مقالات سه گامه

مزایا و معایب تشک نرم و سفت

تشک نرم و سفت

بچه که بودم خیال می کردم هرچقدر تشک نرم تر باشد و بشود بیشتر روی آن بالا و پایین پرید، بهتر است. کمی که بزرگتر شدم فهمیدم نباید جفت پا روی تشک فرود آمد و بعدش هم یاد گرفتم تشک نرم یا سفت دلیل بر باکیفیت یا بی کیفیت بودنش نیست. الان دیگر می دانم که نوع و مدل تشک بستگی به فردی دارد که روی آن می خوابد؛ فردی جوان، سالم و سرحال یک نوع تشک را انتخاب می کند و کسی که سنی ازش گذشته و احتمالا در ناحیه کمر احساس درد می کند، مدل دیگری برایش مناسب است. در نتیجه نمی شود گفت کدامیک «بهتر» است. حالا می خواهم برایتان بگویم تشک های نرم و سفت چه خصوصیاتی دارند و هر کدام برای چه شخصی مناسب است.

مقایسه تشک نرم و سفت

نمی خواهم با مقدمه چینی و صحبت های اضافه حوصله تان را سر ببرم؛ در یک کلام تشکی برای ما مناسب است که به خوبی از کمر و ستون فقرات ما پشتیبانی کند. در واقع بهتر این است که حالت بدن ما موقع خواب به شکل معمول خودش باشد و انحرافی و تغییری را به آن تحمیل نکنیم. همانطور که در انتخاب بالش مناسب هم گفته می شود ارتفاع و نرمی اش باید به شکلی باشد که گردن ما درست در امتداد بدن ما قرار بگیرد و همان حالت معمولش حفظ شود.

میزان نرمی و سفتی

  • 1 از 10 – کاملا نرم. در این نوع تشک بدن شما کاملا در آن فرو می رود. به طور معمول تعداد این نوع تشک ها بسیار کم است.
  • 2-3 از 10 – نرم. بدن تا حد زیادی در تشک فرو می رود. مناسب برای کسانی که کمتر از 60 کیلوگرم هستند و به پهلو می خوابند.
  • 4 از 10 – نرم متوسط. سازگاری خوب با بدن، همراه با میزان فرورفتگی معمولی.
  • 5 از 10 – معمولی. حالتی بین نرمی و سفتی. تقریبا متعادل، با فرورفتگی کم.
  • 6 از 10 – سفت متوسط. کمتر با حالت بدن سازگار می شود و تا حدی محکم و سفت است.
  • 7-8 از 10 – سفت. کمترین میزان سازگاری را دارد. مناسب برای افرادی که بیشتر از 100 کیلوگرم وزن دارد.
  • 9-10 از 10 – بسیار سفت. با بدن سازگاری ندارد و کاملا سفت است. تعداد این نوع تشک ها هم بسیار اندک است.

توجه داشته باشید که این یک راهنمای کلی است. برای اینکه انتخاب دقیقتری داشته باشید باید شرایط دیگری مثل سلامتی و سن را هم در نظر بگیرید. نکته دیگر هم اینکه بسیاری از تشک های تولیدشده در بازه بین درجه 4 تا 7 هستند.

میزان نرمی تشک

ملاک های انتخاب میزان نرمی تشک

درست است که در جدول بخش قبل درباره میزان درجه های مختلف تشک گفتیم اما معیار نرمی و سفتی تشک برای اشخاص می تواند کمی متفاوت باشد؛ کسی با کمی انعطاف پذیری احساس راحتی می کند و برای شخص دیگری حتی کمی سفت به نظر برسد. برای اینکه به درجه نرمی مورد نظرتان برسید، باید کمی آزمون و خطا کنید. در کنار این موضوع، به ملاک هایی دیگری که در ادامه می گویم هم توجه کنید.

 

ترجیح شخصی

برای این موضوع متر و معیار دقیقی وجود ندارد؛ این خود شما هستید که باید به نوعی کشف کنید روی کدام تشک احساس راحتی بیشتری می کنید. اگر تختخواب دو نفره است، طبیعتا باید نظر و سلیقه نفر دیگر را هم در نظر بگیرید. برای اینکه به نتیجه بهتری برسید می توانید میزان نرمی و راحتی تشک سابق خودتان را با تشک های دیگری که امتحان کردید (برای مثال در هتل یا در منزل دوستان) مقایسه کنید.

سنگینی و سبکی

در جدول اشاره کوتاهی به این ملاک داشتیم. به طور معمول کسانی که وزن زیادی دارند ترجیح می دهند در تشک های تا حدودی سفت بخوابند و سبک وزن ها میل دارند تشکشان نرم باشد. نکته دیگر اینکه اگر سنگین وزن هستید قاعدتا باید سراغ تشک هایی بروید که ضخامت بیشتری دارند؛ چون طبیعتا سنگینی شما باعث فرورفتگی بیشتر می شود پس اگر تشک کمی ضخیم باشد احساس راحتی بیشتری خواهید داشت و ضمنا دوامش هم بیشتر می شود.

حالت خواب

شاید تعجب کنید اما شکل خوابیدن شما هم می تواند در انتخاب نوع تشک تاثیرگذار باشد. آنهایی که به پشت یا روی شکم می خوابند، دوست دارند تشکشان کمی سفت باشد. در عوض اگر به پهلو می خوابید، تشک های نرم برای شما مناسبترند. باز هم تاکید می کنیم که این یک امر قطعی نیست، اما به طور معمول ترجیح افراد همین است.

وضعیت سلامتی

اگر مشکلی در ناحیه کمر دارید، قبل از خواندن این مطلب یا هر چیز دیگری بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. ممکن است تشک طبی برای شما بهتر باشد. معمولا برای کسانی که دچار دیسک کمر هستند تشک با سفتی متوسط پیشنهاد می شود. چون همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، ستون فقرات باید در یک راستا باشد و تشک های سفت برای چنین چیزی مناسب ترند. از طرف دیگر چون کاملا سفت نیستند، به نقاط مختلف بدن فشار وارد نمی کنند.

تشک نرم

تشک نرم

به خاطر فرورفتگی زیاد، ستون فقرات آن حالت اولیه و معمول خودش را از دست می دهد. برای اینکه پشتیبانی خوبی از ناحیه کمر داشته باشید بهتر است تشکی انتخابی شما کمی سفت و محکم باشد.

برای کسانی که وزن زیادی دارند این تشک گزینه خوبی نیست. چرا که بدنشان در تشک فرو می رود و احساس راحتی خوبی نمی کنند. ضمنا توزیع وزن مناسبی انجام نمی شود و این فشار به تدریج تشک را خراب می کند.

برای افراد کهنسال حرکت روی تشک مهم است؛ اگر تشک زیادی نرم باشد حرکت کردن و غلت زدن برایشان سخت می شود. به طور معمول برای چنین اشخاصی تشک طبی یا کمی سفت مناسبتر است.

تشک های نرم کنترل کمتری روی حرکت شما دارند. این موضوع در تختخواب دو نفره به چشم می آید. به این معنی که وقتی در خواب تکان بخورید یا بچرخید، حرکت شما به نفر کناری منتقل می شود. البته این موضوع به جنس تشک هم بستگی دارد؛ تشک های مموری فوم و فنری منفصل این حرکت را بیشتر کنترل می کنند.

تشک سفت

اگر تشک بیش از اندازه سفت باشد به شانه و لگن کمی فشار وارد می شود و ممکن است حین خواب احساس راحتی زیادی نداشته باشید.

شاید خوابیدن روی تشک سفت در روزهای ابتدایی برایتان راحت نباشد اما جای نگرانی نیست، کم کم و در عوض یکی دو هفته به آن عادت می کنید.

برای کسانی که وزن کمی دارند گزینه ایده آلی نیست؛ سبک وزن ها ترجیح می دهند تشک نرمی داشته باشند. با توجه به اینکه فشار زیادی به تشک نمی آورند، تشکی که نرم باشد برایشان مناسبتر است.

اگر در ناحیه مفصل ها و بخش های عضلانی دچار درد هستید، تشک سفت احتمالا شما را اذیت کند.

تشک های سفت به طور معمول دوام و عمر مفیدشان از تشک های نرم بیشتر است. تشک های نرم به ویژه وقتی که فشار زیادی را متحمل شوند (افراد سنگین وزن روی آنها بخوابند) زودتر از حد معمول فرسوده می شوند.

حرف آخر

از آنجایی که شما چند سال از تشک استفاده می کنید و در این مدت روزانه حدود هشت ساعت روی آن دراز می کشید، باید موقع خرید به ملاک های مختلفی توجه کنید؛ عواملی نظیر وزن، حالت خواب، سلامت جسمی، سن و البته ترجیح و سلیقه شخصی. با این حساب پرسیدن سوالی مثل «تشک نرم بهتر است یا سفت» چندان دقیق و درست نیست؛ چرا که میزان راحتی و استحکام تشک باید براساس ویژگی ها شخص سنجیده شود. و نکته پایانی اینکه بعد از بررسی و مطالعه مطالبی مانند چیزی که در این صفحه مشاهده کردید، آزمایش و تجربه را حتما در نظر بگیرید. این مورد به ویژه در خصوص پیدا کردن تشکی راحت مطابق با سلیقه و ترجیح شخصی تان اهمیت زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *