مقالات سه گامه

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

اگر از کسی بپرسید چه رنگی برای چیدمان تازه خانه شما پیشنهاد می دهد، احتمالا گزینه هایی مثل آبی، سفید و کرم را بیشتر می شنوید. شاید هم چند نفری از سبز و قهوه ای و طوسی حرفی بزنند، اما کمتر کسی است که دست روی رنگ زرد بگذارد. بر اساس یک نظرسنجی در اروپا و آمریکا، مشخص شد که رنگ زرد را فقط 6 درصد از مردم می پسندند در حالی که این میزان در خصوص رنگی مثل آبی 45 درصد است. اگر همین حالا به طراحی خانه های دوست و آشنای خودتان فکر کنید متوجه می شوید که رنگ زرد چندان در خانه ها به کار گرفته نمی شود؛ رنگی روشن، نمادی از خورشید و پر از انرژی که ظاهرا در داخل خانه ها جایی ندارد. امروز می خواهیم خلاف جریان آب شنا کنیم و به جای پرداختن به سلیقه اغلب مردم، با دسته اقلیت همراه شویم، با همان 6 درصدی که طرفدار زرد هستند؛ پس سلام به عاشقان طلا، سلام به طرفداران برزیل!

تاریخچه رنگ زرد

اول بیایید کمی درباره این رنگ حرف بزنیم و ببینیم چه چیزهایی پشت سرش دارد. مثلا رنگدانه زرد اخرایی جزو اولین رنگ هایی است که در نقاشی های غار در عصر حجر استفاده شده. به خاطر نزدیکی به رنگ ماده باارزشی مثل طلا و همچنین رنگ خورشید، از همان ابتدا جزو رنگ های مورد توجه حساب می شده که احترام ویژه ای برایش قائل بوده اند. حتی گفته می شود در بعضی از مناطق، فقط افراد خاص یا سران آن سرزمین اجازه پوشیدن لباسی به رنگ زرد را داشته اند. در دنیای امروز هم بیشتر برای جلب توجه سراغ این رنگ می روند؛ برای نمونه نگاهی کنید به رنگ تاکسی و اتوبوس مدرسه یا رنگ زمینه بعضی از تابلوهای شهری. در طبیعت هم که سرک بکشیم، کم با این رنگ سر و کار نداریم؛ خیلی ها پاییز را محض خاطر همین زرد و نارنجی هایش دوست دارند. این نمونه های کوچک را گفتیم که در جریان باشید چقدر این رنگ کاربرد دارد و در جاهای مختلفی ازش استفاده می شود.

مکمل رنگ زرد

رنگ زرد نشانه چیست؟

رنگ زرد که جزو رنگ های اصلی حساب می شود، پررنگ و فرمانبردار است. زرد روشن ما را به یاد خورشید می اندازد و به همین خاطر معمولا با احساس گرما و انرژی همراه است. در کنار این، مفاهیم دیگری مثل سرگرمی، امید و شادی هم از رنگ زرد دریافت می شود. اگر از منظر روانشناسی هم بخواهیم بررسی کنیم باید بگوییم که به معنی ترویج کننده خوش بینی و نشاط است؛ هرچند برای انتقال چنین مفهومی باید در استفاده از آن دقت کرد، چون می تواند نتیجه ای کاملا متفاوت در پی داشته باشد و حسی مثل پرخاشگری را به بیننده بدهد.

همانطور هم که در بخش قبلی اشاره کردیم، در موقعیت های مختلفی برای جلب توجه و هشدار به کار می رود؛ از رنگ لباس کارگران و برخی تابلوهای راهنمایی و رانندگی گرفته تا رنگ کارت اخطار در فوتبال و سایر ورزش ها. از مهمترین برندهایی که از این رنگ استفاده می کنند می توانیم به مک دونالد و آیکیا اشاره کنیم؛ مک دونالد در صنعت غذای آماده فعالیت می کند و آیکیا IKEA یکی از معروفترین و شاخص ترین برندها در زمینه فروش تخت خواب و میز و سایر لوازم خانه است. شاید پایه گذاری این شرکت در کشور سوئد هم در انتخاب این رنگ بی تاثیر نبوده؛ رنگی که از دل پرچم این کشور می آید و ورزشکارانش هم لباسی به همین رنگ می پوشند.

رنگ زرد برای دیوار

فکر کنم به اندازه کافی درباره رنگ زرد حرف زدیم و وقتش شده برویم سراغ استفاده از آن در طراحی داخلی خانه. رنگ زرد طیف های مختلفی را پوشش می دهد و سخت است اگر بخواهیم درباره تک تک آنها صحبت کنیم. ضمن اینکه انتخاب بین زرد لیمویی، بژ، زرد روشن و چندین رنگ دیگر بیشتر به سلیقه شما برمی گردد. از آنجایی که این رنگ برخلاف آبی و سبز آرامش بخش نیست، برای اینکه به تعادل برسیم باید از عناصر دیگر با رنگی متفاوت کمک بگیریم.

در ادامه درباره ترکیب هایی که می توانیم داشته باشیم حرف می زنیم، اما بگذارید این نکته مهم را بگوییم که رنگ زرد محرک است؛ اگر با رنگ گرم دیگری مثل نارنجی یا قرمز همراه شود میل به خوردن غذا را تقویت می کند، به همین خاطر است که بسیاری از فست فودها برای طراحی داخلی شان سراغ این ترکیب می روند. شاید بهتر باشد بخشی از آشپزخانه را به این رنگ درآوریم؛ برای مثال رنگ پس زمینه ظرفشویی یا فرش آشپزخانه. مثلا می توانید رنگ کاشی یا سرامیک را زرد انتخاب کنید. برای اتاق خواب یا اتاق نشیمن می توانید رنگ زرد اخرایی را در نظر بگیرید که در ترکیب با قهوه ای یا سفید، هم انرژی بخش باشد هم یادآور طراحی کلاسیک است.

مکمل های رنگ زرد

شاید استفاده از رنگ زرد به تنهایی کمی نگاه را خیره کند و چشم بیننده را بزند، اما قطعا وقتی مکملی کنارش به کار بگیریم روشنی و جذابیت را همزمان خواهیم داشت. طبق آنچه سایت کنوا می گوید، رنگ های آبی، سرمه ای، بنفش، مشکی، سفید و خاکستری به خوبی با زرد ترکیب می شوند. برای اینکه بدانید چقدر این ترکیب می تواند برنده باشد، کافی است نگاهی بیندازید به برخی از تابلوها نقاش هلندی، ونسان ونگوک؛ از تابلوی گل های آفتابگردان تا گندمزار با درخت سرو و حتی اتاق خواب.

ترکیب زرد و مشکی

آبی

آرامش رنگ آبی در کنار انرژی زرد یکی از ترکیب های جذاب و چشمگیر است. این آبی اگر کمی تیره و نزدیک به سرمه ای باشد تضاد بیشتری به دست می آید که از نظر بسیاری زیباتر از حالت قبلی است. این تضاد می تواند در رنگ دیوار یا ترکیب اقلام دیگری مثل مبل و کوسن ها اتفاق بیفتد.

سفید

اگر بخواهیم روشنی را بیشتر کنیم و از تضاد فاصله بگیریم، سفید و زرد در صف اول گزینه ها قرار می گیرند. سفیدی به حس آرامش، تعادل و پاکی کمک می کند که مکمل خوبی برای محرک بودن و شیفتگی زرد به حساب می آید. خوبی دیگرش این است که در موقعیت ها و نقاط مختلفی می تواند پیاده شود؛ در آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و اتاق پذیرایی. برای مثال در آشپزخانه رنگ کابینت ها می تواند زرد اخرایی باشد در کنار سفیدی دیوار، در اتاق خواب رنگ بخشی از تخت خواب یا اقلام های مرتبط با آن مثل روتختی و پتو را از طیف زرد در نظر بگیریم در هماهنگی با سفیدی ملحفه و تشک، و در اتاق نشیمن هم از مبلمانی به رنگ زرد و سفید استفاده کنیم.

سیاه

تضادها همیشه جذاب هستند؛ می شود در کنار رنگ روشن زرد، رنگی کاملا تیره به کار بگیریم. حسی که از این ترکیب به دست آید کمی اشرافی، مدرن و شیک است. رنگ مشکی وقتی در کنار طیف زرد قرار می گیرد آن انرژی زیاد و همچنین نور و روشنایی زرد را به تعادل می رساند. هرچند شاید پیاده کردن چنین ترکیبی در خانه شخصی چندان ساده نباشد. دست گذاشتن روی این ترکیب کمی جسارت می خواهد!

طوسی

سفید زیادی روشن است و سیاه زیادی تیره، پس چرا چیزی میان این دو را انتخاب نکنیم؟ مخصوصا اینکه ترکیبی است که به خوبی قابلیت اجرا شدن در اتاق نشیمن و اتاق خواب را دارد. برای مثال دیوارها را می توانیم بخش بندی کنیم و هر بخش را به یکی از دو رنگ طوسی و زرد روشن دربیاوریم. حتی اقلام و وسایل خانه هم می تواند به همین ترکیب رنگ باشد؛ از میز وسط گرفته تا پرده، مبل، میز تلویزیون و حتی تخت خواب.

حرف آخر

رنگ زرد به اندازه رنگ های دیگر طرفدار ندارد و از طرفی هم استفاده تکی از آن برای خانه شخصی اصلا ساده نیست. با این حال برای کسانی که علاقه خاصی به این رنگ دارند محدودیتی وجود ندارد و می توانند سلیقه خودشان را در خانه پیاده کنند. نکته مهم ترکیبی است که به کار می گیرید. رنگ هایی مثل آبی، سرمه ای، بنفش، سفید، مشکی و طوسی گزینه های خوبی برای ترکیب با این رنگ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *