مقالات سه گامه

انتخاب تشک مناسب برای کودک

راهنمای انتخاب تشک کودک

اگر به جدولی که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری منتشر کرده نگاهی بیندازید، متوجه می شویم که آدمیزاد در زمانی کودکی بیشترین احتیاج را به خوابیدن دارد. طبق چیزی که CDC می گوید، نوزادان 4 تا 12 ماهه به 12 تا 16 ساعت و کودکان یک تا دو سال به 11 تا 14 ساعت و بچه های سه تا پنج سال به 10 تا 13 ساعت خواب نیاز دارند. از طرف دیگر این مقطع از زندگی هر انسانی دوره رشدش حساب می شود و بخش زیادی از آن هم در زمان خواب اتفاق می افتد.

در کنار این دو موضوع مهم، نکته دیگری که شاید کمتر به آن اشاره شده این است که بچه ها در این سن قادر به بیان مشکلاتشان نیستند و ما باید شرایط مناسب را برایشان مهیا کنیم تا کمترین مشکل را داشته باشند، به ویژه حین خواب. با این مقدمه، برویم سراغ معیارهای انتخاب تشک مناسب برای کودکان.

میزان سفتی و نرمی تشک

یکی از متداول ترین سوال ها در خصوص انتخاب تشک برای کودک همین است؛ تشک سفت باشد یا نرم؟ کودکان وزن بسیار کمی دارند و به همین خاطر نیاز نیست جای خوابشان زیاد نرم باشد تا احساس راحتی داشته باشند. طبق بررسی های انجام شده، بهترین انتخاب تشکی با میزان سفتی متوسط است که هم برای همترازی ستون فقرات خوب است و هم پشتیبانی مناسبی از وضعیت بدن دارد حتی زمانی که در خواب حالتش تغییر می کند. از طرف دیگر، نوزادان و کودکان به خاطر اینکه استخوان های نرم و انعطاف پذیری دارند، تشک هایی که زیاد سفت هستند می تواند برایشان ناخوشایند باشد. ضمن اینکه برخی از مدل ها هستند که یک طرف سفت و یک طرفشان نرم است و شما هر زمان که نیاز داشتید می توانید آن را به سمت دیگرش برگردانید.

چه تشکی خوب است؟

حرف آخر را همین اول بزنیم؛ بین تمامی مدل های موجود، تشک فنری و هیبریدی بهترین گزینه برای کودک شماست. این تشک ها مقرون به صرفه هستند، تنوع گسترده ای در میزان سفتی دارند و به خوبی از بدن فرزندتان پشتیبانی می کنند. در عوض، تشک های دیگر اغلب منفعت بیشتر یا حتی یکسانی برای کودک ندارند و فقط خرج زیادی روی دستتان می گذارند؛ مانند تشک بادی، تشک مموری فوم و مواج. هرچند برخی از پزشکان استفاده از تشک مموری فوم را هم توصیه می کنند؛ دلیلشان این است که در پیشگیری از بروز اختلال های عضلانی و اسکلتی نقش دارند و همچنین به نقاط مختلف بدن فشاری وارد نمی کنند.

تشک مناسب کودک

تشک طبی

گاهی وقت ها غلت زدن در جای خواب، احساس ناراحتی حین خواب و بیدار شدن با خلق و خوی بد، به تشک کودک مربوط می شود. تشک ارتوپدی تا حد زیادی این مشکلات را کاهش می دهد. چرا که سفت تر از تشک های معمول هستند و حمایت خوبی از مفاصل و استخوان ها دارند. در نتیجه این مدل ها صرفا مختص کسانی که مشکل کمردرد دارند نیستند. تشک ارتوپدی با توزیع وزن کودک و همترازی ستون فقرات و بهبود گردش خون، خواب آرامی برای کودکتان فراهم می کند و هنگام بیداری هم سرحال تر خواهد بود.

 

ضد حساسیت

درست است که شما احتمالا از یک لایه مثل ملحفه روی تشک استفاده می کنید، با این حال پیشنهاد می شود سراغ تشکی بروید که برای کودک حساسیت زا نباشد. یادتان نرود که فرزند شما قرار است ساعت ها در محل خوابش استراحت کند و طبیعتا به طور مستقیم با تشک تماس دارد. پس تشک های ساخته شده از الیاف طبیعی گزینه خوبی به حساب می آیند. اگر در تهیه تشک از مواد شیمیایی استفاده شده باشد، ممکن است بر پوست اثر ناخوشایندی بگذارد. اگر خریدتان را اینترنتی انجام می دهید به توضیحات نوشته شده دقت کنید؛ بسیاری از شرکت های معتبر در ساخت تشک از پارچه های ضد حساسیت و آنتی باکتریال استفاده می کنند که گزینه ایده آلی برای شماست.

اندازه تشک

تشک ها اندازه های استاندارد و مشخصی دارند که در اینجا به چند مورد از آنها که به کودک و نوجوان مربوط می شود، اشاره می کنیم. تشک هایی با اندازه 70 در 130 یا 135 سانتیمتر که مناسب نوزادان و کودکان است. توجه داشته باشید که در خصوص کودکان، حاشیه امن و کناری تشک اهمیت زیادی دارد چرا که به امنیت بیشتر کمک می کند. اندازه های بزرگتری مثل 70 در 160 سانتیمتر یا 80 در 180 سانتیمتر هم وجود دارد که اغلب برای نوجوانان در نظر گرفته می شود. اگر هیچ کدام از این ابعاد را مناسب کودک خود نمی دانید، برخی از فروشگاه های آنلاین این امکان را به شما می دهند که اندازه دلخواهتان را مشخص کنید تا تشک دقیقا مطابق نیاز و سلیقه شما طراحی شود. ارتفاع تشک کودک نباید زیاد باشد؛ تشک های استاندارد ارتفاعی بین 20 تا 25 سانتیمتر دارند. یادتان نرود که تشک باید متناسب با اندازه تخت خواب کودک باشد.

عمر مفید و دوام تشک

اینکه محصولی که خریداری می کنید تا چه مدت امکان استفاده داشته باشد هم به کیفیت مواد و ساخت برمی گردد و هم به نحوه نگهداری آن. تخمین زده می شود عمر تشک چیزی میان هشت تا 10 سال باشد. دو نکته را در نظر بگیرید؛ اول اینکه بعد از 8 سال احتمال دارد اندازه تشک دیگر مناسب فرزند شما نباشد و دوم اینکه شاید تشک های باکیفیت گران به نظر برسند اما وقتی عمر مفید بالای آنها را حساب کنید متوجه می شوید که ارزش خرید خوبی دارند. اگر تشکی از برند متفرقه با کیفیت ساخت نه چندان خوب تهیه کنید، احتمال دارد دو سال دیگر نیاز به تشکی جدید داشته باشید. ضمنا تشک کودک از برندهای خوشنام، گارانتی 2 تا 5 ساله دارند که نشان دهنده کیفیت خوبشان است.

تشک کودک

6 نکته درباره تشک کودک

هنگام اندازه گرفتن و قرار دادن تشک در تختخواب کودک، به فاصله بین تشک و لبه دقت کنید؛ چنانچه فاصله زیاد باشد (بیشتر از دو سانتیمتر) این احتمال وجود دارد که دست یا پای کودک در آن گیر کند. اگر چنین فاصله ای وجود دارد با پارچه یا پتو آن را بپوشانید.

هر زمان که کودک نیاز به خواب داشت، او را در جای خواب خودش (روی تشک) بگذارید و هیچ گاه کودک را روی کاناپه و صندلی نخوابانید.

توصیه می شود برای صرفه جویی در هزینه، سراغ تشک های استفاده شده و دست دوم نروید. همانطور که گفتیم، یک تشک خوب تا چند سال شما را از خرید بی نیاز می کند.

همیشه کودک را در مرکز جای خواب قرار دهید و فضای کمی هم برای غلت زدن یا تغییر حالت خوابش در نظر بگیرید.

بچه ها معمولا روی تشک تکان نمی خورند اما اگر فرزند شما در سنی است که می تواند روی تشک بالا و پایین بپرد، تا حد امکان سعی کنید از این کارش جلوگیری کنید.

برای افزایش عمر مفید تشک می توانید هر چند ماه یک بار تشک را کاملا برگردانید و از روی دیگرش استفاده کنید. این توصیه را پیشتر هم درباره تشک های معمولی گفته بودیم. برای اطلاعات بیشتر نگاهی به مطلب راه های افزایش عمر تشک بیندازید.

جمع بندی نهایی

نوزاد و کودک بخش زیادی از روز را در خواب به سر می برد، پس هم امنیتش در خواب باید مورد توجه باشد و هم راحتی اش. فرزند دلبند شما در این سن مدام در حال رشد است حتی در خواب، و نیاز است روی تشکی بخوابد که در عین مراقبت از ستون فقرات او، به خوبی از بدنش پشتیبانی کند و خواب راحتی برایش رقم بزند. دو موضوع مهم در خصوص تشک مناسب کودک، سفتی متوسط آن و ضدحساسیت بودنش است. درباره هزینه هم جای نگرانی نیست چرا که یک بار تشک باکیفیت می خرید و برای چند سال از آن استفاده می کنید و ضمنا احتیاجی نیست سراغ مدل های گران قیمت بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *