مقالات سه گامه

همه چیز درباره روتختی

روتختی

آیا روتختی را یک لایه پارچه ساده می دانید که کالایی اضافی و بی مورد برای تخت خواب است؟ یا شاید اینطور به نظر برسد که این کالا مربوط به دهه های گذشته است و امروزه دیگر کاربردی ندارد. اصلا نقش و اهمیت آن چیست؟ چطور می شود شکلی مدرن و جدید پیدا کند؟ اینجا می خواهیم تمام این سوال ها را بررسی کنیم و به تک تکشان جواب بدهیم.

کارکرد و زیبایی

قبل از هر چیز باید تعریفی برایش داشته باشیم؛ روتختی یک پوشش تزئینی است که روی تخت خواب شما قرار می گیرد، تمام آن را می پوشاند و به طور معمول از هر طرف هم به فرش یا پوشش کف خانه می رسد. کارکرد اصلی اش این است که یک لایه به تختخواب شما اضافه کند، برای گرمای بیشتر و البته زیبایی. در کنار این دو، روتختی ها به تمیز نگه داشتن تخت و محافظت از آن هم کمک می کنند؛ وجودشان باعث می شود عمر مفید تشک شما افزایش پیدا کند. جنس آن می تواند از مواد مختلفی مثل پلی استر، پنبه یا چیزهای دیگری باشد که هر کدام هم بافت و ویژگی خودشان را دارند. بر اساس بزرگی و کوچکی تخت شما، اندازه آن هم تغییر می کند؛ در دو نوع یک نفره و روتختی دو نفره تولید و عرضه می شوند. اینکه چه نوع و مدلی را انتخاب کنید بستگی به سلیقه و نیاز شما دارد. البته ممکن است شرایط آب و هوایی هم روی انتخاب جنسش تاثیر داشته باشد. برای اینکه طرح اتاق خواب به هم نخورد، هنگام خرید سراغ رنگی بروید که با زمینه رنگی دیوارها و وسایل اتاق شما همخوانی دارد.

از مد افتاده اند؟

اگر دنبال جوابی ساده و یک کلمه ای هستید باید بگویم به هیچ وجه. این کالا به خاطر تطبیق پذیری بالا، فراهم کردن گرمای بیشتر حین خواب و دادن نرمی و راحتی بیشتر به تخت، همیشه با استقبال مردم روبرو بوده اند. آنها تعادلی عالی بین گرما و زیبایی شناسی ایجاد می کنند و برای بسیاری از خانواده ها جزو اقلام مهم اتاق خواب محسوب می شوند.

روتختی ساده

در سال های اخیر، طراحی داخلی به سمت خلق فضاهای دلپذیر و راحت در محیط خانه میل کرده است؛ روتختی ها گزینه ای عالی برای به نتیجه رساندن این ایده هستند، چرا که نمای اتاق را جذاب می کنند و راحتی بیشتری به تختخواب می بخشند. با وجود طرح ها، الگوها و رنگ های مختلف، دست شما در طراحی و اعمال سلیقه کاملا باز است. می توانید مدلی را انتخاب کنید که مکمل اتاق شما باشد یا چیزی که به نقطه اصلی و کانونی اتاق شما تبدیل شود.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده جزو اقلام محبوب هر خانه ای باشند، شکل و فرم آنهاست؛ برخلاف سایر اجزای تخت خواب که اغلب حجیم و سنگین اند، روتختی ها سبک اند و استفاده ازشان راحت است. به این معنی که مشکلی بابت شستشو و تمیز کردنشان وجود ندارد و مطابق با فصل هم می توانید جنس آن را عوض کنید. در خصوص روی مد بودن هم باید گفت طرح های جدید و مدرنی که امروزه برای آن در نظر گرفته می شود، نظر افراد زیادی –به خصوص کودکان و نوجوانان- را به خود جلب کرد. نمونه بارزش روتختی سه بعدی است که نمایی خیره کننده به تخت و اتاق شما می دهد. این مدل در طرح ها و نقش های مختلفی عرضه می شوند که شما در هر سن و سالی که باشید قطعا طرحی متناسب با شخصیت و سلیقه خودتان پیدا می کنید.

تفاوتش با پتو

یکی از اشتباه های متداول یا تصورات اشتباه این است که روتختی را می توان به جای پتو در نظر گرفت. درست است که هر دو به منظور گرمای بیشتر استفاده می شوند اما جای همدیگر را نمی گیرند. پتوها ضخیم و سنگین اند و دقیقا به منظور فراهم آوردن گرما و راحتی بیشتر برای شما، ساخته می شوند. در حالی که روتختی نازکتر و سبک تر از پتو و ضخیم تر از ملحفه است و برای محافظت از شما در برابر سرما گزینه خوبی به حساب نمی آید؛ بااین حال می تواند گرمای کمی هم به شما بدهد. به همین خاطر اگر جنس مناسبی داشته باشد ممکن است در فصل های گرم به جای پتو استفاده شود.

تزئینی و کاربردی

یکی از ویژگی های جالب دیگرش این است که می تواند دو نقش متفاوت به خود بگیرد؛ نقش اولش همان کارکردی است که درباره اش توضیح دادیم و نقش دومش زیباتر کردن فضای اتاق است. برای مثال اگر اتاقی اضافی داشته باشید که اقلام تزئینی تان را آنجا نگه می دارید، قطعا می خواهید تختخوابتان هم از آن حالت ساده و معمولی خارج شود. برای چنین موقعیتی می توانید سراغ نوع زربافت بروید. زربافت پارچه ابریشمی است که گلدوزی هایی با نخ طلایی و نقره ای دارد؛ این مدل در مقایسه با طرح های دیگر گرانتر است و البته زیبایی فوق العاده ای به اتاق شما می دهد.

نمونه دیگری که زیبایی بر کارایی برتری پیدا می کند، روتختی عروس است که فارغ از جنس و طرح خود آن، می تواند با سلیقه شما شخصی سازی شود؛ برای مثال بعضی از خانواده ها گوشه های آن را دانتل دوزی می کنند که هم زیباتر می شود و هم به حال و هوای اتاق نوعروس نزدیک تر می شود. قبلا در یک مقاله مفصل درباره روتختی لاکچری برای عروس حرف زدیم و گفتیم چه جنس و چه رنگی برای این شرایط مناسبتر است. اگر هنوز مدل خاصی را انتخاب نکرده اید حتما سری به آن مطلب بزنید.

روتختی

رنگ و چیدمان مناسب

برای انتخاب طرح و رنگ باید ببینید خودتان دنبال چه چیزی هستید و چه توقعی از روتختی دارید؛ برای مثال کسی که فرصت نمی کند مدام به نظافت و شستشو بپردازد، شاید بهتر باشد سراغ رنگ های روشن مثل سفید نرود چون خیلی سریع کوچکترین آلودگی را نشان می دهد؛ برای چنین شخصی رنگ های تیره مانند قهوه ای و خاکستری مناسب تر است. این موضوع می تواند به سن و سال شخص هم بستگی داشته باشد؛ نوجوان ها اغلب رنگ های شاد را می پسندند و بزرگسالان –به طور معمول- رنگ های ملایم را ترجیح می دهند.

تک یا ست

همانطور که ابتدای صحبت هم گفتیم، روتختی قدرت تطبیق پذیری بالایی دارد؛ نمونه اش همین است که شما می توانید آن را به شکل ست و تک خریداری کنید. انتخاب بین این دو به شرایط خودتان بستگی دارد؛ اگر برایتان زیبایی و هماهنگی اقلام تخت و اتاق در اولویت است، سراغ تهیه ست بروید. اگر می خواهید تک تک اجزای اتاق مطابق ایده و طراحی شما باشد، شکل تکی آن برایتان بهتر است. ضمن اینکه وقتی آن را جداگانه می خرید، می توانید بنا به شرایط آب و هوایی، عوضش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *