مقالات سه گامه

دکوراسیون خانه با رنگ صورتی

طراحی داخلی با صورتی

تا حالا به کلمه اش دقت کردید؟ صورتی را می گویم. شاید کمتر متوجه شده باشیم، اما این رنگ به چهره انسان اشاره می کند. در نقاشی های قرن شانزدهم از صورتی برای رنگ صورت استفاده می شد. البته در روزگار قدیم، اسمش چیز دیگری بود؛ تقریبا در هر دو زبان فارسی و انگلیسی، به رنگ گل رز می شناختند. آنها می گفتند Roseus و فارسی زبان ها می گفتند گلاب یا گلابی. صورتی رنگی دلپذیر و لطیف است که شاید به خاطر همین حس و حال، آن را به خانم ها نسبت می دهند. ویژگی جالب دیگر، انعطاف این رنگ و معانی متفاوتی است که در ترکیب با سایر رنگ ها ایجاد می کند. به نظرم مقدمه بس است، بریم سراغ اصل مطلب و ببینیم چطور می شود خانه را با رنگ صورتی طراحی کرد.

رنگ صورتی در خانه ها

درباره استفاده از این رنگ در طراحی خانه هم باید گفت هرچند در روزگار قدیم و برای مردم عادی و طبقه متوسط طراحی خانه به شکل امروزی مورد توجه نبود، ولی این رنگ به چشم می خورد؛ احتمالا این کار را در دیوار خانه های قدیمی که به شکل دو رنگ نقاشی می شد دیده اید. نکته دیگر اینکه در گذشته شاید دست شما در انتخاب رنگ برای اقلام مختلف باز نبود؛ چون وسایل در بهترین حالت محدود به سه چهار رنگ می شدند، امکان طراحی خانه به رنگ دلخواه و رنگ خاصی مثل صورتی نبود. اما حالا جدا از ایجاد تنوع رنگی در وسایل و اقلام گوناگون، حتی در فروشگاه لوازم چوبی منزل می توانید رنگ و طرح روکش وسایل چوبی و MDF نظیر تخت خواب و کمد و میز ناهارخوری را خودتان مشخص کنید.

رنگ اتاق پذیرایی

مهربانی، دوستی و خلاقیت از نشانه ها و نمادهای رنگ صورتی هستند. همین صفت ها کافی است برای اینکه شما را قانع کند در جایی از خانه این رنگ را به کار ببرید. بعضی از کارشناسان حوزه طراحی داخلی می گویند که رنگ صورتی رژ گونه ای ملایم یا صورتی کمرنگ برای رنگ اتاق نشیمن یک گزینه عالی محسوب می شود؛ چرا که هم رنگ روشنی است و به بازتر و بزرگتر دیده شدن خانه کمک می کند، هم رنگ لطیف و دلربایی است و هم اینکه به خوبی با رنگ های دیگر ترکیب می شود. درباره این ترکیب ها و طرح های رنگی در بخشی دیگر به طور مفصل حرف می زنیم. در اینجا به همین نکته اکتفا می کنیم که به طور کلی رنگ صورتی با رنگ های خنثی مثل سفید و خاکستری به خوبی هماهنگ می شود، اما اگر دنبال تضاد بیشتری هستید سراغ قهوه ای تیره بروید.

رنگ صورتی در اتاق خواب

طرح صورتی در سرتاسر خانه

امیدوارم دیگر از این کلیشه نخ نما شده که رنگ صورتی مختص دخترهاست گذشته باشید. هرچند هنوز هم عده زیادی اتاق خواب دخترانه را با این رنگ طراحی می کنند؛ اگر شما دنبال پیشنهاد بهتری هستید، سری به مطلبی بزنید که در همین رابطه نوشتیم. فارغ از این بحث، رنگ صورتی به خوبی خودش را نشان می دهد و برای اضافه کردن چنین رنگی به خانه تان کار سختی در پیش ندارید. برای مثال اگر نمی خواهید تمامی دیوارها را به این رنگ دربیاورید، می توانید دیوار شاخص و اصلی خانه را صورتی کنید تا هم طرح خانه عوض شده باشد و هم اینکه حس لطیف و نرم صورتی کل خانه را نگیرد.

گزینه دیگر این است که مبلمان یا دست کم بخشی از مبلمان را به رنگ صورتی انتخاب کنید تا طرح رنگی هماهنگی در خانه تان اجرا شود. انگلیسی زبان ها کلمه ای دارند به نام inviting که شاید معادل فارسی دقیقی برایش وجود نداشته باشد، که به معنی دعوت کننده و طلبیدن است. برای توصیف حس و حال رنگ صورتی در مبلمان چنین واژه ای را به کار می برند. یعنی مبل شما را به سمت خودش می خواند.

تخت خواب لطیف

مدام داریم از حس لطیفی که رنگ صورتی به ما می دهد حرف می زنیم، پس طبیعی است که برای ملافه و پتو چنین رنگی را در نظر بگیریم. می توانید خود تخت خواب هم به این رنگ انتخاب کنید یا حداقل بخشی از آن به رنگ صورتی باشد. می خواهیم به آرامش برسیم و این رنگ انتخابی درست برای تجربه کردن چنین احساسی است. به ویژه اینکه این روزها ترکیب طرح های پلنگی با صورتی بسیار رایج شده. به طور معمول این رنگ با طرح ها و الگوهای مختلف راه راه، نقطه ای، زیگ زاگ و … خوب جور می شود.

مکمل های رنگ صورتی

همین قدر بدانید که در ترکیب با هر رنگی می تواند معنی و حس متفاوتی را منعکس کند؛ برای مثال وقتی صورتی کنار سفید قرار می گیرد پاکی و لطافت و بی گناهی را نشان می دهد و اگر کنار رنگ مشکی استفاده شود، دلربا و وسوسه انگیز بودن را به مخاطب می رساند. اینجا به طور مختصر چند رنگ که ترکیب زیبایی با صورتی می سازند معرفی می کنیم.

چیدمان پذیرایی با صورتی

صورتی و خاکستری

گفتیم که رنگ های خنثی مثل خاکستری و سفید و مشکی کاملا با صورتی هماهنگ می شوند و ترکیب های جذابی درست می کنند. این پیشنهاد به ویژه برای آنها که نگران زنانه شدن فضای خانه هستند مناسب است؛ چرا که خاکستری لطافت و گرمای صورتی را به تعادل می رساند و کمی پیچیدگی به آن اضافه می کند. ضمنا این ترکیب رنگی برای حمام بسیار عالی است؛ برای همین است که از دیرباز، رگه ای از صورتی را در حمام ها شاهد بوده ایم.

صورتی و طلایی

شاید کسی بخواهد درخشندگی و جلوه صورتی را بیشتر کند و اگر چیزی به نام حس زنانه در این رنگ هست، پررنگ تر نشانش دهد. این ترکیب به خاطر وجود رنگ طلایی، کمی هم لوکس و اشرافی بودن را منعکس می کند. شاید برای اتاق خواب پیشنهاد ایده آلی نباشد، اما می توانید در اتاق نشیمن آن را به کار ببرید. وسایل داخل اتاق خواب مثل میز آرایش با این طرح رنگی واقعا زیبا و جذاب می شوند. احتمالا به نظر برسد که اجرا کردنش شما را به چالش می کشد، اما اقلام تزئینی طلایی رنگ هم کم نیستند.

صورتی و مشکی

در میان ترکیب های مختلفی که با صورتی می توان ساخت، این یکی خاص تر از بقیه است. اشاره کردیم که این دو در کنار هم وسوسه انگیز می شوند؛ به این خاطر که صورتی نماد زنانگی، محبت و عشق، و رنگ مشکی رازآلود و رسمی است. حالا خودتان می توانید حدس بزنید این حس ها که با هم باشند چه خروجی ای خواهند داشت.

صورتی و سرمه ای

وقتی قرار باشد دو رنگ را در طراحی خانه به کار ببریم، توصیه می شود که این دو همدیگر را به تعادل برسانند؛ برای مثال صورتی که رنگ گرمی به حساب می آید بهتر است کنار رنگی سرد باشد. نکته دیگر اینکه صورتی رنگ روشنی است که احتمال دارد وقتی فضای زیادی را با آن تزئین کند، چشم بیننده و مخاطب را بزند. در هر دو مورد، رنگ سرمه ای تعادل را برقرار می کند و به خاطر تفاوتی که با صورتی دارد، تضاد جالب و جذابی هم می سازد. چه برای اتاق خواب و چه برای اتاق پذیرایی، این ترکیب کار می کند.

ساختمان های صورتی

حالا که حرف از رنگ صورتی و خانه شد، بگذارید برای حسن ختام این مطلب دو ساختمان معروف که نمایی به رنگ صورتی دارند معرفی کنم. یکی از اینها ساختمان ها که در هند قرار دارد، به سفارش مهاراجه ساوای پراتاپ سینگ و در سال 1799 میلادی بنا شده. یکی از دلایل شهرت این ساختمان رنگ صورتی نمای آن است. دیگر ساختمان معروف، هتل بورلی هیلز در کالیفرنیای آمریکا است که در سال 1912 ساخته شد. این هتل با نمای جذاب سبز و صورتی اش میزبان ستاره های هالیوود و سلبریتی هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *