مقالات سه گامه

طراحی ساده اتاق کودک

بچه ها خیلی زود تحت تاثیر فیلم ها و انیمیشن ها و شخصیت های آنها قرار می گیرند. به محض تماشای یک قهرمان، دلشان می خواهد مثل او رفتار کنند و وسایل و محیط اطرافشان رنگ و بوی دنیای آنها را داشته باشد. این موضوع شاید به خودی خود باعث ایجاد مشکلی نشود، اما وقتی بخواهید اتاق آنها را مطابق همین تب و تابشان طراحی کنید ممکن است به دردسر بیفتید. چون تا شما بخواهید یکی یکی اقلام و وسایل مختلف را بر اساس نظرشان تهیه کنید، ممکن است آن تب از سرشان بیفتد و به کتاب و فیلم و سوژه دیگری علاقه پیدا کنند. پس چاره چیست؟ راه و رازش این است که اتاق را طوری سر و شکل بدهید که چیدمانش وابسته به زمان و علاقه مقطعی کودک یا نوجوان شما نباشد. برای یاد گرفتن ترفندها و اصول طراحی اتاق کودک، نگاهی به فهرست زیر بیندازید که پیشنهادهایی است از ناتالی دیویس، مدیر محصول سایت کوکولند در انگلستان.

طراحی اتاق کودک

فرقی ندارد فرزند شما پسر است یا دختر؛ ایده هایی که در اینجا مطرح می کنیم برای اتاق هر دو کاربرد دارد. همانطور که گفتیم سعی داریم چیدمانی را در نظر بگیریم که مختص یک دوره زمانی یا جنسیت خاص نباشد. پیروی از اصول سنتی و کلاسیک، می تواند نگرانی شما بابت تغییر مد روز یا عوض شدن نظر کودک کم کند. در کنار ایده چیدمانی، وسایل زیادی هم هستند که در روزگار گذشته ازشان استفاده می کردیم و هنوز هم کاربرد دارند، و احتمالا به این زودی ها کنار نمی روند.

بر اساس تم طراحی نکنید

شاید به نظرتان توصیه عجیبی باشد یا توقع داشتید برعکسش را می گفتیم. واقعیت این است که وقتی تمام اتاق را طبق یک طرح رنگی و ایده کلی بچینید، در ابتدا بامزه و جالب به نظر می رسد، اما این تازگی و جلوه اولیه پس از مدتی کمرنگ می شود. البته مشکلی ندارد، تا زمانی که این طرح دل شما را بزند یا حوصله بچه تان را سر ببرد و بخواهید چیدمان اتاق را عوض کنید. در نتیجه، اگر اتاق خوابی می خواهید که زود به زود نیاز به بازطراحی نداشته باشد، سراغ سبک مینیمال بروید.

برای مثال، موقع خرید تخت خواب ممکن است فرزندتان تختی با طرح فلان شخصیت کارتونی را بپسندد، در حالی که ممکن است شش ماه یا یک سال بعد دیگر تمایل زیادی به آن نداشته باشند. پس بهتر است سراغ مدل هایی بروید که با گذر زمان از مد و از چشم بچه شما نیفتد.

طراحی اتاق کودک

رنگ های سفید و خنثی در اولویت

با توجه به اینکه می خواهیم اتاقی آماده کنیم که برای مدتی طولانی احتیاجی به تغییر بزرگی نداشته باشد، بهتر است از رنگ های تند با شدت زیاد فاصله بگیریم. تا جای ممکن از رنگ سفید و سایر رنگ های خنثی مثل کرم، خاکستری و بژ استفاده کنیم. انتخاب رنگ بر اساس رنگ سال یا ترندها احتمالا برایتان جذابتر خواهد بود اما به خاطر داشته باشید که این رنگ در سال بعد شاید دیگر مثل قبل شیک و زیبا به نظر نرسد. رنگ های خنثی مثل سفید هیچوقت از مد نمی افتند و در ضمن به روشنایی بیشتر اتاق کمک می کنند و اتاق را بزرگ نشان می دهند.

الگوهای شلوغ و عجیب را کنار بگذارید

من مخالف الگوها و طرح ها پیچیده نیستم، ولی ما داریم درباره چیدمانی حرف می زنیم که تا مدتی طولانی در اتاق کودک برقرار باشد. پس باید از الگوهایی که ممکن است امروز مد شوند و با یک موج کنار بروند دوری کنیم. اما طبیعتا قرار نیست اتاق کودک ساده ساده باشد. اگر طرح و الگوی خاصی را می خواهید در اتاق اجرا کنید، به جای به کار گرفتن آن رو دیوارها و مبلمان که تعویض و تغییرشان سخت است، با اسباب بازی، روتختی و وسایل کوچک دیگر پیاده کنید. به این ترتیب در هزینه ها هم صرفه جویی می شود.

طرح مینیمال همیشه ترند است

اگر پی سبک های دیگری را که ترند هستند بگیرید، احتمالا با هیجان و شور زیادی مواجه می شوید. واقعا می تواند سرگرم کننده باشد، اما با این حال مانند سبک مینیمال ثبات ندارند. در طراحی کمینه گرا یا همان مینیمال، آنچه انجام می دهید وابسته به زمان و دوره خاصی نیست و به مرور از جریان روز فاصله نمی گیرد و قدیمی نمی شود. سبکی که روی کاربردی بودن وسیله ها و اقلام، صرفه جویی در فضا و سادگی تاکید دارد.

چیدمان ساده اتاق کودک

ماندگاری بالا برای مبلمان

بعضی از تخت ها برای مقطع زمانی خاصی هستند و شما ناچار می شوید پس از مدتی آنها را عوض کنید؛ گاهی به این دلیل که دیگر مد روز نیستند و گاهی به خاطر بزرگ شدن فرزندتان و تغییر سلیقه و عقیده اش. در حال حاضر بسیاری از برندها و نشان های تجاری سعی می کنند کالاها و وسایلی بسازند که چندکاره باشند و استفاده از آنها محدود به سن و سال خاصی نشود؛ چیزی باشد که با رشد کودک و نوجوان (که سریع هم اتفاق می افتد) کاربردش را از دست ندهد.

برای این گروه سنی بهتر است نوع ساده ای را انتخاب کنید و بر اساس سن و سال او، ظاهر تخت را با اقلام کوچک و تزئینی تغییر دهید. این به شما اجازه می دهد که تا سال ها از همان تختخواب بهره ببرید. این موضوع البته مختص مبلمان نیست و درباره اقلام دیگر اتاق خواب کودک نظیر فرش و پرده و کمد لباس هم صدق می کند. برای مثال فرش اگر طرحی کودکانه و فانتزی داشته باشد، پس از مدتی جذابیتش را برای فرزند شما از دست می دهد، مخصوصا در مقطعی که پا به نوجوانی می گذارد؛ چرا که احتمالا نمی خواهند مثل یک کودک با آنها برخورد شود و «کوچک» فرض شوند.

حفظ تقارن

شاید این با سبک مینیمال کمی در تضاد باشد، اما گاهی مثل حالا می توانیم تغییرهای جزئی به طراحی و چیدمان خانه بدهیم. تقارن از جمله ایده ها و تکنیک هایی است که برای پیروی از سبک کلاسیک و سنتی به کار می رود. اتاق کودکان و نوجوانان معمولا به هم ریخته و شلوغ می شود، پس برای اینکه این درهم برهم شدن زیاد به چشم نیاید، بد نیست محل قرارگیری برخی از اجزای اتاق را با هم هماهنگ کنیم. این نوع چیدمان می تواند کمی نظم به اتاق بدهد و شلوغی را کمرنگ کند. به طور کلی چشم شما وقتی فضایی را بهتر و ساده تر درک می کند، به آرامش ذهنی شما منجر می شود.

جمع بندی

طراحی اتاق خواب با پیروی از ترندها و بر اساس رنگ سال و در نظر گرفتن یک تم، احتمالا رنگارنگ و جذاب و بامزه است، اما شاید خیلی زود هم نیاز به تغییر دادنش شوید. انسان در دوره کودکی و نوجوانی در حال رشد است و احتمال دارد چیزی که امروز می پسندد فردا باب طبعش نباشد. به ویژه اگر این علاقه مندی مربوط به فیلم و شخصیت خاصی باشد، پس از مدتی دیگر آن تب و تاب جریان نخواهد داشت. در اینجا ایده های ساده ای را برای طراحی اتاق کودک مطرح کردیم که می تواند تا مدت ها شما را از تغییر و بازطراحی اتاق بی نیاز کند. بیشتر این ترفندها هم از دل سبک مینیمال بیرون می آیند؛ سبکی که به سادگی، صرفه جویی در فضا، کاربرد وسایل و دوری از شلوغی تاکید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *