مقالات سه گامه

تاثیر رنگ اتاق خواب بر خواب از نگاه روانشناسان

بهترین رنگ برای اتاق خواب

هیچ از خودتان پرسیده اید که چرا رنگ فست فودها قرمز و زرد است؟ از بزرگ ترین فست فود جهان، یعنی مک دونالد تا فست فودی سر کوچه ما که فقط فلافل می فروشد، از ترکیب همین دو رنگ استفاده می کنند. بله، باید یک دلیل درست و حسابی پشت این قضیه باشد وگرنه با عقل جور درنمی آید که تمامی شان در انتخاب رنگ اینطور هماهنگ باشند. این همان چیزی است که به خاطرش اینجا هستیم؛ بررسی تاثیر رنگ بر رفتار و خلق و خوی ما، یعنی روانشناسی رنگ ها. این موضوع زاده خیال و فکر نیست، پشتوانه علمی دارد و آزمایش ها و پژوهش های زیادی هم در رابطه اش انجام شده. می خواهیم برایتان توضیح دهیم که هر رنگی چه تاثیری روی ما می گذارد و بعد نتیجه بگیریم که کدام رنگ برای اتاق خواب مناسبتر است.

 

روانشناسی رنگ ها

هر رنگ، حسی متفاوت در ما ایجاد می کند و این چیزی نیست که بتوان به سادگی آن را رد کرد. روانشناسی رنگ هم کارش این است که بررسی کند با دیدن رنگ های مختلف دقیقا چه اتفاقی در بدن ما می افتد و چه حسی به ما منتقل می شود. شاید عده ای عقیده داشته باشند که این موضوع می تواند شخصی و ذهنی باشد و برای هر کسی نتیجه اش متفاوت است. با این حال درباره بعضی از رنگ ها، به ویژه رنگ های اصلی یا شاخص، نظرهای کلی ثابتی مشخص شده؛ برای مثال دیدن رنگ ها قرمز، زرد و نارنجی حس گرما به ما می دهد و این حس برای تمامی آدم های روی کره زمین صدق می کند. ما سعی می کنیم زیاد در این بحث عمیق نشویم تا هم پیچیدگی کمتری داشته باشد و هم از نتیجه هایی که قطعی شده صحبت کنیم.

 

دسته بندی رنگ ها

اینجا کلاس نقاشی نیست و من هم قرار نیست به شما آشنایی با رنگ ها را آموزش بدهم، فقط می خواهم یک دسته بندی کلی مشخص کنم تا مقدمه ای باشد برای صحبت درباره رنگ های مختلف. رنگ ها به سه دسته گرم، سرد و خنثی تقسیم می شوند. رنگ های گرم مثل زرد و نارنجی و قرمز، رنگ های سرد مثل سبز و آبی و بنفش و رنگ های خنثی مثل سیاه، خاکستری و قهوه ای. رنگ های گرم معمولا پرانرژی، جذاب و پویا هستند و رنگ های سرد به آرامش، خونسردی و غم نزدیک اند. همانطور که گفتیم، نمی خواهیم بحث را پیچیده کنیم و درباره دلیل ایجاد چنین حس های حرف بزنیم، اما برای تمرین و دقت بیشتر هم که شده، بد نیست نگاهی به رنگ عناصر مختلف طبیعت بیندازید؛ رنگ درختان، رنگ آسمان، رنگ آتش و رنگ خاک.

 

چهره آبی ات پیدا نیست

اگر برای پرسش «کدام رنگ برای اتاق خواب مناسب است» دنبال یک جواب ساده و مستقیم می گردید، همینجا خیالتان را راحت کنم و بگویم آبی! اما اگر همراه من باشید بیشتر برایتان توضیح می دهم که چرا این رنگ بهترین گزینه است و چرا رنگ های دیگر انتخاب ایده آلی نیستند. داریم از اتاق خواب حرف می زنیم که قرار است محل استراحت ما و جایی برای خلوت یک یا دو نفره ما باشد، پس باید دنبال حس آرامش بگردیم. رنگ آبی این حس را به ما منتقل می کند. طی تحقیقی که حدود ده سال پیش انجام شد و 2هزار خانه مورد بررسی قرار گرفت، کسانی که رنگ اتاقشان آبی بود نزدیک به هشت ساعت می خوابیدند. این عدد برای اتاق هایی با رنگ های دیگر پایین تر بود. از طرف دیگر رنگ آبی حس اعتماد را هم تقویت می کند. اگر دقت کرده باشید بسیاری از بانک ها در طراحی نشان و ساختمان و شعبه هایشان از رنگ آبی استفاده می کنند. پس می شود در کنار رنگ دیوار، روبالشی و روتختی را هم از طیف رنگ آبی انتخاب کنید. بد نیست بدانید که در ادبیات، آبی نماد عشق حساب می شود؛ همین است که احمد شاملو، شاعر بزرگ معاصر در خطی از شعر معروفش می گوید: «آی عشق چهره آبی ات پیدا نیست.»

رنگ سبز اتاق خواب

سبز سبزم، ریشه دارم

احتمالا خودتان می دانید که رنگ سبز نماد زندگی است. این موضوع بی ارتباط با رنگ طبیعت و گیاهان نیست؛ همین است که در شرکت ها، سازمان ها و مراکز مرتبط با سلامتی از رنگ سبز استفاده می شود. گویی ما با طبیعت گره خورده ایم و فقط در کنار آن به آرامش می رسیم، حتی وقتی قرن هاست زندگی شهرنشینی را تجربه کرده ایم. یکی از دلایل اینکه اتاق های عمل به رنگ سبز هستند هم به آرامش بخشی و کاهش اضطراب آن برمی گردد. می توانید تصور کنید اتاق عمل به رنگ قرمز می توانست چه حس و حالی داشته باشد؟! برای انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب هم بسیاری سراغ طیف روشنی از سبزها می روند. از رنگ های معروف این دسته می توان به رنگ های سبز فسفری، سبز یشمی، سبز مغز پسته ای و سبز زمردی اشاره کرد. این رنگ ممکن است برای برخی انتخابی عالی و از نظر بعضی دیگر زیادی آرامش بخش و ساکن باشد. در هر حال خواب آرام و خوبی را با این رنگ تجربه می کنید. می شود برای تزریق کمی آرامش و نزدیکی به طبیعت، رنگ پرده اتاق یا وسیله ای مثل آباژور را سبز در نظر گرفت. راستی متوجه شدید تیتر این بخش مربوط به ترانه تیتراژ کدام سریال است؟!

صلح سفید

یک گزینه ساده و راحت برای انتخاب رنگ دیوارها. همانطور که گفتیم سفید رنگی خنثی است و به خاطر هماهنگ شدنش با سایر اقلام اتاق و خانه، نشان دهنده تمیزی، روشن کردن فضای اتاق و … در بسیاری از خانه ها از آن استفاده می شود. اما از منظر روانشناسی رنگ، سفید نماد پاکی، تمیزی، صلح، سادگی و بی طرفی است. حالا احتمالا بهتر می توانید درک کنید چرا پزشک ها و پرستارها لباس هایی به رنگ سفید می پوشند. این رنگ همچنین نشانی از نور و روحانیت محسوب می شود. رنگ پیش فرض کالای خواب هم سفید است؛ از خود تشک گرفته تا ملحفه و بالش و لحاف.

رنگ زرد اتاق خواب

زرد و قرمز و نارنجی

شاید بپرسید چرا این سه رنگ را کنار هم آورده ایم. دو دلیل ساده برایش داریم؛ اول اینکه این سه رنگ کمتر و به ندرت در اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرد و دوم اینکه رنگ هایی نزدیک به هم هستند. البته اگر رنگ های گرم را می پسندید می توانید سراغ طیف روشنی از زرد بروید یا مثلا رنگی مثل کرم را انتخاب کنید. چرا این رنگ ها برای فضای اتاق خواب چندان مناسب نیستند؟ چون بیشتر رنگ های هیجانی و ماجراجویانه و باحرارت هستند و برای فضایی که نیاز به آرامش دارید گزینه ایده آلی نیستند. خاطرتان هست در ابتدای صحبت به فست فودها اشاره کردیم؟ این رنگ ها باعث تقویت اشتها می شوند. جالب اینکه چند سال پیش، وقتی که نوشتن میزان کالری روی محصولات در آمریکا اجباری شد، خبر رسید که مسئولان مک دونالد تصمیم دارند در یک روندی آرام، رنگ لوگو را به رنگ سبز تغییر دهند!

بنفش، شاید وقتی دیگر

رنگی اشرافی که شاید بیشتر از اتاق های خواب، در موزیک ویدئوها و آژانس های هواپیمایی جذاب باشد! چرا که این رنگ برای تقویت خلاقیت و خیالپردازی ذهن مناسب است و به همین خاطر برای رنگ دیوارهای جایی که می خواهیم استراحتی در آرامش و به دور از درگیری فکری و ذهنی داشته باشیم، رنگ مناسبی به نظر نمی رسد. خاطرتان هست که از یک تحقیق گفتیم که رنگ آبی را رنگ مناسبی برای اتاق خواب معرفی کرده بود؛ در آن تحقیق مشخص شد کسانی که در اتاق هایی به رنگ بنفش خوابیده اند زمان خوابشان کمتر از دیگران و کمتر از میزان معمول بوده. با این حال توجه داشته باشید که ما از منظر روانشناسی این موضوع را مطرح می کنیم و ممکن است شما با این رنگ احساس راحتی و آرامش بیشتری را تجربه کنید.

اینهمه رنگ از کجا آورده ای

نمی شد در این مطلب نه چندان بلند درباره رنگ های مختلف دیگر صحبت کنیم، وگرنه که رنگ های زیبا کم نیستند و رنگ های مناسب برای اتاق خواب هم دامنه گسترده ای دارند. برای مثال فرصت نیست درباره رنگ نقره ای حرف بزنیم که رنگی مدرن محسوب می شود و نشانی از بلوغ و هوش و دانش است. یا از رنگ قهوه ای نگفتیم که نشان از غم و افسردگی دارد و با این حال به خاطر نزدیکی رنگ چوب و اقلامی چوبی مثل تختخواب و میز، در بعضی از اتاق ها استفاده می شود. سعی کردیم رنگ های اصلی را بررسی کنیم و انتخاب از بین طیف های مختلف را به سلیقه، شخصیت و نیاز شما بسپاریم. راستی کاش می شد در نظرها بنویسید اتاق خواب شما چه رنگی است؟! دارم فکر می کنم چه خوب می شد اگر این کار را می کردید، چون یک جامعه آماری کوچک درست می شد و بقیه هم با نظر و سلیقه شما آشنا می شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *