مقالات سه گامه

تفاوت تشک طبی با فنری

تفاوت تشک طبی و فنری

احتمالا برای شما هم پیش آمده که وقتی حس و حال خوبی نداشته اید یا اوقاتتان تلخ بوده، کسی ازتان پرسیده که از دنده چپ بلند شدی؟! چیزی که این جمله قدیمی به ما می گوید و برای ما اهمیت دارد، این است که نحوه خوابیدن ما در وضعیت سلامت بدن و حال روحی ما تاثیر بسزایی دارد. به همین خاطر است که انتخاب تخت خواب مناسب، نقش مهمی را در تجربه خواب باکیفیت و تندرستی ما ایفا می کند. با وجود انواع مختلف تشک که در بازار می بینیم، انتخاب تشکی که برای ما مناسب باشد و تمام احتیاج های ما را برآورده کند، کمی سخت می شود. اینجاست که چنین سوال هایی در ذهنتان ایجاد می شود: تشک طبی چه فرقی با تشک معمولی دارد یا تفاوت تشک طبی با فنری چیست؟ بیایید اول هر کدام از این تشک ها را تعریف کنیم و چند نمونه از هر مدل را با هم ببینیم.

تشک طبی

به طور معمول در ساخت تشک، برای ایجاد نرمی و راحت از فنر استفاده می کنند؛ اما در تولید تشک طبی ، به جای این فنرها لایه های اسفنج و مموری فوم سفت و ضخیم کار می گذارند. در بعضی از مدلها از یونولیت هم استفاده می شود. کاری که تشک طبی انجام می دهد، این است که وزن شما را به طور متوازن پخش می کند تا به کمر، گردن، شانه و نشیمنگاه شما فشار وارد نشود. به همین خاطر است که به افراد سالمند یا کسانی که دچار درد در این ناحیه ها هستند، پیشنهاد می شود. در واقع تشک طبی ، از اندام شما محافظت و حمایت بیشتری می کند. تا همین جا هم تقریبا متوجه تفاوت تشک طبی با فنری شده اید.

تشک فنری

همان تشک کلاسیک با ساختاری ساده که تقریبا همه با آن آشنا هستند؛ فنرهای بزرگ که با یک سطح موکتی پوشیده می شوند، روی آن هم لایه ای از اسفنج قرار می گیرد و در نهایت ورقه ای از پارچه روی آن می آید. با توجه به اهمیت فنر در این تشکها توصیه می شود که هنگام خرید تشک فنری (فنر متصل و فنر منفصل) ، تعداد فنرها و همچنین ضخامتشان را جویا شوید. این نوع از تشک ها به دلیل خاصیت ارتجاعی، تنوع بسیار زیاد مدل ها و البته بازه قیمتی وسیع، بیشتر از هر گروهی مورد توجه نوجوانها و جوانها هستند.

تفاوت تشک طبی با فنری

تفاوت تشک طبی با فنری در چیست؟

با توجه به تعریفی که ارائه کردیم، تا حدودی متوجه تفاوت های این دو شدید؛ اما در اینجا به طور کامل تر و به صورت موردی، نگاهی به این تفاوتهای کلیدی می اندازیم.

قالب و بافت

اصلی ترین تفاوتی که بین تشک طبی با فنری وجود دارد، در نحوه ساخت و طراحی آنهاست؛ در یکی، از فنر و فوم استفاده می شود و در دیگری، از لایه های سفت اسفنج. به همین خاطر است که ضخامتشان هم با هم فرق دارد؛ تشک های فنری ضخیمتر و تشک های طبی نازکتر هستند.

دوام و ماندگاری

عمر مفید هر کدام از این دو نوع تشک، وابسته به شرکت تولیدکننده و کیفیت محصول است. اما اگر بخواهیم به طور کلی از تفاوت تشک طبی با فنری بگوییم، می شود اینطور گفت که تشک طبی دوام کمتری از تشک فنری دارد. در نظر داشته باشید که تشک طبی به خاطر نحوه ساختش، به سلامت ما کمک می کند و البته با گذر زمان (در طولانی مدت)، خاصیت درمانی اش کاهش می یابد. این نکته را هم یادتان باشد که نحوه نگهداری و مراقبت شما از تشک هم در طول عمر مفید آن تاثیرگذار است.

تنوع و گوناگونی

البته که امروزه و با وجود شرکت ها و تولیدکننده های بسیاری که در زمینه تشک و کالای خواب فعالیت می کنند، طبیعتا مدل های متنوعی از هر کدام از این تشک ها ساخته می شود؛ اما در مقام مقایسه باید گفت که به لحاظ شکل و طراحی، تنوع تشک های فنری از تشک های طبی بیشتر است. البته این موضوع برای بسیاری از خریداران چندان مهم نیست.

خشکی و نرمی

تشک های فنری به خاطر وجود فنر، بسیار نرمتر از تشک های طبی هستند. شاید شما هم شنیده اید که وقتی کسی دچار کمردرد می شود، توصیه می کنند روی زمین و به پشت بخوابد؛ ساختار و طبیعت یک تشک طبی ، به گونه ای است که باید کمی سفت باشد تا خاصیت درمانی ای حفظ شود.

تهویه و بو

تشک های طبی به دلیل استفاده از موادی مانند مموری فوم و لاتکس، ممکن است همراه با بوی ملایمی باشند. اما در تشک های فنری که از چنین چیزهایی کمتر بهره برده می شود، این بو و رایحه به مشام نمی خورد. از طرف دیگر همانطور که اشاره کردیم، تشک های فنری به سبب ساختارشان که به جریان هوا کمک می کند، تقریبا خنکتر از تشک های طبی هستند.

ارزان تا گران

چنان که گفتیم تشک های فنری، تنوع بسیار زیادی دارند و طبیعتا هر کدام از این مدل ها به لحاظ قیمتی، با دیگری تفاوت دارد. به خاطر ساخت ساده تر و مورد توجه نبودن خاصیت درمانی، تشک های فنری بازه قیمتی وسیعی دارند و انواع ارزانش هم در بازار موجود است. ناگفته پیداست که مدل های ارزان از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و معمولا فنرهایشان به سادگی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و کج یا خم می شوند.

فرق تشک طبی با فنری

تشک طبی از تشک فنری بهتر است؟

بگذارید حرف آخر را همین اول بزنم: جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد. یعنی نمی توان به طور قطع گفت که یکی از این دو نوع برای همه افراد مناسب هستند. به عبارت دیگر، پاسخ این پرسش در دست شماست؛ بسته به اینکه چه سنی دارید، وزنتان چقدر است، سالم هستید یا بیمار و چه سبک زندگی ای را دنبال می کنید، جواب متفاوت است.

با توجه به ویژگی های مختص هر نوع و تفاوت تشک طبی با فنری، اگر به لحاظ جسمی هیچ مشکلی ندارید و اولویتتان راحتی و رفاه بیشتر است، بهتر است سراغ تشک فنری بروید. اگر فردی میانسال هستید و اولویتتان سلامتی و پیشگیری از بروز درد و آسیب به اندامتان است، پیشنهاد می شود تشک طبی را انتخاب کنید. شاید این نکته هم در انتخاب شما کمک کننده باشد که تشک های فنری به خاطر ساختارشان معمولا احساس خنکی بیشتری نسبت به تشک های طبی به شما می دهند.

جمع بندی

انتخاب بین تشک فنری و طبی، کاملا بستگی به شرایط و سبک زندگی شما دارد. تشک فنری تنوع مدل و قیمت زیادی دارد، خاصیت ارتجاعی اش بالاتر است و معمولا بیشتر دوام می آورد. تشک طبی نازکتر است، خاصیت درمانی دارد و توسط پزشک ها توصیه می شود و کمک می کند وضعیت بدن موقع خواب در حالت درستی قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *