مقالات سه گامه

ایده هایی برای اتاق های بدون کمد

شما که جوانترید خاطرتان نیست، روزگاری بود که اتاق هر خانه -مخصوصا اتاق اصلی- کمدی چهار در داشت که هر وسیله ای از کودکی تا بعد از ازدواج برای خودمان نگه داشته بودیم، آنجا می گذاشتیم. خود من مادربزرگی داشتم که تمام زندگی و یادگاری ها و خرت و پرت هایش در همین کمدها بود؛ در هر کمد را که باز می کردی یک خروار جنس روبرویت ظاهر می شد، آنقدر زیاد که می ترسیدیم دست بزنیم و بعد نفهمیم کدام را باید کجا بگذاریم. اما حالا خانه ها کوچک شده اند و خیلی از اتاق ها دیگر همچین کمدی ندارند. چاره چیست؟ باید نوآوری کرد و خلاقیت به خرج داد تا یک جایی برای وسیله های شخصی که کم هم نیستند دست و پا کنیم. من چندتایی ایده جالب دارم که فکر کنم به دردتان بخورد یا دست کم باعث جرقه ایده بهتری در ذهنتان شود.

آویزان کنید

حالا شاید عنوانش چندان قشنگ نباشد، اما کارآمد است. برای اجرایی کردنش هم به پول زیاد یا وسیله خاصی احتیاج نیست؛ فقط باید یک چیزی روی دیوار نصب کنید که بشود وسیله ها را از آن آویزان کرد. تعداد چیزهایی که می توانند در این موقعیت قرار بگیرند هم کم نیست؛ از چتر و لباس و کوله که نیاز هر روزه است تا اقلام تزئینی در اینجا قرار می گیرند. ساده ترین شکلش هم همین جالباسی های دیواری است. ولی گفتم که، محدود به این یک نوع نباشید. هر نوع قلاب دیواری دیگری به شما کمک می کند؛ اینکه چه مدلی را انتخاب کنید بستگی به سلیقه خودتان دارد. اما برای اینکه کارایی این قلاب یا جالباسی را بیشتر کنید و ظاهر اتاق هم شکیل تر شود، پیشنهاد می کنم زیرش هم یک نیمکت بگذارید که جای خوبی برای نشستن باشد.

کشوهای پهن

وقتی فضا کم است ناچارید بعضی چیزها را با هم ترکیب کنید یا از یک وسیله دو کارایی مختلف بخواهید؛ برای مثال، به جای میز کنار تخت یا همان پاتختی، یک میز بزرگتر که کشوهای عمیق و پهنی دارد بگذارید. روی میزش جای آباژور و گلدان و کتاب و قاب عکس است و کشوهایش هم جای لباس ها. طبیعتا اگر بتوانید از مدلی بلندتر استفاده کنید فضای بیشتری برای جا دادن لباس ها دارید. البته نباید فاصله بالای میز با لبه تخت خواب زیاد باشد؛ چون فلسفه میز پاتختی این است که چیزها را دم دستتان نگه دارد تا شما مجبور نباشید حین خواب از جایتان بلند شوید.

رخت آویز یا رگال

تخت خواب

به احتمال بالا اتاقی که کمد ندارد، مساحتش هم چندان زیاد نیست. پس در انتخاب تخت خواب باید دو ویژگی مهم را در نظر بگیریم؛ اول صرفه جویی در فضا و دوم داشتن محفظه و کشو. برای چنین موقعیتی تخت باکس ها گزینه خوبی می توانند باشند چون هر دو ویژگی را هم دارند. تخت باکس فضای کمی را اشغال می کند و عموما برای خانه های کوچک پیشنهاد می شود. ویژگی مهمترشان محفظه ای است که زیر تشک دارند و معمولا هم جای زیادی در اختیارتان می گذارد. البته تخت های معمولی هم کشو دارند، اما ممکن است به فضای بیشتری نیاز داشته باشند. قبل از اینکه سراغ خرید بروید، به طور دقیق اتاق را اندازه بگیرید و اندازه تخت خواب ها را با هم مقایسه کنید.

صندوق یا پاف

صندوق ها از دیرباز جای خوبی برای نگهداری وسایل شخصی ما بوده اند و هنوز هم این نقش را برای ما بازی می کنند؛ با این تفاوت که صندوق های امروزی شکلی مدرن و جدید دارند و می توانند چند کاربرد مختلف برای ما داشته باشند. صندوق های معمولی فضای بیشتری برای ذخیره سازی دارند ولی ایرادشان این است که باید آنها را گوشه اتاق گذاشت یا جایی که کمتر در چشم باشد. اما نوع دیگری از فضاهای ذخیره سازی هست به اسم پاف  نمی دانم چقدر با اسمش آشنا هستید، اما خیلی مختصر بگویم که هم جایی برای نشستن است و هم جایی برای اقلام مختلف دارید. اگر به فهرست همین سایت خودمان هم سرک بکشید نمونه هایش را می توانید ببینید. خوبی دیگرشان این است که مثل یک وسیله دکوراتیو می مانند و نه تنها لازم نیست از دید پنهانشان کنید، که می توانید با سلیقه خودتان، آن را پایین تخت، زیر چوب لباسی یا هر جای دیگری بگذارید.

قفسه

قدیمی ها خوب به یاد دارند که اغلب خانه ها طاقچه های گچی داشتند و جایی خوبی بود برای اقلام تزئینی. حالا تقریبا خبری از آن مدل طاقچه ها نیست، ولی خودتان می توانید چنین امکانی به اتاقتان اضافه کنید. نگران ظاهرش هم نباشید چون انواع شلف و قفسه در طرح و شکل های مختلف وجود دارد و قطعا چیزی که به سلیقه تان بخورد پیدا می کنید. از این قفسه ها یا ردیف ها معمولا برای چیزهای تزئینی استفاده می کنند اما می شود روی آنها کتاب و لوازم نوشتن و چیزهایی از این قبیل هم بگذارید.

 

ایده ای برای جاکفشی

جالباسی

منظورم آن جالباسی هایی که ناچارید لباس ها را رویش تلنبار کنید نیست؛ بهتر بود می گفتم رگال که معادل فارسی اش می شود رخت آویز یا همان جالباسی. خوبی رگال ها این است که لباس ها درست به همان شکل که در کمد هستند روی آن قرار می گیرند و کمترین فضای ممکن را اشغال می کنند. این ترفندی است که فروشگاه های لباس هم از آن استفاده می کنند؛ اینطوری هم لباس در دید است و می شود به سادگی آنها را مشاهده کرد و هم در استفاده از فضا صرفه جویی می شود. اگر نمی خواهید لباس هایتان مشخص باشد می توانید از یک پوشش یا همان کاور استفاده کنید. راستی خیال نکنید فقط یک نوع از این جالباسی ها وجود دارد، خیر. مدل های مختلفی هست که هم طرح زیبایی به اتاق می دهد هم یک فضای دیگر برای شما می سازد. ضمنا خودتان هم می توانید دست به کار شوید و چیزی مشابه آن بسازید.

 

خلاق باشید!

من اتاقی داشتم که زیر پنجره اش یک فضای فرورفته داشت؛ راستش را بخواهید اصلا نمی دانم دلیلش چه بود. روزهای اول یک چیزهایی آنجا می گذاشتم، مثل کوله و دفترها و چیزهای دیگر. کمی که گذشت به سرم زد آنجا را تبدیل به یک کتابخانه کنم. چیزی که لازم داشتم فقط یک در بود و یک تخته. دری برای اینکه آن محل را از اتاقم جدا و مستقل کنم و تخته ای برای اینکه خود آن فضا را به دو طبقه تقسیم کنم. ایده به شکلی عالی اجرا شد و حالا نزدیک به دویست جلد کتاب را در آنجا گذاشته ام. یعنی می خواهم بگویم خلاقیت چیز عجیب و پیچیده ای نیست و هر کسی در هر جایی می تواند فکری تازه پیاده کند. شاید شما هم در اتاقتان یک فرورفتگی یا چیزی مشابه آن داشته باشید که تا حالا برایش فکری نکرده اید.

ایده بدهید

این نمونه ها و پیشنهادهایی که گفتم بخش زیادی از کارهایی است که می توانید در اتاقتان پیاده کنید، اما قطعا همه اش نیست. هر خانه و اتاقی شکل خودش را دارد و هر کسی هم سبک و سلیقه ای متفاوت. شما می توانید فضایی برای خودتان درست کنید که نه در این مطلب و نه در هیچ مقاله دیگری بهش اشاره نشده باشد. همانطور که گفتم، نباید ذهنتان را محدود کنید. ایده هایی که در اینجا خواندید و وسیله هایی که برای فضاهای کوچک کارساز هستند می توانند ذهن شما را باز کنند و جرقه ای برای یک ایده جدید باشند. خوشحال می شوم اگر ایده ای دارید همینجا برای من و دیگران بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *