مقالات سه گامه

تفاوت تخت خواب کینگ با کویین

تخت خواب کینگ سایز و کویین سایز

نویسنده این سطور باور دارد که ما انسان ها همه کارهایی که در طول روز انجام می دهیم و تمامی این دویدن ها برای کسب درآمد بیشتر، به این خاطر است که راحت بخوابیم. حتی اگر با بنده هم عقیده نباشید، تصدیق می کنید که شکل و مدت خوابیدن ما تعیین می کند آن روز یا شب ما چطور پیش برود. حتی پدر پدربزرگان و اجداد ما هم حال خوب و بدشان را به اینکه روی کدام دنده خوابیده ایم یا از کدام دنده بلند شده ایم ربط می دادند. راستش را بخواهید قرار نبود مقدمه حرف هایم اینها باشد و بنا بود از پادشاه و ملکه حرف بزنم و بعد برسم به اینکه تخت خواب های کینگ سایز چه هستند و فرقشان با تخت خواب کویین یا همان ملکه چیست. اشکال ندارد، مهم این بود چند کلمه ای با شما اختلاط کنم تا سر صحبت باز شود، که شد. برویم سر اصل مطلب.

چند نوع تخت خواب داریم؟

اگر دنبال یک جواب سرراست و مستقیم هستید باید خدمتتان عرض کنم که فرق تخت کینگ سایز و کویین در اندازه شان است. اما اگر کمی وقت و حوصله دارید اجازه بدهید مفصل تر برایتان توضیح بدهم. مدل های عجیب و غریب را که کنار بگذاریم، می توانیم بگوییم تمامی تخت خواب های موجود در عالم هستی به دو گروه یک نفره و دو نفره تقسیم می شوند. در حالت عادی ما وقتی که عزب و بدون یار و همدم هستیم از نوع اولی و از هنگامی که بخت به ما رو می کند و نقل و نبات روی سرمان می ریزند، از نوع دومی استفاده می کنیم. اما قضیه به همین جا ختم نمی شود؛ منظورم قضیه انواع تخت هاست. این دو گروه هر کدام مدل های مختلفی دارند که یکی یکی برایتان تعریف می کنم.

تخت خواب مجردها

آن نوزاد شیرخواره هم اگر گذرش به اداره ای جایی بیفتد و لازم شود که فرمی پر کند، جلوی قسمت وضعیت تاهل باید گزینه «مجرد» را تیک بزند. یعنی حرفم این است که وقتی می گوییم تخت خواب مجردها، خیال نکنید منظور از مجرد فقط آن جوانک خوش قد و بالایی است که توی فیلم ها می بینید؛ خیر، آن کودک که تازه به دنیا آمده هم مجرد است و تخت خواب خودش را لازم دارد. اندازه تخت خواب کودک 130 در 70 سانتیمتر است. از آنجایی که بچه سریع رشد می کند، اندازه تخت بزرگتر از قدش است تا چند سالی روی همان بخوابد و هزینه بیشتری روی دست پدر و مادر نگذارد.

روزگار می گذرد (انصافا سریع هم می گذرد) و این کودک ما قد می کشد. یعنی تقریبا دیگر از آن حالت کودکی خارج و به دوران بامزه و عجیب نوجوانی وارد می شود. حالا دیگر این تخت به کارش نمی آید و بهتر است تخت خوابی با اندازه ای حدود 180 در 80 سانتیمتر برایش در نظر بگیرید. روی این تخت هم چند سال می خوابد و شاید هم کمی بالا و پایین بپرد و شیطنت هم بکند، تا از نظر جسمی تبدیل به یک آدمیزاد بالغ شود.

 

حالا که این جوان دیگر برای خودش خانمی یا مردی شده، تخت خوابی یک نفره با اندازه معمول می خواد. اندازه استاندارد برای تخت ایشان به طول 200 سانتیمتر و عرض 90 سانتیمتر است. اما اگر این جوان ما قد برومند و بدن ورزیده ای دارد یا اصلا دلش می خواد جای خوابش بزرگ باشد، می تواند تخت خواب 200 در 100 سانتیمتر (همان دو متر در یک متر) یا اینکه 200 در 120 سانتیمتر بگیرد.

تخت خواب متاهل ها

اگر ایرادی به حرفم وارد نکنید، می خواهم به شخصه آن لحظه را که دست در دست یار می روید که تخت خواب بخرید، برای تک تک تنهایان آرزو کنم. تا اینجا دیگر به اندازه کافی به طول تخت خواب اضافه شده و قد تخت و خود ما بیشتر از این نمی شود. پس در تخت دو نفره، عرض تخت اهمیت دارد. برای نمونه، اگر شما یک مادر و فرزند یا پدر و فرزند هستید شاید به آن تخت های دو نفره بزرگ احتیاج نداشته باشید. تخت هایی هستند یک و نیم نفره که عرضشان 140 سانتیمتر است. درباره طول تخت هم که گفتیم، همان 200 سانتیمتر است و تغییری نمی کند.

بنده این همه اطاله کلام کردم که به این نقطه برسم؛ تخت دو نفره معمولی و متوسط. همان اندازه ای که بیشترین کاربرد را دارد. همان که همه دنبالش هستند، همان کویین. عرض این تخت 160 سانتیمتر است. من اطلاع ندارم چرا اسم این اندازه را ملکه (یا همان کویین) گذاشته اند، اما می شود اینطور تفسیر کرد که وقتی سراغ این تخت می روید یعنی یک ملکه در خانه حضور دارد.

اندازه قبلی که عرض شد، اندازه تخت دو نفره متداول است. اما اگر بخواهید برای خودتان نوشابه باز کنید و فضای بیشتری داشته باشید (و البته اگر اتاقتان هم به اندازه کافی جا دارد) احتمالا سراغ تخت خوابی با عرض 180 سانتیمتری بروید. به این اندازه می گویند کینگ سایز (که نمی دانم چرا معادل فارسی ندارد.) طولش هم که گفتیم، همان 200 سانتیمتر است.

قول می دهم این یکی آخرین اندازه ای باشد که برایتان می گویم. یک مرحله از تخت سلطنتی هم بالاتر است چون بیست سانتیمتر پهنای بیشتری دارد. در مقایسه با اندازه های قبلی، کمتر سراغش می روند چون در هر اتاقی جا نمی شود. از قدیم گفته اند یا مکن با پیل بانان دوستی یا بنا کن خانه ای در حد پیل (یا همان فیل). یعنی اگر می خواهید تختی با این اندازه بخرید، اول به این فکر باشید که خانه ای بزرگ تهیه کنید که اتاق جادار و دلبازی داشته باشد که این تخت در آن بگنجد. راستی، خاطرم رفت اسمش را برایتان بگویم؛ سوپرکینگ. 200 در 200 سانتیمتر ناقابل.

اندازه های تشک

خیالتان راحت قرار نیست که دوباره کلی حرف بزنم و با گفتن اندازه های مختلف سر شما را درد بیاورم. تقریبا همه این اندازه هایی که خدمتتان عرض شد درباره اندازه انواع تشک هم صدق می کند. چیزی که تشک ها را از همدیگر متمایز می کند جنس و مدلشان است؛ تشک های مختلفی داریم نظیر تشک فنری ، تشک بادی، تشک مموری فوم و چند مدل دیگر. قصدم این بود فقط بهتان بگویم اندازه ها شبیه اندازه تخت است، وگرنه بحث تشک سوا از این موضوع ماست.

کدامش به درد ما می خورد ؟

ما این همه حرف زدیم که راهنمایی تان کنیم که اندازه ها را یاد بگیرید و اگر فردا روزی گذرتان به فروشگاه تخت و کالای خواب افتاد و پای کینگ و کویین وسط آمد، بدانید درباره چه چیزی حرف می زنند. بنده در انتخاب شما دخالت نمی کنم اما صرفا برای راهنمایی بیشتر می توانم یکی دو نکته برایتان بگویم.

درست است که تخت کینگ سایز بزرگ است و با خودتان می گویید می توانم حسابی روی آن غلت بزنم، اما حساب هزینه اش هم بکنید. تخت های ملکه یا همان کویین سایز اندازه مناسب و قیمت به صرفه تری دارند. ضمن اینکه تخت بزرگ که می خرید باید اتاقتان هم بزرگ باشد که این تخت دست و بالتان را نگیرد. حتی شاید بد نباشد به این طرف قضیه هم فکر کنید که اگر فردا روزی خواستید خانه تان را عوض کنید، شاید این تخت مناسب فضای آن اتاق نباشد یا اینکه اجازه چیدمان های مختلف را از شما بگیرد.

باید چیزهای دیگری را هم در نظر بگیرید، نظیر اینکه خانواده شما چند نفره است، نحوه خوابیدنتان چطور است، آیا در خواب غلت می زنید، آیا موقع خواب یارتان را در آغوش می گیرید یا ترجیح می دهید از هم فاصله داشته باشید و … به نظرم بهتر است دیگر بحث را تمام کنم. حرف آخر اینکه در کل سعی کنید همه جوانب را بسنجید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *