مقالات سه گامه

مناسب ترین تشک برای وزن بالا

تشک برای وزن بالا

بگذارید همین اول تکلیفمان را با عبارت «وزن بالا» مشخص کنیم؛ ما در اینجا از اصطلاح «چاق» یا «اضافه وزن» استفاده نمی کنیم چون هم ممکن است تعریف درستی از وزن زیاد نباشد و هم شنیدنش برای عده ای خوشایند نیست. منظورمان از وزن بالا، افرادی است که بیشتر از 110 کیلوگرم هستند. با این وزن وقتی قرار باشد به طور روزانه و هر بار هم 8 ساعت روی تشک بخوابید، اگر تشک مناسبی انتخاب نکنید ممکن است با مشکلاتی مثل کمر درد مواجه شوید. ضمن اینکه خود تشک هم زودتر از آنچه که باید، خراب می شود و راهی نمی ماند جز هزینه کردن و خرید یکی دیگر. تشک برای وزن بالا باید ویژگی هایی داشته باشد که اینجا فهرست می کنیم و مختصر توضیحی هم درباره شان می دهیم.

نرم یا سفت؟

اگر دنبال جواب یک کلمه ای می گردید باید بگویم سفت. اما چرایش هم مهم است. وقتی وزن شما بالا باشد فشار بیشتری به تشک وارد می کند؛ حالا این موضوع را در نظر بگیرید که هر روز همین فشار به تشک وارد می شود. پس اگرچه تشک را برای راحتی خواب انتخاب می کنید اما مقاومتش اهمیت بیشتری دارد.

دو ویژگی در تشک های سفت باعث می شود گزینه درستی برای افراد با وزن بالا باشد؛ یک اینکه در مقایسه با سایر تشک ها مقاوم ترند و دو اینکه با خوابیدن روی آنها احساس راحتی بیشتری می کنید. چون اگر سراغ تشک های نرم بروید به سادگی فرو می روند و هرچه این فرورفتگی بیشتر باشد احساس راحتی کمتری خواهید داشت. برعکس، به افراد با وزنی کمتر از 60 کیلوگرم توصیه می شود روی تشک نرم بخوابند. معمولا درجه نرمی و سفتی تشک ها را از یک تا 10 طبقه بندی می کنند؛ تشک هایی با درجه 7 و 8 برای کسانی که بیشتر از 110 کیلوگرم وزن دارند مناسبتر است.

جنس تشک

در بخش قبلی گفتیم که تشک برای وزن بالا نباید خیلی نرم باشد و همانطور که احتمالا می توانید حدس بزنید تشک فنری گزینه ایده آلی برای چنین اشخاصی نیست. پیشنهاد می شود انتخابتان را بین مدل های طبی-فنری و مموری فوم انجام دهید که هم درجه سفتی مناسبی دارند و هم مقاومتشان در برابر فشار و وزن زیاد بالاست. از طرف دیگر تشک های مموری فوم به خاطر اینکه فرم بدن را به خود می گیرند و دوباره به همان حالت قبلی شان برمی گردند می توانند گزینه مناسبی باشند.

تشک برای افراد سنگین وزن

ارتفاع تشک

آنقدر بدیهی است که شاید نیاز به گفتنش نباشد؛ کسانی که وزن زیادی دارند بهتر است تشک های نازک و حتی با ارتفاع معمولی را کنار بگذارند. چون باید وزن شما را به خوبی تحمل کند، که در مدت زمان کم آسیب نبیند و خاصیتش را از دست ندهد. طبیعتا نوعی که پهن باشد مقاومت بالاتری هم خواهد داشت. توصیه می شود سراغ مدل هایی بروید که دست کم ارتفاعی معادل 30 سانتیمتر و بیشتر داشته باشند. احتمالا کمی گرانتر از مدل های معمولی هستند اما مطمئن باشید ارزشش را دارد که مقداری هزینه کنید و چند سال از تعویض آن بی نیاز شوید.

جریان هوا

اگر توجه کرده باشید کسانی که وزن بالایی دارند زودتر از دیگران احساس گرما می کنند. این هم یکی دیگر از نکته هایی است که حین خرید تشک برای وزن بالا باید به آن دقت کنید. موضوعی که چه در فصل گرم و چه در آب و هوای سرد، به شکلی روی کیفیت خواب ما اثرگذار است. برای مثال در تابستان تعریق بیشتر می شود و در زمستان ترجیح می دهیم احساس گرمای ملایمی از تشک و کالای خوابمان داشته باشیم.

البته در این مورد انتخاب لحاف و روتختی هم می تواند کاملا تاثیرگذار باشد. حرف اصلی اینکه در خصوص افراد با وزن بالا موضوع دما اهمیت بیشتری پیدا می کند. پس تشک باید گردش هوای خوبی داشته باشد. البته بعضی ها هم ترجیح می دهند تشک لاتکس و ژل دار تهیه کنند. داشتن چنین ویژگی و امکانی در تشک برای وزن بالا، یک امر واجب نیست، تنها بستگی به نظر و سلیقه شما دارد.

بزرگی و کوچکی

به طور معمول اندازه های تشک استاندارد هستند؛ برای همین وقتی تخت خواب تهیه می کنید تشک های بسیاری متناسب با آن وجود دارد و نیازی نیست به طور ریزبینانه آن را اندازه گیری کنید. با این حال، اگر بتوانید سراغ تشکی بزرگتر بروید برایتان بهتر است؛ هم به دلیل فشار بیشتری که به تشک می آید و هم برای خواب بهتر و امکان جابجایی بیشتر در تخت خواب. ناگفته پیداست که چنین اشخاصی اندامشان بزرگتر است و نسبت به دیگران به جای خواب بیشتری نیاز دارند.

تشک مناسب وزن بالا

ضمانت و برند

همانطور که گفتیم، شما قرار است برای مدت زیادی هر شب روی این تشک بخوابید و اگر وزن بالایی داشته باشید، نقش مقاومت و کیفیت تشک پررنگ تر از همیشه می شود. پس بهتر است که به ضمانت نامه محصول هم توجه کنید. موضوع دیگر اینکه شرکت های بسیاری در حال تولید کالای خواب هستند و شما باید سراغ نام های معتبر، خوشنام و باسابقه بروید تا خیالتان از این بابت راحت باشد. برندهای معتبر ایرانی زیادی هستند از جمله تشک رویال ، خوشخواب ، تشک بست ، تشک موناکو و آدنیس که گارانتی 5 سال و بیشتر از آن را ارائه می دهند.

نکته هایی درباره خرید تشک برای وزن بالا

برای مراقبت بیشتر از تشک و کمک به دوام آن، پیشنهاد می شود از محافظ تشک استفاده کنید. این محافظ ها ضد آب هستند و معمولا راحتی بیشتری هم برای افراد به همراه دارند. با مقداری هزینه، عمر مفید تشک را افزایش دهید و خیالتان را از صدمه هایی نظیر ریختن مایعات روی آن راحت کنید.

  1. غیر از مواردی که گفته شد، عوامل دیگری را هم می توان در نظر گرفت تا بهترین انتخاب را از بین صدها تشک داشت. یکی از آنها حالت خواب شماست. میزان فشار در زمانی که به پهلو خوابیده اید با وقتی که به پشت می خوابید متفاوت است. برای مثال، معمولا کسانی که به پهلو می خوابند ترجیح می دهند تشکشان نرم باشد و افرادی که به پشت یا شکم می خوابند، تشک های کمی سفت را می پسندند.
  2. سلامتی شما هم می تواند در انتخابتان تعیین کننده باشد. چنانچه در ناحیه کمر احساس درد دارید، پیش از خرید تشک با پزشکتان مشورت کنید. ممکن است نیاز باشد روی تشک طبی بخوابید.

بسیاری عادت دارند برای انجام برخی کارها و یا صحبت با دیگران، لبه تخت خواب (یا همان لبه تشک) بنشینند. البته که تشک های باکیفیت به زودی از این موضوع آسیب نمی بینند اما توصیه می شود کمتر لبه تشک بنشینید تا عمر تشک بیشتر شود. ضمنا شما می توانید برای اتاق خوابتان یک نیمکت یا پاف تهیه کنید تا هم مشکلی برای نشستن نداشته باشید و هم چیدمان خاصی به اتاقتان بدهید.

جمع بندی

بهترین تشک برای وزن بالا آنهایی هستند که سفتی متوسط، ضخامتی نسبتا بالا و گردش هوای مناسبی دارند. درباره نوع تشک هم پیشنهاد می شود سراغ تشک های طبی-فنری بروید یا تشک های مموری فوم را انتخاب کنید. در حال حاضر برندهای ایرانی خوشنامی وجود دارد که در کنار قیمت مناسب، کیفیتی بالا را هم به شما ارائه می دهند. هنگام خرید به ضمانت کالا هم توجه داشته باشید؛ اغلب شرکت های معتبر حوزه کالای خواب گارانتی 5 ساله و بیشتر برای محصولاتشان در نظر می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *