مقالات سه گامه

میز مناسب برای محیط کاری کوچک

محدود شدن در هر موقعیتی قدرت انتخاب شما را کم می کند، اما این به معنی گذشتن از خواسته ها و علایقتان نیست. هرچند ممکن است از نظر عده ای این حرف ها فقط روی کاغذ زیبا و جالب باشند اما واقعیت این است که امکان عملی کردنش وجود دارد. حتی بخشی از خلاقیت انسان از دل محدودیت های اعمال شده، بیرون می آید. برای اینکه خیال نکنید این حرف ها جنبه تزئینی و تئوریک دارند، می خواهیم برویم سراغ یک مثال عینی و واقعی. تصور کنید محیط کار شما به اندازه کافی بزرگ نیست که بتوانید با آزادی کامل هر میزی که دوست داشتید سفارش بدهید؛ دامنه انتخاب شما محدود است اما می توان همین اتاق کوچک را به همان زیبایی که یک دفتر و میز بزرگ می تواند داشته باشد، طراحی کرد. بیایید با هم نگاهی بیندازیم به میزهایی که می توانید در اتاق های کوچک بگذارید.

آماده سازی دفتر کار

داریم درباره یک فضای کوچک حرف می زنیم، پس بهتر است قبل از اینکه مدل های میز را بررسی کنیم چند نکته درباره آماده کردن محیط کار بگوییم. شاید اولین کار در این رابطه این باشد که لوازم و اقلام اضافی را کنار بگذارید؛ خلوت کردن اطرافتان باعث می شود محیط بزرگتر به نظر برسد و جای کافی برای وسایل مهم ما فراهم شود. از طرف دیگر سعی کنید محیط نور کافی داشته باشد؛ درست است که تاثیری روی میزان فضای در دسترس شما نمی گذارد اما قطعا روی نمای فضا و همچنین ذهنیت شما از محیط کار تاثیر می گذارد. برای اینکه تاثیر نور بیشتر شود، دیوارها و محیط را به رنگ روشن دربیاورید. در آخر هم شرایط فضای کار را در نظر بگیرید تا با آمادگی بیشتری سراغ تهیه میز اداری بروید. حالا وقتش شده که نگاهی به مدل های مختلف میز برای فضاهای کوچک بیندازیم.

میز گوشه ای

وقتی فضا کم است باید از دیوارها هم استفاده کنید؛ با انتخاب میزهایی که به دیوار تکیه می دهند، دیگر دیوارها دیگر یک سطح ساده پشت سرتان نیستند و شکلی کاربردی تر به خود می گیرند. در این حالت می توانید یادداشت، قاب عکس یا تابلو و چیزهایی از این قبیل را روی دیوار نصب کنید؛ در واقع به این ترتیب دیوار را به بخشی از میز کارتان اضافه می کنید. ضمن اینکه اگر اقلامی مثل کتاب و گلدان کوچک داشته باشید، می توانید قفسه ای روی دیوار ایجاد کنید و این وسایل را روی آن بگذارید. خود این میزهای اداری هم اغلب جای بسیار کمی می گیرند و فضای آزاد بیشتری به شما می دهند.

میز تاشو

میز تاشو

چقدر فضای شما کوچک است؟ کوچکترین محیط های کاری را هم که در نظر بگیریم، این گزینه می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای صرفه جویی در فضا باشد. مدل های مختلفی از این میزها وجود دارد اما بیشتر آنها روی دیوار نصب می شوند و با چرخشی نود درجه ای، تبدیل به میز کار ما می شوند. هر زمان هم که به آن احتیاج نداشته باشید به سادگی آن را می بندید و با باز شدن فضا، می توانید چیدمانی دیگر به اتاق بدهید. برخی دیگر از این میزها قابلیت جابجایی دارند؛ در واقع شما می توانید با جمع کردنش آن را به همراه خود  ببرید و در مسافرت ها و رفت و آمد به نقاط مختلف هم میز کارتان را داشته باشید.

میز شیشه ای

خاطرتان هست که گفتیم نور و روشنی محیط روی باز نشان داده شدن محیط موثر است؟ میز شیشه ای همین کار را می کند. هم به خاطر بی رنگ بودنش احساس اشغال شدن فضا را منتقل نمی کند و هم نور را بازتاب می دهد و باعث می شود مکان روشن تر به نظر برسد. البته این فقط مختص میزی از جنس شیشه نیست و هر میز دیگری که جنسی شفاف ساخته شده باشد همین کارکرد را دارد. سادگی تمیز کردن هم یکی دیگر از خوبی های این نوع میزهاست.

میز متحرک

این یکی بیشتر برای کسانی مناسب است که می خواهند آپارتمان و فضای شخصی را تبدیل به فضای کاری کنند. همچنین برای آنها که خانه ای کوچک یا سوئیت دارند و نمی توانند میزی مخصوص کار تهیه کنند، خوب است. این میزها چند مزیت دارند؛ وزن سبکشان، وجود چرخ در پایه ها و سادگی شان باعث شده تا به راحتی جابجا شوند. از طرف دیگر قیمتشان هم به صرفه است.

میز کامپیوتر کم جا

اگر آنقدرها هم محدودیت ندارید، بد نیست سراغ یکی از مدل های میز کامپیوتر بروید، به ویژه آنهایی که فضای بسیار کمی اشغال می کنند. این میزها مخصوص قرار گرفتن کامپیوتر هستند و در کنار مکانی مشخص برای کیبورد و کیس، معمولا محفظه و کشویی هم برای سایر اقلام شما دارند. این میزها هم می توانند در محیط کاری مورد استفاده قرار بگیرند و هم برای خانه و اتاق خواب مناسب هستند. اگر قصد خرید چنین میزی داشته باشید دستتان در انتخاب شکل و فرمش کاملا باز است، چرا که تنوع مدل بسیار زیادی دارند که قطعا از بینشان چیزی مطابق انتظار و سلیقه تان پیدا می کنید. این میزها اغلب از جنس MDF هستند.

میز چند کاره

میز L شکل

همانطور که گفتیم قبل از تصمیم به خرید، باید شرایط محیط کارتان را بسنجید و بدانید چه خصوصیاتی از میز برای شما در اولویت است. برای مثال اگر به فضای زیادی احتیاج دارید (برای قرار دادن پرینتر، اسکنر، صفحه نمایش دوم و …) یک میز L شکل احتمالا گزینه خوبی برای شما محسوب می شود. بعضی از مدل های میزهای L شکل به گونه ای هستند که می توانید دو سیستم روی آن قرار بدهید و در واقع دو نفر از یک میز استفاده کنند. جنس آن هم از فلز و شیشه است و هم از چوب MDF.

میزهای چندکاره

به خاطر شکل های مختلفی که از این میزها وجود دارد، ترجیح دادیم تمامشان را تحت عنوان «میز چندکاره» معرفی کنیم. برای نمونه می توان به میزهای قفسه ای اشاره کرد که شاید شباهتی به تصویر ذهنی ما از «میز» نداشته باشند اما کارایی خودشان را دارند. این میزها بخشی از یک قفسه هستند و در صورت نداشتن لپ تاپ، می توانید به شکلی دیگر از آنها استفاده کنید؛ این مهمترین مزیت میزهای چندکاره است.

کلام آخر

کوچک بودن فضای کاری شما نمی تواند مانعی برای شکیل بودن اتاق شما شود. طبیعتا انتخاب شما را محدود می کند اما با انتخابی درست می توانید بهترین استفاده را از کوچکترین فضا داشته باشید. به ویژه اینکه امروزه طرح های خلاقانه و جالبی برای میزهای اداری ارائه و اجرایی می شود که در عین صرفه جویی در فضا، زیبایی خاصی هم به محیط کار شما می دهد. اگر فضای کمی دارید، سراغ میزهای سبک مدرن و مینیمال بروید که تمام این ویژگی هایی که اشاره کردیم شامل حالشان می شود. برخی از مدل های شناخته شده تر را هم در این مطلب معرفی کردیم که نمونه هایشان را در بازار و فروشگاه های آنلاین می بینید. در آخر به این نکته هم اشاره کنیم که شما این امکان را هم دارید که با توجه به طرح و اندازه اتاقتان، طول و عرض و ارتفاع میز را خودتان مشخص کنید و میزی سفارشی بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *