مقالات سه گامه

گیاهان مناسب برای اتاق خواب

گیاهان آپارتمانی

درباره اهمیت حضور گل و گلدان در خانه و تاثیرش در حال و روحیه انسان افراد مختلفی صحبت کرده اند و چیزی است که بارها بر آن تاکید شده. زهرا انجام، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در این رابطه گفته است که تحقیقات مختلف نشان داده پرورش گل و گیاهان آپارتمانی با تصفیه هوا، تولید اکسیژن بیشتر موجب بهبود کیفیت خواب و کاهش فشار خون می‌شوند. در کنار بهبود خواب، گیاهان به شکل های گوناگون روی شخصیت و وضعیت روحی ما تاثیر می گذارند. نمونه اش اینکه با نگهداری از یک گل، حس مسئولیت پذیری در ما تقویت می شود؛ طبیعتا اگر در خانه ای که کودک و نوجوان حضور دارد چنین مسئله ای به رشد شخصیتی آنها کمک شایانی می کند. اینجا می خواهیم تعدادی از گیاهانی را معرفی کنیم که می توانید در اتاق خوابتان داشته باشید. شما می توانید این گیاه ها را لبه پنجره یا حتی روی پاتختی یا میزی کوچک در اتاق خوابتان بگذارید.

گل های آپارتمانی

اولین سوال احتمالا این است که چه گلی برای نگهداری در خانه و آپارتمان مناسب است. جواب دقیقش به این برمی گردد که خانه و اتاق شما چه شرایطی دارد؛ بعضی از گیاهان احتیاج زیادی به نور دارند و بعضی دیگر از نور فراری هستند، بعضی گیاهان مثل نخل راپیس و انواع مختلف کاکتوس در محیط گرم و خشک دوام می آورند و بسیاری دیگر نظیر بامبو، پتوس و آدنیوم با آب و هوای مرطوب سازگارند. ضمن اینکه شرایط نگهداری هر کدام هم متفاوت است. گیاهانی مثل کاکتوس گوشتی، فیلودندرون و شفلرا در برابر سرما مقاوم هستند و زاموفیلیا، پر سیاوشان و یشم در برابر گرما. از میان 7 گیاهی که معرفی می کنیم دست روی گونه ای بگذارید که با شرایط خانه و سلیقه شما سازگارتر است و به خوبی می توانید از آن نگهداری کنید.

 

گاردنیا

اگر تصویرش را ببینید احتمالا درجا با خودتان می گویید سراغ گزینه دومی نمی روم و همین انتخاب نهایی ام است! ولی نگهداری از این گیاه چندان راحت نیست. در نتیجه اگر فرصت زیادی ندارد یا به هر دلیلی نمی توانید برایش وقت بگذارید سراغش نروید. با این حال کمی انرژی گذاشتن ارزش آن حال خوبی را که این گل زیبا به شما می دهد دارد. خاستگاه اصلی این گل تقریبا مناطق جنوب شرق آسیا و کشورهایی مثل ژاپن، تایوان و ویتنام است. خاک این گیاه نباید خشک شود و بهتر است با یک برنامه منظم آبیاری اش کنید. طبیعتا اگر آب دادن از یادتان برود، خشکی خاک باعث تغییر رنگ و ریزش برگ می شود. دو نکته کوچک هم در همین رابطه بگوییم؛ اول اینکه بهتر است از آب ولرم استفاده کنید و دوم اینکه به این گل آب املاح دار ندهید؛ این کار باعث نابودی اش می شود. ضمنا نور غیر مستقیم گزینه بهتری برای گاردنیا است.

گیاهان داخل خانه

اسپاتی فیلوم یا سوسن صلح

ظاهرش هم به اندازه اسمش زیباست. اگر دنبال نوع گلدار هستید یکی از گزینه های ایده آل همین سوسن صلح است. در کنار گل سفیدی که جذابش می کند، برگ های براقش جلوه خاصی به اتاق خواب شما می دهد. نگهداری اش از گزینه قبلی راحت تر است؛ با شرایط نوری -زیاد یا کم- و همینطور با آبیاری متفاوت کنار خواهند آمد. البته این موضوع نباید باعث رها کردنش شود. اگر در اتاقتان پنجره ای داشته باشید، جای خوبی برایش حساب می شود؛ اگر کنار پنجره یا روی شلف و قفسه ای که نور به آن می تابد قرار دهید، می تواند گل هایش را باز کند. هرچند در جایی که پنجره هم نباشد می توان از این گل نگهداری کرد. درباره زمان آبیاری هم کافی است نگاهی به برگ هایش بیندازید؛ اگر صاف و براق بودند یعنی حالشان خوب است و اگر حالتی خموده به خود گرفتند یعنی تشنه آب هستند. ضمنا این گیاه رطوبت خانه شما را هم کمی بیشتر می کند. نفس عمیق بکشید!

گندمی

بسیاری از افراد هنگام خرید گل برای اتاق خواب سراغ گونه هایی می روند که هوا را تصفیه می کنند؛ می خواهم بگویم که گندمی یکی از همین گیاه هاست. خصوصیت ظاهری آن هم برگ های بلندش است که آدم را یاد فواره آب می اندازد. نگهداری از آن هم چندان سخت نیست. برای آبیاری باید هفته ای دو تا سه بار سراغش بروید. نور متعادلی که به شکل غیرمستقیم به گندمی برسد بهترین نور است؛ اگر محیط قرارگیری اش نور کافی ندارد، این گیاه را انتخاب نکنید. ضمنا غیر از مزیتی که در ابتدا اشاره کردیم، افزایش رطوبت و کاهش نشانه های حساسیت (آلرژی) را هم باید بگوییم.

 

شامادورا

اگر اتاق شما نور کافی ندارد، شامادورا می تواند با این شرایط کنار بیاید. گیاهی با ساقه های نازک که با رشد بیشتر ارتفاع بیشتری هم می گیرند. با قرار دادن این گیاه زیبا انگار تکه کوچکی از جنگل را به خانه خودتان آورده اید. شامادورا جزو گیاهانی است که هوا را تصفیه می کنند؛ سم ها را از محیط می گیرند تا شما به راحتی سر را روی بالش بگذارید و بخوابید. شامادورا محیطی را که رطوبت داشته باشد می پسندد، اما درباره آبیاری اش باید محتاط باشید و زیاد آب بهش نرسانید.

یاس سفید

اگر عطر و بوی گل برایتان در درجه اول اهمیت قرار دارد، یاس سفید دوست خوب شما خواهد بود. فقط باید با یک نخ به او مسیر را نشان بدهید تا عطر دل آویزش را در فضا پخش کند. تماشای گل های کوچک و سفیدش قطعا حال خوبی برایتان رقم می زند. اگر یک پنجره کوچک داشته باشید یاس سفید خوشحالتر می شود؛ بله به نور زیادی نیاز دارد. برای آب دادن به آن هم می توانید از یک افشانه استفاده کنید به شکلی که گلش را خیس نکنید.

گیاه مناسب اتاق خواب

آلوئه ورا

در چند سال اخیر اسمش را زیاد شنیده اید؛ آن هم به خاطر ماده ژله ای درونش که گفته می شود برای پوست می تواند خیلی مفید و اثرگذار باشد و همچنین به خاطر نوشیدنی ای که از آن تهیه می شود. خاصیت تصفیه کنندگی هم باید به مزیت های آن اضافه کنید. البته با این صحبت ها احتمالا تعجب می کنید وقتی بدانید آلوئه ورا جزو گیاهان سمی حساب می شود! چنانچه محیط شما نور مناسبی دارد می توانید روی نگهداری از این گیاه جالب حساب باز کنید.

 

سرخس

یکی از گیاهانی که در بسیاری از خانه های آپارتمانی استفاده می شود همین سرخس است. این موضوع چند دلیل ساده دارد؛ شکل برگ های شمشیری و رنگ سبز آن که هر محیطی را می تواند زیبا کند، نیاز کم به مراقبت و دوام آوری در نور کم و البته خاصیت تصفیه کنندگی هوا. ضمن اینکه رطوبت ساز است و محیط را برای شما از آن حالت خشک درمی آورد. به خاطر نوع برگ هایش به آن برگ شمشیری هم می گویند. سرخس با سرعت خوبی هم رشد می کند.

جمع بندی

نگهداری از گیاهان به قدری از جنبه های مختلفی روی شخصیت و روحیه ما تاثیر می گذارد که بیان تمامی این اثرگذاری ها نیاز به یک مقاله جداگانه دارد. بسیاری از ما در زندگی شهری گم شده ایم و از طبیعت و آرامشی که می تواند از برگ های سبز به ما برسد فاصله گرفته ایم. با داشتن گل و گلدانی در خانه، گویی تکه ای از طبیعت را به اتاق خوابمان آورده ایم و حتی همان تکه کوچک هم می تواند تاثیر مثبتش را روی ما بگذارد. در این مطلب 7 نوع مختلف از گیاهان مخصوص نگهداری در خانه را معرفی کردیم که باید از میانشان گیاه متناسب با سلیقه و شرایط اتاق خوابتان را پیدا کنید. وجود دست کم یک گیاه در خانه می تواند آرامشی برایتان به همراه داشته باشد و به تجربه خوابی بهتر کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *