مقالات سه گامه

معرفی براق کننده چوب خانگی و شرکتی

روغن جلادهنده چوب

یکی از ایرادهایی که به اقلام چوبی گرفته می شود این است که بعد از مدتی دیگر آن درخشندگی و طراوت قبل را ندارند و کهنه به نظر می رسند. وسایلی مثل تخت خواب ، مبلمان و میز و صندلی چوبی تا سال ها می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و این مشکل جزئی چیزی نیست که ما را از خرید آنها منصرف کند. راه حل ساده ای برای برق انداختن و زیباسازی وسایل چوبی وجود دارد که آنها را مثل روز اولشان می کند. در اینجا به طور مختصر و مفید چند نمونه از براق کننده های چوب را معرفی می کنیم و نکته هایی هم درباره نحوه صحیح استفاده از آنها می گوییم.

خواص براق کننده چوب

بسیاری از مردم فقط جنبه ظاهری ماجرا برایشان اهمیت دارد و در نظرشان، براق کننده فقط چوب را زیبا و درخشنده می کند. اینطور نیست. وقتی براق کننده را روی چوب می کشیم، در واقع یک لایه محافظتی به آن کالا اضافه می کنیم. لایه ای که از کالای ما در برابر خطرهای مختلفی مثل اشعه یو وی خورشید، رطوبت، گرد و غبار، تغییر دما و حتی خراش محافظت می کند. البته که در کنار اینها، جلای خاصی به اقلام چوبی نظیر کتابخانه و تخت خواب و میز می دهد و باعث می شود زیبا و نو جلوه کنند.

روغن بذر کتان

اگر دنبال یک براق کننده خانگی می گردید یکی از گزینه های در دسترس و باکیفیت روغن بذر کتان است. آن را با نام روغن بزرک هم می شناسند و در انگلیسی هم به آن Flax Seed Oil می گویند. سه شکل از روغن این بذر وجود دارد: خام، پخته شده و پلیمریزه. از این سه، نوع پلیمریزه فقط مد نظر ما است چرا که هم در مدت زمان کمی خشک می شود و هم مشکلی برای چوب ایجاد نمی کند. این روغن یک لایه شفاف روی چوب می کشد و همانطور که گفتیم، از چوب در برابر خراش محافظت می کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در روزگار قدیم از این روغن برای درمان سرماخوردگی و سوختگی استفاده می کردند.

براق کننده چوب

پارافین

احتمالا این یکی را همه شما می شناسید. پارافین به شکل های مختلفی در صنعت لوازم بهداشتی، خوراکی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا ما با پارافین مایع سر و کار داریم که در کنار زیبایی، به دوام محصول هم کمک می کند. پارافین همچنین آلودگی های روی چوب را هم برطرف می کند. البته برای زدن پارافین، مثل هر روغن یا جلا دهنده دیگری اول باید سطح چوب را تمیز کنیم و خاک آن را بگیریم. برای کالاهای چوبی پولیش شده، پارافین یکی از بهترین براق کننده ها محسوب می شود. پیشنهاد می شود برای تاثیر بهتر، هر شش ماه یک بار پارافین بزنید.

روغن تانگ

اگر نمی خواهید سراغ مواد شیمیایی بروید و در عین حال می خواهید یک جلادهنده عالی روی اقلام چوبی منزلتان بکشید، روغن تانگ را امتحان کنید. یک روغن گیاهی که از درختی به همین نام می آید که در چین رشد می کند. در انگلیسی هم آن را به روغن چوب چینی یا همان China wood oil می شناسند. روغن تانگ از هر پوشش روغنی خالص دیگری در مقابل آب دوام بالاتری دارد. یک ماده قدیمی که پیشتر و در سال های دور برای ضد آب کردن کشتی ها استفاده می شد. به طور کلی گزینه ای عالی برای جلا دادن اقلام چوبی مثل میز ناهارخوری و در و مبلمان است.

روغن دانمارکی

ترکیبی از روغن و لاک رقیق. یک ماده بسیار مقاوم و عالی برای چوب که دوام چوب در برابر حرارت، لکه و خط و خش را بالا می برد. در کنار این خواص که شاید از وجه زیبایی کالا مهم تر باشند، درخشندگی بسیار خوبی هم به چوب می دهد. برای استفاده از این روغن کافی است بعد از تمیز کردن چوب، روغن را با یک قلم مو روی سطح چوب بکشید تا روغن جذب چوب شود. بار دیگر این کار را تکرار کنید و هر گاه مشاهده کردید روغن جذب نمی شود (و سرریز می شود) بخش های دیگر را روغن بزنید.

تمیز کردن چوب

حالا که تعدادی براق کننده معرفی کردیم، بد نیست یک راه ساده هم برای تمیز کردن وسایل چوبی بگوییم. برای این کار به یک دستمال میکروفایبر یا دستمال نخی ساده، مقداری مایع دستشویی و کمی آب نیاز دارید. ابتدا باید میز یا هر وسیله چوبی دیگر را گردگیری کنید. بعد برای اینکه مطمئن شوید مایع شما مشکلی برای چوب ایجاد نمی کند، روی قسمت کوچکی از میز بزنید. وقتی خیالتان راحت شد، مایع را با آب ترکیب کنید و دستمال آغشته به آن را روی چوب بکشید. توجه داشته باشید که باید آب دستمال را به خوبی بگیرید. حالا باید با دستمال مرطوبی میز را پاک کنید و با دستمال خشک آن نم را هم از میز بگیرید.

براق کننده چوب

نکته هایی درباره تمیز و براق کردن چوب

مایع ها یا اسپری هایی در بازار پیدا می شوند با عنوان «همه کاره» که بهتر است برای تمیز کردن محصولات چوبی از این مایع ها استفاده نکنید.

زمانی روغن براق کننده چوب را بزنید که می دانید قرار نیست تا چند ساعت از وسیله چوبی تان استفاده کنید.

روغن های دیگری هم برای این کار وجود دارند مثل روغن زیتون. اما یکی از مشکل های روغن زیتون بویی است که از خود به جا می گذارد.

کار تمیز کردن را با دستمال یا پارچه های زبر انجام ندهید. اقلام چوبی مستعد خش افتادن هستند.

پیشگیری بهتر از درمان است؛ از انجام کارهایی که منجر به ایجاد لکه روی وسایل چوبی می شوند خودداری کنید. برای مثال، لیوان چای داغتان می تواند روی میز کامپیوتر لکه بیندازد. یک زیرلیوانی بگذارید و خیالتان را راحت کنید.

برای مراقبت بیشتر از کالاهای چوبی، آنها را دور از نور خورشید نگه دارید.

برای جابجا کردن مبل و کمد و وسیله های چوبی، آنها را از زمین بلند کنید. کشیدن یا هل دادن آنها باعث خراش و صدمه به پایه ها و کف محصول می شود.

اقلام چوبی مثل تخت خواب نسبت به دما حساس هستند. ترجیحا سعی کنید دمای اتاق را در یک عدد ثابت نگه دارید. تغییر دما می تواند برای تخت خواب شما مضر باشد و باعث ترک خوردگی یا برآمدگی شود.

جمع بندی

روغن های براق کننده چوب فارغ از زیبا و نو کردن اقلام چوبی خانه، باعث افزایش مقاومت و دوام آنها می شود. برای درخشنده کردن و جلا دادن چوب، پیشنهاد می شود از روغن بذر کتان، پارافین، روغن دانمارکی و روغن تانگ استفاده کنید. اینها محبوب ترین و بهترین مایع هایی هستند که رنگ و روی تازه ای به چوب می دهند. البته به خاطر داشته باشید که پیش از زدن هر کدام از این روغن ها، سطح وسیله چوبی را به خوبی تمیز و عاری از گرد و خاک کنید. ضمن اینکه برای پیشگیری از ایجاد لکه و کثیفی و خط و خش، بهتر است از محافظ هایی مثل زیر لیوانی، رومیزی و رومبلی استفاده کنید. نکته های دیگری در خصوص پیشگیری از بروز مشکل را در بخش آخر این مطلب گفتیم که رعایت آنها عمر مفید کالا را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *