مقالات سه گامه

بهترین جنس وسیله چوبی برای شهرهای شرجی

به هر نقطه ای از کشور که مسافرت کرده باشید حتما متوجه شده اید که شکل خانه ها در آن منطقه متفاوت از طراحی خانه ها در شهر خودتان است. از روزگار قدیم این شرایط آب و هوایی بوده که تعیین می کرده نحوه ساخت وسیله ها و خانه ها و حتی نحوه زندگی کردن در هر منطقه چطور باشد. به همین خاطر است که برای مثال مردم یزد بادگیر ساختند، شمالی ها سقف خانه شان را شیبدار کردند و جنوبی ها برای خانه شان ایوان های عریض در نظر می گرفتند. وسیله های داخل خانه هم از این تاثیر بی نصیب نبودند و همین است که جنس و مدل وسیله ها در شهرهای با آب و هوای مختلف، با هم فرق دارد. بخش زیادی از مردم کشور ما در منطقه های شرجی زندگی می کنند و این رطوبت هوا چالش هایی را برایشان ایجاد کرده است. انتخاب بهترین نوع و مدل وسایل چوبی یکی از این چالش ها محسوب می شود. در اینجا سعی داریم به طور مفصل در این رابطه حرف بزنیم و به شما بگوییم بهتر است چه وسیله ای برای مناطق شرجی انتخاب کنید.

مبل چوبی یا فلزی؟

در شهرهای شمالی کشور و مناطقی که میزان رطوبت هوا بالاست، کمتر مبل های فلزی می بینید. دلیلش واضح است؛ وسایل فلزی در این مناطق به سادگی دچار آسیب می شوند و عمر مفیدشان کاهش می یابد. علاقه به استفاده از چوب در ساخت لوازم مختلف از همینجا ناشی می شود. یکی از مهمترین وسیله ها برای هر خانه ای، مبلمان است. مبل های چوبی فارغ از اینکه در شهرهای شرجی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند، در هماهنگی کاملی با سایر وسایل خانه هم قرار می گیرند. در واقع وقتی ساکنان این شهرها به خاطر شرایط آب و هوایی سراغ اقلام چوبی می روند، ناخواسته وسایل خانه شان به نظم و تناسب می رسند.

از میان چوب های مختلف، جنس چوب روسی و رزینی برای این شهرها بسیار مناسب هستند چرا که مقاومت و دوام خوبی مقابل رطوبت هوا دارند. چوب MDF هم وقتی روکش باکیفیتی داشته باشند، می توانند در این آب و هوا تا سال ها استحکام و کارایی شان را حفظ کنند. استفاده از مبلمان پلیمری هم به خاطر سر و شکل مدرن و امروزی شان مورد پسند بسیاری قرار گرفته است. به خاطر خاصیت ضدآب بودنشان، برای استفاده در شهرهای شمالی مناسب اند. در بین چوب های طبیعی هم چوب گردو به خاطر دوام بسیار بالایش گزینه ایده آلی به حساب می آید، البته باید این نکته را هم در نظر داشت که هزینه آن از سایر جنس هایی که گفته شد بیشتر است.

کابینت

طبیعتا برای این مورد هم باید سراغ نوع چوبی اش برویم. اگر دنبال وسیله ای چوبی هستید که هم مناسب مناطق شمال کشور و آب و هوای شرجی باشد و هم قیمتش سربه فلک نکشد، سراغ کارهای MDF بروید. چندان فرقی ندارد که وسیله تان کابینت است یا مبل و میز و تخت خواب ، چوب های MDF که روکش استاندارد و خوبی دارند، تا چند سال شما را از هزینه کردن برای وسیله جدید بی نیاز می کنند. به ساکنان شهرهای شمالی توصیه می شود کابینت MDF با روکش PVC تهیه کنند (اصطلاحا به این نوع جنس ملامینه می گویند.) همچنین کابینت های تمام چوب هم وجود دارد که با یک لایه محافظتی، مقاومتش در برابر رطوبت را بالا می برند؛ البته در مقایسه با مدل های دیگر باید هزینه بیشتری را صرف خریدشان کنید.

وسایل چوبی اتاق خواب

تخت خواب چوب طبیعی یا MDF؟

احتمالا بهتر است پاسخ به این سوال را با قطعیت نگوییم، چون متناسب با شرایط، شخص می تواند یکی از این دو نوع را انتخاب کند که سازگاری بیشتری با انتظارها و وضعیت او دارد. مزیت چوب طبیعی، دوام بسیار بالا و زیبایی در نقش ها و طرح هاست و در عوض قیمتش گران است. چوب MDF که طی سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفت، در کنار مقاومتش در برابر رطوبت، از آسیب حشره ها هم مقاومت خوبی دارد. قیمت مناسب کالاهایی که از جنس MDF هستند باعث شده تا خواهان زیادی پیدا کند. از طرف دیگر محصولاتی که از این جنس هستند با فضای مدرن و امروزی هماهنگی بیشتری دارند. وجه منفی آنها این است که استحکامشان در برابر ترک خوردگی نسبت به چوب های طبیعی کمتر است.

بهترین چوب برای فضای باز

وقتی صحبت از مقاومت چوب در برابر رطوبت و هوای شرجی می شود، ممکن است از خودتان بپرسید پس چطور بعضی از پل های چوبی بر رودخانه ها دوام می آورند؟ این پل ها که احتمالا نمونه شان را در مناطق شمال کشور دیده اید، پایه ای از جنس چوب درخت توت دارند که از دوام بسیار بالایی در مقابل آب برخوردار است. اما امروزه تهیه چنین چوبی ساده نیست و به همین خاطر از چوب های دیگری مثل چوب نراد، ساسنا و یولکا استفاده می شود.

نکته مهم دیگر در رابطه با کالاهای چوبی که در فضای باز هستند، چسب چوب مناسب است. شاید ندانید که چسب چوبی که برای وسایل چوبی داخل منزل به کار می گیرید با چسبی که برای وسایل خارج از خانه اند، متفاوت است. چسب چوب های مخصوص این وسیله ها در برابر رطوبت، اشعه UV (نور خورشید) و تغییرات دما بسیار مقاومتر هستند.

مراقبت از وسایل چوبی

نکته های مراقبتی برای وسایل چوبی

در کنار انتخاب درست جنس وسیله ها، باید به خوبی از آنها مراقبت کرد تا عمر بیشتری داشته باشند. در اینجا چند راه ساده و آسان برای افزایش عمر مفید مبلمان و تخت خواب و میز چوبی داریم.

یکی از ویژگی های چوب این است که سعی می کند خودش را با دمای محیط هماهنگ کند. به همین خاطر توصیه می شود محیطی را که تختخواب یا مبل در آن قرار دارد، در یک دمای ثابت نگه دارید و اجازه ندهید مدام دمای اتاق تغییر کند. چون این باعث ترک خوردگی یا برآمدگی چوب می شود.

برای هر گونه جابجایی، وسیله را به طور کامل از زمین بلند کنید؛ منظورمان این است که هنگام حرکت دادن، پایه وسیله با سطح در تماس نباشد چون در این صورت دچار ساییدگی و خراش می شود. همچنین روی سطح چوب هم چیزی را نکشید؛ این نکته به ویژه در خصوص میز ناهارخوری یا میز آرایش اهمیت دارد.

برای تمیز کردن وسیله های چوبی از یک دستمال نمدار استفاده کنید و بعد از پاک کردن سطح، آن را ترجیحا با پنبه خشک کنید. طبیعتا منظورمان دستمالی است که کمی نم داشته باشد نه دستمال خیس.

از قرار دادن اجسام تیز و زبر روی وسیله های چوبی خودداری کنید چون ممکن است روی آن خراش بیندازند. همچنین لیوان داغ هم می تواند باعث ایجاد لک شود یا رنگ چوب را خراب کند. برای قرار دادن چیزی مثل لیوان چای، از یک زیرلیوانی استفاده کنید.

برای افزایش طول عمر مبلمان و تختخواب ، هر از چند گاهی روی آنها واکس مخصوص بزنید. به این ترتیب فارغ از بحث مراقبتی، شکل کالا نو و تازه می شود.

حرف پایانی

هر منطقه و شهری بنا به شرایط آب و هوایی اش به جنس و شکل خاصی از وسایل نیاز دارد. برای مناطق شرجی (اغلب استان های شمالی ایران) که درصد رطوبت بالاست، وسایل چوبی دوام و کارایی بهتری دارند. به همین خاطر کمتر کسی است که سراغ کابینت فلزی برود. از طرفی چوب های مختلفی وجود دارد که هر کس بنا به شرایط زندگی و سلیقه خودش، سراغ یکی از آنها می رود، اما به طور معمول اقلام MDF به خاطر ضدآب بودن و قیمت پایین، مورد پسند بسیاری از افراد هستند. با این حال اگر مشکلی بابت هزینه کردن ندارید، چوب های طبیعی می توانند خواسته شما را کاملا برآورده کنند. در کنار خرید جنس باکیفیت، باید به خوبی از این کالاهای چوبی مراقبت کرد تا هم تازگی شان را حفظ کنند و هم عمر مفیدشان بیشتر شود. در این مطلب به برخی از این نکته های ساده و قابل اجرا اشاره کردیم. امیدواریم انتخاب درست و تجربه خرید خوبی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *