته که گاهی وقت ها این ایده جواب می دهد اما برای داشتن یک چیدمان درست، بهتر است نقشه های دیگر را هم در نظر گرفت. برای مثال، اگر اتاقی دست کم عرضی به اندازه دو متر دارد، معنی اش این است که می توانید تخت خواب را در عرض آن قرار دهید. این کار تا حد زیادی باعث صرفه جویی در فضای اتاق می شود. اگر دو نفر از اتاق استفاده می کنند، سراغ تخت دو طبقه نوجوان بروید؛ البته این برای حالتی است که دیوار روبرو پنجره ای نداشته باشد. وجود پنجره برای قرارگیری تخت های معمولی یک نعمت است اما تخت های دو طبقه جلوی ورود نور را می گیرند. نور صبحگاهی هم فضا را روشن می کند هم برای بچه هایی که باید صبح زود بیدار شوند بسیار مفید است. ضمنا اگر عرض اتاق بیشتر از دو متر بود (با توجه به اینکه طول تخت نوجوان نهایتا 200 سانتیمتر است) فضای باقیمانده می تواند به جایی برای کتاب، چراغ مطالعه و اقلامی از این دست تبدیل شود.

چیدمان اتاق نوجوان

تخت و میز

اما اگر عرض اتاق خواب بیشتر از 2.5 متر است، شما می توانید هم تخت و هم یک تکه وسیله دیگر را جا بدهید. . با توجه به اینکه تخت نوجوان عرضی حدود 80 تا 90 سانتیمتر دارد، دست کم 160 سانتیمتر فضا خواهید داشت، که برای میز نوجوان کافی است. تخت را به دیوار تکیه بدهید و در کنار آن میز تحریر را بگذارید؛ در این حالت می توانید یک ردیف قفسه بالای میز و روی دیوار نصب کنید تا جای اضافی برای اقلام کوچک شما فراهم شود. حتی می توانید یک تخته سفید یا همان وایت برد کوچک هم بین میز و قفسه، روی دیوار بزنید.

کناره های تخت

در حالت های قبل تخت را مخصوص نوجوان در نظر گرفتیم، اما ممکن است نوجوان شما به تختی با پهنای بیشتر احتیاج داشته باشد. تختی با عرض 120 سانتیمتر با وجود اینکه فقط 30 سانتیمتر نوجوان عرض بیشتری دارد، اما جای خواب بزرگ و بسیار مناسبی برای یک نوجوان فراهم می کند. خانواده هایی که مستاجر نیستند با خیال راحت تری می توانند برای اتاق نقشه داشته باشند؛ برای مثال، می توانند متناسب با اندازه کناره های تخت، دو کمد بلند سفارش بدهند برای قرار دادن لباس ها یا وسایل و اقلام مختلفی که در محفظه های کوچک جا نمی شوند.

یک گوشه اضافه

وقتی روی زمین جای زیادی ندارید، ناچارید از ارتفاع اتاق استفاده کنید. نمونه اش را همین چند خط قبل مثال زدیم و گفتیم تخت دو طبقه گزینه ای عالی برای اتاق های مشترک است. اما اگر اتاق تنها متعلق به یک نفر باشد چه؟ بیایید همین تخت دو طبقه را تصور کنید، در حالی که طبقه اول آن حذف شده؛ به این معنی که قسمت پایینی فضایی آزاد برای شما باقی می گذارد و تختخواب در همان طبقه دوم می ماند. حالا شما می توانید بر اساس وسایل اتاق و نیاز فرزندتان، برای آن بخش پایینی تصمیم بگیرید؛ می تواند جای یک نیمکت باشد، یا میز گیمینگ یا کمد و چند قفسه برای کتاب های بیشتر.

میز در دل کمد

عمق کمدهای لباس به طور معمول 60 سانتیمتر است، که یعنی یک میز تحریر با عرض زیاد می تواند در دلش جا بگیرد. پس فضایی به اندازه یک میز تحریر با ارتفاع بلند را خالی بگذارید و سرتاسر دیوار آن سمت را تبدیل به کمد کنید. به این ترتیب کمد دیواری بزرگی خواهید داشت که یک میز تحریر در دلش قرار دارد. حتی در آن فضای خالی امکان نصب قفسه هم وجود دارد. فضای ایجاد شده در دل کمد، می تواند کاملا نقش میز کامپیوتر را برای شما بازی کند. در این حالت پهنای میز به قدری زیاد است که وسایلی مثل چاپگر، چراغ مطالعه، کامپیوتر خانگی (PC) و بسیاری چیزهای دیگر به خوبی در آن جا می شوند، بدون اینکه جای یکدیگر را تنگ کنند.

تخت خواب مدرن

کوچک و کاربردی

برای دخترها وجود یک میز آرایش ارزشمند است، حتی اگر اندازه بزرگی نداشته باشد. وجود چنین وسیله ای حتی می تواند زمان اشغال دستشویی را هم کاهش دهد! حالا دختر شما یک میز و آینه و صندلی مخصوص خودش دارد و لازم نیست هر بار برای هر کار کوچکی به روشویی مراجعه کند. با توجه به کارکرد این میز، بهتر است جای آن را تا حد امکان نزدیک به پنجره در نظر بگیرید تا از نور طبیعی بهترین استفاده را ببرید. برای استفاده در شب یا در فضاهای تاریک، چراغی که نور کافی دارد کنار یا بالای آینه بگذارید. ضمنا این نکته را در نظر داشته باشید که میز آرایش صرفا برای آرایش نیست و می تواند کاربردهای دیگری به خودش بگیرد. همانطور که گفتیم، نیاز نیست خودتان را درگیر اندازه اش کنید. امروزه میزهای آرایشی به سبک مدرن و مینیمال ساخته می شوند که در کوچکترین فضای ممکن، نیازتان را برآورده می کنند.

سفارشی سازی کنید

گاهی وقت ها هرچه می گردید کمد و میزی متناسب با شکل اتاق و چیدمان شما پیدا نمی شود. این اتفاق به ویژه در خصوص اتاق های کوچک پیش می آید. قرار نیست همیشه هر چیزی را آماده تحویل بگیرید، بهتر است اندازه میز و کمد را خودتان تعیین کنید. البته این کار را فکرشده پیش ببرید تا در صورت عوض کردن خانه یا تغییر چیدمان، به مشکل نخورید. اگر محصولی از جنس MDF را در فروشگاه ما مشاهده کردید که طرحش را پسندیدید اما اندازه اش متناسب با خواست شما نبود، با ما تماس بگیرید و اندازه دلخواهتان را به مشاور ما منتقل کنید؛ به این ترتیب محصول دقیقا مطابق سلیقه و نیاز شما ساخته می شود.

جمع بندی

فضای کوچک اتاق ممکن است دست و بال شما را در طراحی و چیدمانش ببندد، اما هنوز هم می توانید با چند ترفند ساده و البته تهیه وسایل مناسب، اتاق جمع و جوری داشته باشید. این اتاق جایی است که نوجوان شما بیشتر زمانش را در آن سپری می کند، پس باید نیازهایش را برطرف و فضای مناسب برایش آماده کنید. مهمترین چالش در چیدمان اتاق، نحوه قرارگیری اقلام بزرگ و جاگیر مثل تخت و کمد لباس است. شاید بیست یا سی سال قبل تنها مدل های محدودی از تخت و اقلام چوبی عرضه می شد، اما امروزه طراحی های مینیمال و مدرنی از این اقلام وجود دارد. در این طراحی ها دو موضوع در نظر گرفته شده: یک اینکه فضایی برای قرارگیری وسایل کوچک داشته باشد، دو اینکه جای زیادی از اتاق را اشغال نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *