مقالات سه گامه

چک لیست اتاق خواب دخترها

اقلام اتاق خواب دخترهای نوجوان

شما احتمالا خانم برنت را نمی شناسید، اما من می شناسم؛ خانمی میانسال، خوشپوش و شیک و البته یک بازاریاب اقلام دکوری خانه است. درست است کارش به کار ما مرتبط است اما دلیل اینکه ما سراغش رفتیم این نیست. ایشان صاحب سه دختر است که هر سه شان دوره نوجوانی را طی می کنند. بله، این دقیقا همان چیزی است که باعث شده بنشینیم پای حرف هایش و ببینیم از تجربه چندباره و چندساله اش در طراحی اتاق دخترها، چه چیزهایی برای ما دارد که تعریف کند. پس چیزهایی که در اینجا می خوانید بیشتر حرف های ایشان است و من فقط زحمت ترجمه را کشیده ام (حالا شاید برای خالی نبودن عریضه، چیزهایی هم از خودم اضافه کرده باشم.)

اقلام ضروری اتاق دخترها

دیده اید بعضی از این سایت ها برای اینکه جان کلام و جواب را بگویند چقدر موضوع را کش می دهند؟ ما اینطور نیستیم و همینجا می خواهیم بگوییم چه چیزهایی برای اتاق واجب است. این فهرست هم از سر تجربه چند ساله به دست آمده؛ اما اگر شما فکر می کنید چیزی از قلم افتاده، برایم بنویسید.

  • تخت کم جا
  • چند تایی بالش و پتو
  • آینه
  • لامپ رشته ای
  • پوستر
  • صندلی راحتی
  • یک تکه فرش کوچک
  • قاب عکس

دلباز و راحت

وقتی دختر کوچکم می خواست سر و شکل اتاقش را مرتب کند، گفت که دلش می خواهد اتاقش جا برای بر و بیا داشته باشد. دلیلش برای من مشخص بود؛ به خاطر سن و سال کمش، جنب و جوش بیشتری نسبت به خواهرهایش داشت. برای همین باید اتاق را طوری می چیدیم که فضای کافی برای حرکت به او بدهد. مهم ترین کار اما این بود که تخت خوابی را انتخاب کنیم که جای زیادی را اشغال نکند. پس سراغ مدل های مینیمال و کم جا رفتیم. اینطوری بخش زیادی از نگرانی ما حل می شد، چون واقعیت این است که کمد لباس و تخت خواب نقش مهمی در بزرگتر نشان دادن اتاق دارند.

کالای خواب دختر ما هنوز دو سه قلم دیگر کم داشت. اگر به همان یک بالشی که زیر سر می گذارید اکتفا کنید، تختخواب خیلی ساده به نظر می رسید؛ این موضوع به ویژه برای بچه ها و نوجوان ها می تواند مهم باشد. پس چند بالش با طرح ها و الگوهای مختلف تهیه کردیم. شاید بپرسید چرا رنگ و طرح را متناسب با تخت در نظر نگرفتیم؛ موضوع این است که اتاق یک دختر نوجوان دیگر گذشته قرار نیست یک شکل و کاملا هماهنگ باشد. برای همین ما یک لحاف سفید و نرم برداشتیم، با پتویی ضخیم و لطیف، به همراه چند بالش. بالش های زیاد هر دختری را خوشحال می کند! ضمنا بالش ها را هم از رنگ های گرم انتخاب کردیم؛ قرمز و صورتی، که در کنار دو تکه بالش سفید تعادل خوبی برقرار می کنند.

آینه

یکی از آن چیزهایی که در اتاق هر دختری پیدا می کنید، آینه است. خوشبختانه این کالا قیمت زیادی ندارد و هزینه چیدمان اتاق را سنگین نمی کند! برای همین تصمیم گرفتیم برای اتاق خواب دخترم یک آینه قدی جدید بخریم که طرحش هم به طراحی اتاق بخورد. از هر نظر که حسابش را بکنید این محصول کاربردی و مفید است؛ برای ما که اتاق کوچکی داریم، باعث می شود فضا کمی بزرگتر به نظر برسد، ضمنا نور را بازتاب می دهد که به روشنی خانه کمک می کند. درباره کاربرد اصلی اش هم که نیازی به توضیح نیست؛ خود من هم اگر روزی دو سه بار سر تا پایم را توی آینه نبینم روزم شب نمی شود!

حرف از کاربرد آینه شد، بد نیست این را هم اضافه کنم که متوجه شدم در چند سال اخیر، بین نوجوان ها و جوان ها میل به خرید آینه هالیوودی بالا رفته؛ البته اینجا نمی خواهم دلیلش را بررسی کنم، اما برایم جالب بود که مدل های مختلفی از این آینه را در بازار می دیدم. قبلا فقط برای استفاده در آرایشگاه ها خریداری می شد، اما حالا مردم برای خانه و اتاق خوابشان هم سراغ این مدل می روند. انتخاب آن به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد؛ شاید احتیاج داشته باشید خودتان را با دقت بیشتری ببینید یا اینکه زیبایی ظاهری اش چشم شما را بگیرد.

تزئین اتاق دخترها

بازی نور

به طور کلی، نور و بازی های نوری حسابی زرق و برق به اتاق می دهند؛ و کدام دختر نوجوانی را پیدا می کنید که دنبال زرق و برق نباشد. اگر همین حالا در گوگل، ایده های طراحی اتاق نوجوان را جستجو کنید و عکس ها را ببینید، می فهمید لامپ های رشته ای در بیشترشان به چشم می خورد. کاملا منطقی است؛ اتاق را جذاب می کنند، تقریبا در هر جایی از اتاق می توانید بگذاریدشان، قیمت کمی دارند و نور لازم را هم تامین می کنند. من و دختر کوچکم ترجیح دادیم این رشته ها، یا همان چراغ های رشته ای را نزدیک به سقف آویزان کنیم؛ اینطوری نورشان صاف توی چشم نیست و حتی باعث می شود اقلام تزئینی دیگری که روی دیوار نصب کرده اید به خوبی به چشم بیاید.

عکس و پوستر

من خیال می کردم فقط نسل ما که نوجوانی اش برای بیست سی سال قبل است عاشق پوستر بود، ولی ظاهرا اینطور نیست. شما را نمی دانم اما بچه های من طرفدار چسباندن پوستر روی دیوار هستند؛ البته سلیقه هایشان متفاوت است و من هم در انتخابشان دخالتی نکردم. ضمنا اندازه بزرگی هم ندارند. کلا تصویر و عکس هنوز جذابیتش را حفظ کرده، حتی با وجود اینکه گوشی های هوشمند آمدند و تعداد عکس هایی که گرفتیم چند برابر شدند. اما این عکس ها وقتی چاپ می شوند تازه جان می گیرند؛ همین است که چند عکس که خاطره های خوبی را یادمان می آورد قاب کردیم و روی دیوار زدیم یا روی میز گذاشتیم.

اگر می خواهید اتاق خواب شکلی همسان و منظم بگیرد، می توانید یک تکه فرش خز با رنگ صورتی وسط اتاق بیندازید. وسایل اضافی دیگر را هم از اتاق برداشتیم که هم خلوت و منظم تر شود و هم بزرگتر از آنچه هست به نظر برسد. فقط یک وسیله دیگر بود که دخترهای نوجوان من می خواستند توی اتاقشان داشته باشند؛ صندلی آویزی. این قلم که در ایران با اسم های صندلی تابی و تاب ریلکسی هم ممکن است به فروش برسد، بیشتر از آنکه کاربردش مهم باشد، چیزی است که حس خوبی به نوجوان ها می دهد. کمی جاگیر است و احتمالا شما را محدود می کند.

محدود نشوید

این مواردی که گفتم، از تجربه من، چه در کار و چه در زندگی می آمدند. شاید از نگاه شما همه این چیزهایی که گفتم ضروری و مهم نباشند، یا شاید حتی اضافی به نظر برسند، اما اقلامی بودند که در اتاق دخترها جا گرفتند. طبیعتا این فهرست قرار نیست شما و انتخاب هایتان را محدود کند، بلکه اتفاقا قرار است ذهن شما و دخترها را باز کند و بدانند که می شود به چیزهای مختلفی فکر کرد. مثلا من اشاره ای به گل و گیاه نکردم، اما قطعا وجود یک گل آپارتمانی در اتاق دخترتان می تواند روی روحیه اش تاثیر مثبت بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *