مقالات سه گامه

زیباسازی داخل خانه با 7 ترفند ارزان

زیباسازی داخل خانه

دو هفته پیش به خانه یکی از رفقایم دعوت شدم که به تازگی خانه کوچکی در اطراف تهران اجاره کرده بود. در واقع هزینه های گزاف پایتخت باعث شد که از مرکز شهر فاصله بگیرد. وقتی نشستیم به گپ زدن، گفت که وسایل این خانه به دلم نمی نشیند و در حال حاضر هم دست و بالم خالی است و نمی توانم وسیله نو و گران بخرم. این را که گفت، سینه ام را صاف کردم و در جا چند ترفند ساده و کم هزینه برای زیبا کردن خانه اش مثال زدم، که البته اول جدی نگرفت اما وقتی دو سه موردش را انجام داد به من تلفن زد و کلی تشکر کرد. حالا تصمیم گرفتم همان ترفندها به همراه چند نکته دیگر را برای شما هم تعریف کنم.

قاب عکس خانوادگی

احتمالا شما هم در خانواده تان مادربزرگ و بزرگتری دارید که عکس اعضای خانواده را روی دیوارش گذاشته باشد. انگار که یک رسم و سنت است. با این کار جدا از اینکه به یاد عزیزان و نزدیکانمان می مانیم، آن دیوار را از یک سطح صاف سفید و بدون حرف تبدیل می کنیم به یک عالم قصه؛ هر کدام از آن تصویرهای توی قاب می توانند ساعت ها با ما حرف بزنند، حتی اگر خاطره ای ازشان نداشته باشیم. برای انجام این کار فقط چند عکس و قاب ساده احتیاج داریم که گمان نمی کنم هزینه زیادی ببرد. می شود این عکس ها را روی طاقچه گذاشت یا به دیوار اتاق نصب کرد. اینکه چطور این قاب ها را کنار هم بگذارید به سلیقه خودتان بستگی دارد. ضمنا گذاشتن عکس های خانوادگی کاری نیست که محدود به سرمایه داران یا قشر خاصی باشد. خوبی دیگرش این است که عکس های آشنایان و دوستان برای زیبا بودن لازم نیست از قاعده خاصی پیروی کرده باشند؛ عکس های قدیمی، رنگ و رو رفته و حتی آنهایی که موقع گرفتنشان دست عکاس لرزیده و عکس تار افتاده هم جذاب هستند، حتی شاید جالبتر از عکس های معمولی!

گل و گلدون

وقتی به دوستم گفتم که یکی دو تا گلدان توی خانه بگذار، نالید و گفت فلان گل قیمتش اینقدر است و فلان گل آنقدر. دو نکته ساده: یک اینکه شما می خواهید فضای خانه از آن حالت خشک و بی روح خارج شود، پس احتیاج نیست که گل خاص و گرانی را بخرید. حتی اگر کمی حوصله داشته باشید می توانید خودتان نهال بکارید و حس خوب تماشای سر برآوردن و قد کشیدنش را تجربه کنید. دو اینکه اگر نمی خواهید بابت خرید گلدان هزینه کنید، گلدان را هم می توانید خودتان درست کنید. خاطرم هست دختر بلاگری در اینستاگرام را دنبال می کردم که کارش فقط آموزش ساختن گلدان از چیزهای دورریختنی مثل شیشه های مربا بود. انصافا هم حاصل کارش بامزه از آب درمی آمد؛ جالب اینکه دنبال کننده هایش هم کارش را تکرار می کردند و عکس نتیجه کارشان را می فرستادند. می خواهم بگویم کاملا شدنی است اگر فقط چند ساعت برایش وقت بگذارید.

ساختن گلدان

آینه کاری

اگر قرار باشد برای خانه تان وسیله ای تزئینی بخرید، بعید است چیزی ارزان تر از آینه پیدا کنید. البته که می دانم بسته به نوع و مدلش، می تواند گران هم باشد ولی ما داریم درباره یک آینه ساده حرف می زنیم. می تواند آینه یک تکه و قدی باشد یا دو و سه تکه با اندازه های متوسط و کوچک کنار هم. آینه ها چون نور را منعکس می کنند، هم فضای اتاق را روشنتر نشان می دهند و هم بزرگتر. اینکه آینه کجا نصب شود بستگی به نقشه خانه و کارکردی است که آینه برای شما دارد و چه زمان هایی به آن بیشتر احتیاج پیدا می کنید.

یار مهربان!

درست است که می گویند سرانه مطالعه در کشور ما بالا نیست ولی هر خانه ای را که نگاه کنی دست کم یک قفسه کتاب دارد. اگر تعداد کتاب هایتان کم است می توانید آنها را روی طاقچه بچینید یا روی قفسه دیواری بگذارید. اینکه می گوییم «قفسه دیواری» خیال نکنید قرار است یک وسیله تزئینی با جنس خاصی بخرید؛ ما صرفا یک طبقه می خواهیم که کتاب ها را نگه دارد. البته اگر کتاب باز هستید و تر و تمیز ماندن کتاب ها برایتان مهم است، به فکر نشستن خاک روی آنها باشید. شکل قرار دادن این یارهای مهربان برای هر کس متفاوت است؛ مثلا من کتاب هایم را به ترتیب نوبت خواندنشان به صف می کنم. یکی هم ممکن است براساس رنگ جلد بچیند، اشکالی به این کار وارد نیست و حتی از نظر ظاهری هم احتمالا دید بهتری خواهد داشت.

قدیمی و امروزی

نمی دانم اینکه می گویند ما ایرانی ها کمی نوستالژیک و خاطره باز هستیم چقدر بر مبنای واقعیت است اما می دانم که اشیاء عتیقه و قدیمی توجه هر کسی را به سمت خودشان جلب می کنند. مخصوصا که اخیرا -شاید بیشتر از قبل- میل به خرید این وسیله های از کار افتاده کهنه و یادگار روزهای گذشته بیشتر شده است. تهیه کردن چنین چیزهایی سخت نیست؛ چندان هم فرقی ندارد این وسیله یک کاسه چوبی باشد یا یک تلفن قدیمی. چون تقریبا همه ما چند تایی از این وسیله های قدیمی توی خانه داریم که یا خودمان خریده ایم و چند سالی بی استفاده مانده یا اینکه یادگار مادربزرگ و دایی است.

بالش و کوسن

این چیزهایی که تعریف می کنم احتمالا در نگاه اول برای شما بی معنی باشد یا فکر کنید تاثیری روی فضای خانه و اتاق نمی گذارد، اما وقتی چند مورد را با هم انجام بدهید تغییر را حس می کنید. نو کردن روبالشی یا رویه کوسن یک ایده ساده و جزئی است که ابتدا به چشم نمی آید اما وقتی به همراهش یکی دو تغییر دیگر هم انجام بدهید، قطعا نمای خانه عوض می شود. عموما روکش ها هزینه زیادی ندارند و خیلی بیشتر از آنچه هزینه کرده اید در نمای خانه شما تاثیر می گذارند.

لوازم تزئینی ارزان

وقتی صحبت از تغییر چیدمان و دکور خانه می کنیم همه به فکر هزینه اش هستند چون گمان می کنند باید وسیله ای گران قیمت تهیه کنند. همان اتفاقی که برای دوست من هم افتاد. برایش توضیح دادم عوض کردن طرح و دکور خانه لزوما به معنی خرج بیشتر و خرید کالاهایی مثل تخت خواب و مبل نیست. اگر قصدتان این است کمی رنگ و روی خانه را بهتر کنید، می توانید بروید سراغ فضاهایی که روی طاقچه، در قفسه های کمد، روی دیوار و میز است. لوازم تزئینی یا همان اکسسوری های زیادی هستند که قیمت پایینی دارند اما حس دیگری به فضای خانه می دهند. چیزهایی نظیر شمع، سر دری، ریسه گل و برگ مصنوعی، جعبه دستمال و انواع لوازم دکوری کوچک.

جمع بندی

اگر قصدتان عوض کردن حال و هوای خانه است می توانید این کار را با همین ترفندهای به ظاهر جزئی و ساده انجام دهید. این ایده ها عملی و کاربردی هستند، فقط باید بنا به شرایط خانه و نوع چیدمان انجام بدهید. همانطور که گفتیم، برای کم کردن هزینه می توانید بعضی از این ایده ها را خودتان اجرا کنید مثل همان درست کردن گلدان. یک آخر هفته وقت بگذارید و چند تا از این ایده های ساده را اجرا کنید.  درست است که شما تلفن بنده را ندارید اما اگر حوصله به خرج دادید و دست به کار شدید، پایین همین مطلب نتیجه را برای من و بقیه بنویسید؛ اینطوری هم بنده را خوشحال و هم دیگران را تشویق به این کار می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *