مقالات سه گامه

چیدمان اتاق پذیرایی ال شکل

چیدمان پذیرایی ال شکل

اتاق پذیرایی ال شکل مشکلات مختلفی دارد که کار طراحی و چیدمانش را سخت می کند. برای این که کارتان ساده تر شود اول باید بدانید این مشکلات چه هستند و روی طراحی داخلی خانه چه تاثیری می گذارند؛ اینطوری بهتر می دانید چه کاری انجام دهید تا اثر منفی شان را خنثی کنید. پس قبل از هر چیز می رویم سراغ این مشکلات و بعد چیدمان های مختلفی را که برای اتاق پذیرایی ال شکل پیشنهاد می شود، بررسی می کنیم.

مشکل اول – گوشه

اولین مشکل پذیرایی ال شکل این است که ال شکل است! یعنی اینکه در چنین خانه هایی شما می مانید و یک زاویه 90 درجه و یک گوشه تیز، که کار چیدن مبلمان را سخت می کند. حتی در بعضی نقشه های ممکن است فضا را از هم گسیخته نشان بدهد. در بعضی از خانه های قدیمی، چیزی مثل راهرو یا المان معماری دیگری وجود دارد که فضا را تقسیم می کند، که اگر چنین چیزی نباشد ممکن است مشخص نباشد ورودی خانه کجاست و در خروجی کدام سمت است.

مشکل دوم – یک اتاق داریم یا دو سه تا؟!

وقتی پذیرایی به شکل ال باشد، یک چالش بزرگ هم این است که چنین فضایی را چطور بخش بندی کنیم؛ بخش ورودی را اتاق بزرگتر در نظر بگیریم یا بخش انتهایی را، یا اینکه کل اتاق را به سه فضای کوچک تقسیم کنیم. طبیعتا هر کدام از اینها می توانید روی نقشه و طرح ما تاثیر بگذارد.

مشکل سوم – باریک و طولانی

وقتی خانه شما چنین طرحی داشته باشد، به طور معمول یک فضای اصلی دارید که تقریبا کشیده و باریک است. خود این موضوع به تنهایی یک چالش برای چیدمان خانه شما ایجاد می کند.

بخش بندی اتاق ال شکل

طراحی چیدمان اتاق پذیرایی

حالا که با مشکلات آشنا شدید وقت است که دنبال راه حل بروید. اما قبل از آن باید در نظر بگیرید که این اتاق برای شما قرار است چه نوع کاربردی داشته باشد. پس یکی از سوال هایی که باید از خودتان بپرسید این است: چه انتظاری از این اتاق دارید؟ صرفا یک اتاق نشیمن است یا اینکه می خواهید میز ناهارخوری را هم آنجا بگذارید؟ شاید هم به یک فضای کاری احتیاج دارید. به طور معمول چه کسانی و چند نفر از این اتاق استفاده می کنند؟ جواب به این سوال ها تا حد زیادی می تواند تعیین کند که طرح اتاق پذیرایی به چه ترتیب باشد.

نکته مهم: خانه را براساس یک یا چند مناسبت خاص در سال طراحی نکنید؛ برای مثال موقع چیدن وسایل به این فکر نکنید که در عید نوروز و زمان پذیرایی از مهمان ها چه کار باید بکنید.

مسیر رفت و آمد را مشخص کنید. ببینید درهای ورود و خروج در چه سمتی قرار دارند. درها به کجا باز می شوند؛ آشپزخانه، حیاط یا اتاق خواب؟ به این عبور و مرورها فکر کنید و اینکه چطور باید از اتاق رد شد. طبیعتا وسیله ها نباید جلوی راه شما را بگیرند یا طوری چیده شوند که مدام پایتان به آنها بخورد.

نقطه کانونی اتاق را در نظر بگیرید. این نقطه شومینه است یا پنجره؟ شاید هم مثل بسیاری از ما بخواهید تلویزیون را نقطه مرکزی قرار دهید. این نقطه بنا به سلیقه و نیاز شماست. هرچه زودتر این نقطه را تعیین کنید تا بتوانید وسایل مهمی مثل مبلمان را حول آن یا براساس آن بچینید.

چیدن مبلمان

مبلمان و صندلی ها می تواند به فضای اتاق شما معنا بدهد و آن را بخش بندی کند. در اتاق های ال شکل در خصوص این موضوع باید دقت لازم را به خرج بدهید چون ممکن است فضا کوچکتر از آن چیزی باشد که شما در نظر گرفته اید. در چنین خانه هایی، مبل های ال شکل کارایی بهتری دارند چون به خوبی در گوشه اتاق قرار می گیرند و فضای کمتری را نسبت به مبل دونفره اشغال می کند، و به طور معمول جای بیشتری برای نشستن مهیا می شود. درسمت دیگر هم می توانید مبل ها یا صندلی های دیگر را بگذارید. در این طرح، جا برای میز ناهارخوری هم وجود دارد. به عکس نگاه کنید. یک طرح دیگر این است که کاناپه را میان دو فضای کوچک و بزرگ اتاق پذیرایی بگذارید (طوری که دو فضا را بخش بندی کند)، میز تلویزیون کنار دیوار عریض و مبل های دیگر روبروی تلویزیون قرار می گیرند.

 

فرش و قالیچه

خوبی قالیچه این است که هم می توانند اتاق را به دو یا چند بخش تقسیم کنند و هم می توانند فضای پذیرایی را یکدست سازند. هرچند تقسیم بندی کردنش مانند دیوارک (پارتیشن) حالت فیزیکی ندارد اما از نظر بصری و دیداری همان کار را انجام می دهند. فرش های با رنگ و نقشه مشابه، فضاها را به همدیگر نزدیک و متصل می کنند. پس پیشنهاد می شود که از طرح های مختلف استفاده کنید که به نوعی مکمل همدیگر باشند، نه اینکه یک شکل باشند و تمام پذیرایی را یکدست کنند؛ به این ترتیب در عین حال که فرش ها هماهنگ هستند، اتاق را به بخش های مختلف تقسیم می کنند.

چیدمان پذیرایی ال شکل

شکل مبلمان

انتخاب مدل مبل به نوعی به همان سوال هایی که ابتدا پرسیدیم برمی گردد. اینکه چند نفر قرار است از آن استفاده کنند و اتاق پذیرایی چه کارکردی برای شما دارد. برای مثال، اگر تعداد افراد کم است میز ناهارخوری گرد و اگر تعداد زیاد است میز مستطیلی تهیه کنید؛ ضمن اینکه زاویه دار بودن میز نشانه رسمی بودن و گرد بودن لبه ها فضایی خودمانی تر را تداعی می کند. عامل دیگری که در انتخاب نوع مبلمان و میزها تاثیر دارد، میزان بزرگی و کوچکی خانه شماست.

روشنایی

برای اینکه فضای اتاق پذیرایی بزرگتر جلوه کند، باید فکری به حال بخش هایی از خانه کنید که به اندازه کافی نور ندارد. همانطور که اطلاع دارید، فضاهای تاریک باعث می شود آنجا کوچک و تنگ به نظر برسد. برای نوردهی خوب به یک لوستر اکتفا نکنید؛ این لوسترها هرچقدر هم چند شاخه باشند یک مشکل دارند و آن هم تابیدن نور از «یک منبع» است. پیشنهاد می شود برای روشن تر کردن خانه از چند منبع مختلف استفاده کنید. اینها لزوما یک چراغ روی دیوار نیستند؛ می تواند لامپ کوچکی در ویترین، چراغ های سقفی یا هر روشنایی دیگری باشد. اگر نور طبیعی به خانه وارد می شود سعی کنید چیدمانی به شکلی باشد که بتوانید نهایت استفاده را از آن ببرید.

جمع بندی

چیدمان اتاق های ال شکل کمی چالش برانگیز است؛ این اتاق ها مشکلاتی برای ما ایجاد می کنند که برای انتخاب چیدمان صحیح، لازم است قبل از هر چیز با این مشکلات آشنا شویم. یکی از این مشکلات نحوه تقسیم بندی اتاق است؛ می توان اتاق پذیرایی را به دو یا سه بخش تقسیم کرد. از طرف دیگر برای انتخاب چیدمان صحیح، باید به سوال هایی جواب بدهیم؛ سوال هایی نظیر اینکه کارکرد اتاق چیست، چند نفر از آن استفاده می کنند و آیا نیاز به اتاق کار هست یا خیر. با توجه به این نیازهای متفاوتی وجود دارد و سلیقه ها هم متنوع است، در اینجا در کنار چند مدل چیدمانی، بیشتر سعی کردیم نکاتی را مطرح کنیم که برای هر خانه ال شکلی مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *