مقالات سه گامه

رفع زردی تشک با 5 روش ساده

راستش را بخواهید به خاطر دلایل مختلفی که در ادامه برایتان می گوییم احتمال ایجاد لکه های زرد روی تشک همیشه وجود دارد. کسی خوشش نمی آید چنین صحنه ای را ببیند اما بهتر است به جای نادیده گرفتنش، زود سراغش بروید تا پاک کردنش شما را به دردسر بیشتری نیندازد. به طور معمول تشک چند سالی میزبان خواب ما است و به خاطر ارتباط مستقیم چند ساعته بدن و پوست ما با آن، تمیزی و سلامت تشک ها اهمیت زیادی برای ما دارد. وقتی به فکر نظافت تشک نباشیم، قارچ و باکتری های زیادی در آن رشد می کنند و حتی می تواند این وضع بدتر شود و شاهد ساس و کنه هم باشیم. پس اول نگاه مختصری می اندازیم به عواملی که باعث زردی تشک می شوند و بعد می گوییم چطور این لکه ها را از بین ببرید.

چرا تشک زرد می شود؟

1- احتمالا وقتی صحبت از لکه و زردی تشک باشد اولین گزینه هایی که می شنوید همین ها هستند: عرق بدن، اسیدهای چرب، ادرار، ریختن مایعات، خوراکی ها و سایر عواملی مشابه اینها.

2- اگر تشک زیاد در معرض نورد خورشید قرار داشته باشد، آفتاب و اشعه یو ایکس به مرور به اکسیداسیون منجر می شود و رنگ آن از بین می رود.

3- قرار است بهتان یاد بدهیم چطور لکه را پاک کنید، اما به شکل متناقض و بامزه ای باید خدمتتان عرض کنیم که گاهی وقت ها مواد شوینده هم می توانند باعث زردی تشک شوند یا اینکه رنگ آن را تغییر دهند. پس هنگام استفاده از آنها احتیاط کنید.

4- گذر زمان هم یکی از آن عواملی است که تشک را زرد و فرسوده می کند. به هر حال تشکی که چند سال استفاده می شود، در شرایط مختلف دمایی قرار می گیرد، توسط اشیاء تیز یا سایر چیزهای مشابه آسیب می بیند و بسیاری موارد دیگر از سرش می گذرد، طبیعتا مانند روز اولش نخواهد بود.

پاک کردن لکه از تشک

راه های پاک کردن لکه های زرد از تشک

یکی از سوال های پرتکرار درباره زردی تشک این است که آیا خوابیدن روی چنین تشکی ایراد دارد یا خیر. جواب این سوال به دلیلی که باعث تغییر رنگ تشک شده، برمی گردد. اگر بر اثر گذر زمان چنین اتفاقی افتاده، طبیعتا مشکلی نیست. اگر شاهد لکه های زرد هستید و تشک هم بوی ناخوشایندی دارد، ممکن است خوابیدن روی آن باعث ناخوشی شما شود. در ادامه 5 روش برای پاک کردن لکه های زرد به شما می گوییم.

دستگاه بخارشوی

یکی از ساده ترین راه ها برای رفع زردی تشک استفاده از دستگاه بخارشوی خانگی است. طبیعتا قوت و قدرت تمیزکنندگی به کیفیت و برند دستگاه بستگی دارد اما به طور معمول کار شما را راه می اندازد. ضمن اینکه ممکن است نیاز باشد چند بار این کار را تکرار کنید تا کاملا لکه ها از بین بروند. برای از بین بردن رطوبت ایجادشده توسط دستگاه، از باد گرم سشوار استفاده کنید؛ البته با کمی فاصله از تشک و به میزان کم. اگر دنبال راه ساده تری هستید از تکه ای پارچه خشک کمک بگیرید. در این روش نیازی به اضافه کردن ماده دیگری به آب داخل مخزن بخارشوی ندارید.

آب اکسیژنه

اسم دیگرش هیدروژن پراکسید است و در هر داروخانه ای هم پیدا می شود. به طور کلی برای پاک کردن لکه ها کاربرد خوبی دارد و در مطلبی که درباره پاک کردن لکه خون از تشک نوشتیم درباره این روش توضیح دادیم. در اینجا شکل کار کمی فرق می کند؛ مقداری آب گرم را داخل ظرفی کوچک بریزید و کمی صابون به آن اضافه کنید؛ این ترکیب باید به شکل محلول دربیاید، پس کاملا آن را هم بزنید. در آخر آب اکسیژنه را به آن بیفزایید. حالا کافی است با یک مسواک یا چیزی مشابه آن، محلول را روی لکه بکشید.

روغن اسطوخودوس

بعضی ها علاقه خاصی به روش های قدیمی یا استفاده از مواد غیرشیمیایی دارند. دو روش برای این افراد هم در نظر گرفتیم که یکی از آنها ترکیب جوش شیرین با روغن اسطوخودوس است. کمی جوش شیرین را با یکی دو قطره روغن ترکیب کنید و روی تشک بریزید. تشک را به حال خودش بگذارید تا به خوبی خشک شود. در آخر می توانید به وسیله جاروبرقی سطح تشک را کاملا تمیز کنید.

جوش شیرین

روش دوم از راه های قدیمی که احتمالا از زبان دوستان و آشنایان می شنوید، ترکیب جوش شیرین و نمک و آب است. این سه را باید با هم ترکیب کنید تا نهایتا به یک ماده خمیری برسید. حالا این ماده به دست آمده را روی ناحیه ای که زرد شده قرار دهید. این ترکیب تقریبا نیم ساعت زمان لازم دارد تا کارش را انجام دهد. در آخر با پارچه ای نخی که کمی هم رطوبت دارد، آن ماده را از روی تشک بردارید و آن ناحیه را تمیز کنید.

رفع زردی تشک

پاک کننده آنزیم دار

نمی خواهیم به اسم شرکت و برند خاصی اشاره کنیم، فقط همین را بدانید که شوینده های دارای آنزیم که در بازار به وفور پیدا می شود، لکه بر خوبی به حساب می آیند. فقط کمی زمان بدهید و خیال نکنید لکه در همان لحظه باید از بین برود. وقتی محلول را روی سطح تشک اسپری کردید، پانزده دقیقه به شوینده مهلت بدهید تا به خوبی عمل کند. در این روش هم ممکن است نیاز شود بیش از یک مرتبه این کار را انجام دهید.

 

راه های پیشگیری از زرد شدن تشک

بهترین کار این است که یک محافظ تشک بخرید و خیال خودتان را از بابت سالم ماندن تشک راحت کنید. این محافظ ها ضد آب هستند و برای هر تشکی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، به ویژه برای کودکان و نوجوانان که احتمال کثیف شدن تشک توسط آنها بیشتر است.

توصیه می شود هر شش ماه یک بار کار تمیز کردن و هوادهی را انجام دهید تا هم تشک تمیزی داشته باشید و هم عمر مفید آن را افزایش دهید. بهتر است در تقویم برای خودتان نشانه بگذارید تا سر موقع این کار را انجام دهید.

بسیاری از افراد و به ویژه زوج ها دوست دارند حین دراز کشیدن در تخت خواب فیلم یا برنامه تلویزیونی تماشا کنند. این مشکلی ندارد تا زمانی که خوراکی ها هم وارد ماجرا می شوند! بهتر است زمانی که روی تشک هستید تنقلات نخورید.

اگر حیوان خانگی دارید، اجازه ندهید روی تخت خواب شما بیاید یا آنجا استراحت کند.

وقتی لکه یا آلودگی خاصی ایجاد شد، خیلی زود به دادش برسید و از آن سرسری عبور نکنید.

برای تمیز ماندن تشک، سایر اقلام مربوط به کالای خواب را هم باید تمیز نگه دارید؛ پس شستن اقلامی مثل روتختی و روبالشی را فراموش نکنید.

تشک جدید؟

اگر تغییر رنگ تشک یا زردی آن به دلیل گذر زمان اتفاق افتاده و تشک هیچ بوی ناخوشایندی ندارد، معنی اش این است که زمان تعویض آن فرارسیده. به طور معمول تشک ها عمری بین 7 تا 10 سال دارند که بنا به نحوه استفاده و نگهداری از آن می تواند این عدد متفاوت باشد. با رعایت مواردی که در بخش آخر گفتیم می توانید حداکثر استفاده را از تشک ببرید و تا جای ممکن زردی و تغییر رنگ آن را به تعویق بیندازید. طبیعتا پیشگیری بهتر از درمان است. نکته پایانی اینکه برای اینکه استفاده از مواد شوینده موجب از بین رفتن رنگ تشک نشود، می توانید ابتدا روی بخش بسیار کوچکی امتحان کنید و اگر مشکلی ایجاد نشد سراغ پاک کردن لکه های زرد بروید. و در پایان به شما توصیه می کنیم اگر با انجام دادن هرکدام از موارد بالا موفق با پاکسازی تشک خود نشدید اقدام به تعویض پارچه تشک خود کنید. که می توانید با بخش تعمیر تشک فروشگاه سه گامه تماس حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *