مقالات سه گامه

تخت خواب تاشو، راه حل داشتن اتاق خواب جادار

تخت خواب تاشو، راه حل داشتن اتاق خواب جادار

احتمالا برای بیشتر ما پیش آمده که بعد از نقل مکان به خانه جدید یا رفتن به خوابگاه و مواجهه با اتاق خواب های کوچک آن، هراس اینکه چطور باید وسایل و لوازم را در آن چید به دلمان راه پیدا کرده است. اینجاست که باید به دنبال راه هایی برای گنجاندن تمام اقلام ضروری در این اتاق ها باشیم. فضای قابل استفاده در چنین مکان هایی، حکم طلایی با ارزش را دارد. یکی از راهکارهایی که در طراحی داخلی مدرن بسیار توصیه می شود، استفاده از وسیله هایی است که کمجا هستند. امروز می خواهیم درباره مهمترین آن ها یعنی تخت تاشو برایتان توضیح دهیم. تخت خواب تاشو، راه حل داشتن اتاق خواب جادار و کاربردی است.

بازار خرید و فروش این وسایل که در زبان انگلیسی به تخت خواب مورفی معروف هستند، در دهه گذشته رشد زیادی داشته است و کارگاه های بیشتری، اقدام به تولید این دسته از محصولات اتاق خواب می کنند. آن ها، گزینه بسیار خوبی برای اتاق خواب کودک هستند و به او اجازه می دهند فضای بازی بیشتری در طول روز در اختیار داشته باشد. چندین نکته مهم را باید برای خرید این قبیل وسایل بدانید. ما به طور تخصصی، به فروش تخت مبلی و دیواری تاشو می پردازیم و در این مطلب، نکات با اهمیت درباره این محصولات و نحوه خرید آن ها را برایتان آورده ایم.

تاریخچه استفاده از تخت مورفی

ویلیام لارنس مورفی که به دنبال راهی برای به حداکثر رساندن فضای کوچک خانه خود بود، در قرن نوزدهم این وسیله را اختراع کرد. نمونه های اولیه، به شکل یک تخت تاشو ساده بود که بالا و پایین می رفت.

به مرور زمان، این وسیله دچار تغییر و تحولاتی شد و قابلیت استفاده در محیط هایی با دکوراسیون های سنتی و مدرن را پیدا کرد. امروزه بسیاری از تخت‌خواب‌ های مورفی، شامل اجزایی هستند مانند: میز تحریر یا میز کامپیوتر، دراور و قفسه‌ هایی برای قرار دادن کتاب یا لوازم تزئینی. این مدل محصول ها در زمان بسته بودن، ممکن است شبیه کمد یا شلف باشند.

تخت خواب تاشو، راه حل داشتن اتاق خواب جادار

یکی از نمونه های اولیه تخت تاشو در سال 1923

 

نکته های مهم برای خرید انواع تخت تاشو

برای اینکه بتوانید بهترین تخت های دیواری یا مبلی تاشو را بخرید، باید به نکته های زیر دقت کنید:

چقدر جا دارید؟

اول از همه، مهم است که محل قرارگیری این وسیله را مشخص کنید تا ببینید آیا در اتاقتان جا می شود یا خیر. پس اندازه گیری را دقیق انجام دهید. فقط عرض دیوار را در نظر نگیرید، بلکه به فضایی که برای باز کردن تخت لازمتان می شود هم توجه داشته باشید. ارتفاع سقف که گاهی اوقات فراموش می شود نیز مهم است تا در زمان باز و بسته کردن تخت، مانع کار شما نگردد.

خودم تخت را نصب کنم یا از کارشناس نصب کمک بگیرم؟

نصب تخت تاشو، می تواند DIY یا Do it yourself باشد؛ یعنی کاری که خودتان هم می توانید انجام بدهید. اما با در نظر گرفتن پیچیدگی هایش و در صورتی که تازه کار هستید، بهتر است این کار را به حرفه ای ها بسپارید. نصب این محصول، فرآیند پیچیده ای دارد و برای اطمینان از ایمن بودنش، به صرف زمان کافی و مهارت بالایی نیاز داریم. یک اشتباه کوچک، می تواند صدمات بزرگ و جبران ناپذیری برای خودتان یا وسیله را ایجاد کند.

تخت دیواری تاشو از نوع عمودی یا افقی؟

تخت های مورفی با در نظر گرفتن میزان فضای خالی در اتاق، می توانند به دو شکل به دیوار نصب شوند. با توجه به اندازه‌ گیری‌ هایی که انجام داده‌ اید، می‌ توانید به سرعت نتیجه بگیرید که تخت شما بهتر است به صورت عمودی جمع شود یا افقی؟ شاید هم انتخاب هر یک از این دو گزینه، برای شما ممکن باشد.

تخت خواب تاشو، راه حل داشتن اتاق خواب جادار

یک سوال ممکن است برای شما پیش بیاید: تفاوت تخت خواب تاشو و کمجا افقی با عمودی چیست؟ در یک تخت افقی، شما در امتداد دیوار دراز می کشید و بیشتر دیوار، توسط این وسیله اشغال می شود. این مدل، برای فضاهای باریک مناسب است؛ زیرا کل فضای اِشغال شده کف اتاق در هنگام باز شدنش، بسیار کم است. خوابیدن روی تخت عمودی تاشو، طوری است که سر شما در سمت دیوار است. فضای اشغال شده توسط این وسیله، تقریباً 15 تا 20 سانتی متر بیشتر از اندازه تشک است. تخت تاشو عمودی هنگام باز شدن، کف اتاق را بیشتر از مدل افقی در بر می گیرد.

متریال ساخت بدنه انواع تخت تاشو

تخت هایی که در زمان عدم استفاده جمع می شوند، باید از متریال با دوام و درجه یک ساخته شوند تا استحکام بالایی داشته باشند. معمولا این محصولات، بدنه ای فلزی یا چوبی دارند. برای کم بودن وزن آن ها و راحتی در باز و بسته کردنشان، غالبا از چوب های مصنوعی با وزن ایده آل استفاده می شود. مدل های فلزی هم وجود دارند که اغلب دارای دوام بالا و قابلیت هماهنگی راحت با وسایل چوبی  هستند.

تخت چند منظوره از نوع تاشو

تخت تاشو چند منظوره؟ چنین محصولی هم وجود دارد؟ بله، این مدل را هم در بازار می توانید پیدا کنید! برخی از این وسایل، در نقش مبل در زمان پذیرایی از مهمان های یک جشن تولد قابل استفاده هستند. یکی از این دسته محصولات، مبل هایی هستند که اصطلاحا تخت خوابشو نام دارند.

تخت مبلی از نوع تاشو، نجات دهنده شما در زمان حضور مهمان ها

انواع مبل تختخواب شو ، انعطاف پذیری خوبی دارند و تغییر شکل آن ها، به راحتی انجام می شود؛ لذا برای ایجاد جای خواب اضافی برای مهمان ها در آپارتمان های کوچک یا اتاق های خوابگاه، بهترین گزینه هستند. آن‌ها قابل حمل هستند، به راحتی تنظیم می شوند و در صورت عدم استفاده، به مانند یک مبل کمجا به گوشه ای از خانه منتقل می شوند.

تخت خواب تاشو، راه حل داشتن اتاق خواب جادار

اندازه تشک

تخت های تاشو مانند هر تخت دیگری، در اندازه های استاندارد و مطابق با سایز استاندارد تشک ها ساخته می شوند. شما آن ها را متناسب با تشک های نوجوان 80*180، یکنفره 90*200، 100*200 و 120*200 و دو نفره 140*200، 160*200، 180*200 و 200*200 می توانید سفارش دهید.

حفظ امنیت

توجه داشته باشید که گاهی در اثر بالا بُردن یا پایین آوردن تخت های با مکانیزم پیستونی، ممکن است فرد با مشکلاتی روبرو شود از جمله آسیب ناگهانی به اعضای بدن یا خراب شدن محصول. در بیشتر تخت های استاندارد تاشو و کمجا که توسط شرکت های معتبر ساخته می شوند، یراق آلات درجه یک به صورت حرفه ای روی بدنه باکس بسته می شود. جک های بالابر این وسایل، عموما آرام بند هستند و روی لبه های تخت نصب می گردند. علیرغم کیفیت بالای ابزار استفاده شده و جک های قدرتمند، احتمال درست عمل نکردنشان وجود دارد. در این صورت اگر خود شما یا فرزندتان قصد پایین آوردن تخت را داشته باشید، ممکن است به دلیل شُل بودن یراق ها یا تخلیه فشار جک ها با خطر سقوط کامل تخت و آسیب دیدن مواجه شوید. اما نگران نباشید؛ در مدل های جدید تختخواب های تاشو و کمجا، از قفل ایمنی استفاده می شود تا احتمال ایجاد خطر به صفر برسد.

هزینه

مبلغی که برای خرید تخت خواب تاشو و کمجا پرداخت می کنید، تحت تاثیر این عوامل مشخص می گردد:

  • متریال
  • ابعاد
  • مکانیزم باز و بسته شدن
  • ادغام یا عدم ادغام تخت با وسایلی مانند کتابخانه
  • میزان پیچیدگی در نصب و راه اندازی محصول

تخت خواب تاشو، راه حل داشتن اتاق خواب جادار

مکانیزم باز و بسته شدن تخت های تاشو

برای جمع شدن این تخت ها و باز شدن مجدد آن ها، معمولا دو مکانیزم استفاده می شود:

  1. مکانیزم پیستونی: پیستون‌ ها، تعادل بالایی در زمان بالا و پایین رفتن دارند و برای استفاده روزمره طراحی شده اند. در این مکانیزم، از فشار گاز یا فشار هوا استفاده می‌ شود و معمولا برای افزایش ایمنی، دارای قابلیت قفل شدن می باشند. سیستم بالابر پیستون نسبت به سایر مکانیسم های بالابر، فضای کمتری را اِشغال می کند.
  2. مکانیزم فنری: قدرت فنرها تا زمانی که تختخواب در حالت بسته قرار می گیرد، ذخیره می شود. هنگامی که تخت را پایین می آورید، نیروی فنرها رها شده و آن ها تنظیم می شوند تا تخت را به تعادل کامل برسانند. با توجه به استفاده از فنرهای درجه یک، ایجاد سر و صدای اضافی به حداقل می رسد. برای ایجاد تعادل بیشتر در محصول، نیازی به تعویض کل ابزار و فنرها نیست. فقط می توان با خارج کردن تعدادی از فنرها یا قرار دادن فنرهای بیشتر، قدرت مکانیزم را کاهش یا افزایش داد.

از کجا، تخت کمجا از نوع تاشو بخرم؟

برای اینکه محصولی استاندارد و با کیفیت بتوانید سفارش دهید، دو راه دارید:

  1. خرید حضوری: اگر قصد خرید انواع تخت های دیواری یا مبلی تاشو دارید و می خواهید نمونه های ساخته شده آن را از نزدیک ببینید، قادر به مراجعه به فروشگاه های سطح شهر هستید.
  2. خرید اینترنتی: اگر به دلایلی مانند مشغله زیاد، امکان سر زدن به فروشگاه های مختلف سطح شهر را ندارید، این امکان توسط برخی از سایت ها مانند سایت فروشگاه اینترنتی سه گامه برای شما فراهم شده که بهترین مدل از این وسایل را با رنگ و طرح دلخواه سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید. در این نوع خرید، شما با تنوع بی شماری از تخت های مبلی یا دیواری تاشو طرف هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *