مقالات سه گامه

مراقبت های بهداشتی برای روتختی دخترانه

تمیز کردن روتختی دخترانه

بگذارید با شما روراست باشم؛ زیاد پیش می آمد که ملافه و روتختی ام را حتی تا یک ماه تمیز نمی کردم. این کار برای من واقعا حوصله سربر و خسته کننده می آمد و برای همین مدام این کار را عقب می انداختم. کل فرآیند جمع کردن و مرتب کردن و شستن برایم سخت بود و واقعیتش این است که به وجه بهداشتی اش چندان دقت نمی کردم. تا اینکه متوجه شدم پارچه روتختی دخترانه می تواند روی سلامت پوست تاثیر بگذارد و از آنجا که تمیزی پوست خط قرمز من است، یکباره متحول شدم. حالا آمده ام تا برای شما هم تعریف کنم که چرا و چطور باید از روتختی مراقبت کرد و اگر انجام ندهیم چه اتفاقی می افتد.

قبل از اینکه برسیم به بحث نظافت روتختی، از آمار جالب و بامزه ای برایتان بگویم که طبق نظرسنجی از هزار شهروند آمریکایی انجام شده. در این تحقیق مشخص شد که هر فرد به طور میانگین پس از 24 روز روتختی و ملحفه اش را تعویض می کند. این عدد برای افراد مجرد 37 روز و برای متاهل ها حدود 20 روز بود؛ یعنی می خواهم بگویم مجرد هرکجا که باشد مجرد است! ضمنا اینکه روتختی دخترانه تمیزتر است صرفا یک حرف احساسی نیست، چون در این تحقیق مشخص شد مردها بعد از یک ماه و خانم ها بعد از 20 روز روتختی و ملافه را عوض می کنند.

 

اگر روتختی و ملافه را عوض نکنیم چه می شود؟

رسیدیم به سوال اصلی. اول باید خدمتتان بگویم که بیشترین میزان آلودگی ملافه و روبالشی مربوط به ناحیه سر، کشاله ران و پاست. ما حدود 8 ساعت می خوابیم، در حالی که چراغ ها خاموش هستند و پتو را روی خودمان کشیده ایم. منظورم این است که هر سه شرط لازم برای رشد باکتری فراهم است: گرما، آب و غذا. حالا تصور کنید که برای سه هفته به ملافه و روتختی دست نزنید. از آنجا که دخترها در مقایسه با پسرها موی بلندتری دارند، این قضیه برای روتختی دخترانه مهم تر می شود. با این بی اعتنایی در واقع دارید به باکتری ها تعارف می زنید که همان طرف ها زندگی کنند. آکنه و شوره سر معمول ترین چیزی است که پیش می آید. از طرفی آلودگی موها و صورت ما روی بالش یا روتختی می چسبد و در تماس با پوست ما قرار می گیرد. در این شرایط ریزش مو محتمل است. مشکل برای کسانی که عادت دارند با لباس کمتری بخوابند، می تواند بیشتر شود چون بخش های بیشتری از پوستشان در تماس با لحاف و تخت خواب است. همانطور که گفتم، بیماری پوستی چندان دور از ذهن نیست.

بعد از خرید روتختی باید آن را بشوییم؟

اگر دنبال جواب یک کلمه ای هستید، باید بگویم بله. اما واقعا چرا؟ دلیلش واضح است. تمامی این کالاها خروجی کارخانه ها و تولیدی های صنعتی هستند که با رنگ و مواد مختلف (احتمالا شیمیایی) درگیرند و کالایی که در تماس مستقیم با صورت و بدن شماست می تواند باعث تحریک پوست و چشمتان شود. این موضوع برای کسانی مثل من که پوست حساس یا آلرژی دارند اهمیت بیشتری پیدا می کند. در اینجا بحث بر سر روتختی دخترانه است، اما طبیعتا توصیه می شود اقلامی مثل روبالشی و ملافه را پیش از استفاده بشویید. چطوری؟ بیایید تا برایتان کامل توضیح بدهم.

چطور روتختی را بشوییم؟

اولین نکته ای که درباره تمیز کردن روتختی دخترانه یا هر کالای خواب دیگر باید در نظر گرفت، برچسب خود محصول است. اطلاعاتی روی این برچسب درج شده که به شما کمک زیادی می کند. ضمنا بد نیست که هنگام خرید، نحوه صحیح شستن روتختی را هم از فروشنده بپرسید. مثلا گفته می شود که ملافه هایی را که رنگ تیره تری دارند با آب خنک بشویید و ملافه های پنبه ای را با آب گرم. برای اینکه جانب احتیاط را رعایت کنید، قبل از اقدام به شستشو، با یک پارچه سفید بررسی کنید که آیا روتختی رنگ می دهد یا نه. فقط باید پارچه سفید یا نمدار کنید و روی بخشی از روتختی که رنگ دارد بکشید.

جنس روتختی هم در نحوه شستنش تاثیر دارد. مثلا روتختی کتان را بهتر است با دست بشویید یا اینکه اجازه دهید این کار را یک خشکشویی انجام دهد؛ اگر می خواهید آن را با ماشین لباسشویی خودتان تمیز کنید، دمای آب را روی 40 درجه قرار دهید. روتختی پنبه ای را هم بهتر است با آب سرد بشویید و اگر از لباسشویی استفاده می کنید، روی دور کم تنظیمش کنید. در عوض روتختی میکرو فیبر یا پلی استر نیاز به ماده خاصی ندارند و به شکل عادی با دمای معمولی شسته می شوند.

حالا که داریم از روتختی دخترانه حرف می زنیم باید بگویم که لک شدن روتختی با لاک ناخن اتفاق چندان عجیبی نیست! به هر حال آدمیزاد جایزالخطاست. پیشنهاد می کنم برای شستشو، اول به حساب این لکه و لکه های دیگر برسید و بعد روتختی را بشویید. در کل بهتر است به محض اینکه متوجه لکه ای شدید، سریع برای پاک کردنش اقدام کنید. چون لکه ها، مثل لکه خون، با گذشت زمان سخت جان تر می شوند.

اگر شستن روتختی را به ماشین لباسشویی واگذار می کنید بهتر است چند نکته را در نظر بگیرید. اول اینکه روتختی را با سایر لباس ها و پارچه ها یکجا در لباسشویی نیندازید. دوم اینکه به حجم لباسشویی و وزن روتختی دقت کنید؛ مخصوصا اگر روتختی شما هر چه آب می بیند به خودش می کشد.

چند وقت یک بار باید روتختی را شست؟

خواستم جواب این یکی را به عهده خودتان بگذارم ولی احتمال دادم زمان مدنظر شما با آنچه توصیه می شود فاصله زیادی داشته باشد. کالاهای خواب را به این ترتیب بشویید:

  • لحاف : هر سه ماه یک بار
  • ملحفه و روتختی: دو هفته یک بار
  • روبالشی : هفته ای یک بار

ما کلی درباره شستن روتختی دخترانه حرف زدیم اما نگفتیم چطور خشکش کنید. می گویند هر چیزی طبیعی اش خوب است؛ البته این جمله در هر موردی درست نیست ولی در ارتباط با بحث ما کاملا صدق می کند. روتختی را در مقابل نور زیبای خورشید و در برابر باد بگذارید تا کم کم خشک شود. این هواگیری (در مجاورت باد بودن) را دست کم نگیرید؛ اگر از روتختی زیاد استفاده نمی کنید و بیشتر برای شما حالتی تزئینی دارد، می توانید به جای شستشو، آن را هواگیری کنید. پیشنهاد می شود هر هفته یا هر دو هفته یک بار این کار را انجام دهید. نور خورشید می تواند در از بین بردن میکروب ها نقش مهمی بازی کند.

تمیز کردن روتختی دخترانه

حرف آخر

تمیز کردن روتختی به ویژه روتختی دخترانه و دیگر کالاهای خواب اهمیت زیادی دارد چرا که روی سلامت پوست و موی ما تاثیرگذارند. یادتان باشد که ما 8 ساعت مدام با این پارچه ها در تماس مستقیم هستیم. درست است که شستشوی زیاد ممکن است به بافت پارچه آسیب بزند اما نمی شود به این بهانه قید شستن و تمیز کردن روتختی و ملحفه را زد. نحوه شستن روتختی به جنس پارچه بستگی دارد و برای هر نوع روتختی باید نکاتی را رعایت کرد که در این مطلب به بعضی از آنها اشاره کردیم. امیدواریم خوابی خوش داشته باشید، به بهداشت روتختی توجه کنید و هیچ مشکل پوستی هم سراغتان نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *