مقالات سه گامه

طراحی دکور اپن و پیشخوان آشپزخانه

چیدمان میز اپن آشپزخانه

آن بخشی که سمت ورودی آشپزخانه است و بین ما ایرانی ها به «اپن» معروف شده، در واقع «پیشخوان آشپزخانه» است و راستش را بخواهید خود انگلیسی زبان ها هم بهش نمی گویند اپن! این بخش که به یک میز می ماند، به خاطر شکل و محل قرارگیری اش به شدت کاربردی است و به روش های مختلفی هم می توان ازش استفاده کرد. یکی از سوال های متداول در همین رابطه این است که روی پیشخوان آشپزخانه چه بگذاریم. موضوع دیگر هم نحوه طراحی این بخش است. جواب این دو با هم فرق دارد اما شاید هم بشود به نوعی آنها را کنار هم قرار داد و چیزی گفت که به کار شما بیاید.

صندلی

انتخابی ساده و راحت، مخصوصا برای آنها که میز ناهارخوری ندارند. گفتیم که پیشخوان می تواند نقش های متفاوتی بازی کند و این بستگی به ما دارد که به چه چیزی در خانه بیشتر از همه نیاز داریم. اینکه پهنای پیشخوان چقدر است چندان اهمیتی ندارد، چرا که هر اندازه از عرضی پاسخگوی نیاز شماست. درباره انتخاب مدل صندلی هم دست شما کاملا باز است چون طرح های متنوعی از صندلی آشپزخانه وجود دارد؛ پس مهم نیست پیشخوان شما از چه جنسی باشد چون به هر حال یک صندلی پیدا می کنید که با آن تناسب داشته باشد. اما قبل از اینکه برویم سراغ بخش بعدی، این را اضافه کنیم که اگر می خواهید پیشخوان شما نقش میز ناهارخوری را خوب بازی کند، بهتر است یک رومیزی مناسب برایش پیدا کنید.

 

قفسه و کابینت

یکی از زیبایی های آشپزخانه تصویر بانکه ها، جا ادویه های رنگارنگ یا کاسه ها و ظرف های چوبی و مسی روی یک ردیف است؛ این طاقچه یا قفسه به نوعی ویترین آشپزخانه محسوب می شود که می توانید اقلام مختلفی را روی آن بچینید. اگر چنین چیزی در آشپزخانه تان ندارید، سراغ موارد مشابهش بروید. برای مثال قفسه را خودتان می توانید اضافه کنید یا اینکه یک کابینت قابل حمل کنار پیشخوان آشپزخانه بگذارید. کابینت هایی از این دست انواع مختلفی دارند اعم از کوچک و بزرگ. حتی مدل هایی را پیدا می کنید که امکان قرارگیری روی پیشخوان را هم دارند. هرچند اسمشان کابینت است اما صرفا مثل کمد نیستند که وسایل شما در خودشان مخفی کنند؛ در بیشترشان جایی برای وسایل دم دستی یا وسایل تزئینی تدارک دیده شده.

گلدان

نیاز به تعریف کردن دارد؟! گل و گیاه ما را که به زندگی شهری عادت کرده ایم و بیشتر از هر چیزی با ساختمان و ماشین دمخور شده ایم، به طبیعت نزدیک می کند. گلدان در کنار زیبایی فوق العاده ای که به فضای آشپزخانه می دهد، باعث نشاط و تقویت روحیه ما می شود. اینکه روزانه شاهد رشد یک گیاه باشیم لذتی مشابه بزرگ شدن یک کودک را برایمان به همراه دارد. اندازه گلدان را متناسب با طول و عرض پیشخوان در نظر بگیرید و برای انتخاب نوع گل، به خودتان و شرایط خانه تان نگاه کنید؛ اینکه چقدر در روز وقت دارید و وضعیت نور محیط در انتخاب شما تعیین کننده است.

خوراکی

گمان کنم انتظار این یکی را نداشتید، اما چرا که نه. قرار دادن یک میان وعده جذاب روی این بخش، هم سطح خالی و یکنواخت را تغییر می دهد و هم برای مهمان ها مثل یک پیام خوشامدگوی عمل می کند؛ حتی اگر خودتان هم به آن اشاره نکنید، نشانه ای مهمان نوازی و استقبال از حضور آنها در خانه شماست. برای این کار نیازی به استفاده از ظرف های فانتزی نیست؛ هرچند زیبایی ظاهری هم جذابیت پیشخوان را بیشتر می کند اما مهم کارکردی است که چنین بشقاب یا کاسه ای برای شما دارد. خاطرم است یکی از دوستانم همیشه کاسه نسبتا بزرگی پر از خشکبار روی پیشخوانش می گذاشت و هر چند باری که به آشپزخانه می رفت و برمی گشت خودش هم هوس می کرد و چند دانه ای برمی داشت!

نور و روشنی

بعضی از پیشنهادها ممکن است صرفا جنبه تزئینی داشته باشند، مثل مجسمه ها یا آثار هنری دیگر، اما اقلامی هم هستند که هم نمای خانه را زیباتر می کنند و هم کاربردی هستند. یکی از مثال های ساده این موضوع وسایل روشنایی است؛ چیزی مثل آباژور قطعا شکل و ظاهر قشنگی دارد و در شب ها می تواند با نور ملایمش فضای شاعرانه و آرامی را برای شما داشته باشد. انتخاب طرح و اندازه آن بستگی به نوع چیدمان خانه و آشپزخانه شما دارد؛ هم مدل کلاسیک آباژورها موجود است و هم نوع مدرن و امروزی شان. آباژور یک مثال ساده بود؛ وسایل روشنایی متنوع و زیادی هست که می تواند به کارتان بیاید. شما حتی می توانید سراغ یک یا چند شمع برای این قسمت بروید. این را گفتم که ذهن بازتری برای انتخاب داشته باشید.

مجله و کتاب

هرچند این روزها نسخه های الکترونیکی جای روزنامه ها و مجله های کاغذی را گرفته اند، اما هنوز هم عده زیادی از مردم ترجیح می دهند حس ورق زدن کاغذ و لمس کلمه ها را تجربه کنند. ضمن اینکه بد نیست کمی از گوشی هوشمندتان فاصله بگیرید تا چشمتان مدام در معرض نور آبی اش نباشد. احتمالا خواندن نسخه های کاغذی حس آرامش بیشتری به شما منتقل می کنند. خوبی اش این است که از وسایل مختلفی می توان برای قرار دادن مجله یا کتاب استفاده کرد یا حتی بدون هیچ تشریفاتی مجله ها را روی پیشخوان بگذارید؛ این تا حد زیادی به دکور خانه و سلیقه شخصی شما برمی گردد.

اشیاء عتیقه

اگر آدم خاطره بازی هستید احتمالا از این گزینه خوشتان می آید. ضمن اینکه شاید از همه گزینه های دیگر ارزانتر باشد. کافی است وسایل قدیمی و عتیقه ای که سال هاست کارکردشان را از دست داده اند و حالا فقط ظاهری رنگ و رو رفته ازشان باقی مانده از انباری و گنجه تان بیرون بکشید! اینها فقط جنبه تزئینی دارند، پس اگر ظاهرشان براق و تمیز نیست حساس نشوید. برای انتخاب وسیله هم خودتان را محدود نکنید؛ می تواند یک قاب عکس قدیمی باشد یا یک کاسه سفالی یا هاون سنگی. همانطور که گفتیم وجه خاطره انگیز و نوستالژیک آنها اهمیت دارد؛ پس ارزش این وسیله به خاطره و حسی است که به شما منتقل می کند. این کاملا شخصی است.

جمع بندی

پیشخوان آشپزخانه به خاطر شکل و فرمی که دارد می تواند کارکردهای متفاوتی برای ما داشته باشد؛ ممکن است به جای میز ناهارخوری از آن استفاده کنیم یا بخواهیم مثل یک ویترین عمل کند و اقلام تزئینی ما را نگه دارد، یا حتی جایی باشد برای نشستن و صحبت کردن. بزرگی یا کوچکی خانه، تعداد افراد ساکن در خانه و سایر شرایط زندگی شما می تواند تعیین کند که کدامیک از این نقش ها را برای پیشخوان آشپزخانه در نظر بگیرید. اینجا پیشنهادهایی دادیم که هم در چیدمان آشپزخانه کمکتان کند و هم بدانید چقدر گزینه های متنوع و مختلفی وجود دارد. قطعا موارد بسیار دیگری غیر از این چند موردی که گفتیم، هست، که فرصت گفتن از تک تکشان نبود. نکته آخر اینکه بهتر است این قسمت را چندان شلوغ نکنید تا هم آشپزخانه تان دلبازتر به نظر برسد و هم اینکه در مواقع ضروری بتوانید از فضای روی آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *