مقالات سه گامه

پاک کردن موی حیوان خانگی از تشک و لباس

یکی از چالش های اساسی کسانی که در منزلشان حیوان خانگی دارند، ریزش موی این موجودات بامزه و وفادار است. آنها به جاهای مختلف خانه سرک می کشند و برای همین ممکن است کرک و مویشان در هر جایی دیده شود؛ چیزی که احتمالا خوشایند هیچ میزبانی نیست. ریزش موی حیوان ها یک اتفاق طبیعی است و برای تمامی شان رخ می دهد، اما برای جلوگیری از شدت یافتن این اتفاق و تمیز کردن سطح های مختلف از موی آنها راهکارهای ساده ای هم وجود دارد. اینجا درباره این راهکارها به طور کامل توضیح می دهیم و بعد هم می گوییم چه روش ها و کارهای مراقبتی را انجام دهید تا زحمتتان برای جمع کردن موها کم شود.

 

برداشتن موی حیوان ها از سطوح مختلف

اگر دنبال یک راه ساده می گردید، دستکش بپوشید. با نمدار کردن دستکش لاتکس می توانید موهای ریخته شده در هر جایی از خانه را بردارید؛ فرقی ندارد مبلمان باشد یا تشک و لحاف. حجم موی جمع شده که زیاد شد دستکش را تمیز کنید و دوباره کار را ادامه دهید. مشکل این راه این است که زمان زیادی از شما می گیرد اما اگر فضای موردنظرتان کوچک و محدود است، گزینه ای خوب حساب می شود. جایگزین دستکش می تواند اسفنج باشد، هرچند احتمالا برداشتن موهای چسبیده به خود اسفنج هم دشوار است. اگر با سطح بسیار کمی سر و کار دارید، می توانید یک روش خلاقانه بهره ببرید؛ پیچیدن چسب نواری پهن دور دست. به این ترتیب موها به نوار می چسبند و نیازی هم به شستن نیست چون چسب را به راحتی دور می اندازید.

اگر برای تمیز کردن لباس و روتختی ، آنها را داخل ماشین لباسشویی می اندازید، به چند نکته دقت کنید. یک اینکه حجم لباس ها کم باشد چون ممکن است موهای زیادی جمع شود و موقع خروج مشکل ایجاد کند. ضمن اینکه فضای بیشتر به ماشین کمک می کند لباس ها را بهتر بشوید و موها به خوبی از پارچه جدا شوند. دو اینکه فیلترهای ماشین لباسشویی را پس از هر مرتبه شستشو بررسی کنید. نکته سوم اینکه می توانید از یک نرم کننده استفاده کنید تا موها ساده تر از لباس و پارچه جدا شوند. و در آخر هم باید گفت که قبل از انداختن لباس ها در لباسشویی، تا حد امکان مو را از سطح آنها پاک کنید چون لباسشویی کارش درآوردن مو نیست و حتی ممکن است آلودگی را به پارچه و لباس های دیگر هم منتقل کند. برای جدا شدن مو، می توانید قبل از شستشو، آنها را داخل خشک کن بیندازید.

برداشتن مو با دستکش

برای پاک کردن فرش، موکت و تشک می توانید سراغ جاروبرقی بروید. اغلب جاروبرقی ها تکه ها و سری هایی دارند که برای جارو کشیدن مبل و تشک و سایر سطوح مناسب است. توصیه می شود این تمیزکاری را به طور روزانه یا دو روز یک بار انجام دهید. اگر مکنده داشته باشید کارتان راحت تر است چرا که قدرت بیشتری دارند؛ البته این وسیله در هر خانه ای هم پیدا نمی شود. نگران نباشید، همان جاروبرقی هم کار شما را راه می اندازد.

اگر از اسپری آنتی استاتیک روی لباس و مبل و تخت خواب استفاده کنید، دیگر با مشکل چسبیدن موی حیوان خانگی به آنها روبرو نمی شوید. شاید پیدا کردنش ساده نباشد و در هر فضایی هم جواب ندهد، اما به هر حال جزو راه هایی است که می تواند بسیار موثر باشد. کار چنین افشانه هایی این است که اثر الکتریسیته ساکن را از بین می برند.

وسیله دیگری هم وجود دارد که عملکردش مشابه همان پیچیدن چسب نواری دور دست است؛ رول های مخصوصی هستند که برای برداشتن مو ساخته شده اند. به آنها پرزگیر هم می گویند و پیدا کردنشان چندان سخت نیست. فرقشان با چسب نواری این است که نباید بعد از اتمام کار آنها را دور بیندازید! طبیعتا برای سطح های صاف کاربرد بیشتری دارد.

راه های مراقبت و کنترل

خوب است در کنار تمیز کردن مو از تشک و لحاف و سایر جاها، کارهای پیشگیرانه را هم انجام بدهیم؛ هرچند ممکن است به طور کامل جلوی ریزش موی حیوان را نگیرد اما تا حد زیادی می تواند شدتش را کاهش دهد. اغلب این راه ها بدون هزینه مالی هستند و فقط باید کمی وقت برایش بگذارید.

 شانه زدن

یکی از اولین و ساده ترین راه ها این است که به طور روزانه به تن حیوان خانگی تان شانه بکشید تا به جای اینکه موها به تدریج به جای جای خانه بچسبد، یکباره جمع شود. توجه داشته باشید که مسئله ریزش مو در حیوانات و گونه های مختلفشان متفاوت است، اما در هر صورت برای همه آنها کم و بیش اتفاق می افتد. پس اگر با یک بار شانه زدن مشکل حل نشد می توانید این کار را در نوبت دیگری در همان روز تکرار کنید. خوبی دیگر شانه زدن این است که ریشه مو را تقویت می کند و در آینده کمتر شاهد ریزش موهایشان خواهید بود.

پاک کردن موی حیوان خانگی

رسیدگی

در کنار شانه زدن، مراقبت های دیگر هم به کاهش ریزش کمک می کند از جمله حمام کردن و اصلاح (کوتاه کردن) موها. درباره سلامتی هم که نیاز به توضیح و تاکید نیست؛ سلامتی کامل و تامین ویتامین ها و زدن واکسن ها می تواند مفید واقع شود.

نظافت بیشتر

حالا که درباره تمیزی خود حیوان صحبت کردیم، محل خوابش را هم دریابید. جایی که احتمالا موی زیادی پیدا می کنید؛ پس زود به زود سراغش بروید تا این موها دوباره به تنش نچسبد و به جاهای دیگری منتقل نشوند. برای اینکه کارتان ساده تر شود می توانید از یک روکش استفاده کنید تا وقتی نوبت نظافت شد دردسر کمتری متحمل شوید.

انتخاب پارچه

شاید بهتر باشد از این به بعد موقع خرید لباس نیم نگاهی هم به حیوان خانگی تان داشته باشید. منظورمان این است سراغ جنس هایی بروید که کمتر کرک و موی حیوان را به خودش جذب می کند یا اینکه تمیز کردنشان ساده تر است؛ جنس هایی نظیر چرم و الیاف مصنوعی این خاصیت را دارند. از جنس هایی مانند مخمل و بافتنی هم دوری کنید چون ناچار می شوید مدام مشغول پاک پردن موی حیوان از آنها شوید. این موضوع فقط محدود به لباس نیست و برای تهیه اقلام مختلف منزل مثل روکش مبل و روتختی و … هم بهتر است رعایت شود.

حرف آخر

مثل همیشه، پیشگیری بهتر از درمان است؛ یعنی بهتر است کارهای مراقبتی را انجام دهید تا کمترین میزان ریزش مو و کرک را شاهد باشید. کارهایی که اغلب ساده و بدون هزینه مالی هستند؛ چیزی که نیاز دارید کمی وقت است. چه کار مراقبتی و چه برداشتن و پاک کردن مو از روی لباس و تشک و هر جای دیگری، زمان بر هستند. متاسفانه چوب جادویی نداریم که بتوانیم با یک اشاره همه چیز را مثل روز اولش کنیم، پس ناچاریم برای مسئولیتی که قبول کردیم کمی وقت بگذاریم. اما فکر می کنم ارزشش را دارد. موافقید؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *