مقالات سه گامه

چیدمان اتاق غذاخوری کوچک

چیدمان اتاق غذاخوری کوچک

زمان زیادی از روزگاری که ایرانی ها وسط پذیرایی سفره بلندی پهن می کردند و در کمال سادگی همه دور آن می نشستند نگذشته. حالا چند دهه ای است که از آن روزها فاصله گرفته ایم و حالا دیگر نه فقط بخش خاصی از جامعه، که هر خانواده در هر سطحی از رفاه و با هر میزان درآمدی نگاهی متفاوت از گذشتگان به طراحی داخلی خانه دارد. یکی از اقلامی که می شود گفت با گسترش زندگی مدرن بیشتر از قبل وارد زندگی ما شد، میز ناهارخوری بود. از طرفی هم متراژ خانه ها کمتر از قبل شده بود و با خانه ای بزرگ و حیاطدار سروکار نداشتیم. یکی از مهمترین چالش ها این بود که میز ناهارخوری چطور در خانه ای کوچک قرار بگیرد. اینجا می خواهیم جواب خوبی برای این سوال پیدا کنیم و چند نکته هم درباره نحوه چیدمان اتاق غذاخوری بگوییم.

 

میز ناهارخوری مناسب

وقتی صحبت از فضای کم است، نمی توانیم معجزه کنیم و هر میزی که می خواهیم در آن جا بدهیم؛ انتخاب مناسبترین میز برای هر موقعیتی یکی از ساده ترین و در عین حال سخت ترین کارهاست. ساده از این بابت که راه حل سرراستی حساب می شود و دردسر شما را کم می کند، سخت از این بابت که انتخاب بین مدل های مختلف و رسیدن به گزینه نهایی برای زوج و خانواده می تواند کمی چالش برانگیز باشد. موضوع این است که در کنار سلیقه شخصی شما، نکته های دیگری هم وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این نکته ها شاید حکم کلی و قطعی نباشند، اما رعایت کردنشان به انتخاب درست و متناسب با شرایط خانه شما کمک می کند. برویم نگاهی کنیم بعضی از این نکته ها.

شکل میز

به لحاظ هندسی شکل میز ناهارخوری می تواند مستطیل، مربع، بیضی و دایره ای باشد. بین اینها میز مستطیلی متداول ترین نوع است که به طور معمول اندازه اش هم بزرگتر از سایر مدل هاست؛ به طور معمول در اندازه های 6 تا 12 نفره ساخته می شود. میز بیضی هم تا حدودی به همین شکل است با این تفاوت که به خاطر انحنای آن، حس صمیمانه تری را منتقل می کند. اگر دقت کرده باشید اغلب میزهای اداری و رسمی مستطیل هستند و میزهایی با کناره های گرد بیشتر برای جمع های خودمانی استفاده می شود. ضمن اینکه ممکن است میزهای بیضی در مقایسه با مستطیل شکل ها کمی فضای بیشتری اشغال کنند. میزهای مربعی و دایره ای معمولا برای فضاهای کوچک در نظر گرفته می شوند چون جمع و جورند. اگر اندازه شان بزرگ باشد، در مقایسه با میزهای مستطیلی میزان فضای زیادی برای جایگیری احتیاج دارند. هر دو نوع مربعی و دایره ای بیشتر برای 4 تا 6 نفر مناسب هستند. اما فارغ از بحث شکل، دسته ای میزها هستند به نام میز ناهارخوری کم جا که دقیقا مناسب فضاهای کوچک هستند؛ اگر هنوز میزی تهیه نکردید اول نگاهی به این نوع میزها بیندازید.

 

میز ناهارخوری دایره ای

چند سوال

طبیعتا اولین متر و معیار شما برای خرید میز ناهارخوری اندازه اتاق است. اگر هنوز وسایل را نچیده اید یا اینکه قرار است وسیله هایی به اتاق غذاخوری اضافه شود، در اندازه گیری دقت کنید؛ بهتر است اندازه ها را با یک حاشیه در نظر بگیرید تا زمان عملی شدن ایده تان به مشکل برنخورید. برای مثال باید چیدمان طوری باشد که رفت و آمد را سخت نکند. البته این موضوع به چند عامل دیگر هم بستگی دارد؛ اینکه آیا بچه کوچک در خانه دارید یا خیر، چقدر از این اتاق استفاده می کنید، آیا این اتاق صرفا برای غذا خوردن است یا کاربردهای دیگری هم برای شما دارد.

برای مثال اگر چندان با این اتاق کاری ندارید می توانید کالاهای تزئینی بیشتری در آن بچینید یا اگر در همین فضا دور هم می نشینید و صحبت می کنید، بهتر است به فکر صندلی و مبلمان راحتی باشید. یا اگر بچه های کوچک در خانه دارید، توصیه می شود میز شیشه ای انتخاب نکنید. ضمنا اگر هنوز اتاق را پر نکرده اید، ایده و نقشه چیدمانی تان را روی کاغذ بیاورید تا تصویر احتمالی را همه بتوانند ببینند؛ این کار اگر دقیق انجام شود حتی چالش های احتمالی را هم نشان می دهد.

ایجاد فضای مناسب

اگر اتاق کوچکی دارید طراحی مینیمال و ساده بیشتر به کمک شما می آید. تا حد امکان وسایل غیر ضرور را در معرض نمایش نگذارید و از شلوغ کردن محیط پرهیز کنید. رنگ ها هم اگر هماهنگ باشند می توانند نقش مهمی ایفا کنند؛ رنگ دیوار، رنگ پرده، رنگ وسایل دکوری، رنگ خود میز، رنگ کف اتاق (فرش ، پارکت و …) و رنگ سایر اقلام بزرگی که در اتاق دارید. این هماهنگی به ایجاد یک فضای ساده و به دور از پیچیدگی کمک می کند. رنگ های روشن مثل کرم یا آبی گزینه های خوبی برای این کار هستند.

نکته مهم دیگر به روشنایی اتاق مربوط می شود. اگر دو محیط با اندازه یکسان را به دو حالت تاریک و روشن درآوریم، اولی کوچکتر و دومی بزرگتر خودش را نشان می دهد. پس برای بزرگتر به نظر رسیدن اتاق، تا جای ممکن روشن نگهش دارید. اگر پنجره داشته باشید که در طول روز می توانید از نور طبیعی استفاده کنید که در کنار روشنایی بسیار خوبش، حس آرامش و گرمی را به خانه شما می آورد.

چیدمان میز ناهارخوری

در خصوص روشنایی هرچند گفتیم که باید نور کافی برای میز و اتاق تامین کنید، اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که چراغ یا لوستر بزرگ برای چنین فضایی مناسب نیست؛ چرا که هم نور از یک منبع و فاصله ای نزدیک تابیده می شود که احتمال دارد اذیت کننده باشد و هم اینکه بزرگی چراغ، میز را کوچکتر جلوه می دهد. اگر نیاز به نور بیشتری دارید بهتر است از چند چراغ به جای یک منبع روشنایی بزرگ استفاده کنید.

تا اینجا بیشتر درباره نحوه قرارگیری میز ناهارخوری حرف زدیم. در خصوص وسایل دیگر هم پیشنهاد می شود تلویزیون روبروی آشپزخانه و در زاویه مناسب با مبلمان راحتی باشد. خود مبلمان را هم ترجیحا با فاصله ای کم از پنجره ها بگذارید.

چند نکته کوچک

برای میز ناهارخوری حاشیه امنی به اندازه 90 سانتیمتر کنار بگذارید.

اگر میزان استفاده از میز زیاد است یا خانواده شلوغی دارید، بهتر است میزی مقاوم و چوبی انتخاب کنید.

درست است که گفتیم میز ناهارخوری جای آن شکل سنتی و قدیمی را گرفته، اما اگر هنوز از سفره استفاده می کنید هم می توانید تا حدودی نکاتی را که مطرح شد به کار بگیرید. وقتی قرار باشد روی زمین بنشینید و غذا بخورید، کیفیت فرش زیر پایتان اهمیت زیادی پیدا می کند. برای راحتی بیشتر و حفظ شکل سنتی اتاق، می توانید از تخت و صندلی سنتی هم بگذارید.

جمع بندی

در فضاهای کوچک باید نمای اتاق به گونه ای باشد که تصویری بزرگتر از آنچه وجود دارد به مخاطب القا کند. این کار با چند تغییر در رنگ و نور و چیدمان اتاق امکان پذیر است. به طور خلاصه باید روشنایی خوبی برای اتاق فراهم کنید، رنگ وسایل یکنواخت و هماهنگ باشند و از قرار دادن وسایل غیرکاربردی هم تا حد امکان خودداری کنید. سادگی فضا هم محیط را بازتر جلوه می دهد هم رفت و آمد و نشست و برخاست را راحت می کند. برای چنین موقعیتی، شکل میز هم بهتر است دایره یا مربع باشد. اگر هم کماکان مثل روزگار قدیم به جای میز از سفره استفاده می کنید، فرش و تکیه گاه خوبی برای اتاق در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *