مقالات سه گامه

اصول فنگ شویی، موثر در چیدن سفره هفت سین

اصول فنگ شویی، موثر در چیدن سفره هفت سین

به اواخر اسفند ماه هر سال که نزدیک می شویم، افراد کارهای زیادی انجام می دهند تا آمادگی ورود به سال جدید را داشته باشند. یکی از مهم ترین کارهایی که همه انجام می‌ دهند، آماده کردن اجزای سفره هفت سین و چیدن آن‌ها است. یکی از اصل هایی که چند سال است برای چینش این سفره به کار گرفته می شود، اصول شِبه علم فنگ شویی است. این واژه، متشکل از کلمات چینی «فنگ» به معنای باد و «شویی» به معنای آب است و اشاره به ارتباط زندگی انسان با محیط طبیعی اطراف خود دارد.

سین های هفت سین، نماد چه هستند؟

ساسانیان، عدد هفت را مقدس می دانستند و افراد در زمان نو شدن سال، روی هفت ستون هفت دانه می کاشتند. سفره هفت سین، دارای اجزایی است که با حرف «س» شروع می گردند. گاهی ممکن است گلدان سُنبل و یک «سین» اضافی دیگر هم در سفره باشند. البته در کنار این ها لوازم دیگری هم قرار داده می شود مثل: آینه و شمعدان، رحل و قرآن، ظرف تخم مرغ، ظرف نان و شیرینی و غیره. هر کدام از اجزای دارای سین، مفاهیمی به شرح زیر را منتقل می کنند:

سیب

سیب، نمادی از عشق و خرد است و با هدف این در سفره قرار می گیرد که محبت و دانایی اعضای خانواده در سال جدید، بیشتر از قبل شود. مرکز سفره و یا جهت شرق را به گذاشتن یک یا چند سیب اختصاص دهید.

سبزه

شادابی و زندگی دوباره، مفاهیمی است که انسان با دیدن سبزه به یاد آن ها می افتد. طبق اصول فنگ شویی و برای اینکه نظم سفره به هم نخورد، ظرف سبزه را باید در جهت جنوب شرق و یا شرق گذاشت.

سمنو

اعتقاد اکثریت بر این است که با گذاشتن ظرف سمنو در سفره، شما افزایش نعمت و برکت را در سال پیش رو خواهید داشت. سمنو، همچنین نماد قدرت می باشد. مرکز یا جنوب شرق سفره را به گذاشتن ظرف آن اختصاص دهید.

سرکه

دفع سحر و جادو در سال های دور، توسط سرکه انجام می شد. این مایع، سمبل پاکیزگی هم می باشد. با گذاشتن آن در سفره هفت سین، شما می توانید بدی ها و سختی های سال جدید را از خود دور کنید و زندگی عاری از این موارد منفی داشته باشید. ظرف حاوی آن را در جهت غرب یا شمال غرب سفره بگذارید.

سیر

سیر، به عنوان یکی از عوامل سلامتی بخش و درمانی شناخته می شود. به منظور دور ماندن شما و خانواده از بیماری ها، سیر در هفت سین گذاشته می شود. شجاعت، از دیگر مفاهیمی است که دیدن سیر به افراد القا می کند. بوته سیر را در شرق سفره قرار دهید.

اصول فنگ شویی، موثر در چیدن سفره هفت سین

سکه

بسیاری معتقدند که رزق و روزی سال نو، با گذاشتن سکه در سفره هفت سین افزایش می یابد و برکت با ثروت شما عجین می شود. آن ها را در ظرف گندم و در جهت جنوب شرق سفره بگذارید. اگر ظرفشان شیشه ای است، بهتر است یک آینه زیرشان بگذارید. در غیر این صورت، آن ها را در جهتی قرار دهید که در آینه پیدا باشند.

سماق

 سماق، نشانه ای از مهر و محبت است و همچنین نمادی از صبر و تحمل زیاد می باشد. قرار دادن آن در سفره هفت سین، با هدف افزایش شادی و مهر بین اعضای خانواده و بیشتر شدن قدرت تحملشان در برابر دشواری های زندگی است. شمال شرق و یا شرق سفره، محل خوبی برای قرار دادن ظرف سماق است.

سنجد

مظهر عشق و علاقه و نیز عقلانیت را می توانیم سنجد بدانیم. قرار دادن آن در سفره، به معنای تمایل برای استفاده از عقل در اتخاذ تصمیم های مهم و نیز افزایش علاقه بین اعضای خانواده است. جنوب غرب سفره، بهترین جا برای قرار دادن آن است.

سفره هفت سین را کجای سالن پذیرایی بچینم؟

محل و جهت چینش سفره هفت سین، به عوامل متعددی بستگی دارد. به طور کلی، این سفره را روی یک میز بزرگ می توانید بچینید. اگر دو ست مبل (یکی راحتی و یکی سلطنتی) دارید، موقتا قادر به استفاده از میز جلو مبلی یکی از آن ها برای این کار هستید.

اصول فنگ شویی، موثر در چیدن سفره هفت سین

برای چینش درست طبق اصول فنگ شویی، همواره باید به موقعیت ستاره های مختلف نام بُرده شده در اصول این شبه علم و عوامل زیر توجه داشته باشید:

  • به دست آوردن سلامتی و طول عمر زیاد: به این منظور، محل چیدن سفره هفت سین را بخش شمال شرقی در نظر بگیرید. از رنگ های نقره ای، طلایی، کِرِم یا قهوه ای استفاده کنید.
  • تمایل به داشتن شانس و کسب آگاهی و ثروت: در شمال شرقی سالن، سفره هفت سین را بچینید و به سراغ رنگ های نقره ای، طلایی، کِرِم یا قهوه ای بروید.
  • موفقیت در شغل: با این هدف، بخش جنوب غرب را در نظر بگیرید و پارچه ای به رنگ های صورتی یا زرشکی یا بنفش به کار ببرید.
  • تجرد: افراد مجرد که قصد دارند در سال پیش رو ازدواج کنند، بهتر است سفره را در بخش شمال غربی قرار دهند. توجه داشته باشید که زمینه رنگی به کار رفته، باید کِرِم یا قهوه ای باشد.
  • پیروزی: برای رسیدن به این هدف مهم، سفره هفت سین را در شمال یا شرق می توانید بگذارید. در بخش شمالی، از رنگ نقره ای یا طلایی و در بخش شرقی، از رنگ های آبی، سرمه ای یا فیروزه ای استفاده کنید.

نکات قابل اهمیت دیگر برای چیدن سفره هفت سین بر اساس فنگ شویی

اگر در کتابخانه سالن یا اتاق خواب خود کتاب قرآن و دیوان حافظ دارید، آن ها را می توانید در جهت شمال شرق بگذارید تا دانش و آگاهی برایتان به ارمغان بیاورند.

آينه رومیزی را باید طوری روی سفره بگذارید که انعکاس تصویر کل اجزا در آن دیده شود. بهتر است محل قرارگیری آن را شمال سفره در نظر بگیرید.

در بخش جنوب غرب یا شمال شرق، می توانید دو شمع قرار دهید. اگر قصد دارید یک شمع بگذارید، بخش جنوبی سفره را برای قرار دادنش در نظر بگیرید. تا زمانی که سفره هفت سین جمع نشده، سعی کنید شمع ها را روشن نگه دارید تا انرژی را برای شما به ارمغان آورند؛ البته فقط در زمانی که خانه هستید تا خدایی نکرده مشکلی برای منزلتان پیش نیاید.

یک ظرف پُر از آب حاوی پرتقال یا نارنج را هم می توانید در بخش شمال سفره بگذارید. فقط حتما تا زمانی که سفره پابرجاست، آب ظرف را هر روز عوض کنید.

نماد باروری، تخم مرغ طبیعی است که محل قرار دادن هر تعداد از آن که بخواهید را باید بخش غربی سفره در نظر بگیرید.

سال 1403، سال اژدها است. می توانید از یک مجسمه به شکل اژدها در مرکز سفره هفت سین خود استفاده کنید.

‎سخن پایانی

در نظر داشته باشید که برای افراد معتقد به فنگ شویی، چینش صحیح وسایل و لوازم تاثیر بسیار زیادی بر رسیدن به خواسته شان دارد. اگر شما هم در سال های گذشته اصول فنگ شویی را موثر در چیدن سفره هفت سین یافته اید، حتما در بخش نظرات از تجربیات خود برای ما و مخاطبان سه گامه بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *