مقالات سه گامه

چرا خانم ها عاشق میز آرایش هستند؟

میز آرایش

آدمیزاد در کودکی و نوجوانی حسابی کنجکاو است و می خواهد از همه چیز سر دربیاورد. اینکه می بینید بچه های کوچک هر چیزی که به دستشان می رسد در دهانشان می گذارد هم از همینجا ناشی می شود؛ البته آنها چون هنوز با شکل های دیگر سر درآوردن آشنا نیستند، فقط از دهانشان استفاده می کنند. وقتی بزرگتر می شویم دقت و قدر تشخیص ما بیشتر می شود. برای همین هر چیزی که رنگ و لعابی داشته باشد ذهنمان را مشغول می کند. برای مثال، زرق و برق اقلام آرایشی از آن چیزهایی است که توجه دخترها را در کودکی جلب می کند. احتمال قریب به یقین با هر دختر جوان یا هر خانمی که صحبت کنیم خاطره ای از اولین مواجه اش با لوازم آرایشی مادرش دارد. حالا می خواهیم ببینیم این میز آرایش چه چیزی در خودش دارد که خانم ها اینقدر دوستش دارند.

از گذشته تا امروز

اصلا خبر دارید اولین بار چند سال پیش بود که میزی برای آراستن خانم ها درست شد؟ پنجاه سال پیش؟ صد سال پیش؟ احتمالا تعجب می کنید وقتی بفهمید اولین بار در قرن شانزده میلادی بود که میز آرایش ساخته شد؛ البته نه به این شکلی که امروزه می شناسید. در آن روزگار هر کسی نمی توانست چنین وسیله ای در خانه داشته باشد؛ به نوعی محدود به طبقه اشراف و مرفه جامعه بود. این اختصاصی بودن به جایی می رسید که هر خانواده ای نام و نشان خودش را روی میز ثبت می کرد.

بعد از سال 1700 میلادی بود که این میزها تولید شدند. چند خانم هم در ترویج و گسترش استفاده از آن نقش مهمی داشتند؛ یکی از این افراد مادام پامپادور بود که حین رسیدگی به خودش و زینت دادن سر و صورتش، امور مملکت و دربار را هم پیش می برد، یا شاید هم برعکس. خلاصه طوری می شد که درباریان دور میز آرایش این خانم جمع می شدند و صحبت هایش را می شنیدند. اما میز آرایش مدرن تقریبا در دوره ویکتوریا بود که شکل گرفت؛ میزی که آینه و کشو و چهارپایه هم داشت. بعد از سال 1950 هم که روند طراحی و تولید این میزها صعودی بود و استقبال مردم هم از آنها بیشتر و بیشتر شد.

میز آرایش مدرن

چرا زنان عاشق میز آرایش اند؟

رسیدیم به سوال اصلی. از دو منظر می توانیم به این سوال جواب بدهیم؛ یکی از این زاویه که خانم ها با استفاده از این میز جلوه بیشتری به زیبایی خود می دهند و احساس خوبی به آن پیدا می کنند، و دیگر از منظر کاربردی بودن میز به عنوان وسیله ای از خانه. اولین چیزی که می توانیم بگوییم این است که میز آرایش وسیله ای کاملا زنانه محسوب می شود و طبیعی است که خانم ها احساس خوبی به آن داشته باشند. چرا که این میز را مختص خودشان می دانند. حسی که احتمالا در خصوص اقلام دیگر اتاق مثل کمد لباس یا تختخواب بسیار کمرنگ تر است. اگر به صحبت هایی که درباره تاریخچه این میز گفتیم دقت کرده باشید، بیشتر متوجه معنی و مفهوم این جمله می شوید.

از طرفی، این میز صرفا برای زینت دادن به صورت و ظاهر و درست کردن موها نیست. خانم ها بسیاری از اقلام آرایشی-بهداشتی و شخصی را هم در آن نگه می دارند؛ حتی برخی ها جواهر و کالاهای باارزش دیگرشان را در کشوهای آن می گذارند. نکته دیگری که نباید از یاد برد، وجود آینه است. آینه ای که تصویر خودمان را مقابل چشممان قرار می دهد و اگر عیب و اشکالی در چهره مان باشد، متوجهش شویم. پرداختن به این وجه ماجرا می تواند قضیه را پیچیده و کمی فلسفی کند. فقط قصدمان این بود که بگوییم این میز می تواند کارکردهای مختلفی برای خانم ها داشته باشد.

آینه

حالا که صحبت از آینه شد، بد نیست مختصری هم درباره این وسیله پرکاربرد و ارزان بگوییم؛ چیزی که هر میز آرایشی باید آن را داشته باشد. اما گاهی ممکن است آینه این میز برای شما کافی نباشد. برای مثال وقتی لباس می پوشید و می خواهید خودتان را تماشا کنید، آینه این میز احتمالا برایتان کوچک خواهد بود؛ مشکلی که دیگر مختص خانم ها هم نیست. برای همین است که تقریبا در هر خانه ای یک آینه قدی وجود دارد. وجود یک آینه اضافی کمک می کند که خانم و آقا موقع آماده شدن به مشکل نخورند و هر کدام بتوانند از یک آینه جداگانه استفاده کنند. ضمن اینکه طراحان داخلی توصیه می کنند اگر اتاق کوچکی دارید، یک آینه در آن بگذارید چون نور را بازتاب می دهد و خانه را روشن و بزرگ نشان می دهد.

چرا بخریم؟

تا به حال برایتان پیش آمده که متوجه شوید از یک یا چند تکه از وسایل خانه و اتاق خواب چندان استفاده ای نمی کنید؟ یا اقلامی را در اتاق خواب ببینید که بلااستفاده مانده اند؟ اگر جوابتان مثبت است باید عرض کنم که چاره کار شما وسیله ای است که چندمنظوره باشد؛ وسیله ای که هم در فضا صرفه جویی می کند و هم هزینه کمی روی دست شما می گذارد. نمونه خوب این حرف میز آرایش است. برای مثال، مجله یا کتابی که در حال مطالعه اش هستید، روی این میز می گذارید، حتی ممکن است گاهی به عنوان میز لپ تاپ ازش استفاده کنید. هرچند درباره اهمیت آینه قدی حرف زدیم، اما می توانید وجود آن را ضروری ندانید، چون آینه میز آرایش کار شما را راه می اندازد.

میز آرایش

تزئین اتاق

در کنار تمامی ویژگی ها و کاربردهایی که برای میز آراش شمردیم، یک کارکرد تزئینی هم وجود دارد. با توجه به طراحی های مدرن و زیبایی که امروزه شاهدش هستیم، هم خود میز می تواند نمای بهتری به اتاق بدهید و هم اینکه جایی باشد برای سایر اقلام تزئینی؛ چیزهایی مثل چند قاب عکس که خاطره خوبی ازشان دارید، یک گلدان کوچک یا حتی چراغ مطالعه.

فرق میز آرایش کلاسیک و مدرن

به طور کلی، اقلام کلاسیک پر نقش و نگار هستند و بزرگ. برای اشاره به تفاوت های میز آرایش کلاسیک و مدرن همین دو مورد هم کافی است. در طرح های مدرن، معمولا سعی می شود میز کوچک و جمع و جور باشد تا فضای کمتری از اتاق را اشغال کند. شکل ظاهری این میزها هم اغلب ساده و مینیمال است؛ با خطوط مستقیم و طرحی بر اساس کاربرد آن.

نوع خانگی این میزها چند کشو دارد که کاملا کار شما را راه می اندازد و به اندازه کافی جا برای نگهداری اقلام آرایشی و چیزهای کوچک دارید. اگر این میز برای استفاده در آرایشگاه باشد، حتما تعداد کشوهای بیشتری خواهد داشت. رنگ میزهای مدرن اغلب از بین رنگ های خنثی مثل سفید، نقره ای، بژ و کرم انتخاب می شود، هرچند می تواند از رنگ های دیگری هم باشد. میزهای کلاسیک چون از چوب طبیعی هستند، معمولا رنگی از طیف قهوه ای دارند؛ البته ممکن است جنس آن از MDF باشد با طرحی کلاسیک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *