مقالات سه گامه

چیدمان اتاق خواب به سبک کلاسیک و مدرن

وقتی قاعده و روش خاصی برای انجام کارها نداشته باشید، احتمالش زیاد است که وسط کار به مشکل بخورید. برای مثال اگر راننده ای نداند چه مسیری برایش بهتر است و بدون نقشه پیش برود، لابد به میانه راه که می رسد متوجه می شود این راه برایش مناسب نبوده یا اینکه مقصدش دورتر شده است. اگر هیچ نظم و ترتیبی نباشد نتیجه کار هم رضایتبخش نخواهد بود. یکی از دلایل اینکه ما از همان اول مشخص می کنیم که خانه و اتاق را با چه سبکی بچینیم همین است. وقتی چهارچوب و روش را بدانیم، موقع خرید وسیله های مختلف خانه بهتر تصمیم میگیریم و نتیجه نهایی چیدمان هم از قبل در ذهن داریم. طراحی خانه به سبک کلاسیک و مدرن دو نقطه مقابل هم هستند و تفاوت های اساسی با هم دارند. در اینجا درباره هر کدام صحبت می کنیم و می گوییم برای هر سبک چه کاری باید انجام داد.

چیدمان اتاق به سبک کلاسیک

اگر فیلم هایی که داستانشان در عصر روم باستان می گذرد دیده باشید، می دانید که وقتی از سبک کلاسیک حرف می زنیم منظورمان چیست. شاید اولین چیزی که به ذهنتان برسد ستون های عظیم و بلند باشد، یا مجسمه های بزرگ برنزی و یا پرده هایی مجلل و باشکوه. البته بنا نیست یکی از آن ستون ها را در اتاق خوابتان کار بگذارید؛ سبک کلاسیک و به طور کلی تمامی سبک ها اصول و چهارچوبی دارند که باید رعایت شوند. روشنتر بگویم پیروی از یک سبک وابسته به خرید یک کالای خاص نیست. بیایید چند مورد از اصولی مهم طراحی داخلی کلاسیک را با هم مرور کنیم.

طرح پیچیده همراه با جزئیات

درست بر خلاف سبک جدید و مینیمال که توصیه به سادگی، کاربردی بودن و استفاده بهینه از فضاست، در سبک کلاسیک ظرافت در طرح های شلوغ و نمایش جزئیات اهمیت دارد. به همین خاطر است که تمامی اجزایی که در معماری، آثار هنری و طرح های کلاسیک می بینید، بسیار مجلل و اشرافی هستند. پس اگر می خواهید اتاق خوابتان به این سبک باشد، باید سراغ وسیله هایی بروید که به وجه هنری شان توجه ویژه ای شده است. فرش باید طرحی پیچیده به سبک آثار قدیمی، نقش های ریز، جنسی لطیف با رنگ های طبیعی مختلف داشته باشد.

تقارن

گفتیم که پیاده کردن این سبک وابسته به وسیله خاصی نیست و فقط باید اصولش را بلد باشید. یکی از آن اصول مهم حفظ تقارن و تعادل در چیدمان وسایل و کالاهای اتاق است. این اصل به خاطر تاکید و توجه به نظم و وجه زیبایی شناسی بود. فرقی ندارد که این قاعده را در کدام بخش و چطور اعمال می کنید، آنچه اهمیت دارد این است که تقارن در بخش های مختلف به چشم بیاید. برای مثال، می توانید تخت خواب را در میان قرار بدهید و دو میز کوچک یا پاتختی را در دو طرف تخت خواب بگذارید یا از دو چراغ مشابه هم در دو سوی اتاق استفاده کنید. این توازن باید در چند قسمت از اتاق خواب برقرار باشد.

چیدمان کلاسیک اتاق خواب

نقطه کانونی

وقتی کسی وارد اتاق شما می شود مهمترین بخش و جایی که بیشتر به چشم می خورد کجاست؟ برای طراحی کلاسیک باید نقطه کانونی اتاق را مشخص کنید و در چیدمانش وسواس بیشتری به خرج دهید. این نقطه می تواند جایی باشد که میز آرایش شما قرار می گیرد و یا جایی که تخت خواب را می گذارید.

ستون ها و پرده ها

نگران نباشید، قرار نیست ستون های روم باستان را داخل اتاق بگذارید! تمامی این مواردی که گفته می شود برای رسیدن به مشابهت هایی است با آنچه از نوع چیدمان در یونان و روم باستان ارزش تلقی می شد. برای نمونه، می توان با استفاده از رنگ و خط های عمودی، تداعی کننده ستون های عظیم آن دوران باشیم. درباره پرده ها هم همین نحو است؛ طبیعتا نمی خواهیم آن پرده های بلند را در اتاق خواب کوچکمان نصب کنیم. صرفا باید به لحاظ ظاهری به قالب و شکل پرده هایی کلاسیک نزدیک باشد.

رنگ اتاق خواب

اینکه تصور می شود برای رسیدن به طرحی کلاسیک باید سراغ رنگ های تیره رفت چندان درست نیست. البته که در این سبک سراغ رنگ های نزدیک به طبیعت می رویم و به همین خاطر از وسایل چوبی و رنگ های تم قهوه ای استفاده می کنیم، اما رنگ های روشن هم در میان گزینه ها هست. از بین رنگ های روشن می توانید کرم، صورتی روشن، یا ترکیب سفید و طلایی را انتخاب کنید. برای رنگ های تیره به غیر از آنچه گفته شد، می توانید سراغ رنگ زیتونی بروید که رنگ و طرحی خاص به اتاق خواب شما می دهد.

چیدمان اتاق به سبک مدرن

پربیراه نیست اگر بگوییم سبک مدرن برای خانه های امروزی مناسبترند. شاید بپرسید دلیلش چیست؟ به این خاطر است که در طرح مدرن به فضا اهمیت خاص و ویژه ای داده می شود و از آنجا که در مقایسه با گذشته خانه ها کوچکتر شده اند و خیلی وقت ها خبری از حیاط اختصاصی هم نیست، این سبک کاملا به کار ما می آید. در واقع سبک مدرن و به ویژه مینیمال، به ما کمک می کند که از کمترین فضا بیشترین بهره را ببریم. سبک مدرن شکل های مختلفی هم دارد که پیشتر درباره شان صحبت کرده بودیم. در کنار اهمیت به فضا، چیدمان مدرن اصول دیگری هم دارد که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

فضای آزاد

اشاره کردیم که در این چیدمان باید تا جای ممکن دیدی باز و فضای آزاد در خانه ایجاد کنیم. برخلاف سبک کلاسیک که گفته می شد باید تقارن برقرار باشد، در این سبک هرچه وسیله اضافی و ناکارآمد است حذف می کنیم. به طور کلی تمام آنچه در اتاق داریم باید ضروری و کاربردی باشد. این نوع چیدن وسیله های خانه به سادگی بیشتر کمک می کند؛ این هم ویژگی دیگر سبک مدرن است. همانطور که در ادبیات مدرن می گویند هر جمله اضافی را بی رحمانه خط بزنید، در طراحی داخلی هم باید اقلامی که لازم نداریم کنار بگذاریم تا به سر و شکلی مختصر و مفید برسیم.

چیدمان مدرن اتاق خواب

سادگی

تقریبا در هر بخشی سبک مدرن درست روبروی سبک کلاسیک است؛ پس هنگام انتخاب وسایلی اتاق خواب از جمله فرش، پرده و تخت خواب سراغ آنهایی بروید که طرحی بسیار ساده به دور از هر نوع شلوغی و در هم ریختگی و ریزه کاری دارند. این سادگی در هماهنگی کامل با سایر شاخصه های سبک مدرن مثل تاکید بر فضاست. چون شما وقتی وجه هنری و جزئیات و الگوهای شلوغ را کنار می گذارید طبیعتا در استفاده از فضا صرفه جویی می کنید.

عناصر صنعتی

اگر در طرح های کلاسیک به خطوط موج دار و منحنی ها برخورد می کنیم، پس در طرح های مدرن باید خط های صاف و مستقیم و شکل های هندسی به کار بگیریم. اگر به فیلم های سینمایی که در آینده سپری می شوند دقت کرده باشید، این خطوط صاف بیشتر و به حالت اغراق شده ای به چشم می خورد. برای مثال اگر یک پارچ آب را در نظر بگیریم، در طرح کلاسیک به شکل یک استوانه با طرح هایی روی بدنه با دسته ای ظریف و انحنا دار می بینیم، در طرح مدرن این پارچ آب شکل مربعی می گیرد با دسته ای زاویه دار. تمام اقلام دیگر هم در سبک مدرن به همین ترتیب هستند؛ برای امتحان بد نیست به شکل میز و مبلمان در خانه های مدرن دقت کنید.

انتخاب رنگ

می توان گفت در سبک کلاسیک به نوعی دست ما در انتخاب رنگ بسته است اما در سبک مدرن می شود کمی آزادتر بود و قدرت انتخاب بیشتری داشت. اینکه بهتر است در این سبک وسایل و طرح رنگی اتاق کدام باشد، بستگی به نوع چیدمانی دارد که شما انتخاب می کنید. رنگ های خنثی مثل سفید، طوسی، بژ و نقره ای از جمله رنگ های پرکاربرد در طراحی مدرن هستند. در انتخاب رنگ به اصل سادگی هم توجه داشته باشید.

کلام پایانی

برای چیدمان خانه و اتاق باید اول سلیقه و نوع نگاهتان را مشخص کنید؛ طرح های پیچیده و دقت در جزئیات و ملاک های زیبایی شناسی روم و یونان باستان برایتان اهمیت دارد یا سادگی، کاربردی بودن و کنار گذاشتن چیزهای اضافی؟ سبک کلاسیک و مدرن همانطور که در جهان ادبیات و نقاشی و سایر زمینه ها نقطه مقابل همدیگر هستند، در طراحی خانه هم 180درجه با هم تفاوت دارند. در این مطلب درباره ویژگی های هر کدام توضیح دادیم و گفتیم چطور می شود اتاق را به سبک کلاسیک و مدرن طراحی کرد. برای خانه های کوچک پیشنهاد می شود از سبک مدرن پیروی کنید اما همانطور که گفتیم در هر فضایی می توان سبک کلاسیک را هم پیاده کرد، حتی بدون هزینه زیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *