مقالات سه گامه

مقایسه سرویس خواب مدرن و کلاسیک

آنچه از گذشته داریم مدام در حال مقابله با چیزی است که امروزه تجربه می کنیم، یا شاید هم برعکس، دنیای جدید و تازه روبروی آثار قدیمی و سنتی قد علم کرده. در زمینه های مختلفی هم شاهد این تقابل و خودنمایی هستیم. یکی از این زمینه ها، به چیدمان داخلی منزل و سبک و شیوه طراحی و ساخت وسایل خانه مربوط می شود. با شکل گرفتن مدرنیته و گسترش زندگی شهری، همه چیز شکل دیگری به خود گرفت و –خوب یا بد- خانه و لوازم داخلش هم از این تغییر بی نصیب نماند. پیشتر در مقاله ای به طور مفصل از چیدمان سنتی و امروزی حرف زدیم، و حالا می خواهیم برویم سراغ تفاوت های سرویس خواب مدرن و کلاسیک.

سرویس خواب

سرویس خواب مجموعه ای از وسایل که در اتاق خواب قرار داده می شوند و قسمت اصلی چیدمان آن را تشکیل می دهند. شما می توانید این وسیله ها را جدا جدا تهیه کنید، اما نکته اینجاست که وقتی در یک مجموعه خریداری می شود، شکل و ظاهری هماهنگ خواهند داشت. مدل این اقلام کوچک و بزرگ هم متناسب با نیاز کسی است که از اتاق استفاده می کند؛ ممکن است این سرویس برای یک زوج باشد، یا برای نوجوان و یا شخصی بزرگسال. مهمترین وسیله در سرویس خواب، تخت خواب است؛ طوری که نوع آن هم بر اساس مدل تخت خواب تعیین می شود: سرویس خواب یک نفره یا دو طبقه و کودک. اقلام دیگری هم جزو سرویس خواب هستند، مانند میز آرایش ، پاتختی، کمد دیواری، کتابخانه، میز تحریر و آینه قدی. شما می توانید همه این اقلام را با هم بخرید یا اینکه از بین این فهرست هر کدام را که نیاز دارید، انتخاب کنید.

ویژگی سرویس خواب کلاسیک

برای اینکه تصور و تصویر بهتری از آنچه می گوییم داشته باشید، شما را ارجاع می دهم به فیلم های سینمایی قدیمی، یا آثاری که زمان قصه شان به عصر روم باستان برمی گردد. در این آثار قطعا نماهایی از اتاق خواب و لوازم داخل آن مشاهده می کنید. این اقلام در هر فیلمی که باشند، تعدادی نقاط و ویژگی های مشترک دارند که همان ویژگی سبک کلاسیک است؛ چیزهایی از قبیل پرداختن به جزئیات و ظریف کاری ها، عظمت و شکوه، تزئینات خاص که اشرافی یا لاکچری اند و سر و شکل منحنی و قوس دار. بدیهی است این نوع ساخت متناسب با وضعیت زندگی در آن روزگار بود. ویژگی مهم کالای کلاسیک، ظاهر سلطنتی و نمای جذاب است؛ تمام این پیچیدگی ها و ظرافت در طرح به خاطر همین زیبایی ظاهری انجام شده است. طبیعتا این ها باعث می شود که هزینه آن هم بالا برود.

سرویس خواب کلاسیک

ویژگی سرویس خواب مدرن

اگر دنبال جواب ساده و مختصر و مفید می گردید، باید بگویم تمام آنچه را که در بخش قبلی گفتم، برعکس کنید تا به سرویس خواب مدرن برسید. به این معنی که اگر نقش و نگار و پیچیدگی طرح را در وسایل کلاسیک شاهد بودیم، اینجا و در سبک مدرن تاکید روی سادگی و دوری از هر گونه ریزه کاری و معرق کاری است. در طراحی ظاهر، کمتر شکل های انحنا دار می بینیم و بیشتر با زاویه های تند و شکل های مربع و مستطیل روبرو هستیم. برای مشاهده نمونه های این سبک کارتان راحت تر است؛ در کنار فیلم های سینمایی امروزی، کافی است به خانه های اغلب خودمان دقت کنید. وقتی زندگی انسان از فضاهای باز و بزرگ به واحدهای آپارتمانی کوچک رسید، باید وسایل منزلش هم مناسب فضای جدید می شد. برای همین وسایل در اندازه کوچک تر ساخته شدند و با وزنی کمتر. ضمن اینکه کاربردشان را حفظ می کردند، سر و شکلی می گرفتند که بتوان آنها را ساده تر جابجا کرد و در گوشه ای از خانه گذاشت. ویژگی بارز دیگر، اضافه شدن امکانات ویژه به وسایل مختلف بود. مثال ساده اش هوشمندسازی خانه و لوازمش است.

سرویس خواب کلاسیک بهتر است یا مدرن؟

جواب دادن به این سوال مثل این است که بپرسیم چلوکباب خوشمزه تر است یا پیتزا. در واقع بهتر یا بدتری وجود ندارد و این شما هستید که تعیین می کنید چه چیزی خوب است و به کارتان می آید. هر کسی بنا به شرایط خانه اش، سبک زندگی و سلیقه شخصی اش دست روی یکی از این طرح ها می گذارد. اما می توانیم پیشنهادهایی داشته باشیم؛ برای مثال اگر خانه تان کوچک است، وسایلی با طراحی مدرن برای شما مناسب تر است. یا اگر مستاجر هستید و نیاز به جابجایی دارید، طبیعتا خرید وسایل کوچکتر را توصیه می کنیم. کسانی که در خانه های بزرگ زندگی می کنند و جلوه بصری اقلام منزل برایشان مهم است، می توانند سراغ سبک کلاسیک بروند؛ سرویس خواب دو نفره بزرگ با تمامی اقلام هماهنگش که زیبایی و جلوه اتاق را دوچندان می کنند.

سرویس خواب مدرن

رنگ کلاسیک و مدرن

شاید این سوال پیش بیاید که مگر رنگ ها هم در این دسته بندی قرار می گیرند؛ جواب مثبت است. باز هم می توانید به همان فیلم ها و نقاشی های قدیمی مراجعه کنید. اگر می خواهید سرویس خواب شما در کنار شکل طراحی اش، ظاهری نزدیک تر به سبک کلاسیک داشته باشد، رنگ قهوه ای (رنگ چوب) را انتخاب کنید. اگر این رنگ به اندازه کافی رضایتتان را جلب نمی کند و به زرق و برق بیشتری احتیاج دارید، دست روی رنگ های روشن مانند کرم، صورتی روشن، یا ترکیب سفید و طلایی بگذارید.

در انتخاب رنگ برای چیدمان کلاسیک کمی محدود هستید، اما وقتی از سبک مدرن پیروی کنید از این محدودیت خلاص می شوید. برای سادگی و هماهنگی بیشتر، می توانید رنگ وسایل را متناسب با رنگ دیوارها و سایر اجزای اتاق در نظر بگیرید. با وجود وسایل MDF نگرانی زیادی بابت رنگ ها نخواهید داشت؛ چرا که می توانید از بین طرح های متنوع برای بدنه کالا، گزینه و رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید تا سفارشتان به همان شکل آماده شود. رنگ های خنثی از جمله سفید، خاکستری و بژ، رنگ های پرکاربرد و پرطرفدار در چیدمان مدرن هستند.

چرا مدرن؟

انتخاب اغلب مردم چیدمان امروزی و مدرن است، اما چرا؟ در متن به این موضوع اشاره کردیم که خانه ها در روزگار مدرن سر و شکلی دیگر پیدا کردند؛ واحدهای آپارتمانی کوچک ساخته شد در حالی که وسایل خانه و وسایل شخصی انسان بیشتر از قبل شده بود. این تناقض باید راه حلی داشته باشد. راهش پیدا کردن و ایجاد فضا برای قرار دادن این اقلام کوچک و بزرگ است.

برای مثال، خانواده ها سراغ خرید سرویس خواب دو طبقه رفتند، چرا که در فضای خانه صرفه جویی می کنند بدون اینکه کاربردشان را از دست بدهند. اگر دقت کرده باشید در طراحی وسایل جدید مدام سعی می شود فضای کمتری را بگیرند یا اگر وسیله ای بزرگ است، محفظه یا کشویی در آن تعبیه کنند. نمونه بارزش تخت باکس است که شکل امروزی تخت خواب به حساب می آید که در عین جمع و جور بودن، محفظه ای برای نگهداری وسایل در اختیار ما می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *