مقالات سه گامه

معایب غذا خوردن قبل از خواب در تخت خواب

اگر علاقه مند به تماشای فیلم و سریال باشید حتما صحنه ای با این مضمون دیده اید که شخصی ثروتمند از خواب بیدار می شود و صبحانه اش را همانجا در تختخواب می خورد. نمی دانم شما هم تجربه این کار را داشته اید یا نه، اما احتمالا با دیدن چنین سکانسی وسوسه می شوید یک بار امتحانش کنید. از طرف دیگر خیلی وقت ها درست پیش از خواب احساس گرسنگی می کنیم و دلمان می خواهید چیزی بخوریم که اصطلاحا ته دلمان را بگیرد. حالا سوال اینجاست که آیا غذا خوردن در تختخواب حرکت صحیح و بی اشکالی است یا می تواند ما را دچار مشکل کند؟ اینجا به طور مفصل در این رابطه حرف می زنیم و به این سوال و چند سوال دیگر جواب می دهیم.

 

غذا خوردن اواخر شب

برای بسیاری از ما پیش آمده که قبل از خواب سراغ یخچال برویم و چیزی بخوریم. اینکه چرا در آخرین ساعت های شب و وقتی قرار است بخوابیم، احساس گرسنگی می کنیم دلایلی دارد که سر فرصت به آنها می پردازیم. اما سوال مهمتر این است که آیا این موضوع مشکلی برای سلامتی و خواب ما دارد یا خیر. جوابش را می توان اینطور داد که اگر فقط گاهی وقت ها قبل از رفتن به تختخواب چیزی می خورید احتمالا مشکل و موضوع مهمی نیست. اما اگر عادت کرده اید که هر شب این کار را انجام بدهید، ممکن است نشانی از یک اختلال باشد. ضمن اینکه اگر این خوردن به خاطر غلیان احساسات است، بد نیست بدانید که براساس برخی از پژوهش ها مشخص شده که چاقی و افسردگی و این نوع خوردن با هم مرتبط هستند. فارغ از این وجه ماجرا، خوردن قبل از خواب برای سلامتی ما می تواند مشکل هایی در پی داشته باشد که در ادامه درباره شان صحبت می کنیم.

غذا خوردن در تختخواب

طبق بررسی هایی که تعدادی از پژوهشگران انجام داده اند، این نتیجه به دست آمده که زمان غذا خوردن روی میزان کالری سوزی تاثیر می گذارد؛ یعنی اگر شخصی میان وعده ای پیش از خوابیدن مصرف کند چربی کمتری نسبت به کسی که همان کالری را در صبح دریافت می کند، می سوزاند. این موضوع برای کسانی که نگران چاقی هستند می تواند مفید باشد.

احتمالا می دانید که انسان در حالت عمودی هضم بهتری دارد و به همین خاطر است که کارشناسان حوزه سلامت توصیه می کنند وعده غذایی شبانه را چند ساعت زودتر از ساعت خوابتان بخورید. برای میان وعده عصرگاهی هم بهتر است سراغ یک خوراکی سالم بروید که احیانا مشکلی برایتان به وجود نیاورد. اما موضوعی که برای ما بیشتر اهمیت دارد این است که غذا خوردن در اواخر شب می تواند روی برنامه خواب شما تاثیر بگذارد و موجب اختلال در خواب شود.

چه خوراکی هایی را قبل از خواب نخوریم

بعضی از خوراکی ها برای خوردن در شب هنگام و پیش از خواب اصلا مناسب نیستند. برای مثال بعضی از این اقلام منجر به سوزش سر دل می شوند، مثل مرکبات و غذاهای اسیدی. چند مورد دیگر از این فهرست را هم خودتان می دانید؛ خوراکی کافئین دار مثل چای، قهوه و نوشابه. اینها دو مشکل مهم در پی دارند؛ اول اینکه ممکن است شما را بی خواب کنند و دوم اینکه ناچارتان می کنند شب و در میانه خواب شیرین، به دستشویی بروید.

خوردن قبل از خواب

حالا که درباره ارتباط غذا خوردن با خواب و سلامتی حرف زدیم، بگذارید درباره وجه دیگرش هم صحبت کنیم؛ کثیف شدن تختخواب. موضوع فقط گرسنگی نیست؛ افراد زیادی هستند که مایلند شب ها فیلم ببینند، به ویژه زوج های جوان. و فیلم دیدن هم که معمولا با خوردن تنقلات همراه است! اما جدا از آن بحث سلامت تغذیه که چندان به کار ما مربوط نیست، این خوردن در تختخواب دو مشکل با خودش به همراه دارد. اولی کثیف و لکه دار شدن کالای خواب و دومی ریختن خرده نان و کیک لابلای درز تختخواب و جاهایی که بهشان دسترسی سخت است. به همین خاطر بد نیست که در اتاق خوابتان یک سطل زباله و دستمال کاغذی داشته باشید تا بدون نیاز به جابجایی و بلند شدن از جای خودتان، زباله ها را توی سطل بیندازید و اگر چیزی روتختی را کثیف کرد خیلی زود با دستمال پاکش کنید.

این خرده های غذا هرچند بسیار کم به نظر می رسد و شاید حتی به چشم شما نیاید، اما برای حشره ها و سوسک ها کافی است. البته نمی خواهیم به شما بگوییم که فیلم نبینید یا چیزی نخورید، فقط حرفمان این است که به فکر تمیز کردنش باشید. اگر در تختخوابتان چیزی می خورید، پیشنهاد می کنیم هر چند روز یک بار ملافه و روتختی را بشویید. ضمنا دقت داشته باشید که این آلودگی ها به تشک نفوذ نکند؛ تمیز کردن روتختی بسیار ساده تر از پاک کردن تشک است. برای اینکه عمر مفید تشک را بالا ببرید مقاله ای را که در این رابطه نوشته ایم مطالعه کنید.

 

جمع بندی

احساس گرسنگی در اواخر شب برای بسیاری از ما پیش می آید و برای اینکه احساس راحتی بیشتری داشته باشیم، ترجیح می دهیم این خوراکی را در تختخواب بخوریم. از طرف دیگر، حین تماشای فیلم و برنامه های تلویزیونی هم میل به خوردن تنقلات زیاد می شود. فارغ از بحث سلامتی این ماجرا، خوردن در جایی که می خوابید باعث می شود خرده ریزها روی تشک و تختخواب بمانند؛ این خرده ریزها اگر چند روز به حال خود رها شوند، سوسک و مورچه ها و حشره ها را به سمت خودشان می کشانند. طبیعتا شما نمی خواهید مشکل را وقتی سخت تر می شود حل کنید؛ پس بهتر است هر سه روز یک بار روتختی و ملحفه را تمیز کنید تا هم جای خوابتان مرتب باشد و هم از تجمع حشرات جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *