مقالات سه گامه

معرفی کامل شلف و طاقچه و انواع آن

معرفی شلف

نگاه به اسم خارجی اش نکنید، شلف همان چیزی است که سال های سال در خانه های ما وجود داشته و به بهترین شکل از آن استفاده کرده ایم؛ طاقچه یکی از اجزای اصلی خانه های ایرانی است که تا همین چند دهه پیش هم روی دیوارهای ما جا داشت، اما به مرور و از دهه شصت به بعد تقریبا کنار گذاشته شد. امروزه طاقچه به شکل گچی و به عنوان جزئی از نقشه خانه کمتر دیده می شود، اما به خاطر کارایی اش و جلوه ای که به خانه می دهد، به نوعی دیگر از آن استفاده می شود. حالا اسم انگلیسی اش که همان «شلف» است رواج پیدا کرده و به شکلی مستقل و در انواع مختلف عرضه می شود.

شلف

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، Shelf همان طاقچه یا قفسه است که در اندازه ها و مدل های گوناگون ساخته و روی دیوار نصب می شود. جدا شدن طاقچه از دیوار خانه ها، چند مزیت به آن اضافه کرد؛ یک اینکه باعث شد تا شکل دیوار و صافی آن به هم نریزد. این مشکلی بود که در خانه های قدیمی وجود داشت و گاهی به ما اجازه نمی داد که وسایل را مطابق میلمان بچینیم. موضوع دیگر اینکه هر خانواده ای وسایل تزئینی خودش را داشت و ممکن بود عرض یا طول طاقچه مناسب آن وسیله نباشد. خوبی شلف یا همان طاقچه های جدید این است که شما می توانید براساس نیاز خودتان اندازه و مدل مناسب را تهیه کنید.

جنس شلف یا طاقچه

یکی دیگر از تفاوت های اصلی طاقچه های جدید با آنچه که ما در خانه های ایرانی داشتیم، جنس آنهاست. طبیعتا طاقچه های قدیمی از گچ بودند که مقاومت بالایی داشتند اما مشکلشان این بود که به محض برخورد با هر شیء سخت یا نوک تیزی به سادگی آسیب می دیدند. ایرادی که دیگر در شلف و قفسه های جدید نمی بینیم، چرا که از جنس چوب طبیعی، آهن یا MDF هستند. هر سه جنس دوام خوبی دارند و به این زودی ها دچار صدمه نمی شوند و تا مدت ها همان ظاهر شکیل و تمیزشان را حفظ می کنند. در این بین، شلف های MDF بیشتر مورد پسند قرار می گیرند چون خودشان به تنهایی نمای جذابی به خانه می دهند. شکل نصب شلف و قفسه دو نوع است؛ یا با پیچ روی دیوار قرار می گیرند و محل اتصالشان هم پیدا نیست، یا اینکه به وسیله پایه و بست نگه داشته می شوند. البته شلف های شیشه ای هم وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

شلف دیواری

انواع شلف

شلف آویز: همانطور که از اسمش پیداست برخلاف تصویری که از طاقچه و قفسه در ذهن دارید، این شلف ها به وسیله طناب، بند یا چیزی شبیه اینها از دیوار آویزان می شوند و یک ردیف فضای کوچک یا بزرگ برایتان ایجاد می کنند. از این نوع شلف ها بیشتر به منظور اقلام تزئینی و برای زیباسازی دیوار اتاق استفاده می شود.

شلف دیواری: همان شکل معمول طاقچه است که معمولا از چوب یا همان MDF می سازند. بنا به نیاز شما می توانند کاربردی و برای نگهداری اقلام کوچک شما به کار بروند یا اینکه به عنوان یک عنصر تزئینی روی دیوار نصب شوند.

شلف ایستاده: درست است که بیشتر درباره نصب طاقچه و شلف روی دیوار حرف زدیم اما نوعی از قفسه ها هم هستند که روی زمین قرار می گیرند. این نوع شلف ها بیشتر در خانه هایی به کار گرفته می شود که به اندازه کافی فضای نگهداری ندارند و به دنبال جایی برای وسایلشان می گردند.

شلف حمام: طبیعتا وقتی چنین محصولی در حمام قرار می گیرد جنبه زیبایی اش در اولویت نیست. طاقچه هایی که مخصوص حمام هستند به شکلی خلاقانه و مدرن، چند کاربرد مختلف را برای شما به همراه دارند؛ برای مثال، در این نوع شلف ها محلی برای آویختن حوله کوچک، لباس یا لیف تعبیه شده است.

شلف آشپزخانه: این طاقچه ها یک یا چند طبقه برای قرار دادن ظرف ها و لیوان ها به آشپزخانه شما اضافه می کنند. بخش تزئینی شلف در اینجا بسیار کمرنگ می شود و اینکه چه میزان فضا در اختیار شما قرار می دهد اهمیت پیدا می کند.

شلف دیواری

مزایای شلف و قفسه

  • صرفه جویی در فضا: وقتی خانه یا اتاقی کوچک باشد توصیه می شود این کمبود فضا را با کمک گرفتن از دیوارها جبران کنید. به طور کلی، وقتی روی سطح زمین جای کافی نیست، ناچاریم از هر فضایی بیشترین استفاده را ببریم. همین است که بسیاری سراغ خرید تخت دو طبقه می روند، چون فضای یک تخت اشغال می شود اما جای خوابی برای دو نفر است. شلف ها جای خوبی برای قرار گرفتن کتاب، گلدان، اشیاء تزئینی و اقلامی از این دست هستند.
  • صرفه جویی در هزینه: موضوع مشخصی است؛ قیمت شلف و قفسه به مراتب کمتر از کمد و کتابخانه است. حتی بهترین جنس طاقچه دیواری را هم که تهیه کنید، باز هم هزینه ای پایین تر از خرید کمد دارد.
  • در دسترس بودن: طاقچه را در هر جایی از خانه و اتاق می توانید نصب کنید. اگر به قصد اضافه کردن فضای نگهداری وسایل سراغ تهیه طاقچه و قفسه بروید، طبیعتا آن را جایی می گذارید که نزدیک شما باشد. ضمن اینکه شلف ها در ندارند و مانند کشوها باز و بسته نمی شوند؛ در نتیجه هر چه که روی آن می گذارید به سادگی در دسترس شماست.
  • کاربردهای مختلف: استفاده از قفسه ها محدود به فضاهای شخصی نیست؛ در فروشگاه ها، در شرکت ها و اداره ها هم می توان شلف و طاقچه نصب کرد. از طرفی با توجه به اینکه از جنس های متفاوتی ساخته می شوند، می توان جنس آن را متناسب با آن اتاق انتخاب کرد. برای مثال، فروشگاه ها از جنس شیشه ای استقبال می کنند، خانه های شخصی از جنس MDF و شرکت ها از جنس فلزی.
  • نظم دادن به اتاق: شلف محل قرارگیری یک شیء خاص نیست؛ شما می توانید هر چیزی را روی آن بگذارید. حتی وقتی روی میزتان چیزهای کوچکی مثل دفترچه، نوشت افزار، لیوان، شارژر موبایل و … جمع شده و فضا را شلوغ کرده، می توانید به طور موقت همه آن وسیله ها را روی طاقچه قرار دهید.

پرکاربرد، ساده و ارزان

نیازی به تعریف کردن از شلف و قفسه نیست؛ این وسیله به قدری کاربردی است که احتمالا در هر خانه ای دست کم یکی از آنها وجود دارد. به ویژه در واحدهای آپارتمانی امروزی که متراژهای بالایی ندارند و فضای زیادی برای وسایل ریز و درشت نیست، این قفسه ها بسیار مفید واقع می شوند. برای خرید شلف هم می توانید به بازار مراجعه کنید و هم اینکه از سایت های اینترنتی سفارش بدهی. خوبی خرید از فروشگاه های اینترنتی این است که می توانید ده ها مدل را با صبر و حوصله ببینید و مدل های مختلف را با هم مقایسه کنید. برای دیدن این گروه از کالاها اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *