مقالات سه گامه

چند نکته برای تزئین میز پاتختی

تزئین میز پاتختی

گاهی وقت ها روی کلمه هایی که تا به حال بارها و بارها شنیده ام، دقیق می شوم و از خودم می پرسم معنی اش چیست. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما واقعا جالب است. برای مثال همین چند روز پیش که دنبال معنی پاتختی می گشتم، فهمیدم در بعضی از مناطق، در شب عروسی روی این میز پول می گذارند. یا اینکه در گذشته مراسم پاتختی چنین اسمی نداشته و به فاصله سه روز پس از مراسم عروسی برگزار می شده در حالی که این روزها روز بعد از عروسی چنین جشنی می گیرند. حرفم این است که حتی درباره موضوعاتی که صدها بار درباره شان صحبت کرده ایم هم می شود چیز جدیدی یاد گرفت. احتمالا خودتان می دانید تزئین میز پاتختی چطور است اما بد نیست ایده های ما را هم مرور کنید.

کاربرد میز پاتختی

بیایید اول ببینیم این میز قرار است چه دردی از ما دوا کند و به چه کار ما می آید و بعد درباره تزئینش صحبت کنیم. فکر می کنم برای هر کسی بارها پیش آمده که حین خوابیدن به وسیله ای مثل موبایل، کتاب یا دارو احتیاج پیدا کند؛ طبیعتا اینطور مواقع دل کندن از آن حال خواب آلود و بلند شدن از جا سخت است و آدم آرزو می کند کاش آن وسیله کنارش بود. کاربرد میز پاتختی همینجاست؛ نگهداری از وسیله هایی که در طول شب استفاده می کنید و نیازتان می شود. این وسیله می تواند یک لیوان آب باشد یا یک آباژور و ساعت زنگ دار. پیشتر تمامی این میزها یک یا دو کشو داشتند اما امروزه مدل های مختلفی از آن موجود است که طراحی مدرن و هنری تری دارند و دست شما را در انتخاب مدلی متناسب با سلیقه تان باز می گذارد. شاید کسی یک محفظه ساده را به کشو ترجیح بدهد و شخص دیگری نه به کشو احتیاج داشته باشد نه به محفظه.

وسایل پاتختی

هرچند میز کنار تختخواب اندازه زیادی ندارد اما به خاطر نوع کارکردش، اغلب وسیله هایی که روی آن قرار می گیرد کوچک هستند و می شود چیزهای مختلفی روی آن گذاشت. البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که سطح میز نه باید کاملا خالی باشد و نه کاملا پر؛ چون هر زمان ممکن است احتیاج پیدا کنید چیزی روی میز بگذارید. درباره جایگاه میز هم مشخص است که باید فاصله اش آنقدری باشد که موقع خواب دسترسی راحتی به آن داشته باشید. حالا بیایید نگاهی بیندازیم به وسایلی که می توانید روی میز پاتختی بچینید.

وسایل میز پاتختی

ای مهربان چراغ بیاور!

یکی از کلاسیک ترین اقلامی که روی میز کنار تختخواب می آید آباژور است. در اغلب فیلم های سینمایی هم دیده اید که کنار تخت چراغی گذاشته اند. آباژور هم وسیله ای کاربردی حساب می شود و هم زیبایی خاصی به اتاق می دهد، چه در طول روز چه در شب که نورش نشانه ای از کنج آرام خانه است. این روشنایی کوچک می تواند کارکرد چراغ مطالعه را برای شما داشته باشد؛ به ویژه اینکه کارشناسان بسیاری توصیه می کنند پیش از خواب کتاب بخوانید. ما قبلا به طور مفصل درباره مزایای مطالعه قبل از خواب صحبت کرده بودیم.

در اتاق تو, ساعت چند است؟!

با وجود اینکه گوشی های موبایل و تبلت و سایر وسایل هوشمند سال هاست وارد زندگی ما شده اند و همه شان هم زمان را نشان می دهند، اما ساعت رومیزی جایگاهش را از دست نداده است. به طور کلی ساعت ها چه از نوع دیواری چه مچی احتمالا هیچگاه از زندگی ما کنار نمی روند. چون موضوع صرفا آن کاربردشان در نشان دادن زمان نیست. برای نمونه، ساعت های مچی امروزه بیش از قبل مورد توجه هستند؛ نه تنها پوشش و ظاهر ما را شکیل تر می کنند بلکه روی دید دیگران به ما هم تاثیر می گذارند. از بحث خارج نشویم، ساعت رومیزی هم پرکاربرد است و هم نمای خوبی به اتاق و میز می دهد.

 

گل و گلدون من

اگر من بخواهم به شما پیشنهاد بدهم، اولین گزینه ام یک گلدان ساده و کوچک است. ما با گیاه و طبیعت انس می گیریم و هر وقت بخواهیم استراحتی به ذهن مشغول و گرفتارمان بدهیم، به دل طبیعت می زنیم. از طرف دیگر، گیاه ها از هر نوعی که باشند فضایی عاشقانه و لطیف هم برای شما می سازند. سهراب سپهری در یکی از معروفترین شعرهایش، صدای معشوق را اینطور توصیف می کند: «صدای تو سبزینه آن گیاه عجیبی است که در انتهای صمیمیت حزن می روید.» خلاصه کلام اینکه گیاهان حال ما را خوب می کنند. اگر نمی دانید چه گلی توی اتاق و آپارتمان بگذارید سری به مقاله گیاهان مناسب اتاق خواب بزنید.

شمع شب های تار

برویم سراغ یک دوست قدیمی؛ دوستی که قرن هاست کنار ما انسان ها بوده و در تاریکی ها راه را به ما نشان داده. صدها چراغ الکترونیک و LED هم نتوانست جایش را پر کند. شمع ها در کنار روشنایی بسیار ملایمشان در شب، حس آرامش به ما می دهند. این روزها افراد زیادی سراغ «شمع تراپی» می روند و انرژی مثبتی از آن شعله کم دریافت می کنند. دقت کرده اید که ما در روزهای خوش و زمان هایی که غمگین هستیم شمع روشن می کنیم؟ چه یک مراسم تولد یا عروسی باشد، چه مراسم یادبود عزیز از دست رفته ای. لب مطلب اینکه شمع ها اغلب کوچک اند، ظاهر زیبایی دارند و می توانید از روشنایی اش هم استفاده کنید؛ هر طور که حساب کنید شمع گزینه خوبی برای تزئین میز پاتختی است. یادتان نرود جاشمعی مناسبی هم تهیه کنید.

تزیین میز پاتختی

یک عکس یادگاری

در کنار اقلامی که گفتیم و اغلبشان کاربردی بودند، می توانید یکی دو عنصر دیگر به میز اضافه کنید که احساس تعلق بیشتری به آن داشته باشید. در واقع مشخص می شود این میز برای شماست. مثال ساده اش یک قاب عکس خانوادگی یا عکسی است که شما را به یک خاطره شیرین می برد. همچنین می توانید هدیه و یادگاری کوچکی که از دوست و آشنای عزیزی گرفته اید روی میزتان بگذارید. اینطوری قطعا احساس بهتری به آن خواهید داشت.

 

چند نکته

  • درست است که داریم از تزئین میز پاتختی حرف می زنیم اما توصیه می شود اقلام ضروری را روی آن بگذارید. چند نمونه ای که در این مطلب هم گفتیم تقریبا جزو وسایل کاربردی هستند و صرفا جنبه زیبایی شان مطرح نیست. همیشه هم کمی فضای خالی روی میز باقی بگذارید تا هر وقت نیاز به گذاشتن وسیله ای روی آن بودید به مشکل نخورید؛ ضمنا این کار برداشتن و جابجایی وسایل پاتختی را ساده تر می کند.
  • اینکه میز چه مدلی داشته باشد کاملا بستگی به نظر و سلیقه شما دارد اما توصیه می شود ارتفاع میز درست به اندازه ارتفاع تخت خواب باشد. اگر به تناسب اهمیت زیادی می دهید، بهتر است ارتفاع بلندترین وسیله روی میز هم در حد ارتفاع تاج تخت یا کمی کمتر از آن باشد.
  • خودتان را محدود به یک نوع یا مدل نکنید؛ می توانید میزهای فانتزی را که به شکل مجسمه هستند انتخاب کنید؛ به این ترتیب کار تزئین میز پاتختی هم برایتان ساده تر می شود چون خود میز به قدر کافی زیبا و جذاب است.

میزی کوچک و کاربردی

شاید بهتر بود این را همان ابتدا می گفتیم اما حالا هم دیر نیست؛ معادل انگلیسی این میز nightstand است. دارم برمی گردم به همان حرفی که اول اول به شما گفتم درباره کلمه ها. به ترکیب بامزه این کلمه نگاه کنید. شاید حتی بشود اسمش را «میز شب» بگذاریم! در فارسی هم معنی و مفهوم جالبی دارد؛ پاتختی. یعنی میزی که کنار تخت می گذاریم. این میز هم اتاق ما را از آن حالت معمولی درمی آورد هم کاملا به کار ما می آید. این را تمام کسانی که یک بار شب ها هوس کرده اند لیوان آبی بخورند یا از بی خوابی دلشان خواسته چند خط از کتابی را بخوانند خوب درک می کنند! قدر این میز کوچک را بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *