مقالات سه گامه

تخت دو نفره MDF بهتر است یا چوب طبیعی؟

تخت خواب دو نفره mdf

یکی از چالش های اصلی و اساسی هنگام خرید تخت خواب ، انتخاب جنس آن است. اگر بر سر آهنی یا چوبی بودنش به نتیجه برسید، گام و مرحله بعدی این است که نوع چوبش را انتخاب کنید. اینجاست که برایتان این سوالات پیش می آید؛ تخت دو نفره ساخته شده از ام دی اف ارزانتر است یا چوب گردو؟ چوب بلوط مقاومتر است یا انواع چوب های مصنوعی؟ ما به طور کامل و مفصل درباره ویژگی ها و امکانات هر کدام از این دو نوع چوب در این مطلب صحبت می کنیم تا تصمیم گیری درباره اینکه تخت دو نفره MDF بهتر است یا چوب طبیعی ، برای شما ساده تر شود.

قبل از اینکه به مقایسه این دو نوع بپردازیم، بگذارید اول روشن کنیم که چرا وسیله ای مثل تخت خواب برای ما مهم است. اگر قرار باشد در یک جمله جواب این پرسش را بدهیم، باید بگوییم ما انسان ها حدود یک سوم از عمر خودمان را در خواب هستیم؛ یعنی اگر یک انسان 90 سال عمر کند، 30 سالش را در خواب است. پس بدیهی است که باید طی این زمان زیاد، بدنمان در موقعیت و حالتی مناسب باشد. از طرفی تخت خواب باید به قدری راحت باشد که خستگی از تنمان برود و برای روز بعد انرژی کافی داشته باشیم. از آنجایی که محل خوابیدن ما کیفیت خواب ما را تعیین می کند، هنگام خرید باید عوامل متعددی را در نظر بگیریم.

MDF چیست؟

آنقدر اسم ام دی اف بین مردم چرخیده و بیان شده که خیلی ها دیگر به معنی آن توجه نمی کنند و نمی دانند معنی آن چیست و مثلا تخت خواب دو نفره MDF، دقیقا از چه جنسی ساخته شده است. این کلمه انگلیسی، مخفف عبارت Medium Density Fiberboard است که به معنی تخته فیبر با چگالی متوسط است. اگر بخواهیم به زبان ساده تعریف کنیم، ام دی اف یک ماده بازیافتی است که از ترکیب خاک اره و سایر باقیمانده های چوب با موم رزین ساخته می شود. برای زیبایی بیشتر، روی این چوب هم یک روکش طرحدار تحت فشار زیاد قرار داده می شود. خود روکش ها ممکن است چوبی یا از جنس دیگری باشند؛ بیشتر روکش هایی که در کشور ما استفاده می شوند، از جنس PVC  و Finish Foil هستند. تقریبا بیست سال پیش بود که این جنس به کشور ما وارد شد و از آن زمان به بعد، اقبال و علاقه عمومی به این چوب در حال افزایش است. به همین دلیل است که حالا کابینت، جاکفشی، تخت دو نفره و بسیاری اقلام دیگر از MDF ساخته می شوند.

تخت با چوب طبیعی

چنان که از اسمش پیداست، در ساخت این تخت خواب از چوب درختان از جمله گردو، افرا و بلوط استفاده می شود. شاید همین قدرت انتخاب میان چوب درخت های مختلف، برای خریدار یک مزیت به حساب بیاید؛ چون هر کدام از این چوب ها، ویژگی های خاص خودشان را دارند. اما مهم تر از هر چیزی جذابیت و زیبایی چوب های طبیعی است که جلوه ای باشکوه و دل انگیز به اتاق می دهند. به خاطر گران بودن و همچنین ساخته شدن تخت خواب از چوب درختان، این نوع کالاها پرستیژ و اعتبار بالاتری دارند. اما بگذارید برای اینکه مقایسه بهتر و دقیق تری داشته باشیم، فهرست وار ویژگی ها و مزیت های چوب های طبیعی و مصنوعی را با هم مرور کنیم. بدین ترتیب، می توانیم بفهمیم تخت دو نفره MDF بهتر است یا چوب طبیعی .

مزیت های چوب MDF

فوایدی که با خرید تختخواب از جنس چوب مصنوعی ام دی اف نصیب شما می شود، عبارت هستند از:

  1. معمولا تخت دو نفره MDF و سایر اقلامی که از این جنس ساخته می شوند، ارزانتر از کالاهای تولید شده از چوب طبیعی هستند.
  2. این چوب، مقاومت خوبی در برابر رطوبت و آسیب حشرات از خود نشان می دهد.
  3. با وجود رنگ و طرح های متنوعی که برای اجناس MDF وجود دارد، شما می توانید الگوی مورد نظر خودتان را به راحتی انتخاب کنید.
  4. با توجه به اینکه در تهیه این متریال از مواد و چوب های بازیافتی استفاده می شود، در بریدن درختان صرفه جویی می گردد.
  5. به خاطر رنگ و طرح آن و همچنین نرمی و یکدستی، امکان تشخیصش از چوب طبیعی آسان نیست.

مزیت های چوب طبیعی

چنان که گفتیم چوب های طبیعی فارغ از اینکه از کدام درخت باشند، زیبایی خاصی دارند. اما مزیت های دیگری هم با استفاده از آن ها برای ساخت محصولات ایجاد می گردد مانند:

  1. این چوب ها، معمولا استحکام بیشتری نسبت به اقلام MDF دارند. چون در صورت صدمه خوردن امکان تعمیرشان هم وجود دارد، عمر و ماندگاری شان بیشتر است.
  2. امکان انتخاب بین چوب های مختلفی نظیر راش، افرا، بلوط، گردو و سایر درخت ها
  3. به دلیل اینکه این چوب ها از دل طبیعت آمده اند، حسی گرم و آرامش بخش به محیط منتقل می کنند.

تخت دو نفره mdf

تخت دو نفره MDF یا چوبی؟

یکی از مهمترین معیارهای هر شخصی برای خرید، قیمت کالاست. این موضوع در شرایط خاص، اهمیت بالاتری هم پیدا می کند؛ برای مثال زوج جوانی که تازه قرار است زندگی مشترکشان را شروع کنند و باید وسایل و لوازم ریز و درشت بسیاری را تهیه کنند، روی قیمت حساسیت بالایی دارند. پس خرید تخت دو نفره MDF برایشان به صرفه تر خواهد بود، چون هزینه کمتری در مقایسه با چوب گردو یا بلوط دارد.

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده تصمیم خریدار، محل و شرایط خانه و زندگی اش است؛ به طور مثال در شمال کشور که رطوبت هوا بالاست، خرید تخت دو نفره MDF به دلیل مقاومت در برابر رطوبت انتخاب معقول تری است.

معیارهای مختلفی برای انتخاب بین این دو نوع چوب وجود دارد و شاید درست و دقیق نباشد که یکی را به دیگری برتر بدانیم؛ این شرایط شما و سلیقه شماست که مشخص می کند کدامیک برای خانه و خواب شما مناسبتر است. به طور مثال اگر شخصی از پس هزینه بالای محصول برمی آید و جلوه و جنس چوب برایش در اولویت است، باید سراغ تخت خواب های ساخته شده از چوب های طبیعی برود.

جمع بندی

برای سوال تخت دو نفره MDF بهتر است یا چوب طبیعی ، جواب مشخص و یکسانی وجود ندارد. هر شخص و خانواده ای بنا به آنچه از یک تختخواب انتظار دارد و شرایط و وضعیت مختص خود، باید بین دو نوع چوب MDF و طبیعی انتخابش را قطعی کند. پس برای رسیدن به پاسخ درست، به ویژگی های هر کدام از این دو چوب نگاه کنید و آن را با وضعیت و سلیقه خود بسنجید. حتی می توانید پیش از دقیق شدن در مزیت های هر کدام، اولویت ها و معیارهای خودتان را روی کاغذ بنویسید و سپس با ویژگی های چوب طبیعی و مصنوعی مطابقت دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *