مقالات سه گامه

طراحی دکور پشت میز تلویزیون

خوب یا بد، تلویزیون مرکز توجه هر خانه ای است. در نتیجه تمامی اجزای اطراف و طراحی و چیدمان این بخش از خانه همیشه به چشم می آیند. این توجه و این میزان از اهمیت تا حدی پیش می رود که حتی باعث می شود به محض وارد شدن به خانه جدید، پیش از هر چیزی به موقعیت تلویزیون فکر کنید. وقتی که این روند چیدمانی را دنبال کنیم، در نهایت وسایل خانه را باید بر اساس جای تلویزیون باید بچینیم. چون برای مثال، مبلمان باید روبروی تلویزیون قرار بگیرد، جای میز وسط را هم با توجه به حالت مبل ها مشخص می کنیم و همینطور سایر اقلام اتاق پذیرایی. یعنی می خواهم بگویم چیدمان این بخش از خانه چقدر در نمای داخلی منزل و دید اشخاص به خانه شما موثر است.

تلویزیون های جدید، چیدمان جدید

احتمالا برای نوجوان های امروزی عجیب است که بدانند روزگاری تلویزیون ها در کمد قرار می گرفتند؛ آن هم نه اینکه ما چنین طرح بامزه ای را پیاده کرده باشیم، خیر، دستپخت شرکت سازنده بود. اگر دهه سوم زندگی را سپری کرده باشید نمونه این تلویزیون ها را در خانه پدربزرگ و مادربزرگتان دیده اید. حالا چند سالی است که تلویزیون های LED پا به خانه ما گذاشته اند و دیگر خبری از تلویزیون های 21 اینچ نیست.

تلویزیون های نسل جدید به دو دلیل باعث تغییر دکوراسیون خانه ها شدند؛ اول به خاطر بزرگ شدن صفحه نمایش و دوم به سبب نحوه قرارگیری در خانه. طبیعتا تلویزیون های کوچک را در موقعیت های مختلفی می شد قرار داد و دست ما برای تغییر چیدمان داخلی خانه باز بود، اما تلویزیون های امروز اغلب اندازه ای دو برابر نمونه های قدیمی شان دارند و تغییر جای آنها چندان ساده نیست. از طرف دیگر، این تلویزیون ها به دو شکل در خانه قرار می گرفتند؛ به همان حالت قدیمی با میز تلویزیون، یا روی دیوار. در هر دو حالت، فضای بیشتری از دیوار مورد توجه مهمان شماست، برخلاف گذشته که صفحه نمایش کوچک بود و میزان توجه ما محدودتر. اینجا چند ایده داریم برای طراحی دیوار پشت میز تلویزیون.

قاب تلویزیون

اگر می خواهید این بخش از اتاق پذیرایی شکلی خاص بگیرد و بیشتر از همیشه نگاه را متوجه خود کند، باید آن را از سایر قسمت های خانه متمایز کنید. چطور؟ با یک قاب چوبی بزرگ. برای هماهنگی بیشتر با طراحی داخلی، جنس این قاب را از جنس مبلمان یا در ورودی انتخاب کنید. ترجیحا رنگ دیوار هم متفاوت از رنگ دیوارهای کناری باشد. انگار این همان محلی است که تلویزیون به آن تعلق دارد. جایی خاص و ویژه که در عین سادگی و بدون نیاز به تزئین با وسایل دیگر، زیباست. نمونه این ایده را در تصویر زیر می بینید. کمی هزینه بر است اما ارزشش را دارد که چنین نمایی را در خانه تان شاهد باشید.

طراحی دیوار پشت تلویزیون

شلف و قفسه

استفاده از شلف و قفسه در کنار و بالای تلویزیون به طور همزمان دو مشکل را حل می کند؛ اول اینکه محلی برای چیدن اقلام تزئینی به ما می دهد. این همان چیزی است که ما دنبالش هستیم، یعنی زیباسازی اطراف تلویزیون. دوم اینکه فضایی به وجود می آورد برای چینش اقلام کوچک ما که جایی برایشان نداریم. تقریبا هر چیزی می تواند روی این قفسه ها قرار بگیرد و محدودیتی برای استفاده از آنها ندارید؛ چه کاسه مسی و سفالی باشد، چه کتاب و مجسمه. اینکه کدامیک از اینها را انتخاب می کنید بستگی به طرح کلی چیدمان خانه دارد. قفسه بیشتر زمانی استفاده می شوند که تلویزیون روی دیوار نصب شده باشد. هزینه متوسطی برای شما دارد، چون قفسه ها معمولا قیمت بالایی ندارند.

نقطه کانونی

بگذارید کمی هم خلاف جریان آب شنا کنیم. در مقدمه گفتیم که افراد زیادی تلویزیون را نقطه کانونی خانه در نظر می گیرند و وسایل دیگر را بر اساس جایگاه آن می چینند. اما اگر چندان طرفدار تماشای تلویزیون نیستید می توانید چیدمان خانه را به شکلی پیاده کنید که توجه ها از تلویزیون برداشته شود. روش ها و ایده های مختلفی برای این کار وجود دارد؛ برای مثال، می توانید یک میز سرتاسری بگذارید، که نگاه را معطوف به نقطه خاصی نمی کند. اقلام تزئینی را به جای آنکه کنار تلویزیون قرار دهید، با فاصله از آن و در جاهای دیگر بگذارید تا توجه ها روی یک نقطه متمرکز نشود. مبل ها را هم به نحوی قرار دهید که تاکید بر دورهم نشستن و گپ زدن باشد، نه تماشای تلویزیون.

برچسب دیواری

رنگ زدن دیوار و حتی نصب کاغذ دیواری کار چندان راحتی نیست؛ راه ساده و سریع و ارزان این است که از برچسب ها استفاده کنید. مزیت این روش را در همان سه کلمه برایتان خلاصه کردم، اما یک مزیت دیگری هم دارد و آن امکان برداشتنش است. این به ویژه به آنهایی پیشنهاد می شود که می خواهند هر چند وقت یک بار تنوعی به خانه بدهند. به طور معمول فضایی که این برچسب ها نصب می شوند کم است و به همین خاطر هزینه آن هم چندان زیاد نمی شود. می توانید طرح و رنگش را کاملا متناسب با طراحی خانه در نظر بگیرید یا اینکه برای ایجاد تضاد بیشتر و توجه به این بخش، از رنگ های مخالف استفاده کنید.

چیدمان دیوار پشت تلویزیون

سنگ تزئینی

یکی از ایده های طراحی داخلی خانه که چند سال اخیر رواج پیدا کرده، کار گذاشتن سنگ های تزئینی روی دیوار است. هم شکل پیاده سازی این سنگ ها متفاوت است و هم نوع سنگ؛ اغلب مدل هایی نظیر تراورتن، گرانیت و مرمر کار می شود. برای مثال طرح های تراورتن شکلی طبیعی تر دارند. هر کدام از این طرح ها، بدون نیاز به هیچ چیز دیگر، نمایی امروزی، جذاب و خاص به خانه شما می دهند. این سنگ ها می توانند یک دیوار را کامل بپوشانند یا اینکه صرفا روی بخش کوچکی از دیوار در نظر گرفته شوند. هزینه این کار بستگی به میزان این طرح و همچنین نوع سنگ دارد. احتمالا کمی برایتان هزینه بر است.

 

تابلوهای هنری

این شاید ساده ترین راه برای تزئین دکور پشت میز تلویزیون باشد. چرا که هم نصب راحتی دارد و هم اینکه در هر جای از خانه می تواند قرار بگیرد. از طرفی هم تابلو نشان دهنده سطح سلیقه هنری و وجهی از شخصیت شما است؛ طبیعتا هر شخصی تابلویی مشابه اثر «شب پرستاره» ونگوک یا «دختران روی پل» ادوارد مونک را در خانه اش نمی زند. در نتیجه شما می توانید با انتخاب تابلو، به نوعی خودتان را معرفی کنید یا نگاه هنری تان را به معرض نمایش بگذارید. از تابلوهای نقاشی مثال زدیم اما قطعا هر تابلوی هنری دیگری می تواند تزئین بخش خانه باشد؛ از عکس های مشهور و هنری تا تابلوهایی که هنر دست هستند.

ساده یا هزینه بر؟

طرح ها و ایده های مختلفی برای دکور پشت میز تلویزیون وجود دارد که مواردی که در این مطلب گفتیم نمونه هایی از آنهاست. قطعا راه و روش های دیگری هم برای تزئین دیوار پشت تلویزیون هست که انجام و پیاده سازی آن به نقشه خانه، رنگ دیوارها و البته سلیقه شخصی شما دارد. اگر دنبال راه ساده ای هستید، می توانید یک یا چند تابلو بالای تلویزیون بگذارید، یا اگر امکان صرف هزینه بیشتری دارید، ایده اول، یعنی ساختن قاب بزرگی برای تلویزیون را پیاده کنید که به واقع نمای داخل خانه را کاملا تغییر می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *