مقالات سه گامه

انتخاب بالش مناسب برای زمستان

زمستان با همه خوبی هایش، با دانه های ریز برف و مناسبت های هیجان انگیز و زیبایی که ابتدا و انتهایش را گرفته اند، سرمای سختی دارد که ناچارمان می کند بعضی از وسایل و لوازم خانه را عوض کنیم. یکی از این چیزها که اهمیت زیادی دارد، بالش است. چرا که کیفیت خواب ما را تعیین می کنند و به طور مستقیم با سلامت و آسایش مرتبط هستند. درست است که ما در خانه ایم و ظاهرا مشکلی بابت گرما نداریم، اما در شرایط آب و هوایی سرد، چند لحظه کنار رفتن لحاف یا مناسب نبودن جنس بالش ممکن است خواب باکیفیت را از ما دریغ و یا حتی ما را دچار سرماخوردگی کند. اینجا می خواهیم به این سوال جواب بدهیم که بالش مناسب فصل زمستان را چطور باید انتخاب کنیم و چه جنسی برای این فصل مناسبتر است.

جنس بالش و لحاف

وقتی قرار باشد برای در امان ماندن از سردی هوای زمستان بالشی را انتخاب کنیم، طرح و رنگ و شکلش کم اهمیت جلوه می کنند و در عوض جنس آن در اولویت اصلی قرار می گیرد. پس بگذارید درباره جنس هایی که مناسب این فصل هستند کمی صحبت کنیم. احتمالا نمی شود با قطعیت گفت کدامیک بهترین گزینه است، چون سلیقه و طبع هر شخص با دیگری تفاوت دارد. پس انتخاب نهایی با خودتان!

لحاف و بالش پشمی

این احتمالا اولا گزینه ای است که با شنیدن اسم فصل زمستان به ذهنتان می رسد. می خواهم بگویم حق دارید! لحاف های پشمی حسابی ما را گرم نگه می دارند و به طور معمول از ضخامت خوب و مناسبی هم برخوردار هستند. برای کسانی که میانه خوبی با سرما ندارند لحاف های پشمی که کمی ضخیم و سنگین اند گزینه ای ایده آل محسوب می شود. بسیاری بالش پشمی را به سایر الیاف ترجیح می دهند چرا که علاوه بر راحتی و عایق گرما بودنش، تنفس پذیری بالایی دارد که به جریان داشتن هوا کمک می کند. این نوع بالش به خاطر گرمی بخشی آن در مناطق سردسیر و کوهستانی محبوب است. پس گرم ماندن در فصل زمستان می توانید روی این بالش حساب کنید. یکی دیگر از خصوصیات مهم بالش پشمی، دوام بالا و کم نشدن کیفیت در طی زمان است.

بالش مناسب زمستان

بالش پنبه ای

واقعیت این است که پنبه گزینه خوبی برای هر نوع آب و هوایی به حساب می آید؛ در هوای گرم خنکی و در هوای سرد گرمی خوبی برای شما به همراه دارد. اما چند ویژگی دیگر این جنس باعث شده تا به خواب باکیفیت شما کمک کند. یکی اینکه در صورت عرق کردن، رطوبت را به خودش جذب می کند و شما حین خواب اذیت نمی شوید. شستشوی بالش پنبه ای ساده است و شما را به دردسر نمی اندازد. مورد دیگر اینکه در بسیاری از مدل ها، پنبه در یک محفظه زیپدار قرار دارد که به شما اجازه خارج و وارد کردن پنبه را می دهد. اگر سایر بالش ها را خریده باشید احتمالا در روزهای ابتدایی مشغول رفع کردن بوی نه چندان جالبش هستید؛ بالش های پنبه ای از این نظر هیچ مشکلی ندارند. البته در کنار این مزیت ها، دو ایراد هم بهشان وارد است؛ یک اینکه عمر مفید زیادی ندارند و دو اینکه باید زود به زود شسته و تمیز شوند.

بالش پلی استر

اگر دنبال جایگزینی برای بالش پر یا پنبه ای می گردید، نگاهی به بالش پلی استر بیندازید که از الیاف مصنوعی است. البته شاید به اندازه بالش پنبه ای نرم نباشند (در کل برای توصیف به نرمی اش اشاره نمی شود) اما بسیاری را به یاد بالش های سنتی که از پر ساخته می شدند می اندازد. با این حال به خاطر شکل تنظیم شده و همچنین سبکی شان مورد پسند افراد زیادی هستند. مزیت دیگر این بالش ها قیمت پایینشان است که معیار مهمی برای هر خریدار محسوب می شود. از پلی استر در تهیه لباس ها هم استفاده می شود. ضمن اینکه لحاف پلی استر ضدباکتری و عایق رطوبت است. در بسیاری از مدل های بالش پلی استر از یک روبالشی نخی استفاده می شود تا بالش تنفس بهتری داشته باشد.

بالش مموری فوم

بالش مموری فوم در مقایسه با سایر بالش ها جدیدتر و به همین خاطر میل به خرید آن در حال افزایش است. چرا؟ به چند دلیل ساده؛ یک اینکه مقرون به صرفه هستند و در برابر هزینه ای که بابت آن می پردازید کیفیت بالایی به شما تحویل می دهند. دو اینکه برای افراد حساس و آلرژیک گزینه مناسبی محسوب می شود چون حساسیت زا نیست. سه اینکه شکل دهی و برگشت پذیری خوبی دارند که جزو ملاک های تعیین کننده در انتخاب بالش هستند. و در آخر اینکه شستشوی آنها بسیار ساده است؛ بسپاریدش به ماشین لباسشویی!

به غیر از این چهار موردی که گفتیم، بالش های از جنس دیگر هم هستند اما این چند نوع برای حال و هوای زمستانی مناسب ترند و خریداران هم رغبت بیشتری به آنها نشان می دهند.

آماده کردن اتاق خواب برای فصل زمستان

سعی کردیم پتوهایی را به شما معرفی کنیم که بابت سرمای زمستان نگرانی خاصی نداشته باشید اما در کنار تهیه یک پتوی مناسب، باید فضای اتاق را هم آماده پذیرایی از فصل زمستان کنید. در واقع نکته هایی وجود دارد که به شما کمک می کند در این فصل جذاب، خواب خوب و باکیفیتی داشته باشید. در اینجا به چند تا از مهمترین نکته ها اشاره می کنیم.

بالش برای فصل زمستان

نفوذ سرما

نمی دانم تا به حال برایتان پیش آمده که با وجود روشن بودن بخاری یا شوفاژ، باز هم اثری از سرما در خانه حس کنید. این به خاطر نفوذ سرما از راه های مختلفی است که در خانه شما وجود دارد و احتمالا شما از آنها با خبر نیستید. این راه ها بسیار کوچک و باریک اند و به همین خاطر شما متوجه آنها نمی شوید. پس بهتر است پیش از اینکه سراغ بخاری و شوفاژ بروید، بعضی جاها را بررسی کنید از جمله درزها در و پنجره و کانال کولر.

طول شب و روز

در فصل های سرد سال، طول شب و روز دچار تغییر می شود و این موضوع ممکن است روی خواب ما تاثیر بگذارد. لابد می دانید که در پاییز و زمستان شب ها بلندتر و روزها کوتاه تر می شوند در نتیجه ما که با شرایط بهار و به ویژه تابستان تازه خو گرفته بودیم، با چالشی تازه روبرو می شویم. چرا که با شروع تاریکی هوا، بدن ما به سیاق فعالیتش در تابستان، برای خوابیدن و استراحت کردن آماده می شود در حالی که تازه ساعت 6 یا 7 عصر است! بهتر است در همان اوایل شروع فصل های سرد، فکری به حال تنظیم بدن خود با این شرایط بکنید تا بدنتان سریع با این وضعیت هماهنگ شود.

پوشش خوب

این مورد خیلی کلی است و شامل چیزهای مختلفی می شود. با شروع فصل زمستان سرما بیشتر از ماه های قبل هم می شود پس همانطور که برای مقابله با آن لباس بیشتری می پوشیم، می شود لباس هایی را هم تن اتاقمان کنیم! منظورم این است برای مثال اگر کف اتاق موکت نیست، یک تکه فرش طرحدار روی آن بیندازید؛ به این ترتیب هم خانه را زیباتر می کنید و هم گرمای بیشتری نصیبتان می شود. یا اینکه بالش، ملحفه یا روتختی مناسب این فصل را تهیه کنید.

نور و گرما

نور که باشد گرما هم هست. لوازم روشنایی در کنار کارکرد اصلی شان که نور بخشیدن و روشن کردن است، زیبایی چشمگیری به خانه می دهند. هیچ مجلس و مهمانی باشکوهی را نمی بینید مگر با لوسترها و چراغ های فراوان. روشن بودن هر جایی، حس گرم بودن را به شخص منتقل می کند. شاید برای شما هم پیش آمده که در محیطی تاریک احساس سرما کرده اید و به محض روشن شدن فضا، آن حس کم کم از بین رفته است. در کنار لوازم روشنایی امروزی، از شمع هم غافل نشوید که هم نور می دهد هم گرما؛ ضمنا با وجود چند شمع احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

حرف آخر؛ خوابی گرم در زمستان

آنهایی که گرمایی هستند، دل دل می کنند فصل زمستان زودتر از راه برسد. اما آنهایی هم که گرمایی اند لازم نیست بابت رسیدن فصل سرما نگران باشند؛ کافی است لوازم و شرایط را مهیا کنند. یک پتوی گرم و نرم می تواند تمام سرما را از جان شما خارج کند و خوابی خوش برایتان رقم بزند. گفتیم که چه پتوهایی برای زمستان مناسبترند و چطور باید آماده پذیرایی از این فصل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *