مقالات سه گامه

راهنمای انتخاب روتختی مناسب فصل بهار

با نو شدن سال دوست داریم وسایل و خانه هم رنگ و بوی تازگی به خودش بگیرد. به همین خاطر، انتخاب روتختی مناسب فصل بهار، بیشتر از اینکه به شرایط آب و هوایی این فصل مرتبط باشد، به مناسبت عید نوروز و شروع سال جدید برمی گردد. وقتی که بخواهیم وسایل خانه را نو کنیم، روتختی می تواند در بالای فهرست خرید ما باشد چرا که هم هزینه پایینی دارد و هم با توجه به حجمی که دارد، تاثیر زیادی روی ظاهر و نمای اتاق می گذارد. اینجا راهنمای کاملی داریم برای خرید روتختی بهاره.

جنس پارچه

بدون اضافه گویی برویم سراغ اصل مطلب، یعنی جنس روتختی. بعضی از جنس های مناسب فصل بهار را برای شما فهرستی می کنیم و کمی از مشخصاتش می گوییم، اما انتخاب نهایی با خود شماست. چون در این موضوع ها نمی توان حکمی کلی و قطعی داد و فقط یک نوع روتختی را مناسب بهار بدانیم.

روتختی پنبه ای

فصل بهار آب و هوای معتدلی دارد، نه سرد است و نه گرم. اما اگر بخواهیم آب و هوایش را به یکی از دو نوع سرد و گرم تقسیم کنیم، با توجه به اینکه ماه خرداد هوا رو به گرمی می رود و ابتدای فصل هم دیگر چندان خبری از سرمای زمستان نیست، در نتیجه می توان گفت هوا به گرمی نزدیکتر است. به همین دلیل روتختی پنبه ای می تواند گزینه مناسبی برای فصل بهار باشد. این روتختی برای فصل تابستان هم می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

روتختی پنبه ای با نرمی و لطافتش یکی از محبوب ترین گزینه ها در خرید روتختی حساب می شود و از آنجایی که به جریان هوا کمک می کند، برای آب و هوای گرم و معتدل کاملا مناسب است. از دیگر نکته های مثبت آن می توان به شستشوی راحت آن اشاره کرد. شاید این روتختی قیمت بالاتری نسبت به مدل های دیگر داشته باشد، اما با وجود ویژگی های مخصوص این جنس، ارزش خرید خوبی دارد. بهتر است شستن روتختی پنبه ای را به ماشین لباسشویی واگذار کنید. وجه منفی اش این است که احتمالا پس از شستشوهای متعدد، دیگر آن حجم سابق را ندارد.

روتختی مناسب فصل بهار

روتختی ابریشمی

فرقی ندارد از ابریشم در تهیه چه کالایی استفاده شود؛ شال، پرده، لباس یا روتختی ابریشمی همیشه پرطرفدار هستند. دو خاصیت جالب این جنس، مقاومت در برابر آسیب حشره ها و ضد حساسیت بودنش است. از طرفی چون رطوبت و نم را به خود جذب می کند، برای فصل های گرم سال گزینه ای مناسب محسوب می شود. در کنار این مزیت ها، ویژگی های کیفی این نوع روتختی را هم مدنظر قرار بدهید تا متوجه شوید چرا این جنس محبوب است. اما در کنار این ویژگی های مثبت، باید به وجه منفی هم اشاره کنیم؛ روتختی ابریشمی نیاز به مراقبت بیشتری دارد و در شستشوی آن هم باید دقت لازم را به خرج داد. قیمت بالای آن را هم می توان جزو وجوه منفی آن در نظر گرفت. وزن بسیار سبک، درخشندگی و نرمی کالاهای ابریشمی معروف است و برای همین خرید کالاهایی با این جنس پیشنهاد می شود؛ کالاهایی نظیر ملحفه و روبالشی ابریشمی.

روتختی مخمل

ما قبلا درباره چیدمان لاکچری اتاق خواب صحبت کرده بودیم؛ اگر طراحی اتاق شما لاکچری و اشرافی است و می خواهید فضای اتاق مجلل به نظر برسد، روتختی مخملی جزو گزینه های روی میزتان باشد. جنس بسیار لطیف، دوام خوب و ظاهر شکیل از جمله ویژگی های این روتختی است. هرچند شاید برخی آن را مناسب استفاده روزمره ندانند و بیشتر جنبه ظاهری آن را مهم تلقی کنند. اگر بخواهیم گرمی تابستان را هم در نظر بگیریم، شاید برای افراد گرمایی گزینه ایده آلی نباشد. در کل این جنس برای افرادی که سلیقه ای خاص و متفاوت از دیگران دارند گزینه قابل تامل و جالبی است.

روتختی از جنس بامبو

از این پارچه در تهیه کالای خواب، مثل ملحفه و پتو استفاده می شود و ویژگی هایی که دارد باعث شده تا رغبت خوبی به خریدش باشد. یکی از این ویژگی ها که آن را از روتختی پنبه ای متمایز می کند نازکی اش است؛ این ویژگی برای فصل تابستان و آب و هوای گرم بسیار مهم است. درباره ظاهر این روتختی و مقایسه اش با مدل های دیگر مثل پنبه ای، نمی شود اظهارنظر دقیقی کرد چرا که این موضوع به سلیقه هر شخص برمی گردد. قابلیت کشسانی و امکان تنفس بالا از دیگر ویژگی های این نوع پارچه به حساب می آید. نکته دیگر در ارتباط با روتختی بامبو برای دوستداران محیط زیست می تواند جالب باشد؛ این پارچه تجزیه پذیر و سازگار با محیط زیست است. خوبی دیگری این روتختی مقاومت بالا در برابر سایش و همچنین از دست نرفتن رنگ آن پس از شستشو است.

روتختی تنسل

نسبت به سایر جنس هایی که در این فهرست آورده ایم، جدیدتر است چرا که الیافی است که با استفاده از فناوری نانو تهیه شده. ویژگی هایی نظیر امکان شستشوی ساده، براقی پارچه و ماندگاری خوب آن را به یکی از روتختی های مناسب برای هر خانه ای تبدیل کرده است. ضمن اینکه پارچه تنسل نرمی و لطافت قابل قبولی هم دارد. در تهیه برخی از مدل های روتختی سه بعدی از این جنس استفاده می شود. این پارچه هم دوستدار محیط زیست است.

روتختی بهاری

روتختی اکریلیک

درباره برخی از مدل ها مثل روتختی ابریشمی و مخملی گفتیم که قیمت بالایی دارند و این باعث شده تا بسیاری سراغ گزینه های دیگر بروند؛ یکی از این گزینه های جایگزین روتختی اکریلیک است. این جنس جزو الیاف مصنوعی محسوب می شود و درباره ویژگی های شاخصش هم باید به دوام و مقاومت بسیار بالا و ماندگاری اشاره کرد. برخلاف روتختی ابریشمی که گفتیم نیاز به مراقبت بیشتری دارد، نگهداری از پارچه های اکریلیک بسیار ساده است. ضمن اینکه نیاز نیست نگران چروک شدن آنها شوید. به طور کل جنس بسیار بادوامی دارند. مزیت دیگر روتختی اکریلیک این است که به سرعت رطوبت و نم از دلش بیرون می رود؛ ویژگی حالا که داریم از آب و هوای گرم صحبت می کنیم خودش را مهمتر نشان می دهد.

روتختی پسرانه / دخترانه

چون صحبت از عید و سال نو است، احتمالا بسیاری از خانواده ها به دنبال تعویض روتختی قدیمی با نو هستند. پس بد نیست چند توصیه و پیشنهاد ساده در رابطه با خرید روتختی برای پسرها و دخترها داشته باشیم. البته نمی خواهیم تفاوت خاصی را برای این دو گروه در نظر بگیریم، صرفا با توجه به تجربه های خرید، این موارد را مطرح می کنیم. برای مثال در خصوص انتخاب رنگ، پسرها بیشتر سراغ رنگ های نزدیک به مشکی و خاکستری و در کل رنگ های تیره از هر طیف رنگی می روند اما به طور معمول دخترها رنگ های روشن مثل سفید، صورتی و گلبهی را می پسندند. همانطور که گفتیم این یک قاعده کلی نیست و ممکن است برای شما و فرزندتان این انتخاب متفاوت باشد. یا اینکه از بین روتختی های طرح دار، پسرها طرح های ورزشی و فوتبالی را ترجیح می دهند و دخترها سمت طرح های انیمیشنی و فانتزی می روند.

حرف آخر؛ کدام بهتر است؟

در انتخاب روتختی جدا از دقت به جنس آن و مناسب بودنش برای آب و هوای معتدل، به سایر معیارها هم باید توجه کرد. چرا که وقتی حرف از فصل بهار می زنیم، داریم از شروع یک سال جدید صحبت می کنیم و شکل ظاهری و هزینه آن برای هر کسی مهم است. ضمنا شرایط مراقبتی و نحوه نگهداری هم باید در نظر بگیرید. مجموع این عوامل کمک می کند تا انتخاب درستی با توجه به انتظارها و سلیقه و بودجه خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *