مقالات سه گامه

چیدمان اتاق خواب بدون تخت

تصور غلطی در خصوص چیدمان و طراحی داخلی خانه وجود دارد که به هزینه بر بودن آن یا نیاز به فضای بزرگ داشتن برمی گردد. عده زیادی گمان می کنند که مطلب هایی از این دست و صحبت های طراحان داخلی درباره چیدمان خانه مختص آنهایی است که در واحدهای بزرگ زندگی می کنند یا محدود به قشر مرفه و بالای شهر نشین می شود. امروز و در این مطلب به شکلی غیرمستقیم به شما می گوییم که این ذهنیت چندان درست و دقیق نیست. برای نمونه خانه ای را در نظر بگیرید که به قدری کوچک است که امکان قرار گرفتن تخت خواب در آن وجود ندارد؛ چنین اتاقی چطور باید چیده شود؟ در اینجا می خواهیم به این سوال جواب بدهیم تا هم راه حل پیش پایتان بگذاریم و هم ثابت کنیم آموزش هایی از این دست نه مختص گروه خاصی است و نه محدود به آنهایی می شود که خانه ای بزرگ دارند. البته این مطلب برای کسانی که به دلایل دیگری نمی خواهند در اتاقشان تخت خواب داشته باشند هم مفید است.

حذف تخت خواب از اتاق

از آنجایی که تخت خواب یکی از اقلام مهم اتاق به حساب می آید و قرار است این بخش از خانه را بدون آن بچینیم، بد نیست اول بپرسیم که چرا این وسیله را کنار می گذارید. جواب به این سوال می تواند به ما کمک کند که چیدمان صحیحی برای اتاق در نظر بگیریم.

برای مثال، اگر اتاق کوچک باشد باید سعی کنیم که نهایت استفاده را از فضا ببریم و جای تخت را با چیز دیگری پر نکنیم، یا اگر این تصمیم موقتی و به خاطر مشکل مالی است، طبیعتا باید به فکر جایگزین ارزانی برای تخت باشیم. پس می بینید که دلیل حذف تخت اهمیت زیادی در نحوه چیدن وسایل اتاق خواب دارد. ما در اینجا راهنمایی ها و ترفندهای کلی تری می گوییم و تصمیم درباره به کارگیری هر کدام این نکته ها را به عده خودتان می گذاریم.

جای خواب

در هر حال شما نیاز به جایی برای خوابیدن دارید پس اول فکری برای این موضوع کنید. اگر دست و بالتان باز است و مشکل کمبود جا دارید، سراغ گزینه هایی بروید در فضا صرفه جویی می کنند. برای مثال، تخت های تاشو یا مبل های تخت خواب شو می توانند راه حل مناسبی باشند. اگر با خود تخت مشکل دارید، می توانید تشک را در کمال سادگی و بدون هیچ قابی روی زمین بگذارید؛ این ایده نه تنها در کشورهای دیگر اجرا می شود که به نوعی سبک امروزی و مدرن برای اتاق به حساب می آید. چنانچه به طور کل نمی خواهید تشک و تختی در اتاق بگذارید، حین چیدن اقلام مختلف اتاق، جای خوابتان را در نظر بگیرید و طرحی را اجرا کنید که شب ها مزاحمتی برایتان پیش نیاید.

تخت خواب تاشو

سنتی یا امروزی

یکی از دلایل کنار گذاشتن تخت می تواند فاصله گرفتن از چیدمان کلیشه ای اتاق خواب و امتحان کردن فضایی جدید و نو باشد. برای چنین حالتی، پشتی سنتی و تشکچه جایگزین جذاب و بامزه ای به نظر می رسد. با این اقلام تازه، فضای اتاق شکلی کاملا متفاوت و خاص به خود می گیرد و حتی می تواند روی نحوه فعالیت و کار شما تاثیر بگذارد. چون کسانی که در اتاقشان تخت دارند به طور معمول بعضی از کارهای روزمره را با نشستن لبه تخت یا دراز کشیدن روی آن انجام می دهند و با حذف تخت و تهیه پشتی، یک چالش جالب برایشان شکل می گیرد. مزیت دیگر این ایده، کم هزینه بودنش است. پشتی ها هزینه کمتری برای شما دارند و طرح و شکلی تازه به اتاقتان می دهند.

اهمیت فضا

گفتیم یکی از دلایل اصلی و مهم حذف تخت، نبود فضای کافی در اتاق است. در چنین حالتی، یعنی وقتی با یک اتاق کوچک سر و کار داریم که فضای کافی برای اقلام مختلف ندارد، باید به فکر ایجاد محفظه و مکان های کوچکی برای قرار دادن وسایل شخصی مان باشیم. اینجاست که چیزی مثل پاف به کمکمان می آید. پاف ها نیمکت هایی اند که یک محفظه در اختیار شما می گذارند؛ پس هم محلی برای نشستن می شوند و هم جایی برای وسایل کوچک ما. پاف های متنوع اند و هم مدل های کوچکشان موجود است و هم در اندازه ای بزرگتر عرضه می شوند. یک پیشنهاد دیگر برای استفاده بهینه از فضا، تهیه میز کنسول است. کنسول ها به خاطر شکل طراحی شان، کاربردهای متفاوتی برای ما دارند؛ میز تلویزیون نیستند اما می توانند محل قرارگیری تلویزیون باشند، میز آرایش نیستند اما می توانند اقلام آرایشی و بهداشتی را روی آن گذاشت، کمد نیستند اما می شود وسایل شخصی را در آنها چید.

مینیمالیست ها

می شود حدس زد کسی که می خواهد قید تخت خواب را بزند، طرفدار سبک چیدمانی ساده و مینیمال است. داریم تصور می کنیم چنین شخصی نه مشکل کمبود جا دارد و نه کمبود مالی. برای این شخص نه تنها تخت، که هر وسیله دیگری که اتاق را شلوغ می کند و کاربرد چندانی ندارد، کنار گذاشته می شود. در نتیجه با اتاقی بدون اقلام تزئینی و نمایشی روبرو هستیم که از سبک مینیمال پیروی می کند. پیشتر در مقاله مفصلی درباره تفاوت چیدمان اتاق کلاسیک و مدرن حرف زدیم و گفتیم که فضای آزاد، سادگی و عناصر صنعتی در این سبک حرف اول را می زنند. وقتی اتاق را به سبک مینیمال می چینید، حتی رنگ اتاق را هم باید متناسب با این شیوه انتخاب کنید. برای مثال، رنگ های خنثی از جمله طوسی، بژ و نقره ای رنگ های پرکاربردی در چیدمان مدرن هستند.

چیدمان اتاق بدون تخت

رنگ و نور

وقتی صحبت از رنگ می کنیم نباید اینطور تصور شود که صرفا منظورمان رنگ دیوارهاست. اجزای مختلفی که در اتاق داریم در کنار همدیگر یک نمای رنگی را به نمایش می گذارد؛ چیزهایی مثل فرش و کفپوش، کمد، میز کامپیوتر و اقلام تزئینی مثل تابلوها. اگر فضای کمی دارید، بهتر است از رنگ های روشن استفاده کنید تا اتاق کوچکتر از آن چیزی که هست به نظر نرسد. چنانچه اتاق بزرگ است قدرت انتخاب بیشتری دارید؛ برای مثال می توانید بخشی از دیوار را به رنگ تیره درآورید و با نور چراغ های سقفی یا دیواری، نمای جذاب و مدرنی به اتاق بدهید. اگر در اتاقتان پنجره دارید، سراغ پرده های ضخیم نروید؛ خودتان را از روشنایی و انرژی نور خورشید بی بهره نکنید. این نور هم به بازتر جلوه کردن اتاق منجر می شود و هم برای گیاهان و سلامت خود شما مفید است.

کلام آخر

درست است که وقتی صاحب اتاق بزرگی هستید و مشکلی بابت هزینه کردن هم ندارید دستتان در چیدمان بازتر است، اما تزئین اتاق و طراحی آن محدود به قشر خاصی نیست. اتاق خواب هر اندازه ای که داشته باشد می تواند نقشه و طرحی جذاب، مینیمال، ساده یا شلوغ داشته باشد. اگر دنبال چیدمان اتاق بدون تخت خواب می گردید، باید اول به این سوال جواب بدهید که چرا تخت را کنار گذاشته اید. ما در اینجا سعی کردیم برای موقعیت ها و جواب های احتمالی، راهکارهایی بدهیم و بگوییم که ذهنتان را محدود به یک طرح نکنید. حتی وقتی که فضای کمی در اختیار دارید می توانید با تهیه وسایلی که چند کاربرد مختلف دارند، چیدمان را عوض کنید و سر و شکل تازه ای به خانه بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *