مقالات سه گامه

تاثیرات مثبت شمع در خانه

چند چیز دیگر غیر از شمع را سراغ دارید که در زمان خوشی، وقت عزا و سوگواری، لحظه تحویل سال، موقع جاری شدن خطبه عقد، در شادی های جمعی، برای ابراز همدردی یا رسیدن به آرامش در خلوت و تنهایی استفاده شود؟! این وسیله روشنایی از روزگار قدیم یار و همدم انسان بوده و هنوز هم جدا از ما نیست؛ یا شاید بهتر است بگوییم ما از او جدا نیستیم. صدها سال از ساخته شدنش گذشته و با وجود اختراع برق و طراحی انواع لوازم برقی و روشنایی و لوستر ، تا حدودی کارکردش را دارد؛ چرا که هنوز هم وقتی برق قطع می شود می توانیم سراغ شمع ها برویم تا مانند صدها سال قبل از نورش استفاده کنیم. اما در کنار این خاصیت اصلی شمع ها می توانند به ما آرامش بدهند. افراد زیادی هستند که ارتباط ویژه ای با شمع ها برقرار می کنند و از طریق آنها به سلامت روانشان کمک می کنند. بیایید وجه های مثبت و منفی روشن کردن شمع در خانه را بررسی کنیم.

شمع تراپی

بله چیزی به این اسم وجود دارد و موضوع جدیدی هم نیست؛ قرن هاست که انسان ها به وسیله انرژی درمانی با شمع به قوی ساختن بدن و روح و ذهنشان می پردازند. آیین ها و باورهای مختلفی هم در این رابطه وجود دارد که هر کدام به نحو خودشان شمع تراپی را مطرح می کنند. این راه درمانی در گروه طب سنتی قرار می گیرد، به سبک ها و روش هایی نظیر انرژی درمانی، مدیتیشن و ایجاد تعادل در چاکراها به درمان شخص کمک می کند. کاری که شمع تراپی انجام می دهد یا دست کم می توان گفت هدفی که دنبال می کند کاهش اضطراب و استرس، بالا بردن میزان تمرکز و بهتر کردن خلق و خوی فرد است. حتی بعضی ها ممکن است آن را راهی کمکی برای کاهش وزن در نظر بگیرند.

به آرامش رسیدن با شمع

حالا سوال اصلی این است که چطور باید این انرژی یا آرامش را از شمع گرفت. روش کار بسیار ساده است و تقریبا در هر محیطی می تواند عملی شود. مهمترین موضوع این است که محیطی که انتخاب می کنید به دور از سر و صدا و شلوغی باشد. نیاز هم نیست سراغ شمع های گران بروید؛ تقریبا هر نوع شمعی برای انجام این کار مناسب است، فقط باید حس خوبی به آن داشته باشید. طرح و رنگ آن به سلیقه خودتان بستگی دارد؛ برخی ممکن است شمع های رنگی را بپسندند.

همانطور که گفته شد روش های مختلفی وجود دارد که در اینجا به یکی از آنها اشاره می کنیم. قبل از شروع، این نکته را هم بگوییم که بهتر است با نیت خوب و باور به این کار و نتیجه اش سراغ آن بروید. حالا کافی است شمعی را روشن کنید و با فاصله ای مناسب از خودتان نگه دارید؛ سعی کنید در عین تماشای شعله، به تمرکز برسید. چند لحظه ای را به همین وضع با نگاه کردن و نفس عمیق کشیدن سپری کنید. وقتی ذهنتان آرام شد، آن فکر یا تصویری را که دوست دارید، مجسم کنید.

این کار مزیت های زیادی دارد نظیر از بین رفتن انرژی های منفی، بهبود افسردگی، کمک به توانمند کردن بدن و حتی برانگیختن حس معنویت. اگر دقت کرده باشید در بسیاری از مراکز و مکان های مذهبی شمع روشن می کنند. آنهایی که کمی قدیمی تر هستند حتما سقاخانه ها را به یاد دارند که در همین تهران و شهرهای دیگر وجود داشتند و مردم به آنجا مراجعه می کردند و برای نیتشان شمعی می گذاشتند.

شمع روی میز ناهارخوری

برای همه خوب است؟

هرچند انرژی درمانی با شمع برای هدف های مختلفی نظیر بهبود وضعیت روحی-روانی، کاهش استرس، تقویت سیستم بدن و درمان میگرن استفاده می شود اما مانند بسیاری کارهای دیگر برای تمامی افراد مناسب نیست. چرا که ممکن است دود ناشی از شمع اذیت کننده باشد یا اینکه باعث ایجاد حساسیت شود. در نتیجه استفاده از آن برای کسانی که به آسم، صرع و اگزما مبتلا هستند توصیه نمی شود.

نکته مهم دیگر اینکه در ساخت اغلب شمع ها، موم پارافین به کار می رود که بعد از سوختن بنزن و تولوئن تولید می کنند که برای سلامتی خوب نیستند. سمی که شمع ها ایجاد می کنند مشابه همان چیزی است که خودروهای با سوخت دیزل پخش می کنند. این دودها می توانند برای بدن ما مضر باشند. در کنار تمامی حرف هایی که درباره شمع ها زدیم، این بخش کوتاه اما بسیار مهم را به خاطر بسپارید.

 

شمع در چیدمان خانه و اتاق

تا اینجا بیشتر به وجهی از شمع اشاره کردیم که به سلامت روحی ما کمک می کند اما شمع کارکردهای دیگری هم دارد از جمله در چیدمان داخلی خانه. هرچند که شمع ها اغلب کوچک اند و شاید اینطور به نظر برسد که به چشم نمی آیند و دیده نمی شوند، ولی با استناد به چند دلیل ساده می توان گفت که چنین نیست؛ شمع ها روشنایی دارند و اتفاقا می توانند نگاه ها را به سمت خودشان بکشانند. دوم اینکه دقت در جزئیات و چیدمان وسایل کوچک است که شکل و ظاهر خانه شما را متمایز می کند.

دلیل دیگر اینکه به طور معمول تنها از یک شمع در تزئین خانه و اتاق استفاده نمی شود و طبیعتا وقتی بیشتر از دو یا سه شمع روی شلف و قفسه باشد کاملا خودنمایی می کنند؛ به ویژه اینکه رنگ های چشم نوازی داشته باشند. موضوع آخر هم اینکه محل قرارگیری شمع اهمیت بسیار زیادی دارد، طوری که حتی یک شمع کوچک هم می تواند روی چیدمان خانه کاملا تاثیرگذار باشد؛ برای مثال میز ناهارخوری ای را تصور کنید که یک شمع در میانه اش قرار دارد. این شمع حتی اگر کوچک هم باشد نمای زیبایی به میز می دهد و هم فضایی احساسی و آرام برای صرف غذا می سازد.

خوبی دیگر شمع ها این است که می توانند در موقعیت ها و مکان های مختلف خانه قرار بگیرند؛ در کتابخانه، اتاق پذیرایی، راهروها، حمام و حتی در دستشویی. احتمالا وقتی این مثال ها را زدیم تصویرهایی از آن در ذهنتان شکل گرفته؛ برای مثال تصویری از شمع روی لبه وان حمام یا روی میز ناهارخوری را در برخی فیلم و سریال ها دیده اید. بعضی ها روی میز تحریر یا میز مطالعه شان هم شمع می گذارند؛ در کنار زیباتر شدن میز، به خاطر نور کمی که شمع ایجاد می کند می توان در کنار آن به مطالعه پرداخت. البته اگر دودش شما را اذیت نکند. برای رفع این مسئله هم می توانید شمع را در جایی بگذارید که هوا جریان داشته باشد.

 

شمع در اتاق خواب

روشن و خاموش کردن

احتمالا برایتان جالب است که بدانید حتی روشن یا خاموش کردن شمع هم روش خاص خود را دارد. درست است که به هر نحوی بخواهید می توانید این کار را انجام دهید اما توصیه می شود برای روشن کردنش از فندک یا وسیله مشابه آن استفاده نکنید و از کبریت کمک بگیرید. اگر قصد خاموش کردن شمع را دارید، آن را فوت نکنید. اگر به مغازه ای که اشیاء عتیقه دارد سر زده باشید حتما با وسیله ای که دقیقا به همین منظور ساخته شد آشنا هستید. بله، انبرهایی وجود دارد که کارشان خاموش کردن شعله شمع است. پیروی از این روش ها به آرامش بیشتر شما و ارتباط بهتر با شمع کمک می کند.

 

استفاده از شمع؛ خوب یا بد؟

شمع ها یار دیرین ما انسان ها هستند که راه های تاریک را برای ما روشن کردند. زمانی که خبری از برق و چراغ های الکترونیکی نبود این شمع ها بودند که نور به خانه می آوردند. امروزه با وجود انواع و اقسام روشنایی ها، هنوز هم افراد بسیاری شمع تهیه می کنند و گوشه ای از خانه می گذارند. حتی ممکن است برای درمان مشکل جسمی و روحی هم به کار گرفته شوند؛ چیزی که به آن شمع تراپی می گویند.

با همه این حرف ها در نظر داشته باشید که شمع ها بیشتر از موم پارافین هستند و دود حاصل از سوختنشان می توانند برای سلامتی ما مضر باشند. البته باید این را هم بگوییم که شواهد و مدارک علمی ثابت شده ای برای این موضوع وجود ندارد. گفته می شود حجم این مواد آزادشده توسط شمع به حدی نیست که ما را با مشکل مواجه کند. با این حال بهتر است برای استفاده از آن کمی محتاطانه عمل کنید؛ به ویژه اگر کودکی در خانه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *