مقالات سه گامه

جنس و رنگ لحاف مناسب فصل پاییز

لحاف مناسب فصل پاییز

پاییز را که توصیف می کنیم حتی از بهار هم دلرباتر به نظر می رسد؛ از آن گرمی و داغی تابستان که خیلی ها را کلافه می کند رد می شویم و هوای خنک به صورتمان می خورد، نم بارانی می زند و شهر نفس می کشد. یکی از لذت ها و دلخوشی ها همان لحظه ای است که توی تخت خوابمان می خزیم و پتو را تا روی گردن بالا می کشیم. و انگار چیزهای دیگری هم که دور و برمان داشته ایم رنگ و بوی دیگری می گیرند؛ از استکان چای که صبح می نوشیم تا حال و هوای شب موقع خواب. برای اینکه از حس و حال پاییزی کیفور شویم و از سرمایش در امان باشیم، باید سراغ کالای خواب مناسب این فصل برویم. ما اینجا پیشنهادهای خوبی برای انتخاب بهتر در خرید این کالاها و آوردن پاییز به خانه و اتاقتان داریم.

پتو و لحاف مناسب پاییز

هوای پاییزی هنوز آنقدری سرد نیست که بخواهیم پتوهای ضخیم روی خودمان بکشیم، اما به هر حال فصل سرد سال است و باید شب ها به فکر گرم شدن بدن باشیم. به ویژه اینکه چون درست بعد از سه چهار ماه گرم وارد پاییز می شویم، شاید بهتر باشد که این خنکی را کمی جدی بگیریم. برای پتوی پاییزی می توانید سراغ جنس پنبه یا پلی استر بروید که هم شما را گرم نگه می دارد و هم سبک و راحت است. در پتوهای پاییزی این نکته اهمیت زیادی دارد که در طول شب ما بیش از اندازه گرم نشویم و تنفس پذیری خوبی داشته باشد. البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که شخصی سلیقه و نیازی متفاوت دارد؛ برای مثال بعضی ها دوست دارند حسابی گرم شوند و بعضی دیگر میل و عادت دارند خنکای پاییز به بدنشان برسد.

در این رابطه جدا از جنس لحاف، وزن آن هم اهمیت پیدا می کند؛ سنگینی پتو نه باید آنقدری زیاد باشد و نه آنقدر سبک. طبیعتا وقتی پتو وزن مناسبی داشته باشد، هم گرمای لازم را تامین می کند و هم احساس راحتی را از شما نمی گیرد. اگر می خواهید این پتو حال و هوای پاییزی داشته باشد، سراغ رنگ های گرم مثل نارنجی، زرد طلایی، زرشکی و قهوه ای خاکی بروید و ترجیحا طرحی که به طبیعت و درخت های پاییزی نزدیک است انتخاب کنید. طرح های چهارخانه با ترکیبی از رنگ های گرم هم انتخاب جذاب و بامزه ای می تواند باشد. اگر حساسیتی دارید، هنگام خرید به آن توجه کنید؛ پتوهایی در بازار وجود دارد که ضدحساسیت و ضدباکتری هستند. نکته آخر هم اینکه اگر سادگی شستشو و تمیز کردن لحاف برایتان اهمیت دارد، این موضوع را با فروشنده در میان بگذارید تا پتویی به شما پیشنهاد بدهد که امکان شستشو با ماشین لباسشویی داشته باشد.

طرح و رنگ روتختی پاییزی

هنگام خرید لحاف ها اولویت با کاربرد و جنس و کیفیت آنهاست، اما درباره روتختی احتمالا این ملاک ها با همین اولویت نیستند. روتختی با توجه به محل قرارگیری اش، در نمای اتاق و نمای تخت خواب تاثیر زیادی دارد. در نتیجه وجه ظاهری روتختی به اندازه کیفیتش می تواند مهم باشد. اینجا یک راهنمای خوب برای انتخاب رنگ روتختی مناسب فصل پاییز داریم.

با آمدن اسم پاییز احتمالا فقط طیف رنگ های گرم به ذهنتان می آید، اما چرا دامنه انتخابتان را محدود کنید وقتی ترکیب های جذاب و جالب تری هم وجود دارد. چون قرار نیست دقیقا همان تصویر معمول از پاییز را برای شما تداعی کند. برای مثال رنگ روتختی می تواند بنفش باشد که با رنگی خنثی مثل خاکستری، ترکیبی جذاب و چشم نواز به اتاق شما می دهد. اگر به ظاهر سرویس خواب اهمیت می دهید، احتمالا سراغ ست ها می روید تا رنگ ها و طرح ها در هماهنگی کاملی با همدیگر باشند.

رنگ روتختی برای پاییز

برای آنها که کمی محتاط تر هستند و می خواهند به حال و هوای پاییزی نزدیک شوند، رنگ های نسکافه ای و کاراملی گزینه هایی عالی به حساب می آیند؛ هم به قدر کافی پاییزی است و هم انتخابی متفاوت. اما اگر دلبستگی زیادی به پاییز دارید (شاید هم متولد همین فصل زیبا باشید) احتمالا می خواهید رنگ برگ ها را در پاییز با خودتان به اتاق بیاورید. در این صورت پیشنهاد می کنیم دست روی رنگ خردلی، گلبهی و البته نارنجی بگذارید. اینها رنگ هایی روشن و گرم هستند که فضای اتاق را کاملا پاییزی می کنند.

چیدمان اتاق مخصوص پاییز

از انتخاب رنگ که بگذریم، یک پیشنهاد جذاب دیگر هم روی میز وجود دارد؛ روتختی با طرح سه بعدی. شکل و شمایل این طرح ها به قدری متنوع و جذاب است که شما را درگیر چالش سخت و شیرین انتخاب بین گزینه های مختلف می کند. می شود نگاهی کلاسیک داشت و سراغ روتختی ساده رفت یا اینکه یکی از صدها طرح سه بعدی را که فضایی پاییزی دارند انتخاب کرد؛ برای نمونه می توان به طرح خطی گل های رز بزرگ طلایی روی زمینه ای تیره یا طرح برگ های زرد و خاکستری اشاره کرد که نزدیکی خاص و متفاوتی به پاییز دارند.

روبالشی

یکی از ارزان ترین راه های تغییر دکوراسیون منزل، تعویض روبالشی هاست. به خاطر هزینه کمی که دارند و در عین حال در چیدمان اتاق کاملا به چشم می آیند، هزینه صرف شده برایشان کاملا ارزشش را دارد. درباره رنگ روبالشی دیگر صحبتی نمی کنیم چرا که در بخش قبلی به طور کامل از رنگ ها حرف زدیم، اما جنس پارچه می تواند تناسب بیشتری با فصل پاییز داشته باشد. برای نمونه، پارچه مخمل بسیار شکیل و گرمابخش است. جنس لطیف مخمل نیازی به تعریف ندارد و نرمی و لطافتش به حدی است که در شعرها موی یار را به آن تشبیه می کنند!

درست مثل روتختی، برای روبالشی هم طرح های سه بعدی زیادی وجود دارد که هم به صورت جداگانه و هم به شکل ست عرضه می شوند. از میان جنس های دیگری که مناسب فصل پاییز هستند، می توانیم به پارچه کتان اشاره کنیم که هم ضخامتش متوسط و قابل قبول است و هم دوام خوبی دارد. از طرف دیگر، ضدحساسیت بودن روبالشی کتان باعث شده تا برای سه ماه پاییز انتخابی درست و منطقی باشد.

چیدمان اتاق برای پاییز

شمع و آباژور

لذت کتاب خواندن در شب های خنک و بارانی پاییز را از خودتان دریغ نکنید! آباژورها با نور ملایمی که از خود پخش می کنند، درست مثل یک چراغ مطالعه زیبا کنارتان هستند تا کلمه ها را بهتر ببینید و با آرامش به دل شعر و داستان بروید. اگر بخواهیم فصلی را برای آباژور در نظر بگیریم، قطعا فصلش پاییز خواهد بود. در کل به خاطر خنک شدن هوا و بارش باران، وسایل روشنایی اهمیت و جلوه بیشتری پیدا می کنند. اگر نمی خواهید هزینه زیادی را صرف تغییر چیدمان خانه کنید، سراغ خرید شمع بروید که آرامش، نور و کمی گرما به اتاقتان می دهد. امروزه شمع ها در شکل ها و طرح های مختلفی عرضه می شوند و دست شما را برای انتخاب باز می گذارند؛ شمع هایی با رنگ خاص و شمع های معطر می توانند هم دکوراسیون خانه و هم حال شما را عوض کنند.

فرض مدرن

حالا که هوا کمی سرد شده، شاید بد نباشد به فکر تهیه یک تکه فرش طرحدار و فانتزی بیفتید. این فرش ها که اندازه کوچکی دارند و مناسب اتاق خواب هستند، با طرح هایی امروزی و تازه، سر و شکل دیگری به اتاق شما می دهند. نمونه های مختلفی از این فرش مانند فرش دستباف تبریز و کرمان و اصفهان وجود دارد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. اگر سلیقه شما به فضای سنتی و کلاسیک نزدیکتر است، می توانید سراغ گلیم و گبه ها که محصول روستاهایی از نقاط مختلف کشور هستند بروید.

پاییز در خانه شما

پاییز به خاطر حال و هوای ویژه اش طرفداران زیادی دارد که حسابی از شکوه و زیبایی اش تعریف می کنند و آن را پادشاه فصل ها می دانند. اگر شما هم از آن دسته اید، احتمالا دوست دارید بخشی از آن رنگ و روح پاییزی را در خانه و اتاقتان داشته باشید. در این مطلب اول درباره پتوی مناسب پاییز صحبت کردیم که به خاطر کاربردی بودنش اهمیت زیادی دارد و بعد از تغییر چیدمان و دکوراسیونی هماهنگ با فصل پاییز گفتیم. اینکه این تغییر چطور و تا چه حد باشد بستگی به سلیقه و بودجه شما دارد، اما قطعا با هر میزان بودجه ای می توانید به فضای اتاق رنگ و بوی پاییزی ببخشید؛ کافی است کمی سلیقه به خرج دهید. اقلام کم هزینه ای مثل روبالشی و شمع هستند که در عین کم هزینه بودنشان، تاثیر چشمگیری روی طراحی اتاق شما می گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *