مقالات سه گامه

شومینه، چه تاثیراتی در دکوراسیون خانه دارد؟

شومینه، چه تاثیراتی در دکوراسیون خانه دارد؟

در خانه های کلاسیک قرن های دور، از شومینه به عنوان عنصری ارزشمند برای ایجاد گرما استفاده می شد. این وسیله در آن سال ها، با افرادی از نسل های مختلف در بهترین و بدترین لحظاتشان هم شریک می شد. امروزه وجود یک شومینه در خانه ها، می تواند مزایای زیادی را به ارمغان بیاورد؛ از گرم کردن محیط گرفته تا افزایش استفاده مفید از انرژی. اما یک نکته مثبت در آن وجود دارد که باید بدانید؛ شومینه برای طراحی داخلی خانه تان معجزه می کند، به طوری که نمی توانید در برابر تاثیرات شگفت انگیزش مقاومت کنید. شعله های آتش این وسیله، هماهنگ با هر نوع دکوراسیونی عمل کرده و فضایی دنج ایجاد می کنند. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که جا برای نصب این عنصر تزئینی و گرمایشی را دارید، به خواندن این مطلب ادامه دهید و درباره برخی از مزایای نصب این وسیله گرمایی و تزئینی در محیط زندگی خود، اطلاعات کسب کنید. در نتیجه خوب درک می کنید که شومینه، چه تاثیراتی در دکوراسیون خانه دارد.

ایجاد نقطه کانونی

در خانه ها و آپارتمان های امروزی، شومینه در اتاق خواب یا نشیمن و اغلب برای اهداف زیبایی شناختی نصب می شود. شعله های رقصان و درخشان آن بیشتر از آن که ایجاد گرما نمایند، به عنوان عنصر مرکزی عمل می کنند و فضای بخش هایی مانند اتاق نشیمن شما را به طور کامل تغییر می دهند. داشتن یک نقطه کانونی، بسیار مهم است و بدون آن، محیط از هم گسیخته و خالی به نظر می رسد. این نقطه که چشم ها را به سمت خود می کشد، باعث ایجاد دکوری جذاب می گردد.

مبل ها را به همراه میز جلو مبلی و چند میز عسلی ، در اطراف این نقطه کانونی بچینید. بدین ترتیب با آرامش در گرمای محیط، از انجام کارهای ضروری و تفریحات خود به تنهایی یا در کنار خانواده تان لذت می برید.

طراحی منسجم

اگر خانه شما نشانه هایی از یک دوره زمانی خاص در خود دارد مثل پنجره هایی سنتی با شیشه های رنگی، یک شومینه کلاسیک متناسب با آن باعث ایجاد انسجام در دکوراسیون محیط شما می شود. این هماهنگی و تطابق، باعث می شود مهمانانتان فکر کنند شما یک طراح داخلی حرفه ای هستید!

به وجود آوردن محیط مدرن

اگر دوست دارید حس و حال مدرنیته را به محیط زندگی تان بیاورید، از شومینه استفاده کنید. این وسیله، به عنوان یک دیوایدر یا جداکننده هم استفاده می شود. طراحی با رویکرد پلان باز شاید برای بسیاری جذاب باشد، اما برخی ترجیح می دهند که حریم خصوصی را بیشتر حفظ کنند و محیط خصوصی و عمومی را از یکدیگر جدا نمایند.

ایجاد حس آرامش

در زبان دانمارکی، واژه ای تحت عنوان Hygge یا هوگه وجود دارد. این کلمه، به معنای ایجاد فضاهای دِنج و راحت و آرامش‌ بخش در خانه یا سایر مکان ها است. همه ما به راحتی غرق در دنیایی می شویم که در آن زندگی می کنیم؛ اما با گذراندن یک عصر آرام در مقابل آتش، مطمئنا احساس آرامش می کنید.

پدید آمدن محلی برای نمایش لوازم دکوری

برای تاثیرگذاری درست در محیط، بهتر است یک تابلوی نقاشی بزرگ و منحصر به فرد و یا یک آینه، بالای شومینه نصب کنید. همچنین قادر به قرار دادن مجسمه ها یا قاب عکس، در بالای شومینه خواهید بود. این انتخاب های استراتژیک، چیدمانی هماهنگ و از نظر بصری دلپذیر ایجاد می‌ کند و توجهات را به سمت این نقطه کانونی، جلب می نماید. لوازم دکوری ای انتخاب کنید که با سبک کلی طراحی داخلی شما همخوانی دارند. نکته کلیدی، ایجاد تعادل است؛ اطمینان حاصل کنید که این لوازم، جذابیت شومینه را افزایش می دهند.

شومینه، چه تاثیراتی در دکوراسیون خانه دارد؟

آیا باید در اتاق نشیمن، شومینه داشته باشیم؟

گنجاندن یک شومینه در اتاق نشیمن، هم جذابیت و زیبایی به ارمغان می آورد و هم کاربردی است. شومینه در این محیط، یک نقطه کانونی دنج ایجاد می کند. در ماه های سرد سال، از آن برای گرم شدن محیط و دلپذیر کردن فضا می توان استفاده کرد. علاوه بر این، شومینه در نشیمن می تواند طراحی کلی محیط را بهبود دهد و به نقطه ای برای جمع شدن اعضای خانواده تبدیل شود. فقط دقت کنید که حیوانات و بچه های کوچک، ممکن است درکی از خطر آتش و گرمای بیش از حد نداشته باشند و به خود آسیب بزنند. پس حتما نرده های محافظ یا درب هایی جلوی شومینه نصب کنید که با قفل مخصوص بسته می شوند.

آیا تلویزیون، قابلیت نصب بالای شومینه را دارد؟

برای اینکه بتوانید محیطی یکپارچه و صمیمی برای گذراندن اوقات فراغت داشته باشید، قادر به نصب تلویزیون بالای شومینه هستید. اطمینان حاصل کنید که تلویزیون، باعث تحت شعاع قرار گرفتن نقطه کانونی (یعنی شومینه) نمی گردد. به این منظور، عناصر تزئینی مانند شمع ها یا گلدان های کوچک را در طاقچه بالایی شومینه بگذارید و سیم های تلویزیون را هم از نظرها پنهان نمایید. مبل ها را هم طوری در محیط بگذارید که نقطه برجسته، همچنان شومینه باشد.

شومینه مناسب اتاق خواب

وقتی روی تخت خود دراز کشیده اید تا به خواب بروید، بهترین تصویر پیش روی شما می تواند نمای شعله هایی باشد که سوسو می زنند. یک شومینه از نوع الکتریکی یا گازی که کنترل از راه دور دارد، انتخابی عالی است. هنگامی که برای خواب آماده شدید و ناگهان سردتان می شود، به سادگی و با فشردن یا لمس یک دکمه قادر به روشن کردن شومینه یا زیاد کردن دمای آن هستید.

هنگام نصب شومینه، به چه نکاتی دقت کنیم؟

برای انتخاب و نصب یک شومینه که بیشترین تناسب را با محیط شما و طراحی داخلی آن داشته باشد، باید به نکته هایی توجه کنید شامل:

از نور طبیعی کمک بگیرید.

با ورود نور طبیعی در طول روز از طریق پنجره‌ های بزرگ، تأثیر شومینه را در محیط زندگی خود به حداکثر برسانید. تخت و صندلی سنتی یا مبل های راحتی را طوری بچینید که با ورود نور خورشید، فضایی گرم و دلپذیر ایجاد شود. همین ایده ساده، تاثیر بسیار زیادی بر جذابیت و شیک بودن محیط دارد.

رنگ ها و بافت ها

اگر در حال تغییر دکوراسیون محیط خود و خرید شومینه جدید هستید یا می خواهید شومینه قدیمی خود را به روز کنید، حتما به رنگ ها و بافت ها توجه کامل داشته باشید. اگر سبک طراحی داخلی تان مینیمال باشد، بافت ها می توانند به فضای شما عمق و پویایی بیافزایند. برای افزودن بافت، از پتو یا کوسن پارچه ای استفاده کنید.

با انتخاب دقیق یک پالت رنگی منسجم و استفاده از تکنیک های اصولی رنگ آمیزی، می توانید جان تازه ای به شومینه خود ببخشید و آن را به یک نقطه کانونی جذاب تبدیل کنید که با انواع سَبک های طراحی داخلی مطابقت دارد. به عنوان مثال در صورتی که یک فرش کُرکی دارید، خرید شومینه ای از جنس فلز براق تضاد جالبی ایجاد می کند. طیف رنگ های جالب و شاد سبز روشن، زرد و صورتی، می توانند انتخاب های خوبی باشند. درآوردن شومینه آجری به رنگ مشکی براق، عمق محیط را افزایش می دهد. همچنین وجود دیوارهای روشن و ترکیبشان با شومینه آجری تیره، تضاد لذت بخشی را ایجاد می کنند.

شومینه، چه تاثیراتی در دکوراسیون خانه دارد؟

استفاده از کاشی

شومینه اتاق نشیمن خود را با جذابیت بی انتهای کاشی های هندسی درآمیزید. برای داشتن ظاهری منسجم زیبا، می توانید یکی از این نوع کاشی ها را برای تزئین شومینه انتخاب نمایید:

  • دارای الگوهای هندسی
  • تک رنگ براق
  • شطرنجی
  • راه راه

تقارن را رعایت کنید.

ایجاد تقارن اطراف شومینه نه تنها جذابیت زیبایی شناختی آن را افزایش می دهد، بلکه مکانی آرام برای استراحت ایجاد می کند. با چیدمان خوب و منظم گیاهان و آثار هنری در دو طرف شومینه، به احساس تعادل دست می یابید.

انواع شومینه

شومینه ها با توجه به عوامل گوناگونی مانند نوع سوخت و شکل ظاهری، به انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. به لحاظ سوخت: گازی، برقی، الکلی، هیزمی
  2. به لحاظ شکل ظاهری: سنگی، آجری، دیواری، رومیزی

شومینه هیزمی که برای ویلاها قابل استفاده است، حس و حال زندگی در روستا را ایجاد می کند و تداعی گر تصویر نوستالژیک سوختن هیزم ها در یک کلبه دِنج وسط طبیعت است. تصور پیچیدن بوی دلپذیر چوب در محیط، وسوسه انگیز است.

اگر در آپارتمان یا خانه تان امکان نصب دودکش ندارید، شومینه های برقی گزینه مناسبی برای شما هستند که دارای قابلیت نصب آسان می باشند. اینگونه، از دردسر تمیز کردن مداوم هم راحت می شوید.

10 فکت در مورد شومینه ها

شومینه ها، قرن هاست که بخشی از خانه ها بوده و فکت های زیادی پیرامون آن ها وجود دارد. برخی از آن ها، عبارت هستند از:

  1. اولین شومینه ثبت شده، در خانه کنتس دو پرنون در فرانسه بود.
  2. شومینه و دودکش تا اوایل قرن 18، در خانه های مستعمره های آمریکا ساخته نمی شدند.
  3. اولین شومینه با کوره توکار، توسط بنجامین فرانکلین در سال 1744 طراحی شد.
  4. شومینه ها در اوایل قرن بیستم و با رواج سیستم گرمایش مرکزی، محبوبیت خود را از دست دادند.
  5. بسیاری از خانه‌ های ساخته شده در اواسط قرن بیستم، شومینه نداشتند.
  6. در دهه 1970، مجددا تمایل به وجود شومینه ها ایجاد شد و در بسیاری از خانه ها پس از بازسازی، شومینه قرار گرفت.
  7. شومینه ها در حال حاضر، هم در خانه های جدید و هم در خانه های قدیمی به کار می روند.
  8. تخمین زده می شود که هر ساله، آتش سوزی های زیادی توسط شومینه ها ایجاد می شود و خسارت زیادی، به بار می آید. علل شایع آتش سوزی را می توان جرقه زدن برق در شومینه های الکتریکی و دودکش های معیوب شومینه های گازی و هیزمی دانست.
  9. شومینه ای که از آن به درستی مراقبت شود و دودکشش مدام چک شود، سال ها قابل استفاده است. از نظارت دائم بر دودکش و تمیز کردن آن غافل نشوید. گاهی این مسیرهای عبور دود، می توانند راه رسیدن پرنده هایی مانند کبوتر به خانه شما یا حتی جایی برای لانه کردن آن ها باشند.
  10. اولین نویسنده ای که شومینه را گذرگاهی برای عبور و مرور جادوگران دانست، جِی کِی رولینگ نبود. از شومینه به عنوان یک پورتال، قبلا در کتاب دیگری نام بُرده شده بود.

سخن پایانی

خرید شومینه، آرزوی بسیاری از افراد است برای داشتن محیطی رویایی و زیبا. چه یک شومینه بزرگ داشته باشید چه یک شومینه کوچک، نکته کلیدی این است که اجازه دهید خلاقیت در طراحی اش استفاده شود. نکات و ایده هایی که در این متن به آن ها اشاره کردیم، شومینه تان را جذاب و محیط مورد نظرتان را به پناهگاهی راحت تبدیل می کنند. شعله های آتش خلاقیت و نوآوری، راهنمای شما در زمینه طراحی دکوراسیون می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *