مقالات سه گامه

مناسبترین نور برای دکوراسیون اتاق خواب

رابطه انسان با نور رابطه ای نزدیک و غریب است؛ از طرفی ما برای زندگی به نور احتیاج داریم و این نور است که باعث دیدن محیط اطرافمان می شود و از طرفی هم برای رسیدن به آرامش و در زمان استراحت نیاز به فضایی تاریک و خالی از نور داریم. شاید به همین خاطر بوده که آدمیزاد از روزگار قدیم در پی این بوده نور را در اختیار خودش بگیرد؛ برای خودش تنظیم کند در چه زمانی چه میزان نور داشته باشد. اما جدا از این مسئله، خود این شدت و ضعف نور بر روحیه و حال ما تاثیر می گذارد. بازتابی از این موضوع را در اغلب آثار هنری می بینیم؛ در هر کدام از رشته های هنری -شعر و نقاشی و سینما- به نحوی نور در انتقال حس موثر است؛ برای نشان دادن حس کرختی، تنهایی و غم از فضایی تاریک و برای انتقال حس شادابی، خوشحالی جمعی و مهمانی از نور زیاد استفاده می شود. برویم کمی بیشتر درباره تاثیر نور طبیعی و مصنوعی بر روحیه انسان و نور مناسب برای اتاق خواب صحبت کنیم.

 

نور طبیعی و مصنوعی

به طور کلی نور به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود؛ نور طبیعی مثل نور خورشید، آتش و ستارگان و نور مصنوعی مانند انواع چراغ ها و نور لوازم الکترونیکی مختلف. احتمالا خودتان می دانید که نور خورشید از جنبه های گوناگون بر هر نور مصنوعی دیگری برتری دارد؛ ما می توانیم ویتامین دی بدنمان را با نور خورشید تامین کنیم، وجودش برای گیاهان که حیاتی و واجب است، طیف کامل نور برای تمامی جانداران ایده آل ترین گزینه محسوب می شود و بسیاری ویژگی ها و فواید دیگر دارد که در چند خط خلاصه نمی شود.

البته در کنار این مزیت ها، قرارگیری بیش از اندازه در معرض نور مستقیم خورشید هم می تواند ضررهایی در پی داشته باشد. نور مصنوعی همانطور که از اسمش پیداست ساخته دست انسان است که با آمدنش تغییری عجیب و فوق العاده بر زندگی ما گذاشت؛ طوری که دیگر تصور زندگی بدون نور برایمان امکان پذیر نیست. مهمترین خوبی نور مصنوعی این است که بر کنترل آن تسلط کامل داریم و بنا به نیاز می توانیم در هر جا و موقعیتی از آن استفاده کنیم. اما این نور هیچگاه نمی تواند جایگزین نور خورشید که لازمه زندگی تمامی جانداران است، شود.

 

تاثیر نور بر روحیه انسان

در مقدمه هم اشاره کردیم که نور خورشید روی سلامت جسمی آدمیزاد اثرگذار است اما این نقش محدود به همین وجه نیست. نور مناسب روی رفتار و برخورد ما هم تاثیر دارد و این موضوعی است که براساس پژوهش علمی کارشناسان حوزه سلامت به دست آمده؛ کسانی که محیط زندگی شان به اندازه کافی نور طبیعی دارد، صبر و تحمل بیشتری خواهند داشت. چنین افرادی زمانی که با چالش و گرفتاری روبرو می شوند واکنش منطقی و صحیح تری از خود بروز می دهند.

انتخاب نور مناسب اتاق خواب

 

از طرف دیگر قرارگیری در محیط هایی که نور کمی دارند، به شکل های گوناگون می توانند حال شما را تغییر دهند؛ شاید برایتان جالب باشد که بدانید بر اساس تحقیقی که در چند کشور شرق اروپا انجام شد این نتیجه به دست آمد که کارگرانی که در محیط های بسته و بدون دریچه ای برای نور بودند در مقایسه با سایر کارگران در کارخانه هایی با پنجره های زیاد، کرختی و سردرد بیشتری را داشتند.

اگر باز هم از جنبه جسمی به ماجرا نگاه کنیم، کار با رایانه یا گوشی هوشمند در اتاقی تاریک روی بینایی شما تاثیر منفی می گذارد و اگر این فعالیت نزدیک به ساعت خواب باشد، زمان خواب رفتن و همچنین کیفیت خواب شما هم دستخوش تغییری منفی می شود. به لحاظ روحی-روانی هم ماندن در اتاق کم نور تمرکز را تا حدی از شما می گیرد و به تدریج باعث کلافگی و بی تابی شما می شود. هرچند ممکن است شما تاریکی و نور کم را دوست داشته باشید، اما نه در زمان فعالیت. خاطرتان باشد اگر در شب از گوشی هوشمند استفاده می کنید بهتر است قابلیت مناسب سازی چشم یا همان Eye Comfort را فعال کنید تا کمتر به چشمتان آسیب برسد.

در کل نور کافی به ما آرامش می دهد، ترس و نگرانی را از ما دور می کند، نور طبیعی روز ما را به فعالیت و حرکت تشویق می کند، برای گیاهانی که در خانه پرورش می دهیم بسیار ضروری است و بسیاری موارد دیگر. اگر پنجره های زیادی دارید و برای تنظیم ورود نور طبیعی باید مدام پرده را کنار بزنید و ببندید، یک پرده پانچی احتمالا انتخاب خوبی برایتان است.

نور مناسب برای اتاق خواب

اینکه چه شکلی و چه میزانی از نور برای اتاق شما مناسب است بستگی به شرایط آن فضا و همچنین خود شما دارد. برای مثال چنانچه اتاقتان کوچک است و می خواهید کمی بزرگتر به نظر برسد، باید روشنایی را بیشتر کنید. (این کار به روش های مختلفی می تواند انجام شود.) اتاق خواب شما پنجره دارد یا خیر؟ یا سوال بهتر این است که چه میزان از نور کافی اتاق را آفتاب تامین می کند. و سوال هایی نظیر اینکه لپتاپ یا کامپیوتر خانگی در کجا قرار دارد؛ چون طبیعتا نور نباید به طور مستقیم به صفحه نمایش بتابد. حتی سن و سال و شغل شما هم می تواند تعیین کننده باشد؛ برای مثال، اتاق بازی (گیمینگ) رنگ نور و شدت نورش کاملا متفاوت است با اتاق یک دانشجو. برای مثال یک آباژور با کلاهکی به رنگ کرم یا روشن هم آرامش به شما می دهد هم می تواند نور کافی برای مطالعه را تامین کند.

نور مناسب اتاق خواب

برای اتاق نوزاد و کودک پیشنهاد می شود از نور آبی و سبز ملایم یا صورتی استفاده کنید که جزو نورهای آرامشبخش هستند. برای اتاق افراد کهنسال بهتر است از رنگ های تند دوری کنید. میزان روشنایی مناسب هم برای فضاهای عمومی 300 لوکس است. نور می تواند روی میل به غذا و اشتها، حس تنها ماندن و اخلاق و رفتار این عزیزان تاثیر بگذارد.

رنگ های مختلف نور

صحبت از این رنگ ها شباهت زیادی به رنگ چیدمان و در کل روانشناسی رنگ ها دارد. اگر می خواهید نور سفید در اتاقتان داشته باشید که باعث می شود فضا کمی بزرگتر از آنچه هست خودش را نشان بدهد، می توانید چراغ های LED تهیه کنید که نزدیکی بیشتر به نور طبیعی دارد. اگر می خواهید خواب آلوده نباشید، نورهای زرد انتخاب خوبی برایتان هستند. یک لوستر کوچک می تواند این نور را تامین کند. برای کاهش اضطراب و استرس، نوری با رنگ سبز در اتاقتان بگذارید. نور نارنجی درست مثل رنگش که در طراحی و چیدمان بیشتر فست فودها به چشم می خورد، اشتها را افزایش می دهد. توصیه می شود طیف آبی و بنفش را در اتاق خواب به کار نبرید چرا که حس غم و ناراحتی دارند و ممکن است به مرور زمان روی افسرده شدن شما تاثیر بگذارند. ضمن اینکه این طیف رنگی میزان ملاتونین (هورمون خواب) را کاهش می دهد؛ چیزی که احتمالا دوست ندارید اتفاق بیفتد.

کلام پایانی

نور طبیعی روز نه تنها روی سلامتی جسمی که روی وضعیت روحی ما هم می تواند تاثیر ملموسی بگذارد. نور طبیعی یا همان نور خورشید می تواند ویتامین D بدن را تامین کند، به ما آرامش دهد و اگر گل و گیاهی در خانه داشته باشیم بودنش حیاتی است. از طرف دیگر در استفاده از نور مصنوعی دست ما باز است و می توانیم شدت و شکلش را کنترل کنیم و در موقعیت های مختلف از آن بهره ببریم. در اتاق خواب بهتر است نور ملایم و تا حدودی گرم داشته باشیم که فضایی آرامشبخش برای ما شکل بگیرد. استفاده از نور آبی در اتاق خواب توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *