مقالات سه گامه

نحوه چیدمان وسایل در خانه های ویلایی

چیدمان خانه ویلایی

پیشتر درباره نحوه چیدمان وسایل در اتاق خواب به سبک ها سنتی و امروزی صحبت کرده بودیم، پس چه لزومی دارد که در مطلبی جدا درباره طراحی داخلی اتاق خواب یک ویلا بنویسیم؟ موضوع این است که وقتی ویژگی ها و مختصات تغییر می کند، نیازها و هدف ها هم دستخوش تغییر قرار می گیرند. طبیعتا کارکرد خانه ویلایی با خانه آپارتمانی متفاوت است و به همین خاطر وسایل مورد نیاز خودش را می طلبد. به همین ترتیب شکل قرارگیری تخت خواب ، کمد و میز و سایر وسایل در اتاق خواب هم باید مختص یک خانه ویلایی باشد. چیزی مشابه خرید اتومبیل است ؛ اگر بخواهید خودرویی برای استفاده روزانه تهیه کنید، اولویت ها و ویژگی های خاصی برایش در نظر می گیرید تا وقتی که ماشینی بخواهید برای مسافرت، تفریح و گشت و گذار. در کلیت ماجرا، حتما مشابهت هایی هم پیدا می شود اما این تفاوت ها هستند که تعیین کننده اند.

 

اتاق کوچک یا بزرگ

برای چیدمان اتاق، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید نه اندازه خود اتاق که متراژ کلی ویلا است. در جایی که فضای کمی در اختیار دارید ناچارید اقلام اضافی و تزئینی مثل ویترین و کنسول را حذف کنید تا محلی برای وسایل مهم تر وجود داشته باشد. از طرفی چون صحبت از ویلا و فضایی برای استراحت و به آرامش رسیدن است، احتمالا ترجیح دهید اتاق خواب چندان شلوغ و پر از وسیله نباشد. در این صورت فضای باز بیشتری را احساس می کنید و ضمنا مدت زمان زیادی درگیر مرتب کردن آن نخواهید شد. نکته دیگر اینکه باید دید ویلای شما چند اتاق دارد و اینکه اتاق مستر در چه موقعیتی قرار گرفته است. اگر اتاق چندان بزرگ نیست، بهتر است سراغ چیدمان مدرن و کمینه گرا بروید. در اینجا ما سعی می کنیم نکته هایی را درباره طراحی داخلی اتاق خواب بگوییم که برای هر ویلایی قابل اجرا و البته مهم باشد.

 

نقطه اصلی

برای اینکه چیدمان درست و منظمی داشته باشید، بهتر است قسمت از اتاق را نقطه اصلی و مرکز توجه در نظر بگیرید و سایر وسایل را بر اساس آن بچینید. این نقطه اصلی بر حسب سلیقه و دیدگاه شما می تواند متفاوت باشد؛ شخصی ممکن است میز تلویزیون را مرکز قرار دهد یا کسی بخواهد تخت خواب را نقطه کانونی بداند. طبیعتا نحوه چیدن اقلام دیگر بر اساس این دو دیدگاه با هم فرق دارد. حتی ممکن است به خاطر آن سراغ تهیه چند قلم جنس دیگر بروید. برای مثال، وقتی نقطه اصلی اتاق شما تلویزیون باشد، خود این کالا و وسیله های مرتبط با آن از جمله میز تلویزیون و دستگاه پخش برای شما اهمیت بیشتری پیدا می کند. همچنین درباره تختخواب که اقلام مرتبط بیشتری مثل لحاف، روتختی ، بالش، پاتختی ، پتو و … هم دارد این موضوع صدق می کند.

تخت خواب

چیدمان خانه ویلایی

گفتیم فضای خانه معمولی با ویلاها متفاوت است و همین باعث می شود بعضی از وسایلی که در خانه معمولی کاربرد دارند، در ویلاها کمتر استفاده شوند. برای مثال به خاطر اینکه ویلاها متراژ بزرگتری نسبت به واحد آپارتمانی دارند، کم می بینید در آنها تخت خواب دو طبقه گذاشته شود؛ چون دیگر نیاز به دقت در استفاده از فضای خانه نیستیم. اینکه چه نوع تختخوابی برای ویلاها بهتر است، به ساکنان آن برمی گردد؛ ممکن است زوجی سالمند باشند که انتهای هر ماه به آنجا می روند یا حتی برای مدت زیادی در ویلا اقامت دارند، یا اینکه چند زوج جوان باشند که آخر هفته برای تفریح و خوشگذرانی دو روزی را در ویلا سپری می کنند.

وضعیت جسمانی هر دو گروه هم اهمیت دارد. آن زوج سالمند احتمالا به یک تشک طبی احتیاج دارند و آن گروه جوان تخت خواب فنری با خاصیت ارتجاعی بالا را می پسندند. در انتخاب محل قرارگیری تخت هم در کنار این دو نکته باید به مواردی نظیر زاویه تابش نور خورشید به اتاق و نیاز شخص به تاریکی/ روشنی بیشتر، در ورودی اتاق و میزان دید به اتاق از بیرون و نیاز داشتن یا نداشتن به وسیله های دیگر توجه کرد.

فارغ از این موضوع ها، برای اتاق های ویلا و به ویژه اتاق مستر می توانید تخت خوابی بزرگ (کینگ سایز) سفارش دهید، چون دیگر نگران فضای کم اتاق نیستید و احتمالا در ویلا تعداد وسیله های ضروری تان کمتر از آن چیزی است که در خانه دارید. به این ترتیب با فضای خواب بزرگتر، آرامش و راحتی بیشتری را برای خودتان فراهم می کنید. دو نکته دیگر درباره محل قرارگیری تخت اینکه بهتر است زیر پنجره نباشد و طوری گذاشته شود که از کناره ها با لوستر کمی فاصله داشته باشد.

مبلمان

اینکه چه تعداد مبل و صندلی برای ویلا مناسبتر است به خودتان و تعداد افرادی که از ویلا استفاده می کنند و میزان فضا و تعداد اتاق های شما برمی گردد اما درباره چیدمان مبل می توانیم چند نکته کوچک و ساده خدمتتان عرض کنیم. اگر فضای خانه به سبک کلاسیک است، مبل ها و به طور کلی وسایل خانه به گونه ای بچینید که تقارن برقرار باشد. اگر از سبک مدرن پیروی می کنید (که اغلب ویلاها هم به همین شکل هستند) مبلمان را طوری قرار دهید که هم افراد دید خوبی به یکدیگر داشته باشند و هم فضای آزاد بین اجزا زیاد باشد؛ این شکل به روح سبک مدرن نزدیکتر است و ضمنا حس آزادی عمل و راحتی در نحوه نشستن یا دراز کشیدن به اشخاص می دهد.

در چیدن صندلی های دور میز ناهارخوری دقت کنید که به اندازه کافی فضا برای رفت و آمد باشد. توصیه می شود صندلی ها را 120 سانتی متر از دیوار فاصله بدهید. خاطرتان هست که درباره نقطه اصلی و مرکزی اتاق صحبت کردیم؟ اگر تلویزیون را کانون اصلی در نظر بگیرید، نحوه قرارگیری مبل ها باید کمی مایل و رو به صفحه نمایش باشد؛ در واقع با مایل کردن مبل ها و وسیله ها به سمت نقطه کانونی، مشخص می کنید مرکز توجه اصلی کجاست.

طراحی داخلی ویلا

 

رنگ اتاق

وقتی از تفاوت چیدمان و طراحی داخلی خانه آپارتمانی و ویلا صحبت می کنیم، منظورمان همین اختلاف های جزئی است؛ میزان استفاده از ویلا قطعا به اندازه خانه شخصی نیست و به همین خاطر می توانید به ذهن خلاقتان اجازه مانور بیشتری بدهید. کمی آزادتر فکر کنید چون قرار نیست هر روز با این فضا و این رنگ ها روبرو شوید. بهتر است چیزی متفاوت از آنچه در خانه دارید در نظر بگیرید تا هم وقتی به مسافرت می روید دقیقا همان حس و حال مبدا را منتقل نکنید. با این حساب دامنه رنگ هایی که می توانید انتخاب کنید بسیار گسترده تر می شود.

در کنار رنگ اصلی، برای عمق بخشیدن به فضای ویلا و اتاق، می توانید از طیف رنگ های تیره هم استفاده کنید. رنگ مشکی برای رنگ اصلی مناسب نیست اما در بخش های کوچکتری می توانید استفاده شود تا دید و نمایی جذاب به اتاق بدهد. اگر تمایل ندارید دیوار و قسمتی را به رنگ مشکی درآورید، در عوض می شود وسایلی با این رنگ را در طراحی داخلی به کار گرفت؛ وسایلی از قبیل تابلو، پرده، فرش تزئینی و چیزهایی از این قبیل.

 

حرف آخر

شاید به نظر برسد طراحی داخلی اتاق خواب ویلا چیزی مشابه اتاق خواب منزل شخصی است اما تفاوت کارکرد این دو ساختمان باعث می شود تا چیدمانی متفاوت از هم داشته باشند. شما تقریبا هر روز را در منزل و واحد شخصی خود سپری می کنید و ویلا بیشتر به مدتی محدود و برای استراحت و رسیدن به آرامش استفاده می شود. همین موضوع ساده تفاوت هایی را ایجاد می کند؛ در انتخاب رنگ، در تعداد مبل و صندلی، در اندازه تخت خواب و بسیاری موارد کوچک دیگر که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *