مقالات سه گامه

تزئین اتاق خواب برای تازه عروس

تزئیین اتاق خواب برای نو عروس

فیلم «کاغذ بی خط» را دیده اید؟ در یکی از معروفترین سکانس های این فیلم، رویا به همسرش می گوید: «این اتاق، جای امنیه. هر مشکلی بین ما باشه اگه اینجا حل نشه، هیچ جای دیگه حل نمی شه.» می خواهم بگویم اتاق برای خانه و به ویژه یک زوج جوان چنین نقش مهم و اثرگذاری را بازی می کند. به همین خاطر است که باید در چیدمان و طراحی اش، کمی سلیقه به خرج داد. طبیعتا ظاهر اتاق و تزئین اتاق خواب برای تازه عروس ، اهمیت بیشتری هم پیدا می کند. در اینجا هم درباره طراحی این محیط صحبت می کنیم و هم درباره وسایلی که در این بخش از خانه می توانید بگذارید.

انتخاب رنگ

شاید اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهن می رسد، رنگ اتاق باشد. بدیهی است که انتخاب رنگ دیوارها، به سلیقه شخص برمی گردد. اما برای اینکه انتخاب مناسبتری داشته باشید، بهتر است هم با روانشناسی رنگ ها آشنا شوید و هم بدانید چه عواملی روی این انتخاب تاثیرگذار هستند. پس بیایید اولین قدم برای طراحی دکوراسیون اتاق عروس و داماد را دقیق و با آگاهی کامل برداریم و نگاهی به این عوامل مهم بیندازیم.

بزرگ/کوچک بودن اتاق

دقت کرده اید که بعضی وقت ها فضای یک اتاق، بزرگتر از آن چیزی که هست به نظر می رسد؟ یکی از دلایلش، انتخاب رنگ مناسب با اندازه اتاق است. برای مثال اگر از رنگ های تیره برای اتاق کوچک استفاده کنیم، فضای اتاق کوچکتر نشان داده می شود. پس اگر اتاق شما بزرگ است، می توانید سراغ رنگ های تیره بروید؛ اما برای اتاق های کوچک، بهتر است از طیف روشن رنگ ها انتخابتان را انجام دهید.

تناسب با وسایل

هماهنگی رنگ ها در کنار چشم نواز شدن فضای خانه، باعث می شود اتاق مرتب و منظم جلوه کند. برای داشتن یک چیدمان و طراحی خوب و تزئین اتاق خواب برای تازه عروس ، بهتر است پیش از هر چیز به فکر نظم آنجا باشیم. البته تضاد رنگ ها در بعضی از موقعیت ها می تواند باعث جذابیت بیشتر شود؛ به شرطی که این تضاد بر اساس یک ایده مشخص باشد.

میزان روشنایی

بهتر است بر اساس اینکه اتاق چند پنجره دارد و چقدر نورگیر است، رنگ را روشن یا تیره در نظر بگیرید. بعضی از اتاق ها به ویژه اتاق خواب، ممکن است اصلا پنجره ای نداشته باشد؛ طبیعتا رنگ تیره مناسب چنین فضایی نیست، چرا که اتاق را تاریکتر از حالت معمول می کند. از طرفی فضای خیلی روشن هم برای «اتاق خواب» ممکن است چندان مناسب نباشد.

حال و هوای اتاق

این مورد کاملا به سلیقه خودتان بستگی دارد؛ می خواهید حال و هوایی عاشقانه بهتان بدهد، حس امنیت را به شما منتقل کند یا اینکه سر و شکلش متفاوت و خاص باشد. بعضی ها رنگ آبی را مناسبترین رنگ برای اتاق خواب می دانند، چون هم حس آرامش می دهد و هم اینکه آبی رنگ عشق به حساب می آید. شاید هم شما فضای مشخصی در نظر نگیرید و صرفا بخواهید تزئین اتاق خواب برای تازه عروس شیک و زیبا باشد. برای چنین سلیقه ای هم می توان رنگ نقره ای را انتخاب کرد که خاص و تجملاتی است.

تزئیین اتاق خواب برای تازه عروس

وسایل اصلی مورد استفاده برای اتاق خواب تازه عروس

بنا به اندازه اتاق، سلیقه، کاربرد اتاق و حتی بودجه زوج جوان، ممکن است وسایل مختلفی در اتاق قرار بگیرد؛ اما به طور معمول، چند وسیله هستند که در اغلب اتاق ها دیده می شوند. سعی می کنیم در انتخاب نوع و مدل این وسیله ها و همچنین محل قرارگیری آن ها، بیشتر شما را راهنمایی کنیم.

تختخواب

احتمالا اولین موردی که خرید آن برای تزئین اتاق خواب برای تازه عروس به ذهن می رسد، سرویس خواب است. با توجه به اینکه تختخواب اقلام مختلفی دارد، امکانات زیادی برای تزئین و هماهنگ کردن وسایل اتاق به ما می دهد. از جمله ابن اقلام، می توانیم اشاره به بالش، روتختی و ملحفه نماییم. رنگ و طرح تخت، بهتر است با دیوارها متناسب باشد. اندازه تخت خواب دو نفره، حدودا 200 در 160 سانتیمتر است؛ اما طبیعتا شما باید تختخوابی را انتخاب کنید که با بزرگی و کوچکی اتاق هماهنگ باشد.

تزئیین اتاق خواب عروس

محل قرارگیری تختخواب، می تواند هم به تغییر حال و هوای اتاق کمک کند و هم فضای مناسبی برای قرار دادن سایر اقلام را به ما بدهد. برای اتاق های کوچک، پیشنهاد می شود تخت را تا حد امکان به دیوار نزدیک کنید. اما برای اتاق های بزرگ، بهتر است تخت خواب در میانه قرار بگیرد تا ظاهر اتاق شکیل باشد و همچنین بتوان از فضای دو طرف تخت استفاده کرد.

 

فرش طرحدار

به طور معمول بهتر است فرشی که برای اتاق خواب در نظر گرفته می شود، تا حدودی فانتزی و طرحدار باشد؛ چرا که زیبایی اش به میزان کارکردی که فرش برای فضا دارد، مهم است. به ویژه اینکه داریم درباره تزئین اتاق خواب برای تازه عروس صحبت می کنیم.

برای تناسب هرچه بیشتر، طرح و رنگ فرش را هماهنگ با مدل تختخواب و رنگ دیوارها و وسایلی که روی فرش قرار می گیرند (مثل صندلی، پاف، گلدان و غیره) انتخاب کنید. از طرف دیگر، تناسب را بین کالاهای مختلف در نظر بگیرید؛ برای نمونه اگر روتختی یا پرده طرحی شلوغ و رنگارنگ دارد، به سمت طرح های مینیمال ساده برای فرش بروید.

پرده

انتخاب پرده مثل انتخاب فرش، باید متناسب با فضای اتاق باشد. طرح های فانتزی، اتاق را زیباتر و جذابتر جلوه می دهند. برای ساده تر شدن کار خودتان، می توانید پرده های پانچی را تهیه کنید که نصب آسانی دارند. پرده های پانچی به خاطر شکل و فرم مدرنشان، بیشتر مورد پسند زوج های جوان هستند؛ ضمن اینکه چون طرح های متنوعی دارند، دست شما را برای چیدمان و تزئین اتاق خواب برای تازه عروس می گذارند. این نوع از پرده‌ ها، از پارچه‌ هایی استفاده می کنند نظیر: مخمل کالیفرنیا، شانل، ساتن و حریر.

لوستر

طبیعتا وقتی از لوستر اتاق خواب صحبت می کنیم، باید بدانید که شکل و طرح این لوستر متفاوت از آن مدل هایی است که در پذیرایی می گذارید. پس اگر دنبال لوستر برای اتاق هستید، پیشنهاد می شود مدل های فانتزی را بیشتر ببینید. انتخاب مدل، وابسته به این است که شکل طراحی اتاق شما مدرن است یا سنتی.

البته عوامل دیگری هم در انتخاب شما دخیل هستند از جمله: میزان روشنایی اتاق، رنگ دیوار، وسایل و ارتفاع اتاق. میزان نور در اتاق خواب، بهتر است ملایم باشد؛ چرا که این اتاق، محل آرامش شماست و نور زیاد، اذیت کننده خواهد بود.

میز آرایش

یکی دیگر از اجناسی که به محض شنیدن اسم اتاق خواب به ذهنمان می رسد، میز توالت یا آرایش است. این میز برای خانم ها و البته تازه عروس، اهمیت بیشتری هم پیدا می کند. شاخصه هایی که در خرید میز آرایش اهمیت دارد، شامل این موارد است: زیبایی ظاهری آن، میزان فضای روی میز و داخل کشوها، مواد استفاده شده در ساخت و اندازه و شکل آینه است. طبیعتا اندازه این میز، به سلیقه و اندازه اتاق شما بستگی دارد؛ اما پیشنهاد می شود برای طول آن 90 و برای عرضش 50 سانتی متر را در نظر بگیرید. اگر آرایش کردن اهمیت ویژه ای برایتان دارد، بد نیست سراغ میز آرایش لامپدار بروید.

برای محل قرارگیری میز هم بهتر است جایی را انتخاب کنید که نزدیک به پنجره باشد و تا حد امکان، نور خورشید روی صندلی این میز بیفتد. نور طبیعی برای استفاده از این وسیله، بهترین گزینه است. اگر در تزئین اتاق خواب برای تازه عروس ، فضای کوچکی دارید می توانید آن را کنار تخت خواب بگذارید؛ به این ترتیب از فضای روی میز، به عنوان جایی برای قرار دادن لوازمی می توانید استفاده کنید مانند: تلفن، کتاب، لیوان و غیره؛ اما اگر فضای کافی دارید، می توانید یک پاتختی کنار تخت بگذارید.

پاتختی

اگرچه اسمش ما را یاد مراسم بعد از عروسی می اندازد، اما منظورمان همان می دارای معمولا چهار پایه ای است که نزدیک تختخواب قرار می گیرد. پاتختی ها عموما کوچک هستند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند، اما جزو وسایل کاربردی به حساب می آیند. به لحاظ شکیل بودن چندان فرقی ندارد در تزئین اتاق خواب برای تازه عروس چه مدلی را انتخاب می کنید، چون هر نوع و مدلی جذابیت خاص خودش را دارد.

می توان گفت دو مولفه اندازه و رنگ، بیشترین نقش را در انتخاب پاتختی بازی می کنند. اندازه این وسیله، به متراژ اتاق و همچنین میزان نیاز شما به ۀن برمی گردد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای استفاده ساده تر، بلندی این محصول تقریبا هم اندازه ارتفاع تختخواب باشد. رنگ پاتختی هم مثل سایر وسایل، بهتر است هماهنگ با فضای اتاق باشد تا زیبایی و تناسب اتاق بیشتر به چشم بیاید.

لوازم دکوری و تزئینی

تا به حال درباره اجناسی حرف زدیم که تقریبا ضروری حساب می شوند. از اینجا به بعد، بیشتر سراغ آن دسته اقلامی می رویم که صرفا جنبه دکور دارند و بیشتر به کار تزئین اتاق خواب برای تازه عروس می آیند.

شمع

با وجود پیشرفت های بسیاری که در زمینه وسایل نور و روشنایی شده و کالاهای مدرن و متنوعی که به بازار آمده، هنوز هم هیچ کدام نتوانستند جای شمع را بگیرند. شمع ها که یادگار روزگار قدیم اند به خاطر شکل ظاهری و نحوه نوردهی، هم حس و حال عاشقانه را منتقل می کنند و هم برای آرام کردن ذهن بسیار مفید هستند.

اگر دقت کرده باشید هنوز هم در فیلم و سریال ها برای ایجاد یک فضای رومانتیک در حین صرف شام، روی میز غذاخوری شمع روشن می کنند. وجود انواع مختلف شمع در شکل و فرم های متنوع، هر نوع سلیقه و هر نوع چیدمان را پوشش می دهد. ضمنا نیازی نیست نگران هزینه آن باشید؛ شما می توانید خودتان دست به ساخت شمع بزنید و همان چیزی را آماده کنید که مدنظرتان است.

گل و گیاه

درباره نقش پررنگ گل و گیاه در روح و روان انسان به اندازه کافی صحبت شده است. نمونه اش تحقیقاتی است که در دانشگاه راتگرز انجام شد و این نتیجه به دست آمد: افرادی که با گیاهان ارتباط می گیرند، حس مثبت و شادی بیشتری را تجربه و همچنین فکرهای منفی را زودتر از خود دور می کنند. گیاهان به ما حس امنیت و آرامش هم می دهند.

وسایل تزئینی نو عروس

نور و روشنایی به سبک مدرن

درباره شمع و روشنایی ملایمش گفتیم؛ اما اگر تفکری مدرن دارید، احتمالا ریسه های نور و لامپ های کوچک را می پسندید. تنوع رنگی و امکان نصب در هر قسمت از خانه، دو مزیت این منابع روشنایی بر شمع است. از طرف دیگر، بیشتر این لامپ ها قیمت پایینی دارند و خرج روی دستتان نمی گذارند. با توجه به اینکه وجه مالی ماجرا برای زوج های جوان اهمیت زیادی دارد، این وسایل برای تزئین اتاق خواب برای تازه عروس کاملا کاربردی و به صرفه هستند.

آینه

کاربردی و زیبا. تعریف خلاصه و مفید آینه ها همین است. تقریبا در هر قسمتی از خانه، می توان آن ها را گذاشت. وقتی اسم آن را می آوریم، شاید یکی از آن آینه های قدی در ذهنتان بیاید؛ اما کمی خیالپردازانه فکر کنید. آینه می تواند بسیار کوچک باشد، ممکن است با طرحی جدید و متفاوت روی دیوار کار شود یا چند تا از آن ها کنار هم قرار بگیرند. فارغ از کاربرد اصلی، این وسیله نور را منعکس می کند و با این کار، هم اتاق را روشن نشان می دهد و هم باعث می شود محیط کمی بزرگتر جلوه کند.

جمع بندی

درباره تزئین اتاق خواب برای تازه عروس ، بیشتر از این ها می شود حرف زد. ما سعی کردیم به طور مختصر و مفید، چند نکته مهم را مطرح کنیم و از وسایل مختلف این اتاق برای شما بگوییم. برای راحتی کار هم وسایل را به دو دسته کلی ضروری و تزئینی تقسیم کردیم تا در خرید لوازم اولویت بندی کنید. اگر نکته یا وسیله ای را جا انداختیم، شما برای ما در بخش نظرات سه گامه بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *