مقالات سه گامه

انتخاب تشک برای تخت خواب سالمندان

تشک مناسب برای سالمندان

با بالاتر رفتن سن، به دلایل مختلفی مثل بیماری، خستگی بعد از هر فعالیت و احتیاج به استراحت بیشتر، اهمیت کالای خواب برای این افراد دو چندان می شود. از طرف دیگر، سالمندان به لحاظ جسمی نیاز به مراقبت بیشتری دارند چرا که به طور معمول بدنشان آسیب پذیرتر از افراد جوان و میانسال است. در نتیجه هنگام خرید تشک برای تخت خواب سالمندان باید نکته ها و شاخصه هایی را در نظر گرفت تا انتخاب درست و مناسبی داشت. به ویژه اینکه این تشک قرار است تا دو سال به طور مداوم توسط آن سالمند استفاده شود. اینجا نکته هایی برای راهنمایی بهتر و بیشتر شما داریم.

دلایل نیاز به تشک مخصوص سالمندان

واقعیت نه چندان خوشایند این است که بدن ما به مرور و با گذشت عمر، ضعیف تر می شود. شوربختانه با وجود رعایت مسائل مختلف حوزه سلامتی و درمانی، از این موضوع گریزی نیست. طبیعتا هر شخصی با پا گذاشتن به دوره سالمندی، دیگر انرژی و توان قبل را نخواهد داشت و با کمی کار و فعالیت خسته می شود. این فرد برای بازیابی انرژی اش باید به مدت کافی بخوابد و این خوابیدن باید به شکل صحیحی باشد، در غیر این صورت ممکن است درد جسمی را هم به خستگی اضافه کند.

مشکل دیگری که با افزایش سن پیش می آید، اختلال خواب است. حتی جوانترها هم از اینکه در زمان درست و به خوبی نمی توانند بخوابند گلایه می کنند و طبیعتا این مشکل برای افراد سالمند بسیار بیشتر می شود. همین است که انتخاب تشک مناسب برای تخت خواب سالمندان اهمیتی ویژه دارد. چرا که کیفیت تشک می تواند به کاهش این اختلال و تجربه خواب مناسب و باکیفیت کمک می کند.

درد جسمی سالمندان

از دیگر مسائلی که کهنسالان با آن دست به گریبان هستند درد مفاصل است. به طور کلی، درد جسمی در ناحیه های مختلف چیزی است که تقریبا هر فرد سالمندی آن را تجربه می کند. تشک های مناسب برای سالمندان و تشک های طبی از این دردها می کاهند و با فراهم کردن بستری مناسب برای استراحت، درد را التیام می بخشند. درباره دلایل احتیاج به تشک می توان بیشتر از اینها صحبت کرد اما فکر می کنم همین مقدار توضیح برای بحث ما کافی باشد، چون باید برویم سراغ شاخصه های مهم در انتخاب تشک مناسب برای تخت خواب سالمندان.

شاخصه های مهم انتخاب تشک برای سالمندان

همانطور که توضیح دادیم، سالمندان با توجه به شرایط جسمی شان زمان زیادی را در تخت خواب می گذرانند و طبیعتا تشکی که استفاده می کنند باید کاملا مناسب حال آنها باشد. بهتر است هنگام خرید تشک به بعضی از شاخصه ها توجه بیشتری داشته باشید، به ویژه آنهایی که به سلامتی و بهداشت فرد مربوط می شوند.

سفتی و نرمی

اینکه تشک به چه میزان سفت یا نرم باشد بستگی به نحوه خوابیدن، شرایط جسمی و وضعیت سلامتی فرد سالمند دارد. برای مثال اگر شخص به پهلو می خوابد یک تشک با سفتی متوسط برایش گزینه مناسبی است و اگر به پشت می خوابد باید این میزان کمی بیشتر باشد تا مانع از درد و مشکل در ناحیه ستون فقرات و شانه شود. بیشتر سالمندان وزن زیادی ندارند و برای وزن متوسط، تشکی با سفتی متوسط کفایت می کند. تشک هایی با نرمی متوسط نسبت به تشک های معمولی کمی ضخیم تر هستند و بدون اینکه میزان حمایتشان از بدن کاهش پیدا کند، نرمی قابل قبولی دارند. اگر هم پزشک به شما توصیه کرده که از تشک طبی استفاده کنید که دیگر نیاز نیست نگران سفتی یا نرمی تشک باشید.

ارتفاع

توصیه می شود برای تخت خواب های کوتاه از تشک های ضخیم تر و برای تخت خواب هایی که ارتفاع متوسطی دارند از تشک های نازک تر استفاده شود. با این حال این انتخاب ممکن است برای هر شخص بنا به شرایط جسمانی و وزنش متفاوت باشد. برای مثال اگر وزن بالایی دارید بهتر است تشک های با پهنای بیشتر را انتخاب کنید که توان تحمل سنگینی شما را داشته باشد. برای نمونه، اگر وزن شخصی بیشتر از 90 کیلوگرم است باید تشکی با پهنای 20 تا 30 سانتیمتری تهیه کرد. هرچند به طور معمول افراد سالمند وزن زیادی ندارند.

رفع فشار

زمانی این شاخصه خودش را نشان می دهد که بدن روی تشک قرار بگیرد. برای کسانی که سن و سالی ازشان گذشته و بدنشان نیاز به حمایت خوبی دارد، این عامل مهم است؛ چرا که فشار بر ناحیه های مختلف بدن را کاهش می دهد و فشار از روی نقاط حساس بدن این افراد، از جمله شانه و لگن برداشته می شود. بهترین تشک در این زمینه تشک های طبی ارتوپدیک هستند.

تشک مناسب سالمندان

دما

هر شخص به طور معمول هشت ساعت در روز روی تشک می خوابد و این عدد برای افراد سالمند با توجه شرایط متفاوتشان احتمالا بیشتر است. می توانید تصور کنید که در صورت جریان نداشتن هوا و گرم شدن زیاد تشک بر اثر خوابیدن طولانی مدت روی آن، باعث تعریق شخص و ناراحتی اش حین خواب می شود. عوامل دیگری مثل جنس ماده داخلی و ضخامت تشک روی تنظیم دما تاثیرگذارند.

امکان حرکت

شاید در نگاه اول شاخصه چندان مهمی به نظر نرسد اما باید این موضوع در نظر داشته باشید که داریم درباره تشک سالمندان صحبت می کنیم؛ برای فرد سالمندی که ساعت های زیادی را روی تخت خوابش دراز کشیده، جابجا شدن ساده بدون نیاز به صرف انرژی بیشتر اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه به طور روزانه با این موضوع سر و کار دارد و در طول روز نیاز است که چندین و چند بار روی تخت خواب جابجا شود. به طور معمول حرکت روی تخت های فنری کمی سخت تر از تشک های سفت است.

چند نمونه تشک مناسب برای سالمندان

  • تشک طبی فنری : می توان اینطور که گفت که تشک هیبریدی (طبی فنری ) نسخه ای جدید از تشک های فنری اند. فنرهای این تشک از نوع پاکتی، به شکل جدا و منفصل هستند که پشتیبانی خوبی از بدن شما حین خواب دارند. در داخل این تشک ها از لایه های مموری فوم یا لاتکس استفاده می شود تا فشار بر نقاط کمر، لگن و شانه کاهش پیدا کند. در ساخت این تشک سعی شده که خوبی های تشک های فومی و تشک های فنری کنار هم قرار بگیرند، و به همین دلیل است که بیشتر مشتریان از میزان راحتی این مدل رضایت دارند. اسم دیگر آن، تشک طبی فنری است. تشک هیبریدی گزینه خوبی برای افراد سالمند و کسانی است که با دردهای جسمی در ناحیه گردن و کمر و مفاصل درگیر هستند.

تشک سالمندان

  • تشک فنری : همان تشک های سنتی که بنا به مدلشان از فنرهای متصل یا منفصل ساخته می شوند. فنرهای پاکتی یا همان منفصل، به این خاطر که در فاصله ای کم از همدیگر قرار دارند، پشتیبانی خوبی از بدن دارند در عوض کمی مانع جریان داشتن هوا می شوند؛ همین موضوع باعث شده تا بستری گرم برای شخص به وجود بیاورند. فنرهای متصل همان چیزی است که در تشک های سنتی و کلاسیک دیده اید. این تشک ها نرمتر هستند و به طور معمول گزینه ایده آلی برای افراد سالمند محسوب نمی شوند.

  • تشک طبی: همانطور که از اسمش پیداست، اولویت اول و شاخصه مهم آن خاصیت درمانی اش است. به همین منظور، میزان نرمی آن کمتر از تشک های فنری است تا حالت بدن هنگام خوابیدن روی آن درست و صحیح باشد. همچنین از پارچه هایی در ساخت آن استفاده می شود که ضد حساسیت (آلرژی) و ضد باکتری هستند. تشک های طبی هم به خاطر مسائل پزشکی و هم به دلیل راحتی جابجایی روی آن، گزینه ای مناسب سالمندان محسوب می شود. به طور میانگین عمر مفید این تشک ها 2 تا 6 سال است.

نتیجه گیری

افراد سالمند به دلیل اینکه دیگر توانایی و انرژی یک جوان برومند را ندارد، با انجام فعالیت های ساده هم خسته می شوند و نیاز به استراحت پیدا می کنند. تحلیل رفتن بدن، مشکلات جسمی و مسائل روحی و روانی دست به دست هم می دهند تا زمان خوابیدن این عزیزان بیشتر شود. پس باید هنگام خرید تشک شاخصه هایی را در نظر گرفت تا هم دردهای جسمی سالمندان کاهش پیدا کند و هم خوابی کافی و باکیفیت داشته باشند. در این مطلب توضیح دادیم که هنگام خرید باید چه چیزهایی را در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *