مقالات سه گامه

ایده های مدرن مینیمال برای اتاق خواب

تخت خواب مینیمال

قواعد و قوانین درباره هر مفهومی می توانند شکلی تازه و جدید به خود بگیرند، چیزی که متناسب با شرایط زندگی امروز ما باشد. آنچه قبلا تعریف شده، شاید مختص زمان و دوره خودش بوده، و دیگر برای سبک زندگی متفاوت ما در روزگار نوین کارایی و جذابیت نداشته باشد. احتمالا سبک مینیمال هم دقیقا همان چیزی که روز اول می گفت تکرار نمی کند و در حال به روز کردن خودش است. حالا که چند روزی از سال جدید میلادی می گذرد، می خواهیم چند ایده برای چیدمان مدرن مینیمال اتاق شما بدهیم که حس و حالی تازه به خانه و خودتان بدهد. اگر هم با سبک مینیمال آشنا نیستید نگران نباشید؛ چند کلمه ای درباره اش حرف می زنیم و می گوییم موضوع از چه قرار است.

تاریخچه سبک مینیمال

لئوناردو داوینچی را لابد می شناسید؛ نقاش معروف ایتالیایی و خالق اثر معروف مونالیزا یا همان لبخند ژکوند. داوینچی جمله معروفی دارد با این مضمون که سادگی نهایت پیچیدگی است. این احتمالا بهترین جمله برای شروع صحبت درباره سبک مینیمال است. مینیمالیسم در چیدمان خانه یعنی طرح و سبکی که در آن با استفاده از کمترین وسایل، بیشترین جلوه را به محیط می دهیم.

سبک مینیمال در قرن بیستم و در واکنش و رد سبک های نمایشی و تزئینی گذشته نظیر معماری ویکتوریایی و هنر اکسپرسیونیستی بود. اولین رد پاهایش را هم در نیویورک، در دهه 1950 می توانیم پیدا کنیم. چندان هم عجیب نیست که چنین سبکی از یک منطقه و شهر بسیار شلوغ شروع شده باشد. هنرمندانی پیدا شدند که خطوط ساده هندسی و رنگ های کمتر را ترجیح می دادند و سعی می کردند چینش اینها کنار هم بسیار با دقت انجام شود. کم کم این مفهوم در معماری و چیدمان داخلی و مد گسترده شد و شعار «کمتر، بیشتر است» (شعار اصلی سبک مینیمال) شکل گرفت.

تخت مینیمال

خداحافظی با به هم ریختگی

برای شروع به چیدن وسایل به این سبک، نیازی به خریداری اقلام تازه نیست. در قدم اول بروید سراغ همه آن چیزهایی که دارید. کمی فضای خانه را مرتب کنید و همه آنچه که دارید در چهار گروه بگذارید:

  1. آنهایی که باید نگهشان دارید.
  2. چیزهایی که می توانید به دیگران یا نیازمندان ببخشید.
  3. دور ریختنی ها.
  4. بازیافتی ها.

گفتیم همه آنچه که دارید؛ صرفا درباره وسایل حرف نزدیم، لباس هایتان هم شامل این موضوع می شود و به طور کلی همه خرده ریزها یا اقلام بزرگی مثل کمد و صندلی. لازم نیست همه را کف اتاق بچینید؛ برای راحتی تقسیم بندی، اسمشان را در یک برگه بنویسید و در همانجا جدولی بکشید با چهار ستون. در این انتخاب ها، شعار مرکزی سبک مینیمال را فراموش نکنید «کمتر بیشتر است.» یعنی تا حد امکان فقط چیزهایی را نگه دارید که نیاز دارید. وقتی کارتان در این بخش تمام می شود می بینید که پیش از شروع چیدمان هم قدم بزرگی در نظم دادن به خانه برداشته اید.

شکل ظاهری

نور ملایم و جهت دار و بافت های چند لایه برای چیدمان مینیمال بسیار مناسب هستند. در خصوص نور باید بگوییم که بهترین نوعش همان نور طبیعی است؛ اگر در اتاق خوابتان پنجره ای دارید، با پرده های ضخیم یا ثابت جلوی ورود نور را نگیرید. اجزای اتاق هم بهتر است از قواعد سبک مینیمال پیروی کنند. برای مثال، تخت خواب یک نفره با پایه هایی که پیدا هستند، از جنس چوب و به همراه یک تاج تخت معمولی، نمونه بارز مینیمال مدرن است.

رنگ های جدید مینیمالیستی

رنگ سفید استخوانی یکی از رنگ های محبوب در سبک مینیمال بود. اما حالا برای مدرن تر کردن چیدمان، رنگ سفید به رنگ خاکی ملایم یا پاستلی تبدیل شده است. این تغییرها برای این انجام می شود که فضا را لطیف تر کند و به پالت رنگی جذابتری برسیم. رنگ خاکستری ملایم می تواند گزینه جالبی باشد؛ به ویژه اینکه برای استفاده از آن محدودیتی هم ندارید. می توانید دیوارها، تخت و پاف و اقلام دیگر را با این رنگ هماهنگ کنید. شاید بپرسید تخت خواب چطور به این رنگ درمی آید؛ جوابتان ساده است، چون تخت باکس که شکل جدیدی از تختخواب به حساب می آید، می تواند به رنگ های مختلفی باشد. دست شما در گزینش رنگ آن باز است چون انتخاب رنگ رویه و پارچه آن با شماست.

تخت دو نفره

تخت خواب ها

به این موضوع اشاره کردیم که تخت هایی با پایه های پیدا، در سبک مینیمال محبوب هستند، چرا که همان خطوط ساده هندسی را به نمایش می گذارند. به طور کلی وسایلی که دارای خطوط ساده، صاف و زاویه دار باشند به این سبک نزدیک ترند. یکی دیگر از عناصری که بر آن تاکید می شود، فضاست. تا جای ممکن باید فضا را باز و آزاد بگذارید. برای رسیدن به این ویژگی، بهتر است سراغ وسایلی بروید که جای کمی می گیرند و کارایی بیشتری برای شما دارند. نمونه اش تخت دو طبقه است که با اشغال جای یک تخت، دو جای خواب در اختیارتان می گذارد. اگر هم می خواهید یک تخت معمولی داشته باشید، مدلی را انتخاب کنید که بدون پیچیدگی، بدون نقش و نگار و ظریف کاری و الگوهای شلوغ است.

دوری از شلوغی

تا همینجا هم چند باری به خلوت کردن اتاق و کنار گذاشتن اقلام اضافی اشاره کردیم. از طرفی هم گفتیم که باید به فضا بها بدهیم و نگذاریم ظاهر اتاق شلوغ و به هم ریخته جلوه کند. یکی از راه هایش این است که وسایل کوچک را دور از دید بگذاریم. معنی دیگر این حرف این است که باید برای خودتان فضای ذخیره سازی ایجاد کنید یا اقلامی بخرید که چنین فضاهایی داشته باشد. همان تخت باکسی که چند خط قبل حرفش بود، نمونه خوبی برای این موضوع است. تخت باکس های جکدار محفظه نسبتا بزرگی دارند که می توانید اقلام مختلفی را در آن جا دهید. این مدل می تواند جایگزین تخت خواب دو نفره معمولی باشد.

چند ترفند ساده

  • برای اینکه چیدمان مینیمال بیشتر به چشم بیاید، پیشنهاد می شود از طیف رنگی خاصی استفاده کنید و تعداد رنگ ها را هم محدود کنید. برای مثال سه رنگ مختلف از طیف بژ یا خاکستری کافی است؛ این کار همچنین باعث می شود اتاق شما منظم تر و ساده تر به چشم بیاید.
  • استفاده از اقلام تزئینی را به حداقل برسانید. همان ابتدا هم گفتیم که وسایل غیرضروری را کنار بگذارید. در این سبک تا حد امکان باید از زرق و برق، نقش و نگار پیچیدگی فاصله بگیرید. خود اقلام کاربردی می توانند نقش یک وسیله تزئینی را هم بازی کنند؛ نمونه اش پاف هایی است که شکلی بامزه و عروسکی دارند.
  • اندازه وسیله ها هم می تواند در منظم و ساده نگه داشتن اتاق کمک کنند. البته در خصوص اتاق خواب، با توجه به اینکه معمولا اقلام بزرگی برای چیدن نداریم، این موضوع کمتر خودش را نشان می دهد. صرفا برای آنکه ذهنیتی از این نکته داشته باشید یک مثال ساده می زنیم؛ لوستر بزرگ در خانه کوچک هرچند نور زیادی دارد اما حجم زیادش می تواند فضا را کوچک نشان بدهد.
  • اگر می خواهید چند کالای تزئینی به خانه تان اضافه کنید ترجیحا سراغ اقلام یکدست بروید. برای مثال اگر دو سه تابلو قرار است روی دیوار بگذارید، همه را یک شکل، یک اندازه و یک رنگ در نظر بگیرید. نحوه چیدنشان هم مهم است. برای این کار از همان الگوی خطوط صاف و ساده پیروی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *