مقالات سه گامه

چیدمان اتاق پذیرایی بدون پنجره

چیدمان خانه بدون پنجره

حذف شدن پنجره از خانه صرفا به معنی نداشتن یک جزء کوچک یا بخشی از طراحی اتاق نیست؛ پنجره محل ورود نور و روشنی، امکانی ساده برای تهویه هوا، فرصتی برای ارتباط گرفتن با محیط بیرون و دریچه ای برای تماشای نمای بیرونی است. البته قرار نیست با این حرف ها دل کسانی که در خانه شان پنجره ندارند بسوزانیم، منظور از گفتنش این بود که بگوییم چه نقش مهم و تاثیرگذاری در اتاق و خانه ما دارد. اما به هر حال بسیاری از واحدهایی که در طبقه های پایین -همکف و زیرزمین- هستند، از داشتن پنجره محروم اند. اینجا راه حل هایی کاربردی داریم برای اینکه آن امکاناتی که در ابتدا گفتیم، به شکلی دیگر به خانه تان بیاوریم.

1- آینه

نه فقط برای این مشکل، که چاره کار بسیاری از چالش های دیگر طراحی خانه همین آینه است. به طور معمول هر اتاقی که پنجره نداشته باشد، کم نور و دلگیر می شود. از طرف دیگر بسیاری از این خانه ها متراژ زیادی ندارند و تاریکی هم اتاق را کوچکتر از آنچه هست نشان می دهد. این دو معضل باعث شده تا نبود پنجره بیشتر از همیشه به چشم بیاید. قرار دادن آینه تا حدی این مشکل را کمرنگ می کند؛ به این خاطر که آینه ها نور را بازتاب می دهند، تاثیر هر نوع روشنایی دوچندان می شود. موضوع دیگر اینکه آینه می تواند به خانه شما عمق بدهد؛ به طور مثال می توانید آن را در کنار یا پشت کتابخانه بگذارید. ضمن اینکه فارغ از کاربرد آینه، باید به نقش آن در تزئین و چیدمان خانه هم توجه کرد. استفاده از آینه سه تکه هم به زیبایی بیشتر منجر می شود و هم تاثیر مثبتش در اتاق های کم نور را افزایش می دهد. ذهنتان را محدود به آن شکل سنتی و کلیشه ای آینه های مستطیلی نکنید، امروزه آینه ها تنوع طرح زیادی دارند؛ نمونه بارزش آینه چراغ دار است که اخیرا مورد توجه بسیاری، به ویژه خانم ها قرار گرفته است.

2- رنگ روشن

برای فضاهای کم نور و کوچک، یکی از اولین توصیه ها این است که رنگ دیوارها را روشن انتخاب کنید تا اتاق جلوه بهتری داشته باشد. برای راهنمایی بهتر، چند رنگ برای اتاق های کوچک پیشنهاد می دهیم؛ سفید، آبی آسمانی، زرد یا نارنجی روشن. ضمنا نیازی نیست تنها از یکی از این رنگ ها استفاده کنید؛ اتاق خواب یا پذیرایی می تواند ترکیبی از قرار گرفتن دو تا از این رنگ ها باشد که آن یکنواختی و ساکن بودن را از بین ببرد. اما جدا از دیوارها، رنگ های روشن و تند در چیدمان و طراحی اتاق پذیرایی می تواند کمک کننده باشد. برای نمونه، همان آینه ای که در بخش قبلی گفتیم می تواند قابی به رنگ آبی روشن داشته باشد. رنگ ها در کنار تاثیرشان در دکوراسیون خانه، بر حال روحی ما هم اثرگذار هستند.

آینه در اتاق بدون پنجره

3- طبیعت در خانه

اگر به هتل ها و رستوران هایی که پنجره ندارند دقت کرده باشید، سر میزها یا گوشه های اتاق گلدان های کوچکی می گذارند. این موضوع چند دلیل دارد که یکی از آنها القای حس فضای بیرونی به افراد حاضر در سالن است. در کنار این خاصیت، گیاهان حس تازگی و طراوتی به ما می دهند که احتمالا از هیچ چیز دیگری نمی توانیم دریافت کنیم. در اینجا نوع گل اهمیتی ندارد و هر سبزه ای می تواند برایتان مفید باشد. اینکه چه نوع گل و گیاهی داشته باشید به سلیقه و شرایط خانه تان برمی گردد؛ برای اطلاعات بیشتر نگاهی بیندازید به مطلبی که پیشتر درباره گیاهان پیشنهادی برای اتاق خواب نوشته بودیم. با این حال اگر شرایط نگهداری از گل و گیاه را ندارید، به نوعی دیگر سعی کنید حس فضای باز را به خانه بیاورید؛ برای مثال از یک کاغذ دیواری با طرح گل روی دیوارها یا بخشی از آنها استفاده کنید.

4- آثار هنری

وقتی پنجره ای ندارید ناچارید این جای خالی مهم را با چیزی دیگر پر کنید. یکی از پیشنهادهای جالب قرار دادن تابلوهای نقاشی یا سایر آثار هنری در اتاق پذیرایی است. در کنار حظ بصری که از تماشای این تابلو می برید، تا حدودی حواس را از جای خالی پنجره پرت می کنید. اینکه دست روی چه نوع اثر هنری بگذارید به سلیقه خودتان برمی گردد اما اگر دنبال مشورت هستید می توانیم یک نقاشی کلاسیک از منظره ای دلپذیر را بهتان پیشنهاد بدهیم؛ چیزی نظیر تابلوی «مزرعه ذرت و سروها» اثر ونگوک یا نقاشی «زمینه خشخاش» اثر کلود مونه. البته نمی خواهیم ذهنتان را درگیر اسم های معروف کنیم؛ حرف اصلی استفاده از یک اثر در فضای خانه است.

5- نور

احتمالا انتظار داشتید زودتر از اینها درباره وسایل روشنایی صحبت کنیم، اما خواستیم این نکته را بگوییم که در هر مسئله ای اولین راه حل لزوما بهترین و تنها گزینه موجود نیست. وقتی صحبت از نور می شود چراغ های اتاق پذیرایی یا لوستر به ذهن می آیند اما برای چنین خانه هایی که معمولا تاریک اند، روشنایی در هر جایی که باشد تاثیرش را روی فضای خانه می گذارد؛ برای مثال اگر کتابخانه ای دارید می توانید از چراغ های LED در داخل آن استفاده کنید یا همینطور در ویترین. شاید در نگاه اول این نورها کم و بی اهمیت به نظر برسند اما در دید کلی و از نگاه شخصی که تازه وارد خانه شده، موضوع فرق می کند؛ این نورهای جزئی مثل قطره هایی هستند که در کنار هم معنی می گیرند. پس از هیچکدامشان غافل نشوید؛ چه چراغ یک مجسمه تزئینی باشد چه چراغ های آویز و نور ویترین .

چیدمان اتاق بی پنجره

6- طراحی مینیمال

این گزینه را با این پیش فرض ذهنی قرار دادیم که خانه شما چندان بزرگ نیست. پس اگر فضای زیادی در اختیار دارید می توانید از این مورد بگذرید، اگرچه افراد بسیاری طرفدار چیدمان مینیمال هستند، حتی برای اتاق های بزرگ و دلباز. توضیح درباره سبک مینیمال به یک مقاله جداگانه نیاز دارد اما به طور مختصر می توان اینطور گفت که چیدمان مینیمال به معنی ساده سازی و حذف اقلام غیرضروری از خانه است. این شکل از طراحی باعث می شود فضای باز بیشتری در اختیار داشته باشید؛ در نتیجه محیط بزرگتر از آنچه هست جلوه می کند و روشنایی هم تاثیر بیشتری خواهد داشت. این نکته را هم اضافه کنیم که تعریفی که از مینیمالیسم کردیم در تضاد با موارد قبلی نیست؛ یعنی اینکه می توانید سبک مینیمال را در خانه تان اجرا کنید و در عین حال گلدان، اقلام تزئینی و آثار هنری هم در اتاق پذیرایی داشته باشید. موضوع مهم تعداد این اقلام و نحوه چیدنشان در خانه است.

حرف آخر

پنجره یکی از اجزای مهم هر خانه ای است که کارکردش محدود به یک یا دو مورد نیست؛ پنجره در زیبایی ظاهری اتاق، استفاده از نور طبیعی، ارتباط ما با محیط بیرون و تهویه هوا کاملا اثرگذار است. وقتی از چنین امکانی بی بهره ایم ناچاریم دست به دامن راهکارهایی برای به چشم نیامدنش شویم. در این مطلب به طور مختصر و مفید چند راه حل ساده و کاملا کاربردی و عملی برایتان گفتیم. به موارد گفته شده به چشم یک پیشنهاد نظری و تئوری نگاه نکنید چرا که این ایده ها در مکان های مختلف اجرا شده اند و کارشناسان حوزه طراحی از آن جواب گرفته اند. برای اثبات این گفته نگاهی بیندازید به تصویر این پست؛ شاید با خودتان بگویید این محیط بزرگ است اما وقتی سقف کاذب، نقش های روی دیوار، روشنایی و گل و گیاه را از آن حذف کنیم بعید است کماکان روی نظر قبلی تان بمانید. در چنین محیطی چه در شب و چه در روز، احساس می کنید زیر سقف آسمان در حال غذا خوردن هستید و نبود پنجره را حس نمی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *