مقالات سه گامه

نحوه صحیح جابجایی وسایل در اسباب کشی

بسته بندی وسایل در اسباب کشی

دوستی داشتم که می گفت بعد از کار در معدن، اسباب کشی سخت ترین کار دنیاست! شاید این حرف از سر اغراق و بزرگنمایی باشد اما به هر حال بخشی از آن هم واقعیت دارد. جمع کردن و انتقال تمامی وسایل ریز و درشت خانه از خوراکی های توی یخچال تا مبلمان و تختخواب ، دردسر کمی نیست. این کار برای چند روز زندگی عادی ما را به هم می ریزد و مشکلاتی برای ما به وجود می آورد. اما جدا از آن زحمتی که بسته بندی و جمع آوری برای ما دارد، نگرانی و استرس بابت خراب شدن و شکستن وسایل هم از چند روز قبل سراغ ما می آید. هرچند در حال حاضر شرکت هایی وجود دارد که تمامی کار را به عهده می گیرند، اما چه بخواهید خودتان دست به کار شوید چه شرکتی را مسئولش کنید، بهتر است نکاتی را که پیشتر تجربه شده، به یاد داشته باشید تا بدون مشکل راهی منزل جدید شوید. بعضی از مهمترین ترفندها و نکته ها را اینجا با هم مرور می کنیم.

بسته بندی وسیله ها

برای اینکه پراکنده گویی نکنیم و مستقیم برویم سراغ اصل مطلب که مهمترین بخش اسباب کشی است، از نحوه درست بسته بندی وسایل مختلف شروع می کنیم. اما برای اینکه نظم بهتری به کارتان بدهید، خوب است لوازم را بر اساس میزان احتیاج، زمان استفاده و اهمیتشان اولویت بندی کنید. برای مثال، توصیه می شود که تخت خواب آخرین چیزی باشد که جمع می کنید؛ به این خاطر که شما چند روزی چیدمان و لوازمتان به هم می ریزد و خانه آن نظم همیشگی را ندارد و طبیعتا در چنین وضعی سخت است جای مناسبی برای استراحت فراهم کنید. با این حال نظر و شرایط خاص خودتان هم در تنظیم این فهرست موثر است.

لوازم شکستنی

نصف دغدغه های ما در اسباب کشی همین ظرف ها هستند. اگر جعبه خودشان را گوشه خانه نگه داشته باشید، می توانید دوباره وسیله را داخلش بگذارید. برای جلوگیری از آسیب، به دو نکته باید دقت کنید ؛ اول مقاوم بودن کارتن و جعبه و محکم کردنش با چسب نواری پهن، دوم استفاده از لایه ای که مانع حرکت اضافی ظرف ها حین جابجایی شود. به این منظور می توانید از نایلون حباب دار یا کاغذ باطله استفاده کنید. برای اطمینان بیشتر، کناره های کارتن را با پارچه یا حوله بپوشانید تا جلوی آسیب احتمالی را بگیرید. اگر از جعبه های مقوایی متفرقه استفاده می کنید، روی آن حتما جمله معروف «شکستنی است» را بزرگ بنویسید و در قسمتی هم نام جایی که این ظروف باید قرار بگیرند مشخص کنید.

یخچال و فریزر

وسیله های سنگینی که در آشپزخانه داریم مثل یخچال و فریزر و لباسشویی و اجاق گاز، ساده است و سخت؛ ساده از این بابت که به ظرافت شکستنی ها نیستند و معمولا به جعبه احتیاج ندارند. سخت از این بابت که اقلام گران قیمتی هستند و باید هنگام جابجایی شان احتیاط کرد. برای مثال می توانید برای قسمت هایی که به نظرتان حساس ترند و امکان صدمه دیدنشان بیشتر است، از نایلون حبابدار کمک بگیرید.

بسته بندی ظروف شکستنی

کمد و قفسه

برای انتقال کمد دو دیدگاه وجود دارد؛ یا وسایل داخلش را به طور مجزا بسته بندی و جمع آوری کنید یا اینکه لباس ها و لوازم به طور منظم بچینید و به همان شکل و یکجا منتقلش کنید. اگر کشوها و سایر محفظه ها دارای قفل هستند حتما از بسته و قفل بودن در اطمینان کسب کنید، اگر قفل ندارند از چسب های نواری کمک بگیرید. اما توجه داشته باشید که این چسب ها ممکن است به سطح رویی وسیله شما صدمه بزنند؛ در نتیجه هنگام چسباندن مراقب این موضوع باشید. در خصوص وسایل چوبی و میز و کمد MDF بیشترین نگرانی مربوط به گوشه های آنهاست. در این بخش ها از تکه ای پلاستیک یا پارچه برای محافظت بیشتر استفاده کنید.

وسایل صوتی و تصویری

در این مورد هم بهتر است از جعبه های خود این وسیله ها استفاده کنید که هم دقیقا به اندازه و قالب وسیله هستند و هم لایه های محافظتی خوبی دارند. اگر از سایر جعبه ها برای بسته بندی استفاده می کنید حتما با ابر و اسفنج مراقبت بیشتری از وسیله، به ویژه در قسمت صفحه نمایش داشته باشید. اغلب این وسیله ها مانند صفحه نمایش کامپیوتر، پخش کننده ها و حتی تلویزیون اگر چندان بزرگ نباشد، می توانند با خودروی شخصی منتقل شوند.

مبل و تختخواب

در خصوص مبل موضوع مهم سطح آنهاست که نگرانیم مبادا خط و خش بیفتد. بهتر است پارچه ای روی مبل بیندازید و آن را با چیزی مثل طناب یا نخ ضخیم به مبل ببندید تا به بخش چوبی و روکش آن صدمه ای وارد نشود. برای جلوگیری از ساییدگی کف پایه هم می توانید از پوشش های پلاستیکی یا کاغذهای باطله استفاده کنید. تختخواب هایی که قسمت های مختلفش از هم جدا می شوند معمولا مشکلی در جابجایی ندارند. نگرانی اصلی در رابطه با تشک است که در معرض آسیب بیشتری قرار دارد. در اینجا هم نایلون های حبابدار گزینه خوبی برای مراقبت هستند. اگر این پوشش پلاستیکی را نداشتید می توانید دور آن را با پارچه ای ضخیم و مقاوم بپوشانید.

فرش

به طور معمول فرش ها در اسباب کشی آسیبی نمی بینند. درباره آنها بیشتر به این فکر هستیم که کثیف نشوند. ساده ترین کار برای رفع این مشکل این است که بعد از لوله کردن فرش، پارچه ای بزرگ را به طور کامل دورش بپیچیم و دو سر آن را گره بزنیم که راه نفوذ را ببندیم. قاعدتا همین کار کفایت می کند اما اگر خیلی حساس هستید می توانید پیش از جمع کردن فرش، ریشه هایش را با نایلون یا پارچه ای بپوشانید؛ این موضوع نه در زمان جابجایی، که در زمان باز کردن و انداختن فرش اهمیت دارد. در بعضی از نقاط کشور حتی در زمان استفاده هم ریشه ها را با پوشش نایلونی می گیرند که البته ظاهر خوشایندی به فرش نمی دهد.

اسباب کشی

ترفندهای کمکی

هنگام بسته بندی و قرار دادن وسایل کوچک در محفظه و کشو آنها را دسته بندی کنید و در هر کدام یک گروه از آنها را بگذارید تا هنگام باز کردن و چیدمان خانه جدید سردرگم نشوید.

اگر حمل و جابجایی را به شرکت ها بسپارید کارشان را مطابق روال انجام می دهند اما خوب است خودتان هم حواستان به کارشان باشد؛ برای مثال در نظر بگیرید وسایلی که آخر از همه بارگیری می شوند هنگام تخلیه جزو اولین وسیله ها هستند؛ در نتیجه اگر چیزی هست که می خواهید زودتر خارج شود و جزو کالاهای ضروری است، دیرتر بارگیری کنید.

همه شما با نوشتن اسم اقلام روی جعبه آشنا هستید اما یک ترفند جالب دیگر هم وجود دارد که به چیده شدن جعبه ها و ترتیب باز شدنشان کمک می کند؛ شماره گذاری جعبه ها. به ترتیب اولویت، با ماژیک روی هر جعبه عددی بنویسید تا هنگام باز کردن به همان ترتیب پیش بروید.

یکی از چالش ها نحوه چیدمان وسایل در خانه جدید است. بیشتر افراد بعد از بررسی و رسیدن به یک جمع بندی، موقعیت قرارگیری را در ذهنشان به خاطر می سپارند. اما می خواهیم توصیه کنیم که ایده و نقشه تان را روی کاغذ پیاده کنید؛ با این کار هم تصویر بهتری از نتیجه دارید، هم وقتی طرح را روی کاغذ بیاورید دقتتان در چیدن وسایل بالا می رود و هم اینکه احتمال از قلم افتادن و فراموشی وسیله های مختلف کم می شود.

جمع بندی

یکی از نگرانی های اصلی در اسباب کشی مربوط به صدمه دیدن وسیله هاست. حتی اگر قرار است کار انتقال وسایل را به یک شرکت حمل کالا بسپارید، بد نیست نکته هایی که در این مطلب اشاره کردیم به خاطر داشته باشید. به ویژه ترفندهایی که در جابجایی و چیدمان خانه جدید کاربرد دارند. چرا شرکت ها بر اساس یک روال معمول کار می کنند و این شما هستید که می دانید به چه وسیله ای بیشتر احتیاج دارید یا کدام شی برای شما ارزش و اهمیت زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *