مقالات سه گامه

بایدها و نبایدهای تلویزیون در اتاق خواب

مشکلات تلویزیون در اتاق خواب

اگر سوالی با این مضمون از گوگل بپرسید که آیا خوب است تلویزیون را در اتاق خواب بگذارید، به شما می گوید خیر. البته در منابع فارسی شاید با جوابی نامرتبط به سوالتان روبرو شوید، اما در اصل موضوع چندان تفاوتی ایجاد نمی شود؛ به دلایل مختلفی که در ادامه برایتان مفصل توضیح می دهیم، گفته می شود که نباید تلویزیون را در اتاق خواب بگذاریم. اما طبیعتا کسی که دنبال جای مناسبی برای تلویزیون در اتاق خوابش می گردد طبیعتا تصمیمش را گرفته است. پس نمی شود با یک جواب منفی ساده از خیر ادامه بحث گذشت. بیایید کمی دقیق تر این موضوع را بررسی کنیم و اول ببینیم مشکلات قرار گرفتن تلویزیون در اتاق خواب چیست و بعد هم بگوییم چطور می شود این مشکلات را تا حد امکان و قابل قبول کاهش داد.

ایرادهای تلویزیون در اتاق خواب

فکر می کنم کمتر کسی موضوع گذاشتن تلویزیون در اتاق خواب را جدی بگیرد، اما سایت جالب «مینیمالیست شدن» (که سایتی خارجی است) مطلبی در همین رابطه نوشته و 18 ایراد به این کار گرفته است! حدس می زنم از شنیدن این عدد جا خورده باشید. راستش را بخواهید دلیل هایش هم چندان بیراه نیستند. البته ما نمی خواهیم با ردیف کردن این فهرست شما را از تصمیمتان دلزده کنیم، ولی بد نیست چند مورد از آن عیب و ایرادها را بدانید. بعد از آن بهتان می گوییم چطور می توانید این مشکل ها را کم و تاثیرگذاری اش روی زندگی تان را محدود کنید.

 

1- خواب کمتر

مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد تماشای زیاد تلویزیون باعث افت کیفیت و مدت خواب می شود. و لابد خودتان بهتر می دانید که روشن کردن تلویزیون با شماست ولی خاموش کردنش نه! یعنی حتی کسی مثل من که به ندرت سراغ تلویزیون می روم هم وقتی روشنش کنم مدام میل دارم شبکه ها را بالا و پایین کنم و ببینم فلان جا چه چیزی نشان می دهد. خلاصه دلمان نمی آید آن را خاموش کنیم. این صفحه جادویی اگر در اتاق خواب نباشد، به احتمال زیاد بهتر و بیشتر روی تخت خواب استراحت می کنید. پس اولین دلیل این است که چرخه خوابتان به هم می خورد.

2- فکر اول و آخر روز

وجود تلویزیون در اتاق خواب وسوسه تماشا کردنش در ابتدای صبح بعد از بیداری و پیش از خواب را به دنبال دارد. مدام می شنویم اینکه در آخرین دقیقه های پیش از خواب چه چیزی می بینید اهمیت دارد و روی فکرها و همچنین خواب شما تاثیر می گذارد. از طرف دیگر، صبح که بیدار می شوید ذهن شما خالی است؛ می خواهید اولین چیزی که صبح وارد ذهن شما می شود از طرف تلویزیون باشد؟ من گمان نمی کنم جواب مثبت به این سوال بدهید.

3- رابطه کمتر

به احتمال زیاد شما هم شوخی هایی درباره زوج هایی که بر سر تلویزیون حرفشان می شود شنیده اید؛ خانم ها شاکی از بازی های تمام نشدنی فوتبال و آقایان شاکی از تماشای هشتصد و سی و چهارمین قسمت نرگس و فاطما گل توسط همسرشان هستند. چرا این مشکل را با آوردن تلویزیون در اتاق خواب بیشتر کنیم؟! آن هم در جایی که تشک نرم و راحتی منتظر شماست. اگر تلویزیون در اتاق نباشد زوج ها رابطه بیشتری با هم خواهند داشت.

تلویزیون در اتاق خواب

4- تلویزیون به جای کتاب

تمام نهادهای فرهنگی سعی دارند از وقت تماشای تلویزیون افراد کم کنند و آنها را به سمت مطالعه بیشتر ببرند. حالا تصور کنید شما در این وضعیت یک تلویزیون هم در اتاقتان بگذارید. مطالعه کردن هم برای تقویت حافظه و ذهن خوب است، هم در اواخر شب ما را آماده خواب می کند. البته که فایده کتاب خواندن بیشتر از آن است که در این یک بند بتوانیم توضیح بدهیم. امیدواریم بیشتر از تلویزیون به فکر یک کتابخانه باشید. ما پیشتر هم در پستی به طور مفصل درباره خوبی های کتاب خواندن قبل از خواب حرف زده بودیم.

5- حذف گفتگو

اگر از من بپرسید مهمترین و بزرگترین مشکل تلویزیون چیست می گویم کاهش زمان و میل گفتگو. همین حالا هم بسیاری از زوج ها از کم شدن ارتباط کلامی گلایه می کنند، حالا تصور کنید یک تلویزیون هم در اتاق خوابتان باشد. تماشای برنامه ها توجه و فکر شما را معطوف به صفحه نمایش می کند و آن زمان باقیمانده از روز را که می توانید با شریک زندگی تان حرف بزنید، از شما می گیرد. شاید موضوع این حرف زدن چندان مهم نباشد، مهم همان برقراری ارتباط کلامی است.

چاره چیست؟

همانطور که اول صحبت ها گفتیم، احتمالا کسی که بیشتر از یک تلویزیون دارد دیگر تصمیمش درباره قرار دادن این وسیله در اتاق خواب را گرفته و نیاز به راهنمایی ندارد. پس حالا با وجود این مشکل هایی که تنها به چند موردش اشاره کردیم، چکار باید کرد؟ اینجا چند پیشنهاد ساده داریم به ویژه برای زوج ها، تا آن ایرادها را تا جای ممکن کم کنند.

وقتی صحبت از تلویزیون می کنیم داریم درباره یک چیز کلی حرف می زنیم و وقتی می گوییم تلویزیون نگاه نکنید هیچ حرفی از محتوایش در میان نیست. در حالی که قطعا اهمیت دارد وقتتان را با تماشای چه برنامه ای پر می کنید. اینجا برنامه خاصی را پیشنهاد نمی دهیم، فقط می خواهیم بگوییم وقتتان را با مسائل حاشیه ای، نمایش های سطحی و برنامه هایی که باعث تفکر بیشتر نمی شوند هدر ندهید.

روانشناس ها توصیه می کنند حالا که قصد دارید تلویزیون ببینید، با هم (کنار همسر و شریک زندگی و خانواده تان) این کار را بکنید. به این ترتیب احتمال تعامل و گفتگو با یکدیگر بیشتر می شود.

زمان مشخصی برای تماشای تلویزیون در نظر بگیرید. اجازه ندهید کنترل زمان و برنامه تان دست تلویزیون بیفتد. داشتن برنامه و زمان بندی خاص، هم وسوسه تماشا کردن را مدیریت می کند هم زمان استراحت و ارتباط کلامی را از بین نمی برد.

موقعیت تلویزیون در اتاق

موقعیت درست تلویزیون در اتاق خواب

شاید کمی عجیب باشد بعد از اینهمه صحبت کردن درباره وجه منفی ماجرا، راهنمایی تان بکنیم که تلویزیون را کدام قسمت اتاق خواب بگذارید! اما به هر حال تصمیم با شماست و اگر قرار بر گذاشتن تلویزیون در اتاق خواب است، بد نیست چند نکته در این رابطه بدانید.

سعی کنید تلویزیون فاصله مناسبی از موقعیت شما داشته باشد.

نور تلویزیون را تا حد امکان کم کنید. این موضوع به ویژه در شب ها خودش را نشان می دهد. ضمنا بهتر است فضای اتاق کاملا تاریک نباشد. یک آباژور یا چراغ خواب نزدیک خودتان بگذارید.

برای اینکه صدای تلویزیون اطرافیان شما را اذیت نکند بهتر است هدفون بگذارید.

بهتر است تلویزیون درست روبروی تخت خواب باشد تا از زاویه مناسبی آن را ببینید و نیاز به چرخاندن سر نباشد.

برای اینکه تلویزیون در ارتفاع صحیحی قرار بگیرد از یک میز تلویزیون استاندارد استفاده کنید.

 

جمع بندی نهایی

بعضی از خانواده ها بیشتر از یک تلویزیون در خانه دارند و همین باعث شده تا یکی از این جعبه های جادویی را به اتاق خواب منتقل کنند. دلایل زیادی وجود دارد که می گوید بهتر است در اتاق خواب تلویزیون نگذارید، با این حال اگر چنین تصمیمی گرفته اید بهتر است بدانید چطور می شود ایرادها و مشکل های این موضوع را کاهش داد؛ مشکلاتی که در این مطلب به چند مورد از آنها اشاره کردیم؛ مواردی نظیر کم شدن رابطه صمیمی، درگیر شدن ذهن با مسائل سطحی، کاهش میزان گفتگو و تعامل و به هم خوردن چرخه خواب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *