مقالات سه گامه

تاثیر مثبت موسیقی روی خواب عمیق

تاثیر موسیقی روی خواب

تمام آن فکرهایی که در تمام طول روز یک بار هم به ذهنمان نمی رسند و تمام مشغله های ذهنی و کاری دست به یکی می کنند و همین که سر روی بالش می گذاریم سراغمان می آیند. این یکی از صدها شوخی درباره فکرهای قبل از خواب است که در فضای مجازی منتشر می شود. برای خوابیدن راحت و تجربه خواب باکیفیت، باید هم کالای خواب مناسبی داشت و هم از نظر روحی و روانی در شرایط خوبی به سر برد. درباره کالای خواب پیشتر توضیح داده ایم و گفته ایم چه نوع تخت خواب و تشکی باید تهیه کنید، اما برای داشتن ذهن آرام باید چه کرد؟ اگر دنبال این جواب در گوگل باشید یکی از جواب هایی که می گیرید «شنیدن موسیقی» قبل از خواب است. اما چرا چنین توصیه ای می شود؟ اینجا می خواهیم تاثیر موسیقی بر خواب را بررسی کنیم و به شما بگوییم چه نکته هایی را باید موقع شنیدن موسیقی رعایت کنید.

چرا موسیقی روی خواب ما تاثیر می گذارد؟

آن چیزی که در ظاهر ماجرا اتفاق می افتد این است که ما هندزفری را وصل می کنیم و یک قطعه موسیقی در گوش ما پخش می شود که ضرباهنگی ملایم یا تند دارد. اما پشت صحنه قضیه کمی فرق می کند؛ آنچه به گوش ما می رسد یک مجموعه موج های صوتی است که در مغز ما به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود. می دانید که یکی از کارهای مغز پردازش اطلاعات است؛ در نتیجه شروع به تحلیل و تفسیر این سیگنال ها می کند و بدن شما تحریک می شود. این اتفاق در شما می تواند برخی از مشکل هایی که در حین خواب دارید از بین ببرد یا کاهش دهد.

درباره تاثیر موسیقی بر خواب تحقیق های مختلفی انجام گرفته که بیشتر آنها مثبت ارزیابی شده است. در در بعضی از این مطالعه ها این نتیجه به دست آمده که با شنیدن موسیقی هورمون استرس (کورتیزول) کاهش می یابد و شخص خواب بهتری را تجربه می کند. از طرف دیگر، موسیقی باعث ترشح هورمون دوپامین در بدن ما می شود. احتمالا می دانید که این هورمون زمانی ترشح می شود که کاری لذتبخش انجام دهید؛ کارهایی مثل خرید کردن و غذا خوردن. این موضوع با تسکین دردهای ما هم می تواند کمک کند. حالا به طور علمی متوجه شده اید که چرا موسیقی خواب ما را بهبود می بخشد.

موسیقی چطور ما را به خواب می برد؟

این فقط تشک فنری نرم و راحت نیست که باعث خواب باکیفیت ما می شود، موسیقی هم می تواند ما را به خواب ببرد! گفتیم که درباره این موضوع چندین و چند تحقیق انجام شده است؛ خروجی یکی از این مطالعات این بود که آنهایی که پیش از خوابیدن حدودا 45 دقیقه به موسیقی گوش دادند، کیفیت خوابشان در همان روز اول بهبود پیدا کرد. با این حال، برای رسیدن به یک نتیجه بهتر و ملموس تر پیشنهاد می شود که این عمل را برای مدتی تکرار کنید؛ درست است که شنیدن موسیقی می تواند اثر آنی و لحظه ای داشته باشد اما اگر می خواهید اثر مثبتش را مشاهده کنید، به مدت یک ماه شنیدن موسیقی را در برنامه شبانه تان بگنجانید.

چه چیزی گوش کنیم؟

اگر اهل موسیقی باشید با برنامه و سایت اسپاتیفای آشنا هستید. طی بررسی و تحقیق روی حساب اسپاتیفای 650 نفر مشخص شد که 62درصد از افراد قبل از چرت زدن به موسیقی گوش داده اند. این آهنگ ها از 545 هنرمند از 14 ژانر مختلف موسیقی بوده است. چهار دلیل عمده برای شنیدن موسیقی مطرح شده؛ موسیقی آنها را برای خوابیدن آماده می کرده، پخش آهنگ قسمتی از برنامه شان بوده، شنیدن آهنگ حس خواب آلودگی را تحریک می کند و در آخر اینکه موسیقی حواس پرتی های بیرونی را از بین می برد.

اما شنیدن چه نوع موسیقی پیش از خواب، بهتر است؟ پیشنهاد می شود قطعه ای را گوش کنید که ضرباهنگی کند یا ملایم داشته باشد؛ یعنی چیزی بین 60 تا 80 ضرب در هر دقیقه. در بین سبک های مختلف، موسیقی های کلاسیک و جاز آرامش بخش هستند. پس بهتر است قبل از خوابیدن سراغ آهنگ های رپ و متال و راک نروید.

کیفیت خواب بهتر با موسیقی

نکته های کلیدی

برای اینکه تجربه خوبی از شنیدن موسیقی داشته باشید و اثر مثبتش پیش از خواب بیشتر شود، بهتر است به نکته های زیر توجه کنید.

تبدیل به عادت کنید

پیروی از یک برنامه منظم روزانه، کلید اصلی سلامت جسم و روان است. ضمنا پیش از خواب مقدماتی را برای خودتان فراهم کنید که با ذهنی آرام تر آماده خوابیدن (و شنیدن موسیقی) شوید. نیاز به زمان زیاد یا کارهای سخت نیست؛ برای مثال کم کردن نور لوستر و چراغ یا تاریک کردن فضا می تواند یک از راه های ساده اش باشد.

آهنگ مورد علاقه

اگر آهنگ هایی که الان در موبایل خودتان دارید برایتان تکراری یا خسته کننده شده، یک فهرست تازه از قطعه هایی درست کنید که از شنیدنشان لذت می برید. ضمنا نیاز نیست خودتان را ملزم به شنیدن نوع خاصی از موسیقی قبل از خواب کنید؛ برای بعضی ها آهنگ هایی بسیار ملایم آرامش بخش هستند و برای بعضی دیگر موسیقی ای که ضرباهنگ تندتری داشته باشد.

انتخابی ساده و خنثی

هنگام ساختن فهرست پخش، آهنگ هایی را که شما را بیش از حد احساساتی می کنند کنار بگذارید. یادتان نرود که دنبال حس آرامش هستید، نه اینکه هیجان زده شوید. برای مثال بعضی از آهنگ ها خاطره ای را برای شما زنده کنند که با یادآوری اش به جای رسیدن به آرامش، درگیر حس های عجیب دیگری می شوید. این آهنگ ها گزینه مناسبی برای شنیدن پیش از خواب نیستند. اگر هم خودتان نمی دانید کدام آهنگ را باید برای خوابتان انتخاب کنید، به فهرست پخش سایت ها و برنامه های موبایلی نگاه کنید، چون به احتمال زیاد بیشترشان فهرستی برای شنیدن موقع خواب دارند.

به گوش استراحت بدهید

اشتباه نکنید! منظورمان این نیست که موسیقی گوش ندهید؛ حرفمان این است که شب ها برای شنیدن موسیقی، هندزفری نگذارید. برای حفظ سلامتی گوش، بهتر است اجازه بدهید صدا در محیط نزدیکتان پخش شود، نه از طریق هدفون. گوش ما برای حفاظت از کانال گوش موم تولید می کند، اما زیاد شدن حجم این ماده برای سلامتی ما خوب نیست؛ هدفون ها باعث می شوند تولید این ماده بیشتر شود. در کل بهتر است استفاده از هندزفری و هدفون را کنترل یا محدود کنید.

خوابیدن با موسیقی

ساعت را کوک کنید

زمان مشخصی را برای شنیدن موسیقی در نظر بگیرید تا طبق یک برنامه پیش بروید. همانطور که در متن هم اشاره شد، بهتر است بین 15 تا 45 دقیقه به آهنگ یا کتاب صوتی گوش دهید. این مدت زمان مناسبی برای آرام شدن ذهن و رفتن به خواب است.

پیشنهادی متفاوت

می دانید که امروزه برای بسیاری از کارهای روزمره ما، برنامک ها و اپلیکیشن های مختلفی وجود دارد. یکی از این برنامه ها کارش این است که با پخش صداهایی از طبیعت، ذهن ما را آرام کند تا به راحتی به خواب برویم. شاید برایتان جالب باشد بدانید که حتی سازمان بهداشت کشور انگلستان هم استفاده از بعضی از این برنامه ها را توصیه می کند. شنیدن صدای طبیعت یا داستان گویا و پادکست، به داشتن خواب عمیق تر کمک می کند و زمان به خواب رفتنتان هم کاهش می دهد. از صدای طبیعت غافل نشوید، ما با اینکه در شهرهای بزرگ و شلوغی زندگی مدرن هستیم، اما هنوز هم برای رسیدن به آرامش به دل طبیعت می رویم. همین است که بسیاری برای خرید مبلمان و تخت خواب سراغ نوع چوبی آن می روند، چون به طبیعت نزدیک تر هستند و حس بهتری به ما منتقل می کنند.

جمع بندی

بسیاری از مردم در سراسر جهان با مشکل خوابیدن مواجه هستند. برای رسیدن به آرامش و آماده شدن برای تجربه خوابی نسبتا عمیق و لذتبخش، باید هم بستر فیزیکی مناسبی فراهم و هم ذهن و روان ما آماده خوابیدن باشد. درباره مورد اول قبلا توضیح کاملی داده ایم و برای مورد دوم یکی از توصیه های همیشگی، گوش دادن به موسیقی است. نتیجه تحقیق های مختلف در این زمینه نشان داده که شنیدن موسیقی پیش از خواب اثر مثبتی روی کیفیت خواب و نحوه به خواب رفتن دارد. برای تجربه بهتر، باید نکته هایی را در این باره انجام دهید. در این مطلب به آن نکته های مهم اشاره کردیم و گفتیم چه نوع موسیقی برای خواب شما مناسبتر است. ضمنا این روزها اپلیکیشن هایی که صدای طبیعت را پخش می کنند باب شده اند و نتیجه خوبی هم در پی داشته اند. شنیدن به این صداها و قطعه های موسیقی، یکی از ساده ترین و ارزان ترین راه ها برای آرام کردن ذهن و به خواب رفتن است. شما هم امتحانش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *