مقالات سه گامه

طراحی داخلی خانه با رنگ قهوه ای

زندگی آدمیزاد از همان روز اول، از همان وقتی که پا روی زمین گذاشت، با طیف های مختلف رنگ قهوه ای گره خورد. تا حالا دقت کرده اید که انسان در روزگار قدیم چقدر در دور و اطرافش با این رنگ سر و کار داشته است؛ رنگ خاک، رنگ درختان و بنای سازه های قدیمی و خشت و بسیاری چیزهای ریز و درشت دیگر. پس با این ریشه و پیشینه تاریخی، عجیب نیست که ما آدم های امروزی هم با دیدن این رنگ حس های خوبی را تجربه کنیم. حالا خیلی ها مثل شما هستند که ترجیح می دهند طراحی داخلی خانه را با رنگ قهوه ای هماهنگ کنند. من اینجا هستم که برایتان می گویم چطوری می توانید این کار را انجام دهید.

روانشناسی رنگ قهوه ای

برای اینکه بدانید حرف هایی که زدم مبنای تحقیقاتی و علمی دارد، بگذارید خیلی خلاصه از نظر روانشناسی رنگ ها به این ماجرا نگاه کنیم. روانشناسی رنگ کارش این است که بررسی کند این رنگ هایی که دور و برمان می بینیم چه تاثیری روی خلق و خوی و رفتار ما می گذارد. اول بگویم رنگ قهوه ای حس هایی نظیر امنیت، راحتی، گرما و ثبات را به ما منتقل می کند. به خاطر نزدیکی به رنگ خاک، همچنین نشان دهنده سنت و ماندگاری و البته امنیت است؛ برای همین بعضی از برندها و شرکت هایی که در زمینه اقلام امنیتی هستند از رنگ قهوه ای در نشان و ظاهرشان استفاده می کنند.

چیدمان خانه با طیف های قهوه ای

قهوه ای یکی از آن رنگ هایی است که از مد نمی افتد و محدود به زمان و دوره خاصی نیست؛ حتی اگر هم چنین چیزی باشد، دوباره به مد روز برمی گردد. چرا که رنگ چوب است که بخشی زیادی از وسایل داخل خانه ما مثل تخت خواب دو نفره ، مبلمان، میز و صندلی را تشکیل می دهد، و البته رنگ خاک و زمین است. اینجا چند پیشنهاد متفاوت و جالب دارم برای چیدمان خانه.

طراحی خانه با قهوه ای

تعادلی بین سفید و قهوه ای

درباره خوبی و ویژگی های این رنگ گفتم، اما برای اینکه جذابیتش را از دست ندهد و نمای داخل خانه برای شما کسل کننده یا تاریک نباشد باید کاری کرد. با در نظر گرفتن رنگ سفید برای دیوارها، و رنگ قهوه ای برای مبلمان و میز تلویزیون و اقلامی از این دست، تعادل را برقرار کند. به این ترتیب هم گرما و عمق را خواهید داشت و هم روشنی را. سفید می تواند سنگینی و وزن قهوه ای را خنثی کند و حسی مطبوع و سبک به خانه شما بدهد. ضمن اینکه تضاد ایجاد شده بین دو رنگ روشن و تیره، باعث جذابیت بیشتر می شود. پیشنهاد می شود برای سطوح بزرگ از سفید و برای وسایل و اقلام تزئینی از قهوه ای استفاده کنید.

ترکیب طیفی از قهوه ای با قرمز

رنگ قهوه ای ترکیبی فوق العاده زیبا و گیرا با رنگ های گرمی مثل نارنجی سوخته، سفالی، سینا (sienna) می سازد. این ترکیب پالتی غنی، پویا و خاص به شما می دهد و فضایی همراه با سرزندگی، گرما و لطافتی از جنس خاک را به وجود می آورد. تطبیق پذیری رنگ قهوه ای باعث می شود که انتخابی خوب برای پس زمینه طیف های پررنگ و متنوع قرمز باشد. اگر دقت کرده باشید، بسیاری از کلبه هایی که در نزدیکی جنگل یا دریا هستند، همین ترکیب را در داخل خانه پیاده می کنند؛ کلبه ها و خانه هایی که قرار است محل دنج و گوشه ای آرام برای استراحت در آخر هفته و دور شدن از فضای شلوغ شهری باشد. برای اجرای چنین ترکیبی، می توانید از مبلمان چوبی، کوسن ها، اشیاء سفالی تزئینی، میز ناهارخوری و گیاهانی با تناژ رنگی گرم استفاده کنید.

چیدمان روستیک

برای آنها که نمی دانند بگویم روستیک چیز عجیب و غریبی نیست؛ یک نوع سبک چیدمان است که از فضای روستا و خانه های روستایی الهام گرفته. خود این کلمه، یعنی روستیک هم به معنی روستایی است. اگر بخواهید حال و هوایی روستایی به خانه تان بدهید، ناچارید سراغ رنگ قهوه ای بروید. برای رسیدن به آنچه مدنظرتان است باید طیف های تیره قهوه ای را کنار اقلام چوبی روشن بگذارید. به طور کلی، در اجرای چنین سبک و طرحی عناصر طبیعی خیلی به کمک شما می آیند؛ سنگ ها باشند یا چوب یا حتی صنایع دستی با آنچه از دل طبیعت آمده. این ترکیب حال و هوایی دلپذیر، مهمان نواز و گرم به خانه شما می بخشد.

رنگ قهوه ای به عنوان رنگ آکسان

این کلمه های خارجی ممکن است شما را بترساند؛ رنگ آکسان یا همان Accent Color به رنگ هایی گفته می شود که تند و جیغ هستند. چه کاربردی دارند؟ برای اینکه به فضای خانه یا هر جای دیگری کمی عمق بدهیم و نگاه ها را به سمت آنها جذب کنیم، سراغ این گروه از رنگ ها می رویم. برای نمونه، یک خانه را در نظر بگیرید که از رنگ های سفید و سیاه در طراحی استفاده کرده؛ حالا این وسط اگر چیزی مثل یک کوسن به رنگ قرمز وجود داشته باشد، حتما نگاه شما به سمت آن می رود. این کوسن قرمز طراحی را از آن حالت ساده خارج می کند و به خانه عمق می دهد. حالا شما می توانید از رنگ قهوه ای برای این کار استفاده کنید. خوشبختانه اقلام تزئینی زیادی به این رنگ در بازار هست و دست شما برای اعمال سلیقه تان باز است. کافی است یکی دو تکه در اتاق خواب یا چند وسیله کوچک دکوری در گوشه هایی از اتاق پذیرایی قرار دهید.

چیدمان خانه با قهوه ای

مکمل های رنگ قهوه ای

در انتخاب سبک و نوع چیدمان، طراحان داخلی پیشنهاد می کنند سراغ ترکیب رنگی خاصی بروید؛ برای مثال در سبک مینیمال می گویند از رنگ های خنثی مثل سفید و خاکستری و بژ استفاده کنید و برای سبک کلاسیک سراغ رنگ هایی مثل صورتی روشن، طلایی و زیتونی بروید. خوبی رنگ قهوه ای این است که برای هر نوع چیدمانی می تواند به کار رود. از طرف دیگر، با طیف وسیعی از رنگ ها می تواند هماهنگ شود. در کنار این دو مزیت مهم، این نکته را هم از یاد نبرید همانطور که در بخش ابتدایی گفتم، تعداد زیادی از وسایل داخل منزل به رنگ قهوه ای است. تمام اینها در کنار هم باعث شده تا کار شما در طراحی خانه با این رنگ ساده شود. با این حال، برای راهنمایی و آگاهی بیشتر شما چند رنگ مکمل برای قهوه ای معرفی می کنیم.

  • آبی: رنگی سرد و روشن که در نقطه مقابل قهوه ای که رنگی گرم و تیره است، قرار می گیرد. این انتخاب کمی از فضای کلاسیک فاصله دارد و بیشتر برای سبک چیدمانی امروزی و مدرن به کار می رود.
  • طلایی: گفتیم که جزو پیشنهادهای رنگی در چیدمان کلاسیک است. اینجا هم به خوبی با طیفی از قهوه ای هماهنگ می شود و گرما و درخشندگی را به منزلتان می آورد. در به تعادل رسیدن این ترکیب و پرهیز از زیاده روی، نورپردازی مناسب نقش ویژه ای دارد.
  • سبز: احتمالا برای طرفداران محیط زیست و علاقه مندان به طبیعت این ترکیب جالب خواهد بود! جایی که سبزی درختان و رنگ خاک را کنار هم می گذاریم. برای زیبایی بیشتر، پیشنهاد می شود رنگ سفید را هم کنار این دو اضافه کنید تا فضای خانه بیش از اندازه تیره نباشد.

جمع بندی

به کار بردن طیف های رنگ قهوه ای در خانه این فرصت را به ما می دهند که احساس راحتی، گرما و امنیت بیشتری داشته باشیم. انسان قرن هاست با این رنگ سر و کار دارد و شاید به همین دلیل است که در کنار آن احساس آرامش می کند؛ رنگی که به خوبی با بسیاری از رنگ ها هماهنگ می شود و ترکیب های جذابی می سازد. برای اضافه کردنش به منزلمان کار سختی نداریم، چرا که بیشتر محصولات چوبی و اقلام تزئینی به رنگ قهوه ای هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *